Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-11 16:12
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte op achterkant van de woning is beschikbaar voor zonnepanelen, voorkant (nog) niet ivm beschermd stadsgezicht .
Mogelijk in de toekomst als het beleid in de stad groener wordt zou ik graag ook aan de voorkant panelen willen.

Legplan zou het mooist zijn als het overeenkomt met de buren. (zie 1e foto)
Buren hebben 8 Panelen liggen. 6 Bovenlangs horizontaal, en 2 onderaan verticaal.
Daarnaast zou er mijn insziens ook nog 1 op dakkapel kunnen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky4hk94UA9OvnCxzYp2M685DnFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKBMR8cyoiSg7hx7Qca4fUQu.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Achter ons huis staan een aantal hoge bomen.
Daarnaast zit er ook nog een vrij hoge schoorsteen op het dak.
Jaarverbruik
Op het moment verbruiken we ongeveer 2000kWh per Jaar.
Plan is om:
- elektrisch te gaan koken
- elektische (bij)-verwarmen met airco
- eventueel auto opladen in de toekomst
Hoe meer hoe beter?
Huidige elektriciteitsaansluiting
Betreft een 3 fase aansluiting waarvan 2 zijn gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI_qJ2euPJYdHbNjLL0I9RafYdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtgZpvxRy0Zo2rd6vIlO9pRh.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Doel is eigenlijk om zoveel mogelijk te besparen op de energierekening. Daarnaast zouden we langzamerhand ook van het gas af willen.
Wie gaat het project uitvoeren
Project laten uitvoeren ivm subsidies en verduurzaambudget werkgever.
Bijhouden van data
BigData, het liefts allerlei API's om opbrengst te zien + vriendelijk portaal voor mevrouw.
Reeds verkregen offertes *UPDATED*
Alle offertes achter op het dak.
Aanbieder 1: 9 Panelen achter, Totaal vermogen 3330
9 DMEGC Monoblack 370
9 SolarEdge Optimizer S440, S500, S500B:
1 SolarEdge Omvormer 3000H
€ perWP = 1.93
Aanbieder 2: 9 panelen achter Totaal vermogen 3780
9 Jinko allblack 420
9 Enphase Micro IQ7a omvormers
1 Enphas Envoy-S
€ perWP = 1.67
Aanbieder 3: 4 panelen achter op het dak, 5 panelen voor op het dak. , Totaal vermogen 3375 (Nog geen update)
9 Hyundai Sunpower P3 375
9 IQ7A micro omvormer F3600
1 GL - Enphase IQ Gateway
€ perWP = 1.99
Aanbieder 4: 9 panelen achter Totaal vermogen 2550
9 TSM-425DE09 panelen
9 SolarEdge S500B Optimizers
1 SolarEdge Omvormer SE3500H HD Wave
€ perWP = 1.59
Aanbieder 5: 7 panelen achter Totaal vermogen 2835
7 TW Solar Fullblack 405 panelen
7 Enphase IQ7 Plus micro omvormers
€ perWP = 2.08

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aKaorsyMLydHESSQr7YYDRj8ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3j3iruyMR81vnaHpOdgkDzK.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid-Oost Gelderland

1e eigen reactie

Ik heb een heel aantal offertes aangevraagd, ook bij een aantal lokale partijen, maar kreeg een aantal keer terug dat men te druk was.
Van de offertes die ik terug heb gekregen is offerte 2 erg goedkoop per WP? Maar in de offerte zie ik geen optimizers staan.
Mijn insziens met de grote bomen in de achtertuin zijn die wel nodig voor het optimaal functioneren.
Dan kom ik bij offerte 1, maar de prijs sprong is ineens wel erg groot.

Tips suggesties? Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door BraX op 29-11-2022 19:00 . Reden: Aanbieder 5 toegevoegd, en updates ]

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een hoop vragen over je situatie:

Heb je van de diverse offertes een legplan beschikbaar? Ze variëren nogal in aantal panelen op het dak en het is de vraag of je dan het maximale uit je dak haalt.

Wat ik uit je verhaal niet begrijp is dat je de voorkant vanwege beschermd stadsgezicht niet kunt leggen, maar dat er in de offertes toch over het dak aan de voorzijde wordt gesproken?

Wat voor netaansluiting heb je? De meterkast heeft een 4polige hoofdschakelaar, maar heb je een enkelfase aansluiting of een 3-fase aansluiting? Ergens zit een zekeringenkast aan de buis die onderaan in de groepenkast is aangesloten. Is ook op te halen bij Liander (netbeheerder).
Je zult sowieso een kastje bij moeten plaatsen voor de componenten van de PV installatie, want deze kast zit nu vol.

Heb je van het SolarEdge systeem (offerte 1) duidelijk welke optimizers gebruikt worden? Heb je een SolarEdge designer rapport met het systeemverlies diagram? Dat bepaalt of deze opstelling technisch haalbaar is. Het aantal panelen is beperkt, en het is daarmee maar de vraag of dit goed gaat werken. Het Designer rapport geeft daar uitsluitsel over.

Qua prijzen, wel logisch dat offerte 3 (micro omvormers) het meest prijzig is, daarna het SolarEdge systeem en daarna de relatief simpele string omvormer. Ik neem aan dat je deze prijzen per WP exclusief BTW hebt berekend?

Wat gaat aanbieder 3 met de meterkast doen? Is dat alleen groep bijplaatsen of zijn dat ingrijpendere werkzaamheden?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• BraX
blackd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:58:
Ik heb een hoop vragen over je situatie:

Heb je van de diverse offertes een legplan beschikbaar? Ze variëren nogal in aantal panelen op het dak en het is de vraag of je dan het maximale uit je dak haalt
Klopt, ik heb een 8 tal offertes via internet aangevraagd en telkens aangegeven dat er alleen achterop het dak panelen gelegd konden worden. Schijnbaar niet duidelijk genoeg.
Bij de nieuwste offerte (4) is dat wel duidelijk geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7feWap7Wfipcnnh2UPLd7HFCP7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNKNPKI5SfARwtQmx1HMGXbC.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de legplannen die ik binnen heb gekregen.
Mijn idee was om van de binnengekregen offertes eerst een schifting te maken in wat volgers de aanbieder het geschikst zou zijn.
Wat ik uit je verhaal niet begrijp is dat je de voorkant vanwege beschermd stadsgezicht niet kunt leggen, maar dat er in de offertes toch over het dak aan de voorzijde wordt gesproken?
Klopt, is in 1e aanvraag offertes niet goed gegaan, afhankelijk van 1e schifting wil ik een gewijzigde offerte bij X aanbieders gaan opvragen.
Wat voor netaansluiting heb je? De meterkast heeft een 4polige hoofdschakelaar, maar heb je een enkelfase aansluiting of een 3-fase aansluiting? Ergens zit een zekeringenkast aan de buis die onderaan in de groepenkast is aangesloten. Is ook op te halen bij Liander (netbeheerder).
Je zult sowieso een kastje bij moeten plaatsen voor de componenten van de PV installatie, want deze kast zit nu vol.
Voor de zekerheid even Liander gecheckt, krijg ik nog bericht van. Hier ontbreekt mijn kennis, maar de aansluiting ziet er als volgt uit:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Heb je van het SolarEdge systeem (offerte 1) duidelijk welke optimizers gebruikt worden? Heb je een SolarEdge designer rapport met het systeemverlies diagram? Dat bepaalt of deze opstelling technisch haalbaar is. Het aantal panelen is beperkt, en het is daarmee maar de vraag of dit goed gaat werken. Het Designer rapport geeft daar uitsluitsel over.
Dit kon ik niet zo snel uit de offerte halen, maar de optimizers zullen volgens meegestuurde bijlage -> SolarEdge Optimizer S440, S500, S500B: zijn.
Minimaal aantal panelen voor een SolarEdge is 6?
Ik heb inderdaad geen designer rapport ontvangen.
Qua prijzen, wel logisch dat offerte 3 (micro omvormers) het meest prijzig is, daarna het SolarEdge systeem en daarna de relatief simpele string omvormer. Ik neem aan dat je deze prijzen per WP exclusief BTW hebt berekend?
Klopt prijzen zijn Ext BTW / Max WP
Wat gaat aanbieder 3 met de meterkast doen? Is dat alleen groep bijplaatsen of zijn dat ingrijpendere werkzaamheden?
Er staat "aansluiten" meterkast, dat zal waarschijnlijk vrij weinig zijn als er geen groep beschikbaar is.

---

Aanbieder 4:
6 panelen achter
Offerte:
Totaal vermogen 2550
6 TSM-425DE09 panelen
6 SolarEdge S500B Optimizers
1 SolarEdge Omvormer SE2200H HD Wave
€ perWP = 1.95

Echt bedankt dat je/jullie mee willen denken, ik zie door de bomen het bos niet. _/-\o_
Wat is handig om te doen, bij een aantal van de bovenstaande offertes wijzing aanvragen voor alleen Achterkant met mijn eigen bedachte legplan?

• blackd
  • Niet online
Ik denk als eerste dat je een keuze moet maken tussen een stringomvormer, SolarEdge systeem of micro-omvormersysteem. Waarbij die laatste het duurste is per Wp, en die eerste het goedkoopst.
Wat technisch hier het beste bij past, laat ik even aan anderen om je advies over te geven.
Bij veel schaduw zou ik in ieder geval kijken bij een string omvormer systeem (offerte 2) of deze goed schaduwmanagement heeft (ik ken die Fox Ess omvormer niet, maar weet wel dat Goodwe en SMA goed zijn in schaduwmanagement). Bij SolarEdge zoals gezegd goed kijken naar het Designer rapport of de installatie technisch klopt.

De meterkast, de slimme meter die is geplaatst is een 3 fase model. Uitsluitsel krijg je of achter het zwarte deksel, maar daar mag je niet aankomen, of door de info van Liander, even afwachten dus. Kan een 3 fase aansluiting zijn, zou ook nog enkelfase zijn met 3 fase meter en HS (beetje gek, maar komt voor).
Waarom relevant? Voor berekenen belasting meterkast. Als je 3x25A hebt kan je straffeloos een enkelfase omvormer van 16A aansluiten, maar als je 1x35/40A hebt kan dat niet meer. Dan moet je andere maatregelen treffen.

Kijk ik naar de legplannen dan is bij 2 en 3 nog wat ruimte op het achtervlak, waarschijnlijk hebben ze daar niet ingetekend omdat ze ook aan de voorzijde panelen hebben getekend en er veel schaduw is op onderzijde achterdak. Sowieso ga je een andere prijs per Wp krijgen als je alleen 1 zijde van de woning doet, ik vermoed dat de prijs per Wp dan wat omhoog gaat (kleinere installatie, meer overhead).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eigenlijk is de enige acceptabele offerte die met de Hyundai op de Fox omvormer.

De rest is onnodig hoog in prijs.

De Hyundai panelen zijn technisch bovengemiddeld, de Fox omvormer is duidelijk minder bekend.

Wellicht kan deze aanbieder Solaredge (minimaal!!! 6 per zijde, en dan absoluut met s500b optimizers) of micro’s aanbieden, maar het voordeel is beduidend minder dan je denkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BraX
*Update en tevens de startpost aangepast.*

Alle offertes achter op het dak.
Aanbieder 1: 9 Panelen achter, Totaal vermogen 3330
9 DMEGC Monoblack 370
9 SolarEdge Optimizer S440, S500, S500B:
1 SolarEdge Omvormer 3000H
€ perWP = 1.93
9 Jinko allblack 420
1 Enphas Envoy-S
€ perWP = 1.67
Aanbieder 3: 4 panelen achter op het dak, 5 panelen voor op het dak. , Totaal vermogen 3375 (Nog geen update)
9 Hyundai Sunpower P3 375
9 IQ7A micro omvormer F3600
1 GL - Enphase IQ Gateway
€ perWP = 1.99
Aanbieder 4: 6 panelen achter Totaal vermogen 2550
6 TSM-425DE09 panelen
6 SolarEdge S500B Optimizers
1 SolarEdge Omvormer SE2200H HD Wave
€ perWP = 1.95
Aanbieder 5: 7 panelen achter Totaal vermogen 2835
7 TW Solar Fullblack 405 panelen
7 Enphase IQ7 Plus micro omvormers
€ perWP = 2.08

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aKaorsyMLydHESSQr7YYDRj8ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3j3iruyMR81vnaHpOdgkDzK.png?f=fotoalbum_large
-------------------------------
Update met offertes voor achter op het dak
Aanbieder 2 is substantiel goedkoper dan de rest van de aanbieders mijn insziens.
Van aanbieder 3 krijg ik nog een gewijzigde offerte maar daar verwacht ik geen prijsdaling van.

Aanbieder 2 vraagt een meerprijs voor het leggen van 1 paneel op het plattedak, is dat de moeite waard?
Afhankelijk van de levertijd neig ik voor aanbieder 2 te kiezen met micro omvormers en jinko zonnepanelen, dit geeft de mogelijkheid om ooit makkelijk uit te breiden naar de voorkant van de woning en is ook het meest optimale voor schaduwmanagement?

*Edit*
Ow en ligt het aan mij of is de WP/€ relatief hoog bij alle aanbieders?

• blackd
  • Niet online
Het ligt niet aan jou, die prijzen tegen de EUR 2 per Wp zijn veel te hoog. Aanbieder 2 is nog enigszins acceptabel. Waar is die Hyundai / Fox combinatie gebleven?

Platte dak; kijk wat het met de prijs per Wp doet, zo te zien ga je in de toekomst veel meer stroom verbruiken, dus elke kWh is mooi meegenomen denk ik dan, mits kostentechnisch wel acceptabel.
EV kost ~15kWh per 100km, airco is natuurlijk sterk afhankelijk van verbruik en de zwaarte van het model.

Micro's flexibel; ja en nee,
Ja, je kan makkelijk uitbreiden, maar advocaat van de duivel: je kan er ook een losse installatie naast zetten op je andere dak (simpele string omvormer). Hangt ook af van de hoeveelheid schaduw natuurlijk op dat dak.
Nee, want bij een oost/west opstelling kun je met een serieel systeem met twee strings een minder zware omvormer gebruiken en veel meer Wp aansluiten. Met micro's kan dat niet, dus daar 'profiteer' je niet van.

• BraX
blackd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:54:
Het ligt niet aan jou, die prijzen tegen de EUR 2 per Wp zijn veel te hoog. Aanbieder 2 is nog enigszins acceptabel. Waar is die Hyundai / Fox combinatie gebleven?
Dat is ook aanbieder 2 geweest, met de nieuwe offerte is er een heel nieuwe opstelling uitgekomen met panelen.
Platte dak;
Ik heb gelijk even gevraagd wat de meerprijs is voor platte dak.
Micro's flexibel; ja en nee,
Ja, je kan makkelijk uitbreiden, maar advocaat van de duivel: je kan er ook een losse installatie naast zetten op je andere dak (simpele string omvormer). Hangt ook af van de hoeveelheid schaduw natuurlijk op dat dak.
Nee, want bij een oost/west opstelling kun je met een serieel systeem met twee strings een minder zware omvormer gebruiken en veel meer Wp aansluiten. Met micro's kan dat niet, dus daar 'profiteer' je niet van.
3 vragen
Heb je een max met microomvormers?
Sluit je een 2e systeem tot aan meter kast aan of tot aan omvormer ergens op zolder?
Waarom zou ik voor string gaan, dat is toch niet handig ivm schaduw?

Edit :
Is er een bekende aanbieder regio Oost Nederland die het 'goedkoper' kan? Evt pm mag ook

[ Voor 4% gewijzigd door BraX op 23-11-2022 20:22 ]

• blackd
  • Niet online
BraX schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:19:

3 vragen
Heb je een max met microomvormers?
Volgens mij niet, dus je kan net zoveel kW invoeden op het net als je er zelf mag uithalen, volgens mij is dat de enige beperkende factor in deze, naast natuurlijk ruimte op je dak..
Sluit je een 2e systeem tot aan meter kast aan of tot aan omvormer ergens op zolder?
Als je het andere dakvlak gaat uitbreiden met extra micro's zou je dat op dezelfde AC kabel kunnen invoeden, tenzij je daar je belasting van de groep over gaat, dan zal je een nieuwe groep moeten maken met een nieuwe kabel naar de meterkast.

Ga je een string omvormer ophangen voor het nieuwe dak dan wil je die sowieso direct naar de meterkast met een separate kabel.
Waarom zou ik voor string gaan, dat is toch niet handig ivm schaduw?
Ik gaf een voorbeeld voor het dak aan de voorzijde, daar kan ik niet van beoordelen of daar veel schaduw valt. Als daar veel schaduw is kan micro's ook een goede oplossing zijn ja.

• BraX
blackd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:54:

Platte dak; kijk wat het met de prijs per Wp doet, zo te zien ga je in de toekomst veel meer stroom verbruiken, dus elke kWh is mooi meegenomen denk ik dan, mits kostentechnisch wel acceptabel.
EV kost ~15kWh per 100km, airco is natuurlijk sterk afhankelijk van verbruik en de zwaarte van het model.
Update Aanbieder 2 :

Met 9 panelen inclusief dakkapel : € WP 1.67
Met 8 panelen zonder dakkapel: € WP 1.66
..

Dat ene extra paneel + leggen is een kleine 700€ ex btw

Ik wacht nog 1 nieuw offerte af aanstaande dinsdag. Als die niet ontzettend goedkoper wordt. Dan wordt het waarschijnlijk deze aanbieder met 9 panelen.
9 Panelen, 9 Micro omvormers. Is 1.66 dan redelijk of? :?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Aan de hoge kant. Wanneer zou het gelegd worden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BraX
BraX schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:03:
[...]

Ik wacht nog 1 nieuw offerte af aanstaande dinsdag. Als die niet ontzettend goedkoper wordt.
Deze aanbieder kom met video bellen maar op 4 panelen uitkomen. Geen idee waarom ook niet na de nodige motivatie vanuit mijn kant. 8)7
Ronald schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:38:
Kon ik niet terug vinden, gelijk maar even nagevraagd.

Ondertussen heb ik een 'concurrerende' offerte update met optimizers, leggen binnen 20 weken:
Aanbieder 4: 9 panelen achter Totaal vermogen 3825
9 TSM-425DE09 panelen
9 SolarEdge S500B Optimizers
1 SolarEdge Omvormer SE3500H HD Wave
€ perWP = 1.59
VS
9 Jinko allblack 420
1 Enphas Envoy-S
€ perWP = 1.67

Is het dan nog steeds verstandig om te gaan voor omvormers (aanbieder 2), want duurdere installatie?

[ Voor 18% gewijzigd door BraX op 29-11-2022 19:22 ]

• BraX
Ronald schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:38:
12-14 weken :)

• BraX

Update*

Binnenkort is het ook mogelijk om zonnepanelen te laten plaatsen aan de voorkant van onze woning. Vanaf 1 Maart mogen we als het legplan goed wordt gekeurd door de gemeente en de panelen zwart zijn ook
"vierkanten" aan de voorkant leggen.

https://www.gelderlander....-dat-binnenkort~a4a7e4a6/
Aanpassing legplan
Dit doet het ideaal plaatje natuurlijk verschuiven. Want nu is het mogelijk om een Oost-West opstelling te leggen. Er van uitgaande dat in een recht vlak 6 panelen aan de voorkant erbij gelegd kunnen worden.
Nieuwe offerte
Vandaag is een verkoper van Aanbieder 2 langs geweest voor een schouw van het originele plan om alleen achter te leggen en we hebben de offerte direct aangepast naar Oost / West.

Aanbieder 2: 5 panelen achter, 6 voor : Totaal vermogen 4620
11 Jinko allblack 420
11 Enphase Micro IQ7a omvormers
1 Enphas Envoy-S
€ perWP = 1.72
Vraag:
Deze aanbieder leek het handig om op zolder een PV-verdeler te realiseren op de groep waar de wasmachine ook op zit zodat er verder geen kabel naar de meterkast hoeft te lopen.
Is dat interresant of zou je dat juist niet adviseren?

-----
Daarnaast ga ik toch maar een nieuwe ronde offertes aanvragen.. :/
Pagina: 1