Niet afgraven maar aantrillen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai,

Ik wil mn tuin gaan doen en het project is opgehoogd met zeker een meter zwarte aarde en klei. Nu is het standaard recept afgraven en zand aanbrengen. Echter een paaltje duw je zo 40 cm de grond in, zo los is het. Als ik iets zwaars laat ploffen gedraagd de grond zich als een drilpudding. Mijn plan is dus om gewoon een trilplaat te huren en ik denk dat ik zo 10-15 cm lager zit. Daar dan vervolgens zand overheen.

Ik denk dat dit ook beter is tegen het verzakken omdat je anders door het zand heen die grond moet aantrillen en het scheelt me afgraven.

Bezwaren tegen dit plan?

Beste antwoord (via iamcj op 17-11-2022 16:56)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een paar dingetjes voor gebied 'randstad' (dat is groot!!!)

Rond Rotterdam, de lijn naar Delft en dan het gebied tot aan de kust heb ik vanuit mijn werk in de civiele techniek één ding meegekregen: je zit op 'dik water' of 'erwtensoep'. Klei en veen met vrij lage draagkracht. Dat blijft zetten en zakken gedurende de eerste 30 jaar na bewerking zoals bouwrijp maken.

Klei verdichten met een trilplaat: vergeet het maar. Klei bevat veel water en kleine 'schilfers' die het water nagenoeg opsluiten. Dat water moet ergens heen kunnen om te kunnen verdichten. Bij zand gaat dat overigens prima. Dat is ook precies de reden dat nazetten ~30 jaar duurt veer je de zettingsverschillen nauwelijks meer kunt meten.

Verdichten doe je inderdaad laagje voor laagje. De gemiddelde trilplaat die je bij Boels huurt zal ~5 tot 10 cm maximaal kunnen verdichten ALS je tenminste zand hebt. Een klein model gaat 3-5cm aantrillen. Om dieper te verdichten (20-30cm) pak je een stamper. Iets moeilijker te bedienen, maar wel effectief. Een echte trilwals zou 0,5m zonder problemen verdichten, maar die past vast niet door de poort ;)

Uitgraven is makkelijker dan je denkt. Laat een lokaal grondbedrijf een grondcontainer voor de deur zetten (ontheffing van gemeente!) en met een minigraver (75cm breed) en motorkruiwagen/minidumper van 0,5 m³ (ook zo breed) schep je de boel zó leeg. Of laat je op een dagje tijd doen door datzelfde grondbedrijf. Kost je ~1000 tot 1500 euro, maar dan heb je ook wat.

Dan het (ophoog)zand er in (zelfde grondbedrijf) met een zelfladende dumper, en je hebt alles opgehoogd. Even aantrillen per laag en je bent zó weer op de gewenste hoogte.

Als je de kosten kunt dragen: leg er in zettingsgevoelig gebied 50cm EPS in gronddoek in vóór je aanvult. De zetting zal beduidend minder zijn of zelfs niet meer optreden ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:50

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dat het niet gaat werken...

Dat krijg je nooit verdicht op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
Wat is de ondergrond verder? Is het een laag zwarte aarde op zand of op veen? Dat maakt nogal verschil, maar zelfs op aangetrilde zwarte aarde zal die zwarte grond uiteindelijk nog verder inklinken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
persoonlijk niet, weet 100% zeker dat we geen buren zijn.

maar dit klinkt alsof je in 2025 wederom je bestrating mag doen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:53
Als men iets aantrilt doet men dit volgens mij meestal laagje voor laagje. Ik weet niet precies hoe dik die laagjes zijn, maar ik denk dat je aan iets van 10-15 cm moet denken. Dus dan moet je het alsnog afgraven om goed te kunnen compacten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 18:30
iamcj schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:55:
Hai,

Ik wil mn tuin gaan doen en het project is opgehoogd met zeker een meter zwarte aarde en klei. Nu is het standaard recept afgraven en zand aanbrengen. Echter een paaltje duw je zo 40 cm de grond in, zo los is het. Als ik iets zwaars laat ploffen gedraagd de grond zich als een drilpudding. Mijn plan is dus om gewoon een trilplaat te huren en ik denk dat ik zo 10-15 cm lager zit. Daar dan vervolgens zand overheen.

Ik denk dat dit ook beter is tegen het verzakken omdat je anders door het zand heen die grond moet aantrillen en het scheelt me afgraven.

Bezwaren tegen dit plan?
Precies om deze reden wordt de aarde/grond afgegraven en voor zand vervangen. Zand kan je namelijk wel verdichten met een trilplaat, aarde zal minder goed werken.
Dus graaf lekker goed af (breder dan enkel het pad), die grond kan je mooi gebruiken om het eromheen op te hogen. Dit zal ook zorgen voor extra zetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je op veen zit en je gaat afgraven geen zand erin maar eerst tempex blokken dit scheelt echt heel veel met betrekking tot verzakken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
deWit schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:01:
Dat het niet gaat werken...

Dat krijg je nooit verdicht op deze manier.
Ben er inmiddels achter dat je deze grond zou moeten verdichten met een schapenpootwals idee.
nachtnet schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:01:
Wat is de ondergrond verder? Is het een laag zwarte aarde op zand of op veen? Dat maakt nogal verschil, maar zelfs op aangetrilde zwarte aarde zal die zwarte grond uiteindelijk nog verder inklinken
Klei denk ik, het is polder in de randstad.
Frogmen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:34:
Als je op veen zit en je gaat afgraven geen zand erin maar eerst tempex blokken dit scheelt echt heel veel met betrekking tot verzakken.
Hier heb ik ook over nagedacht idd, maar is ook weer prijzig. Ga ik me nog eens even in verdiepen.

Mijn probleem is dat ik niet snap wat het uitgraven uitmaakt als die laag grond en klei zo dik is. Ik bedenk me nu, ze hebben bij ons achter een sloot gegraven, allemaal klei en blubber. Die kleitroep uit de sloot ze gebruikt om mn achteruin zo'n 80-90 cm op te hogen. Tuin stond vol met riet. :+

Waarom is 20 cm afgraven en daarop 20 cm zand beter dan aantrillen en daarop 10-20 cm zand? Voor mijn diee geeft de tweede situatie een stabilere ondergrond? Inklinken zal het allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

iamcj schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:14:
[...]
Waarom is 20 cm afgraven en daarop 20 cm zand beter dan aantrillen en daarop 10-20 cm zand?
Omdat die bovenste 20cm al die tijd dat het daar ligt de grond eronder al lekker aan heeft gedrukt. Meer dan je met een trilplaat met een paar passages voor elkaar zou krijgen als je daarmee de bovenste 20cm aan zou willen trillen. Vermoed ik. Wild guess.

Die bovenste grondlaag bevat wellicht ook nog eens meer vocht en organisch materiaal wat makkelijker inkrimpt en uitzet. Dat is helemaal recept voor een probleem.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
iamcj schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:14:
[...]

Ben er inmiddels achter dat je deze grond zou moeten verdichten met een schapenpootwals idee.

[...]

Klei denk ik, het is polder in de randstad.

[...]

Hier heb ik ook over nagedacht idd, maar is ook weer prijzig. Ga ik me nog eens even in verdiepen.

Mijn probleem is dat ik niet snap wat het uitgraven uitmaakt als die laag grond en klei zo dik is. Ik bedenk me nu, ze hebben bij ons achter een sloot gegraven, allemaal klei en blubber. Die kleitroep uit de sloot ze gebruikt om mn achteruin zo'n 80-90 cm op te hogen. Tuin stond vol met riet. :+

Waarom is 20 cm afgraven en daarop 20 cm zand beter dan aantrillen en daarop 10-20 cm zand? Voor mijn diee geeft de tweede situatie een stabilere ondergrond? Inklinken zal het allebei.
Zou dan beginnen met een schoon grond verklaring opvragen bij de bouwer. Slib uit de sloot is heel vaak vervuild en afvoeren van vervuilde grond kost een aardige duit.

Daarnaast wil je niet straten op zwarte grond. Dat gaat verder verteren waardoor het krimpt en dus verzakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 16-11-2022 23:33 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 18:30
@iamcj
Idee om zoiets met alle buren op te pakken? Laat je 1 loonwerker komen om een hoop grond af te voeren en te graven, eventueel ook direct een lading zand.
Per tuin zal de prijs vermoed ik reuze meevallen en begin je direct met een goede basis.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:58
mijn buurman is 1meter aan het opvullen, en die doet een laagje, aantrillen, laagje,aantrillen,laagje,aantrillen etc etc.
Ik denk dat aantrillen dus niet effect heeft op een wat grotere diepte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
chrisborst schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:48:
@iamcj
Idee om zoiets met alle buren op te pakken? Laat je 1 loonwerker komen om een hoop grond af te voeren en te graven, eventueel ook direct een lading zand.
Per tuin zal de prijs vermoed ik reuze meevallen en begin je direct met een goede basis.
Helaas zal ik creatief moeten zijn. De schuttingen staan er al en de tuin is alleen via de sloot en een tuindeur bereikbaar. Onze overwaarde was toen nog niet beschikbaar en geen (priori)tijd door omstandigheden.
barry86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:08:
mijn buurman is 1meter aan het opvullen, en die doet een laagje, aantrillen, laagje,aantrillen,laagje,aantrillen etc etc.
Ik denk dat aantrillen dus niet effect heeft op een wat grotere diepte
Een meter zand? dat is heftig.

[ Voor 22% gewijzigd door iamcj op 17-11-2022 08:16 ]

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
iamcj schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:15:
[...]

Helaas zal ik creatief moeten zijn. De schuttingen staan er al en de tuin is alleen via de sloot en een tuindeur bereikbaar. Onze overwaarde was toen nog niet beschikbaar en geen (priori)tijd door omstandigheden.
[...]

Een meter zand? dat is heftig.
Mijn ervaring is dat die loonbedrijven niet opkijken van een slootje :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Rond Rotterdam, de lijn naar Delft en dan het gebied tot aan de kust heb ik vanuit mijn werk in de civiele techniek één ding meegekregen: je zit op 'dik water' of 'erwtensoep'. Klei en veen met vrij lage draagkracht. Dat blijft zetten en zakken gedurende de eerste 30 jaar na bewerking zoals bouwrijp maken.

Klei verdichten met een trilplaat: vergeet het maar. Klei bevat veel water en kleine 'schilfers' die het water nagenoeg opsluiten. Dat water moet ergens heen kunnen om te kunnen verdichten. Bij zand gaat dat overigens prima. Dat is ook precies de reden dat nazetten ~30 jaar duurt veer je de zettingsverschillen nauwelijks meer kunt meten.

Verdichten doe je inderdaad laagje voor laagje. De gemiddelde trilplaat die je bij Boels huurt zal ~5 tot 10 cm maximaal kunnen verdichten ALS je tenminste zand hebt. Een klein model gaat 3-5cm aantrillen. Om dieper te verdichten (20-30cm) pak je een stamper. Iets moeilijker te bedienen, maar wel effectief. Een echte trilwals zou 0,5m zonder problemen verdichten, maar die past vast niet door de poort ;)

Uitgraven is makkelijker dan je denkt. Laat een lokaal grondbedrijf een grondcontainer voor de deur zetten (ontheffing van gemeente!) en met een minigraver (75cm breed) en motorkruiwagen/minidumper van 0,5 m³ (ook zo breed) schep je de boel zó leeg. Of laat je op een dagje tijd doen door datzelfde grondbedrijf. Kost je ~1000 tot 1500 euro, maar dan heb je ook wat.

Dan het (ophoog)zand er in (zelfde grondbedrijf) met een zelfladende dumper, en je hebt alles opgehoogd. Even aantrillen per laag en je bent zó weer op de gewenste hoogte.

Als je de kosten kunt dragen: leg er in zettingsgevoelig gebied 50cm EPS in gronddoek in vóór je aanvult. De zetting zal beduidend minder zijn of zelfs niet meer optreden ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• iamcj
Waterbeesje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:43:

Het is regio Rotterdam. Dit zijn nog eens tips, ik ga wat offertes opvragen!

Maar die grond in de achtertuin is heel onregelmatig verdicht (deels met een kraan overeen gereden bij he slaan van de beschoeiing), ga ik daar dan niet juist verzakking mee krijgen? Moet die zwarte grond niet eerste een zoveel mogelijk een gelijkmatige verdichting krijgen?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Op zich mag zo'n kraan daar niet veel invloed op hebben. Het mag dan wel een kolossaal gevaarte zijn, die rupsen verdelen het gewicht bijzonder goed. Netto heeft die machine een lagere druk per vierkante cm dan je schoen als je door de achtertuin loopt ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• iamcj
Waterbeesje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:18:
Op zich mag zo'n kraan daar niet veel invloed op hebben. Het mag dan wel een kolossaal gevaarte zijn, die rupsen verdelen het gewicht bijzonder goed. Netto heeft die machine een lagere druk per vierkante cm dan je schoen als je door de achtertuin loopt ;)
Even snel gerekend, kraan is een factor 3 zwaarder per m2 en heeft ook nog noppen om het zomaar te zeggen. Die kraan maakte flinke sporen en ik kan echt merken waar hij gereden heeft en waar niet met het slaan van paaltjes. Als dat ding reedt schudde de hele tuin :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat zijn dit voor stadse fratsen? Een tuin tril je juist niet aan en in je tuin vermijd je juist zwaar materieel!
Hierdoor behoud je een goede waterafvoer en een betere bodem voor je grasmat, heesters, struiken en boven.

Op plaatsen waar je bestrating wilt moet meestal wel worden afgegraven omdat je daar een voldoende dikke laag zand wilt en daar wil je juist wel de grond verdichten om verzakkingen te voorkomen.

Zoals door andere opgemerkt zal de grond waarschijnlijk nog fink inklinken zodat de je mogelijk de afgevoerde grond later misschien weer moet aanvoeren.
Pagina: 1