Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:28
Wij hebben een zonneboiler met 500liter boilervat icm hybride (lucht/water) warmtepomp systeem van Remeha.
Nu het kouder wordt is de temperatuur in het vat rond de 30 graden. Daarom begon ik mij af te vragen of dit risico geeft op legionella, weten jullie dat?

Beste antwoord (via NEOeo op 15-11-2022 17:37)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

NEOeo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:40:
Wij hebben een zonneboiler met 500liter boilervat icm hybride (lucht/water) warmtepomp systeem van Remeha.
Nu het kouder wordt is de temperatuur in het vat rond de 30 graden. Daarom begon ik mij af te vragen of dit risico geeft op legionella, weten jullie dat?
Hier ook een zonneboiler, maar zodra we warmwater opvragen wordt dit via de HR ketel opgewarmd naar 60 graden. Is dat bij jou niet zo?

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-10 17:21
Hij zou 1x per week naar de 60 graden gebracht moeten worden.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 11:07
tijgetje57 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:51:
Hij zou 1x per week naar de 60 graden gebracht moeten worden.
Tenzij je alleen werkt met spiralen en niet de 500 liter als SSW gebruikt.

Dan zouden de spiralen wel altijd in gebruiken moeten zijn en alleen warmte wisseling plaats moeten vinden tussen het buffervat en de spiralen

Acties:
  • Beste antwoord

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

NEOeo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:40:
Hier ook een zonneboiler, maar zodra we warmwater opvragen wordt dit via de HR ketel opgewarmd naar 60 graden. Is dat bij jou niet zo?

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:28
NeFoRcE schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:55:
[...]

Ja dat is bij ons ook. Alleen het eerste water wat eruit komt is dan natuurlijk nog niet 60 graden. Is dat erg?

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

NEOeo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:28:
[...]

Ja dat is bij ons ook. Alleen het eerste water wat eruit komt is dan natuurlijk nog niet 60 graden. Is dat erg?
Lijkt mij dat doordat het verhit wordt, dat het niet uitmaakt. Voor wat ik weet althans.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:38
Dient, om legionella te bestrijden, het water niet langduriger op 60 graden gehouden te worden? Als je het in de cv ketel na verwarmd is dat maar voor korte duur.

Wat wel een voordeel is bij een SWW boilervat, je gebruikt het dagelijks dus is het water dagelijks in beweging. Na een vakantie bijvoorbeeld kan het volgens mij wel een risico zijn.

Wat wel vaker gedaan wordt is een extra 2 of 3 kW spiraal in het vat en daarmee een keer per week opstoken naar 60 graden. Als kost dat wel veel energie denk ik als het momenteel maar 30 graden is.
Pagina: 1