Leek op zoek naar een NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depapavan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik zoek een NAS?
Ik wil de foto's en filmpjes van mijn telefoons (iPhone en Android) direct kunnen syncen met een NAS. Deze bestanden wil ik graag vanuit deze telefoons direct kunnen benaderen.

Ook heb ik nog een te volle OneDrive en Dropbox, waarvan ik de bestanden over wil zetten op de NAS. Deze wil ik af en toe kunnen benaderen, maar hoeft niet perse online.

Als laatste heb ik nog een oude externe harde schijf. Daar staan vakantiefoto's en filmpjes op. Dat gaat om enkele honderden GB.

Alles bij elkaar tik ik denk ik de 1 TB nog niet eens aan, maar ik wil het wel een beetje "op de groei" kopen.

Waar ik aan dacht is de Synology 218play of Synology220+ met 2x4TB in een RAID 1 opstelling. Ik weet het, het is geen back-up maar het voelt in ieder geval als enige vorm van plan B mocht er 1 schijf uitvallen.

Ik ben verder een leek op het gebied van hardware/NAS. Ik ben blij dat ik van het bestaan weet van NAS en na wat inlezen over de verschillende soorten opstellingen. Na de keuze volgt de installatie, die hopelijk niet al te moeilijk is.

Wat is je budget?
Tussen de 400-600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, maar lees dat Synology en QNAP populair zijn

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisgebruik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:04
Een nas is hiervoor een prima oplossing. Let er wel op dat stroomgebruik tegenwoordig een stuk duurder geworden is.

Een 2bay Synology nas trekt ongeveer 17W idle.
Dat betekent momenteel

17W /1000 * 24 * 365 * € 0,72 = € 107 per jaar aan stroomkosten.

Ik heb zelf mede hierom mijn 2bay nas een gedeelte van de dag uitstaan. Ik heb echter wel 2x 14TB erin zitten.

Als voor jou de benodigde opslag capaciteit slechts 1 tot 2 TB is kun je ook voor betaalde cloudopslag gaan. Is waarschijnlijk goedkoper per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depapavan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik lees dat de 220 een automatische aan/uit modus heeft, dus alleen aanslaat als ie wordt gebruikt. Dat lijkt me de stroom kosten drukken. Dit heeft de 218play niet, de 218 wel. Ik vind 1 malig syncen per dag ook prima.

Verder lijken me de verschillen klein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-06 18:05
depapavan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:01:
Ik lees dat de 220 een automatische aan/uit modus heeft, dus alleen aanslaat als ie wordt gebruikt. Dat lijkt me de stroom kosten drukken. Dit heeft de 218play niet, de 218 wel. Ik vind 1 malig syncen per dag ook prima.

Verder lijken me de verschillen klein?
De NAS zelf gaat niet aan/uit.
De harde schijven kunnen stilgezet worden, als deze enige tijd niet gebruikt worden.
Dat scheelt wel stroom.
Of de schijven dat ook doen, hangt er ook vanaf wat je allemaal voor software installeert op je NAS.
Bij backup NAS valt ook "in slaap", als in: de schijven stoppen.
Dat levert een aardige besparing op.
Echter, heb je de NAS nodig, dan kan het best 10 seconden duren voordat deze weer "wakker" is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 16:48
Ik zou zeggen hou er rekening mee dat je dit vooral moet doen omdat je het leuk vind om zelf iets te hosten. Doe het niet om kosten te besparen op cloud opslag. Een microsoft office365 abbo met word, excel en 1 TB onedrive kost 70 euro per jaar.
https://www.microsoft.com...tab%3Aprimaryr1&market=nl

Als jouw budget 400 - 600 euro is dan kun je daar dus wel aardig wat jaartjes mee vooruit. Komt nog bovenop dat je je data dan offsite hebt staan. Als je huis affikt heb je je data nog in Onedrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 16:48
Inhaken op de discussie over 'slaapstand' mijn synology maakt om een of andere vage reden ieder uur de schijven wakker. Heb hier al online naar gezocht, heel veel mensen klagen hierover en Synology lijkt er weinig aan te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

depapavan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:25:
Ik zoek een NAS?
Ik wil de foto's en filmpjes van mijn telefoons (iPhone en Android) direct kunnen syncen met een NAS. Deze bestanden wil ik graag vanuit deze telefoons direct kunnen benaderen.

Ook heb ik nog een te volle OneDrive en Dropbox, waarvan ik de bestanden over wil zetten op de NAS. Deze wil ik af en toe kunnen benaderen, maar hoeft niet perse online.

Als laatste heb ik nog een oude externe harde schijf. Daar staan vakantiefoto's en filmpjes op. Dat gaat om enkele honderden GB.

Alles bij elkaar tik ik denk ik de 1 TB nog niet eens aan, maar ik wil het wel een beetje "op de groei" kopen.

Waar ik aan dacht is de Synology 218play of Synology220+ met 2x4TB in een RAID 1 opstelling. Ik weet het, het is geen back-up maar het voelt in ieder geval als enige vorm van plan B mocht er 1 schijf uitvallen.

Ik ben verder een leek op het gebied van hardware/NAS. Ik ben blij dat ik van het bestaan weet van NAS en na wat inlezen over de verschillende soorten opstellingen. Na de keuze volgt de installatie, die hopelijk niet al te moeilijk is.

Wat is je budget?
Tussen de 400-600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, maar lees dat Synology en QNAP populair zijn

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisgebruik
Een Synology NAS is daarvoor een uitstekende oplossing. Wil je een beetje toekomstbestendig zijn dan zou ik zeker voor die 220+ versie gaan.

Qua Backup zitten er ook ingebouwde apps in, zodat je het eventueel ook nog eens een keer naar Cloud kan backuppen in het geval van o.a. diefstal, brand etc. Gebruik het zelf i.c.m. C2 van Synology zelf https://c2.synology.com/nl-nl/storage/pricing

Het instellen en configureren stelt niet heel veel voor, in het begin misschien even spannend maar daarna is er eigenlijk weinig omkijken aan.

Qua stroom kan je gewoon een schema instellen waar nodig.

Let op dat het qua opslag wel ineens heel snel kan gaan, vooral als je bijvoorbeeld straks ook iets van Plex wilt gaan gebruiken voor je eigen 4K Mediabibliotheek met films en series etc. Denk dus zeker even na voor de komende 5 jaar.

Het is sowieso volgende week BlackFriday dus met een beetje geluk nog iets in de aanbieding. Qua schijven heeft WesternDigital zelf vaak ook wel goede aanbiedingen, dus hou die ook in de gaten zou ik zeggen ;) https://www.westerndigita...tached-storage/hdd.FF0000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y2F-8wpWy21SHdDppn9ga8UubY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b1HoCtzACC7DIGHE5m1l0Osx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 16-11-2022 21:09 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1