Bepaling erfgrens voor plaatsing carport

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 13:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Op de sketch kunnen jouw ouders er gewoon langs, dus ik begrijp niet helemaal je post.

[ Voor 24% gewijzigd door Falcon op 15-11-2022 15:01 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Misschien een nieuw plaatje op basis van een iets betere schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 15:39
Je vraag is dus of buurman daar een carport mag bouwen omdat dat aan de voorkant van het huis van je ouders is?
Hebben je ouders er op een of andere manier last van? Grenst de caport aan de oprit van je ouders of iets dergelijks?
Ik begrijp het plaatje ook niet.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 22:04
Linea recta de advocaat bellen @renegrunn , met zo’n buurman zit er niks anders op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 16:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

buurman plaatste vorig jaar een hek dwars over oprit, met als opmerking dat ze 50 euro per dag moesten betalen wilden ze er langs. Ging de rechter niet in mee
oftewel, je hebt al een jurisprudentie die voldoet.. als de buurman toch deze carport bouwt zal je naar de rechter kunnen stappen en moet hij hem gelijk ook weer afbreken.

ik zie niet in warom je verder zou willen kijken "of mijn ouders het ook vanuit een ander hoek kunnen aanvoeren" ... dat is geheel niet nodig, de bouwregels voor carports staan hier los van, maar de buurman mag dat overpad niet blokkeren

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Schetsjes zijn altijd een opendeur tot (verkeerde) aannames.
Ik neem aan dat het belangrijkste vraag is, hoe is het huis van je ouders geörienteerd.
Een vermoed en doe dus een aanname dat de voorkant richting huis 1 is gericht.

DAS zegt er wel wat over, als er al een erfafscheiding staat op de erfgrens. Deze mag niet zonder toestemming verwijderd worden om te bouwen tegen de erfgrens.

Tevens punt van aandacht, de afwatering en de goot. Beiden dienen op/boven eigen grond te gebeuren.

Voor zover ik terug kan vinden zijn regels voor het bouwen aan de voorzijde geen landelijke maar gemeentebepalingen.
Je zal dus bij de gemeente moeten infromeren of er regels zijn voor bebouwing op de erfgrens aan de voorkant en of deze bepaling vanuit 't oogpunt van de bouwkavel gedaan wordt of beiden kanten van de erfgrens dus ook vanuit orrïentatie van jullie kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:57
TWCRay schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:29:
Linea recta de advocaat bellen @renegrunn , met zo’n buurman zit er niks anders op.
Oh die hebben ze al. Maar dit is even uit mijn eigen beweging / nieuwsgierigheid.
RM-rf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:37:
[...]
oftewel, je hebt al een jurisprudentie die voldoet.. als de buurman toch deze carport bouwt zal je naar de rechter kunnen stappen en moet hij hem gelijk ook weer afbreken.

ik zie niet in warom je verder zou willen kijken "of mijn ouders het ook vanuit een ander hoek kunnen aanvoeren" ... dat is geheel niet nodig, de bouwregels voor carports staan hier los van, maar de buurman mag dat overpad niet blokkeren
Mbt jurisprudentie: niet helemaal, dit is een nieuwe situatie en zaak: dat hek blokkeerde volledig de oprit en de geplande carport deels.

Nou, in eerste instantie kun je dus aanvoeren dat het recht van overpad niet belemmerd mag worden. Maar stel deze situatie mag ook niet vanwege erfgrens e.d., dan staan ze dus sterker dacht ik..
PROnline schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:45:
Schetsjes zijn altijd een opendeur tot (verkeerde) aannames.
Ik neem aan dat het belangrijkste vraag is, hoe is het huis van je ouders geörienteerd.
Een vermoed en doe dus een aanname dat de voorkant richting huis 1 is gericht.

DAS zegt er wel wat over, als er al een erfafscheiding staat op de erfgrens. Deze mag niet zonder toestemming verwijderd worden om te bouwen tegen de erfgrens.

Tevens punt van aandacht, de afwatering en de goot. Beiden dienen op/boven eigen grond te gebeuren.

Voor zover ik terug kan vinden zijn regels voor het bouwen aan de voorzijde geen landelijke maar gemeentebepalingen.
Je zal dus bij de gemeente moeten infromeren of er regels zijn voor bebouwing op de erfgrens aan de voorkant en of deze bepaling vanuit 't oogpunt van de bouwkavel gedaan wordt of beiden kanten van de erfgrens dus ook vanuit orrïentatie van jullie kavel.
Klopt, oriëntatie van huis van mijn ouders is richting buurman huis 1.

Er is nu geen sprake van erfafscheiding.

Inderdaad, ik weet dat ze bij de gemeente moet zijn, maar die laten nog even op zich wachten (drukte).

Om mijn vraag helder proberen te krijgen, los van de vraag of mijn ouders wel of niet er langs kunnen en in welke mate het recht van overpad wordt belemmerd: wordt in een dergelijk situatie een carport aangrenzend aan de voorkant van een woning gezien, of aan de achterkant? Daar valt of staat namelijk mee of de carport een meter vanaf of op de erfgrens mag worden gebouwd.

[ Voor 105% gewijzigd door renegrunn op 15-11-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsanity
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Rare buurman hebben je ouders. Verwacht hij dat je ouders kunnen teleporteren?

Misschien een Google Earth screenshot (met adressen en huisnummers geblurred) zodat wij een beter idee hebben van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zonder de inhoud van de last te kennen is het op een forum zoals dit onmogelijk om goed te kunnen antwoorden. Erfdienstbaarheden kunnen allerlei soorten invulling krijgen om te doen of laten. Er is dus niet zoiets als 'de' erfdienstbaarheid waaruit meteen duidelijk is wat de buurman moet doen of laten en waar je ouders recht op hebben.

Verder is het mij ook onduidelijk wat je bedoelt met 'de wet' en 'de regels' wat betreft de plaatsing van de carport. Waar baseer je die stelling op? Bedoel je niet de gemeentelijke APV waarin dat staat geregeld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:04
Bij een standaard 'recht van overpad' gaat het om het om het gebruik als pad voor voetgangers, al dan niet met fiets aan de hand, een handkar, kinderwagen of rolstoel. De eigenaar van het dienend erf moet zorgen dat het pad voor deze doeleinden goed begaanbaar is en voor de rechthebbenden toegankelijk.

Dat houdt in dat:
- Afsluiten met een (afsluitbaar)hekwerk mag, als de eigenaren van het heersend erf worden voorzien van de sleutels of toegangscode van de poort in het hekwerk.
- Er een vrije doorgang moet zijn van minimaal 1 meter breed
- Er geen objecten op het pad gestald mogen worden door beide partijen. Geen fietsen, auto's, vuilcontainers kinderspeelgoed etc.
- Fietsen, bromfietsen en motorfietsen alleen met afgeschakelde motor met de hand over het pad geduwd mogen worden.

Wat ik uit je verhaal begrijp, gebruiken je ouders het "recht van overpad" ook als weg om de auto op hun erf te kunnen parkeren.
Wat is daarover vastgelegd in de akte? Want het gebruik met motorvoertuigen valt doorgaans niet onder 'recht van overpad' maar onder 'recht van weg'. Een overpad is zegmaar een voetpad.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
Recht van overpad is privaatrecht. Of de carport er vergunningvrij geplaatst mag worden is bestuursrecht. Bij de beoordeling of de carport vergunningvrij geplaatst mag worden zijn de privaatrechtelijke aspecten niet relevant.
Verder is de positie van een woning op een ander perceel niet relevant. Een vergunningsvrij bijgebouw moet worden geplaatst ten opzichte van het bijbehorende hoofdgebouw. Check de vergunningscheck op www.omgevingsloket.nl om te kijken of dit mag. Of informeer bij de gemeente (bevoegd gezag om erop toe te zien).
Andersom is het ook geen recht. Indien iets vergunningsvrij kan, is geen reden om het recht van overpad in te perken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Omdenken: maak de carport een keer zo breed zodat jouw ouders er ook profijt van hebben. Zo is er geen gedoe over een afstand tot een erfgrens én hebben beide bewoners nog iets aan dit plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@renegrunn Je plaatje is misschien een beetje vertekend? Stel dat de route via het oranje/geel gestreepte deel weg zou vallen, hoe komen je ouders dan nog ooit aan het eigen terrein?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:44
Ivow85 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:17:
Bij een standaard 'recht van overpad' gaat het om het om het gebruik als pad voor voetgangers, al dan niet met fiets aan de hand, een handkar, kinderwagen of rolstoel. De eigenaar van het dienend erf moet zorgen dat het pad voor deze doeleinden goed begaanbaar is en voor de rechthebbenden toegankelijk.

Dat houdt in dat:
- Afsluiten met een (afsluitbaar)hekwerk mag, als de eigenaren van het heersend erf worden voorzien van de sleutels of toegangscode van de poort in het hekwerk.
- Er een vrije doorgang moet zijn van minimaal 1 meter breed
- Er geen objecten op het pad gestald mogen worden door beide partijen. Geen fietsen, auto's, vuilcontainers kinderspeelgoed etc.
- Fietsen, bromfietsen en motorfietsen alleen met afgeschakelde motor met de hand over het pad geduwd mogen worden.

Wat ik uit je verhaal begrijp, gebruiken je ouders het "recht van overpad" ook als weg om de auto op hun erf te kunnen parkeren.
Wat is daarover vastgelegd in de akte? Want het gebruik met motorvoertuigen valt doorgaans niet onder 'recht van overpad' maar onder 'recht van weg'. Een overpad is zegmaar een voetpad.
Ze hebben al twee rechtszaken gewonnen dus ik neem aan dat de auto ook gewoon onder dit recht valt, in hun geval.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is het met overpad niet de bedoeling dat je de kortste route neemt om je eigen erf te bereiken? Als je de oprit door zou trekken tot aan het erf van huis 3 is er dan nog een probleem? Ik vind de schets wel een beetje typisch zo, als je de doorgang helemaal achteraan zou maken dan kan buurman 1 überhaupt niet meer op zijn eigen oprit parkeren. Dat lijkt me niet de bedoeling van het recht van overpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:04
GreatDictator schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:02:
[...]

Ze hebben al twee rechtszaken gewonnen dus ik neem aan dat de auto ook gewoon onder dit recht valt, in hun geval.
Wij kennen de vastgelegde rechten niet en ook niet de details van wat er in die rechtszaken allemaal besproken is.

Daarom ook mijn vraag wat er dan wél is afgesproken over het gebruik van het pad met de auto. Of een minimale breedte oid.

De regels rondom de carport staan in principe los van het recht van overpad. Zolang het recht van overpad uitgeoefend kan worden, kan er gebouwd worden zolang dat niet in strijd is met de bouwregels. Een gemeente zou zelfs een bouwvergunning af kunnen geven voor een bouwwerk wat in strijd is met de privaatrechtelijke afspraken. De gemeente toetst daar namelijk niet aan.

Als ik kijk naar je schets, zou de oprit van je ouders ook nog een stuk verlegd kunnen worden, naar 'linksboven' op hun eigen kavel, zodat weer een ruime doorgang ontstaat naar het naastgelegen erf als de carport er komt.
Wel zal het, als je daar een zaak van maakt, mogelijk zo zijn dat de kosten van het verleggen van het overpad op het erf van je ouders voor rekening komt van de buurman.

Maar nogmaals : wat zijn de afspraken rondom minimale breedte van het pad, gebruik van motorvoertuigen etc.?
Anders blijft het hier nog lang gissen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

sypie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:43:
Omdenken: maak de carport een keer zo breed zodat jouw ouders er ook profijt van hebben. Zo is er geen gedoe over een afstand tot een erfgrens én hebben beide bewoners nog iets aan dit plan.
Wil je echt gedeeld onderhoud hebben aan een bijgebouw als je al weet dat de buurman (afgaande op de informatie die we hebben) een 'nogal' lastig persoon is? Dat klinkt juist als een recept voor nog meer toekomstige ellende.
Pagina: 1