PC overleden na stroomstoring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 14:14
Vanochtend is een kabel doorgebrand in de meterkast. Hierbij is er helaas één en ander aan apparatuur gesneuveld, waaronder mijn PC. Hij doet nu niks meer: er gaat geen lampje branden en geen fan draaien. Ook niet op het moederbord. De PC stond op het moment zelf uit en zat via een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging aangesloten. Ik heb het vermoeden dat de stekkerdoos het ook begeven heeft, maar nog niet uitgebreid getest. Eerst de dure dingen maar... Vanzelfsprekend heb ik de PC nu getest rechtstreeks in een stopcontact.

Het betreft een zelfgebouwde PC, ca. 3 jaar oud. Ik vraag me nu af welk onderdeel kapot is. Ik neem aan op zijn minst de voeding, maar de overige componenten vind ik lastig in te schatten. Ik heb zo geen reserve voeding liggen om mee te testen.

Heeft iemand tips en trucs om (eigenlijk zonder reserve componenten) te testen wat nog goed is? Of is de kans groot dat ik het gehele systeem kan afschrijven?

Alternatief is dat ik er mee naar een PC winkel ga, maar dan moet ik eerst uitzoeken waar er nog één zit :)

Ik heb contact gehad met de verzekeringsadviseur, het is geen probleem als ik de reparatie zelf uitvoer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:39
Weet je ook wat de oorzaak van de doorgebrande kabel was?
En niet dat de pc de oorzaak van een kortsluiting was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:47
Waar woon je ergens?
Heb je een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit klinkt als een losse of zwevende nul.

Check al je apparaten, in dit soort gevallen krijgen zware apparaten te weinig stroom, maar ee lichte veel te veel. Dus alles wat aan een voeding zat heeft een oplazer gekregen en kan ook zomaar kapot gaan binnenkort.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 15-11-2022 17:42 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:49
Waarschijnlijk is alleen de voeding van de PC kapot en dan de primaire kant van de voeding. Door de transformator zijn de primaire en secundaire kant dermate goed gescheiden dan een defect aan de primaire (AC) kant de secundaire (DC) kant niet zal schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muksie
canonball schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:40:
Weet je ook wat de oorzaak van de doorgebrande kabel was?
En niet dat de pc de oorzaak van een kortsluiting was?
Goed punt, maar dat verwacht ik niet. De kabel was volgens de electricien al gedurende langere tijd niet goed geweest, en vermoedelijk langzaam wat weggesmolten.
99ruud99 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:41:
Waar woon je ergens?
Heb je een multimeter?
Hengelo, en ja ik heb een multimeter.
teacher schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:42:
Dit klinkt als een losse of zwevende nul.

Check al je apparaten, in dit soort gevallen krijgen zware apparaten te weinig stroom, maar ee lichte veel te veel. Dus alles wat aan een voeding zat heeft een oplazer gekregen en kan ook zomaar kapot gaan binnenkort.
De electricien gaf inderdaad aan dat er vermoedelijk een zwevende nul is ontstaan. Ik ben nu inderdaad al m'n apparaten aan het nakijken. Op dit moment lijkt de schade te zijn: PC, printplaat CV-ketel, glasvezelkastje, bridge van slimme thermostaat, en audio installatie. Veel andere dingen hebben het gelukkig wel overleefd: TV, modem, Intel NUC, monitoren etc.
Uszka schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:44:
Waarschijnlijk is alleen de voeding van de PC kapot en dan de primaire kant van de voeding. Door de transformator zijn de primaire en secundaire kant dermate goed gescheiden dan een defect aan de primaire (AC) kant de secundaire (DC) kant niet zal schaden.
Kijk, dat klinkt hoopvol. Dan maar even naar de mediamarkt of zo voor een nieuwe voeding, en die er in zetten en kijken of dat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:15
Als je enkelfase stroom thuis hebt en de oorzaak was een zwevende nul, dan kan je de kosten voor vervanging bij je netbeheerder in rekening brengen (dan zullen meerdere huizen er wel last van hebben gehad). Waarschijnlijk zal je wel rechtsbijstand moeten inschakelen hiervoor.

Heb je 3-fase stroom thuis en een zwevende nul dan wordt het lastiger met bewijzen - ofwel andere huishoudens zouden ook kapotte apparatuur moeten hebben.

Ik heb ergens hier op Tweakers gelezen dat in een dergelijk geval geen enkel apparaat in het huishouden meer vertrouwd kan worden en als beschadigd gezien dient te worden. Ik hoop voor je dat het alleen de PSU is maar ook andere onderdelen kunnen beschadigd raken. Een PSU verwacht niet zomaar 400V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

muksie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:53:
[...]

Kijk, dat klinkt hoopvol. Dan maar even naar de mediamarkt of zo voor een nieuwe voeding, en die er in zetten en kijken of dat het doet.
Ik woon één stad richting het westen, misschien heb ik nog een oude voeding op zolder liggen voor je, mag je wel lenen om te testen. Wat mij betreft neem je zelfs je hele pc mee en test je het hier.

Edit: heb mijn oude voeding helaas al eens eerder weggedaan.

[ Voor 42% gewijzigd door True op 17-11-2022 09:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muksie
grasmanek94 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:29:
Als je enkelfase stroom thuis hebt en de oorzaak was een zwevende nul, dan kan je de kosten voor vervanging bij je netbeheerder in rekening brengen (dan zullen meerdere huizen er wel last van hebben gehad). Waarschijnlijk zal je wel rechtsbijstand moeten inschakelen hiervoor.

Heb je 3-fase stroom thuis en een zwevende nul dan wordt het lastiger met bewijzen - ofwel andere huishoudens zouden ook kapotte apparatuur moeten hebben.

Ik heb ergens hier op Tweakers gelezen dat in een dergelijk geval geen enkel apparaat in het huishouden meer vertrouwd kan worden en als beschadigd gezien dient te worden. Ik hoop voor je dat het alleen de PSU is maar ook andere onderdelen kunnen beschadigd raken. Een PSU verwacht niet zomaar 400V.
Ik heb wel een 3-fase aansluiting, bovendien is er in de meterkast (in de groepenkast) een kabel echt doorgebrand, dus ik vermoed dat de netbeheerder niets te verwijten valt.

Ik las ergens dat bij een zwevende nul een ongelijke belasting over de groepen zorgt voor piekspanningen. Nu is het vroeg in de ochtend opgetreden, waarbij er nagenoeg niks aan stond, dus ik hoop dat dat me een beethe helpt.

Ik heb ondertussen bij de verzekeraar de vraag uitgezet hoe om te gaan met defecten die zich pas op termijn openbaren. Nog geen antwoord hierop gekregen. Denk dat ik er op aan ga sturen dat ik of later nog kan 'bijclaimen', of dat er een bedrag gerekend word voor alle andere apparatuur. Zal dan wel in overeenstemming met de schadeexpert van de verzekeraar bepaald moeten worden lijkt me.
True schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:38:
[...]

Ik woon één stad richting het westen, misschien heb ik nog een oude voeding op zolder liggen voor je, mag je wel lenen om te testen. Wat mij betreft neem je zelfs je hele pc mee en test je het hier.

Edit: heb mijn oude voeding helaas al eens eerder weggedaan.

***members only***
Ik heb al een nieuwe PSU besteld, en zojuist afgehaald bij bezorgpunt. Moet alleen over kwartiertje weg, dus vanavond kan ik er nog niet mee testen. Plan is om te kijken of deze het daarmee doet, als het nog niet werkt dan zal het moederbord wel het volgende component zijn om te vervangen. Als het moederbord wel werkt, kan ik neem ik aan in het bios komen en zien of er evt andere componenten niet werken.

Tot zover bedankt alleen voor het meedenken!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:34
grasmanek94 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:29:
Dit klopt enigszins, maar er zijn tegenwoordig vele PSU's die heel wat aankunnen.
Zo zijn er verhalen dat bij een blikseminslag puur alleen de PSU het begeven heeft maar de rest van de onderdelen nog perfect werken. Vroeger was dit wel anders weet ik ook uit ervaring.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muksie
Zojuist de nieuwe PSU geplaatst, en o.b.v. een snelle eerste check lijkt alles weer te werken!
Pagina: 1