Nieuwe Appartement voorzien van netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-05 19:39
Hallo Tweakers,

Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe appartement.
Wil hier in totaal stuk of 3 utp kabels gaan laten trekken en afmonteren op een de wand.
De kabels worden niet door mij aangelegd maar door een aannemer zelf.
Denk zelf dat hij nieuwe leidingen gaat frezen.

Mijn vraag is welke UTP cat6 kabel kan ik hiervoor gebruiken, en welke soort contactdoos is geschikt dan hier bij?

Zelf dacht ik ook aan een netwerk switch in plaats van een patchpaneel.
Wil uiteindelijk alles kunnen wegwerken in de meterkast.

Hieronder een plattegrond waar ik de wandcontact punten wil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trhZsk9KKzEders1toAk76j_E88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eeasfd4ytgmEqOJMtoSg2MSr.jpg?f=fotoalbum_large

Korte omschrijving wat ik voornamelijk wil kunnen doen in de appartement.
Het aansturen van de lampen via google home, en ook mijn smart tv.
Misschien wat meer apparatuur in de toekomst.
In de slaapkamer 2 een PC plaatsen om vanuit huis te kunnen werken etc.
En natuurlijk overal hopelijk goed wifi kunnen ontvangen vanuit mijn kpn box 12

Zou graag van jullie tweakers wat feedback willen hierover.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
• Neem cat 6 utp met stugge aders.
• Afmonteren op een wcd.
• Laat per aansluiting twee kabels trekken.
• In de meterkast afmonteren op een patchpanel,.
• Nooit Rj45's aanknijpen op vaste bekabeling.
• Plaats de switch en patchpaneel onder elkaar en patch daartussen met kant en klare Patchkabels

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En laat ook slaapkamer I gelijk even meenemen. Voor bijv. interactieve tv of smarttv wel zo handig

Bedenk van te voren waar je de aansluitingen wil hebben in de ruimte ivm decoders/tv's en computers.

Heb je al nagedacht hoe je draadloos wil gaan aanpakken? Misschien handig om een extra kabeltje te laten trekken naar het midden van de hal, zodat je daar een PoE AP kunt neerhangen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je gaat dus ook de hele boel laten stuccen en sauzen (aangezien er gefreesd gaat worden)? Dure netwerkpoortjes worden dat.
Er zit al een tv aansluiting in de woonkamer neem ik aan? Als dat coax is zou ik daar utp in trekken en de rest gewoon via wifi doen.
Eventueel misschien nog kabel onder een plint naar woonkamer 2 als dat voor werk handig is.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sig69 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:01:
Je gaat dus ook de hele boel laten stuccen en sauzen (aangezien er gefreesd gaat worden)? Dure netwerkpoortjes worden dat.
Er zit al een tv aansluiting in de woonkamer neem ik aan? Als dat coax is zou ik daar utp in trekken en de rest gewoon via wifi doen.
Eventueel misschien nog kabel onder een plint naar woonkamer 2 als dat voor werk handig is.
Vaste computers verdienen vaste aansluitingen, zeker als je voor je werk afhankelijk bent van connectiviteit.

Sowieso:
Als die in de meterkast staat zou ik daar zeker niet vanuit gaan richting woonkamer en balkon.

Een en ander hangt af van leeftijd, bouwmaterialen en omgeving, maar hou rekening met:
- metaalhoudende isolatie blokkeert WiFi nagenoeg volledig.
- HR++ glas is metaalhoudende isolatie en blokkeert dus signaal
- betonnen draagmuren dempen hard

Als dit nieuwbouw is, gaan alle drie waarschijnlijk op en zit alles rond woonkamer, keuken en balkon in de WiFi-slagschaduw, dus heb je een tweede AP nodig in de woonkamer. Er is ook grote kans dat je met gesloten deur op balkons iets hebt, zelfs al plaats je de AP direct achter het glas. Voor de loggia zou je mogelijk wat signaal door de muur vanaf slaapkamer 2 kunnen krijgen als je daar een AP plaatst. Doe je dat, dan kun je misschien de AP in de meterkast (sowieso onhandige locatie) achterwege laten.

Is het daarentegen oudbouw met houten vloeren en bakstenen muren, dan gaat WiFi overal doorheen, maar die van de buren net zo goed, en kan het wel eens een soep van signalen worden, zelfs in de 5GHz. In dat geval sowieso niets 2.4GHz-only gebruiken, ook geen IoT (wat een uitdaging is, want grootste deel van die meuk doet niets anders).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dion_b schreef op woensdag 16 november 2022 @ 01:20:
Vaste computers verdienen vaste aansluitingen, zeker als je voor je werk afhankelijk bent van connectiviteit.
In mijn nieuwe (oude) huis is mijn kantoor boven, en ik zag het niet zitten om kabels te trekken, zeker niet met mijn linkerhanden. Ik heb de gok gewaagd met de Powerline adapters van Tp-Link, en ik ben heel blij verrast. De netwerksnelheid is zeer goed te noemen, net geen Gigabit maar meer dan voldoende om de bovenverdieping blij te maken. Ook heeft dit kitje een Wifi netwerk zodat je ook in de verder afgelegen delen sterke Wifi hebt.

uitvoering: TP-Link TL-WPA8631P KIT

Natuurlijk is echte bekabeling beter, maar altijd goed om een alternatief achter de hand te hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 16 november 2022 @ 01:20:
[...]

Absoluut mee eens. Maar we weten dus niet of het nieuwbouw is of bestaande bouw. Ik vermoed bestaand, anders had het als meerwerk meegenomen kunnen worden en hoeft een aannemer niet te frezen. Maar goed, we weten het dus niet. Tijd voor de TS om wat meer informatie te leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 16-11-2022 01:35 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59
@gambieter N=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 18:06
gambieter schreef op woensdag 16 november 2022 @ 01:29:
[...]

In mijn nieuwe (oude) huis is mijn kantoor boven, en ik zag het niet zitten om kabels te trekken, zeker niet met mijn linkerhanden. Ik heb de gok gewaagd met de Powerline adapters van Tp-Link, en ik ben heel blij verrast. De netwerksnelheid is zeer goed te noemen, net geen Gigabit maar meer dan voldoende om de bovenverdieping blij te maken. Ook heeft dit kitje een Wifi netwerk zodat je ook in de verder afgelegen delen sterke Wifi hebt.

Natuurlijk is echte bekabeling beter, maar altijd goed om een alternatief achter de hand te hebben.
In mijn oude appartement haalde ik met datzelfde setje op een afstand van 15meter ongeveer 10mbit/s qua snelheid. Dat is nog net geen gigabit/s maar iets lager. Kortom zolang je niet met getallen komt zegt het helemaal niks.

Uiteindelijk heb ik maar een netwerkkabel door de hal gelegd (we waren toch al van plan om te verhuizen). Ik zou zo'n setje dus nooit aanraden.

Ik raad het dus niet aan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
In het kader van dingen WEL aanraden met onderbouwing.
In Wall access points.
Bijv van Ubiquiti Unifi of Tplink Omada of een ander merk.
Dan heb je en netwerkpoorten en een accespoint op de plekken waar je nu een wcd laat plaatsen.
Dit als alternatief voor een plafond model.
Ik vrees nl dat alleen je kpn experiabox niet genoeg dekking zal geven.
Meten is weten mbt tot dekking

[ Voor 4% gewijzigd door frankyfn126 op 16-11-2022 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gambieter schreef op woensdag 16 november 2022 @ 01:29:
[...]

NL != UK

Als het op PLC aankomt groot verschil mbt hoe bedrading loopt en hoe geaard wordt, ten nadele van NL. Kans dat het even goed gaat is dus stuk lager (in theorie wortel twee keer lager, in praktijk nog stuk daaronder)

TS wil het goed aanpakken, heeft al plannen om UTP naar alle relevante plekken te trekken. Geen enkele reden om met dure, minder betrouwbare lapmiddelen te komen die vooral nut hebben voor mensen die geen zin hebben om te doen wat TS al doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
sig69 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 01:30:
[...]

Absoluut mee eens. Maar we weten dus niet of het nieuwbouw is of bestaande bouw. Ik vermoed bestaand, anders had het als meerwerk meegenomen kunnen worden en hoeft een aannemer niet te frezen. Maar goed, we weten het dus niet. Tijd voor de TS om wat meer informatie te leveren.
Het is bestaande bouw uit 1972. Al moet ik wel zeggen dat ongeveer 6 verdiepingen veder een gps mast staat. Zo wel 4G en 5G.
Ik kan natuurlijk ook de utp kabels netjes weg laten werken onder de laminaat/plinten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramboi op 16-11-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ramboi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:45:
[...]

Het is bestaande bouw uit 1972. Al moet ik wel zeggen dat ongeveer 6 verdiepingen veder een gps mast staat. Zo wel 4G en 5G.
Ik kan natuurlijk ook de utp kabels netjes weg laten werken onder de laminaat/plinten.
Waar zijn de muren van gemaakt?
Wat voor glas zit in de ramen?

GPS komt niet van masten maar van satellieten. 4G als 5G heb je tot op nader orde geen last van voor je WiFi. Hoe goed is 4G/5G signaal binnen? Indien goed, dan kun je ervan uitgaan dat je ook genoeg WiFi op balkon gaat kunnen ontvangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:43
Gebruik oude bestaande leidingen
als coax voor TV naar woonkamer en Ik denk Slaapkamer 1 (dus met de coax 2 utp er in trekken)
KPN doos (vaak varkensneusje) ook Vaak kamer en Slaapkamer 1 (dus met bestaande kabel er twee utp in trekken.
Op de muur een mooie inbouw doos of verder frezen
En natuurlijk in de meter kast afmonteren op een patch paneel of een rijtje opbouw utp doosjes of dmv een opbouw ring.
Wat al eerder werd vermeld knijp geen stekkertjes aan die getrokken utp kabels
En op overige plekken gebruik maken van plint of in de ruimte tussen laminaat en muur (moet je toch altijd l vrij houden.
En ja plaats iets als ubiquti als Wifi ipv de router in de meterkast (eentje in de gaang en eentje op de muur in de kamer tegen de keuken aan.

[ Voor 24% gewijzigd door psdata op 16-11-2022 17:41 ]

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

• Ramboi
Om hier op veder te gaan vraag ik mij zelf af heb ik voldoende aan een 12 poort patch paneel?
Wat voor soort switch heb ik nodig, moet ook rekening houden dat in de toekomst glasvezel aansluiting beschikbaar wordt.

Zelf dacht ik hier aan:
Patch paneel https://www.netwerkkabel....-poorts-stp-1u-grijs.html
Switch uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2218

• sig69
  • Nu online
Ramboi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 01:02:
Om hier op veder te gaan vraag ik mij zelf af heb ik voldoende aan een 12 poort patch paneel?
Dat moet je zelf bepalen, maar lijkt voldoende.
Wat voor soort switch heb ik nodig, moet ook rekening houden dat in de toekomst glasvezel aansluiting beschikbaar wordt.
maakt niks uit, alles wat je kan kopen is toch 1000 Mbps tegenwoordig

Roomba E5 te koop

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
De afmetingen van het patchpaneel worden bepaalt door hoeveel kabels je laat leggen.
Het aantal poorten dat je switch moet hebben wordt bepaalt door het aantal devices dat je wilt aansluiten.
Meestal is dat niet hetzelfde, want kabels leg je maar een keer en neem je dus als het kan ruim.

Een switch kun je later altijd nog vervangen door een grotere als dat nodig blijkt.
En tegenwoordig niet onbelangrijk, een 16 poort switch trekt aanzienlijk meer stroom dan een 8 poort switch en die dingen staan over het algemeen 7x24 uur aan.

Het gemiddelde (niet tweaker) huishouden heeft zelfs voldoende aan de vier poorten die meestal op de router van je ISP zitten en dan hebt je helemaal geen switch nodig, je patched dan gewoon van je patchpaneel naar je router.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 17-11-2022 08:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de toekomstige AP's laat 2 kabels trekken, waarom: 1 voor de PoE tot max 1Gbps en 1 voor de oeverschot aan snelheid (2.5/5/10Gbps)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
Ik zou (waarschijnlijk zelf) een kabeltje trekken van de meterkast naar de berging. Daar is dan mooi ruimte voor wat apparatuur zoals een nas en mogelijk wat servertjes.

Verder hanteer ik het principe: wifi waar het kan, kabel waar het moet.

Alles wat 100% zeker aan het netwerk moet zitten om het netwerk te laten werken moet bekabeld zijn - router, switches, PiHole, de controller voor een Unifi of TP-link netwerk - allemaal bekabeld.
Alles dat baat heeft bij maximale performance: Ook bekabeld. Dat is dus de Nas en eventuele gaming-stations.

De rest kan gewoon op wifi. Een werk-pc kan teams-vergaderen, een smart-tv kan streamen, allemaal via wifi. De film wordt niet spannender en de beeldkwaliteit niet beter via een kabel - maar je zit wel vast.

De kleine ruimte tussen hal en slaapkamer is ideaal voor een access-point.

De aansluitingen in de woonkamer: Leuk voor een game-station en goed om aansluitingen aan beide kanten van de kamer te hebben. Voor de smart-tv is een kabel echter niet nodig.

Zelfde voor de slaapkamer: Leuk om een aansluit punt te hebben maar als er geen game-pc komt zie ik de noodzaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
Ramboi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:47:
Hallo Tweakers,

Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe appartement.
Wil hier in totaal stuk of 3 utp kabels gaan laten trekken en afmonteren op een de wand.
De kabels worden niet door mij aangelegd maar door een aannemer zelf.
Denk zelf dat hij nieuwe leidingen gaat frezen.

Mijn vraag is welke UTP cat6 kabel kan ik hiervoor gebruiken, en welke soort contactdoos is geschikt dan hier bij?

Zelf dacht ik ook aan een netwerk switch in plaats van een patchpaneel.
Wil uiteindelijk alles kunnen wegwerken in de meterkast.

Hieronder een plattegrond waar ik de wandcontact punten wil.
[Afbeelding]

Korte omschrijving wat ik voornamelijk wil kunnen doen in de appartement.
Het aansturen van de lampen via google home, en ook mijn smart tv.
Misschien wat meer apparatuur in de toekomst.
In de slaapkamer 2 een PC plaatsen om vanuit huis te kunnen werken etc.

Zou graag van jullie tweakers wat feedback willen hierover.
Update:
Om te beginnen als eerst iedereen bedankt voor jullie feedback.

Heb een aantal aanpassingen al gedaan, en dacht geef jullie de huidige situatie door.

Als eerste ben ik dus met me stomme kop 8)7 achtergekomen dat mijn ISRA punt niet in de meterkast zit.
Dus zal van af daar een extra kabel naar de meterkast moeten.
Die zit dus in de woonkamer links boven (plattegrond tekening).
Hier en daar utp wantcontact aansluitingen locatie aangepast.
Heb van af de meterkast 2 utp kabels per kamer laten trekken. Zoals mij werd aangeraden.
Dus 2 naar de slaapkamer 1 en ook 2 en naar de beide punten in de woonkamer + 1 i.v.m. ISRA.
En een in de hal bij de plafond in de tussen ruimte bij de woonkamer en slaapkamers. Om daar een accespoint op aan te sluiten.

Eventuele feedback/aanvullingen zijn altijd welkom.

Aangeschafte materieel:
Heb dus een LSA patch paneel aangeschaft met 12 poorten geschrikt is voor cat 6A en POE+.
Een switch met 8 poorten https://tweakers.net/pric...etstream-tl-sg2210mp.html
Een Omada cloud controller https://tweakers.net/pric...oud-controller-oc200.html
En natuurlijk een accespoint https://tweakers.net/pric...36/tp-link-eap620-hd.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4Ll9umPdHXNYV4rgu9pvuJnKfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBoyzyZEIWKxyKE9bLU5qFl7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Is een HD (high density) Acces point niet wat overkill?
Die dingen zijn tich vooral bedoeld om veel clients tegelijkertijd aan te kunnen. Bijv in een aula, ontvangsthal oid.
Pagina: 1