Caiway glasvezel IPTV + Internet trunken over 1 kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterhenk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-12-2022
Beste Tweakers,

Een kennis heeft Caiway glas (F200) met een Genexis modem in de meterkast (buiten het pand).

Deze heeft 1 poort voor internet en 1 voor IPTV. De lange internet kabel loopt naar een kamer waar een WIFI router op is aangesloten en de lange IPTV kabel loopt naar de woonkamer waar een IPTV decoder is aangesloten. Door deze setup is het WIFI bereik slecht. We willen de WIFI router in de woonkamer plaatsen
en het verkeer over 1 kabel laten lopen aangezien een extra kabel trekken lastig is.

We hebben het volgende gedaan:

Op een TP LINK SG105E switch (M1) bij het glasmodem de internet kabel in poort 1,
IPTV kabel in poort 2. De lange kabel zit in poort 5 en is aangesloten op poort 5 van de andere SG105E switch (W1) in de woonkamer. Op deze switch is op poort 1 de WIFI router aangesloten op de WAN poort en op poort 2 is de IPTV decoder aangesloten.

M1 is als volgt geconfigureerd:
Poort 1 untagged op VLAN 1, PVID 1 (internet)
Poort 2 untagged op VLAN 2, PVID 2 (IPTV)
Poort 5 tagged op VLAN 1 en 2

W1 als volgt:
Poort 5 tagged op VLAN 1 en 2
Poort 2 untagged op VLAN 2, PVID 2 (IPTV)
Poort 1 untagged op VLAN 1, PVID 1 (internet)

Internet en TV werkt maar IPTV geeft problemen, het gaat ongeveer 10 minuten goed en dan wordt ineens het beeld slechter (lagere resolutie) of zelfs een kortstondige hapering, vervolgens gaat het weer even goed (scherp beeld, tegelijkertijd een speedtest doen geeft geen verstoring) en dan wordt het beeld weer even slechter. Tevens is het zappen naar andere zender ontzettend traag. IGMP snooping staat aan op beide switches,verder van alles geprobeerd (flow control aan/uit, QoS (3 smaken geprobeerd, etc etc)

Is deze setup goed ingesteld en zijn de switches gewoon te langzaam hiervoor of moet er iets gewijzigd worden aan de instellingen , of weet iemand een andere setup, bijv. een router zonder wifi in de meterkast die weer is aangesloten op een wifi router in de woonkamer waar weer het IPTV kastje op kan ?

Beste antwoord (via gangsterhenk op 23-11-2022 20:07)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:56

lier

MikroTik nerd

VLAN ID 1 is het default VLAN ID. Is niet handig om te gebruiken. Zou je eens kunnen testen met (niet geheel willekeurig gekozen) 100 en 101?

Wat zit er exact aangesloten op de switch?
IGMP snooping aangezet?

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 15-11-2022 15:10 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:17
Als je het nieuwe platform hebt hoef je geen Vlans meer te gebruiken. dan kan je gewoon je ontvanger aansluiten op je router

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:56

lier

MikroTik nerd

VLAN ID 1 is het default VLAN ID. Is niet handig om te gebruiken. Zou je eens kunnen testen met (niet geheel willekeurig gekozen) 100 en 101?

IGMP snooping aangezet?

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 15-11-2022 15:10 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:27
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:58:
Als je het nieuwe platform hebt hoef je geen Vlans meer te gebruiken. dan kan je gewoon je ontvanger aansluiten op je router
Ik krijg over een paar weken mijn aansluiting pas, dus ga er gemakshalve maar ff vanuit dat ik het nieuwe platform krijg.
In de specs van delta staat dat ze multicast vlan 101 gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7O8itq6qSzRvIjy9frJPMJsW4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JPupV2CcyscffsL8YyVIBQz8.jpg?f=user_large

Zit er in het nieuwe platform ook goedwerkende unicast IPTV in Vlan 100?

M.a.w. als ik een Fritzbox aansluit op de WAN poort met vlan 100, en aan de LAN kan de decoder prik werkt mijn TV dan prima?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:27
....

[ Voor 98% gewijzigd door skai21 op 15-11-2022 20:09 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterhenk
Yes, alleen de 2 switches hebben geen uitgebreide settings zoals in het artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterhenk
lier schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:07:

IGMP snooping aangezet?
Ja ik heb in het begin vlan 100 en 101 gebruikt, alleen daarmee werkte internet heel slecht en het tv beeld haperde constant.

En ja IGMP snooping staat aan, helemaal bovenaan heb ik verteld wat erop is aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door gangsterhenk op 15-11-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
gangsterhenk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:00:
[...]

Yes, alleen de 2 switches hebben geen uitgebreide settings zoals in het artikel
Komen er op de multicastmonitorpagina (3x woordwaarde) ook multicast adressen voorbij als je een IPTV doosje aan zet en van zenders wisselt? Jouw omschrijving van het probleem klinkt alsof IGMP snooping niet lekker werkt. Zodra je van zender wisselt verlaat je de ene multicast groep en join je de andere. Het lijkt er op dat het verlaten van de groep niet werkt waardoor je na 10x zappen de lijn vol hebt omdat de andere negen ook nog streamen en dan wordt alles traag. Dat iets na 10 minuten kijken uit valt zou er op kunnen duiden dat het voor de switch (of een ander apparaat in de keten) niet meer duidelijk is dat de stream nog gewenst is. Dit zit hem in de query interval of de router/member port time. Die staat bijvoorbeeld op 600 seconde en als een apparaat binnen die tijd niet roept dat de stream nog gewenst is besluit de switch het zelf maar af te kappen.
Note: The gateway router must support IGMP proxy/query function or IGMP snooping on L2 switch will not work as expected.
Aangezien de gebruikte switches geen standalone IGMP querier hebben ben je afhankelijk van het Caiway modem die als proxy hier in moet fugeren.

• gangsterhenk
jadjong schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:31:
[...]

Komen er op de multicastmonitorpagina (3x woordwaarde) ook multicast adressen voorbij als je een IPTV doosje aan zet en van zenders wisselt? Jouw omschrijving van het probleem klinkt alsof IGMP snooping niet lekker werkt. Zodra je van zender wisselt verlaat je de ene multicast groep en join je de andere. Het lijkt er op dat het verlaten van de groep niet werkt waardoor je na 10x zappen de lijn vol hebt omdat de andere negen ook nog streamen en dan wordt alles traag. Dat iets na 10 minuten kijken uit valt zou er op kunnen duiden dat het voor de switch (of een ander apparaat in de keten) niet meer duidelijk is dat de stream nog gewenst is. Dit zit hem in de query interval of de router/member port time. Die staat bijvoorbeeld op 600 seconde en als een apparaat binnen die tijd niet roept dat de stream nog gewenst is besluit de switch het zelf maar af te kappen.

[...]

Aangezien de gebruikte switches geen standalone IGMP querier hebben ben je afhankelijk van het Caiway modem die als proxy hier in moet fugeren.
Dank voor je uitgebreide analyse, ik ga na het weekend er weer mee verder, dan zal ik een en ander checken en hier een update posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterhenk
Hi allen,

het is opgelost, ik had dus eerst vlan 100 en 101 geprobeerd, daarna vlan 1 en 2, maar met vlan 10 en vlan 20
werkt het perfect...rest me nog de instellingen te posten, dank iedereen !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3MNAx8gZ0Wl4N9PNewM3ypT9y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBVkjb56qikW2qruwCWO1Wfa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ6a_cBTQhzB-tZH-PDnXVdjajQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMLFzXDrP2KOKqnCK58X0JhB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR3fagyfmjg261gOcsmbKwccjQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMVQnXMnHmOiWma5sK0UAUfz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKvR3zCJUXqJbhOFh0ooEQNEsGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyV4wGup0xJpXHPizQzmWocT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xF1N0bfBIbp32jf7ZNPvAv145s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xn2fqtxAKxde7iSIn2wxFV4m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ok. But why. 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterhenk
hehe geen idee ik blijf er vanaf nu ! :)
Pagina: 1