Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF_RU4kaIW8emgp89B6-Pu-mWfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3a1lSMnnkEj6oia95emPydKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTrbQH_YqraD5gAhdUF5G1wLU-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhoRKykkU3Vf61TYsbmmLhoV.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte 530Bx585L binnen de opstaande rand van het dak
Geen schaduw vanuit de omgeving, enkel evt van panelen zelf
6300kWh
1 fase (zo te zien toch?) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URNdVibDz5DFcXZVkgdjmlkm8sU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93JBGOIrKbjfYMBq3mZ2uzQH.jpg?f=user_large
Budget is max 10K
plaatsen: Panelen plaatsen en koppelen kan ik zelf. de aansluiting richting meterkast wil ik sowieso laten doen
Data? Nee, enkel opbrengst en verbruik
Offertes: nog geen
Noord-Brabant
Wij hebben een andere woning volgend jaar. Daar willen we zonnepanelen plaatsen. Zo te zien kunnen er 12 op het dak geplaatst worden. Ik wil graag zo hoog mogelijk rendement. >500 wp. panelen. Dat komt het dichtst in de buurt van ons verbruik (samengesteld gezin, 4-7 personen). Ik kom niet goed uit wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb nu JA Solar JAM72S30 540 panelen geselecteerd. Die hebben een hoog rendement volgens mij.

Hoe het verder zit met omvormer etc, geen idee?

Ook zie ik her en der batterijen die je zou kunnen gebruiken? Maar daar kom ik ook niet echt prijzen van tegen.

Wat zou het ons gaan kosten om 12 panelen van >500 wp te installeren? Inclusief omvormer(s) en aanpassing groepenkast. Dat laatste is denk ook nodig?

Ik hoop niet dat ik teveel open eindjes heb, maar met deze info toch wat adviezen kan ontvangen...

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Dit dak schreeuwt om oost-west dakjes onder de standaard 10 a 13 graden, dan heb je geen last van onderlinge schaduw en als salderen ophoudt de dag rond nagenoeg perfecte dekking.

Panelen met hoge Wp hebben vaak gewoon meer oppervlak (zijn groter). Zou vooral kijken naar wat er momenteel beschikbaar is en of het matcht met een omvormer die je kunt verkrijgen.

Met oost-west dakjes kan je omvormer wat kleiner zijn dan het geïnstalleerd vermogen, en kun je dit best op 1 fase aansluiten. Met een 4 kW omvormer en dan 6 kW aan panelen. Zou voor rond €7k ex BTW wel moeten lukken, als je zelf gaat installeren nog wel minder. Kies een string-omvormer met 2 MPPT trackers vanwege de twee oriëntaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 15-11-2022 00:38 ]

• Wilke
Zoeken naar panelen waarvan er in de lengte 3 passen in die 5,85 (met wat marge aan beide kanten), dan moet 12 toch lukken, als het meezit 15 al zal dat krap zijn.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-11 19:11
[b]readytoflow schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:09:
Ik wil graag zo hoog mogelijk rendement. >500 wp. panelen.
Heb eenzelfde soort vraag maar vraag me af: De Wp per paneel is toch helemaal afhankelijk van de grootte? Ik heb het idee dat wij consumenten kijken naar het Wp getal om te willen vergelijken. Hoger is beter denken we. Dus maken de fabrikanten de panelen steeds groter (en dus meer Wp). Maar op je totale dakoppervlak blijft het totale vermogen verder gelijk. Of zit er echt meer rendement in grotere panelen?

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:26
Je kunt beter kijken naar Wp/m² denk ik. Dan kun je het rendement ook vergelijken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Er kunnen hier maximaal 10 op.

De getekende opstelling is 38 graden zuid zonder tussenruimte. Dat kan absoluut niet en heeft ook geen zin: alles ligt in de eigen schaduw.

Hier wil je dus een oost west /\ opstelling realiseren. Of misschien zelfs omgekeerd \/ vanwege de verhoogde dakrand: hoe hoog is die?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
Ronald schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:34:
Er kunnen hier maximaal 10 op.

De getekende opstelling is 38 graden zuid zonder tussenruimte. Dat kan absoluut niet en heeft ook geen zin: alles ligt in de eigen schaduw.

Hier wil je dus een oost west /\ opstelling realiseren. Of misschien zelfs omgekeerd \/ vanwege de verhoogde dakrand: hoe hoog is die?
Dus 5 rijen van 2. Met wat kortere panelen moet 4x3 toch ook wel gaan? Bv 3x172 cm is 516, dat is op 585 cm totaal toch wel te doen lijkt me? Random paneel: https://www.solar-bouwmar...0wp-perc-black-frame.html daarvan past 2 dakjes of v's (4 rijen) toch prima.

Maar ok, 10x500 of 12x410, lood om oud ijzer.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Überhaupt met verhoogde dakrand kunnen panelen dichter bij rand gebouwd worden... Mogelijk \_/ opstelling waarbij de middelste naar zuid gekanteld is en de buitenste tegen dakrand aan.

• readytoflow
  • Niet online
Owww...ok...dus val nog meer door de mand met mn onwetendheid. Ik dacht een site te hebben gevonden waarbij je die panelen gewoon kon slepen. en dat ie dan binnen de rand het maximale aantal panelen zou aangeven. Maar een oost-west opstelling is dus beter dan een zuid opstelling hier?

Gaat er mij om dat we zoveel mogelijk rendement halen uit het dakoppervlakte. En als de wP per M2 hoger is, maakt het mij niet uit dat dat 100-200 duurder is per paneel. Ze blijven toch vele jaren liggen nu dus beter zo hoog mogelijk inzetten denk ik dus.

Dakrand niet gemeten. Uit mijn hoofd zeg ik zo'n 20-25cm?

Nu een nieuw opzetje gemaakt. oost-west. 12 panelen sunpower max3 400 panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARxNQnPjHQMUNX3IbenKhSF3sCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYNJED2npj8iFQ58jNEMHYLW.jpg?f=fotoalbum_large

elders zie ik de panelen los te koop. dat zou dan ongeveer 3.500,- kosten

Ik heb ook een offerte online gevonden voor deze panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csherCNlTd9cL3cepY5G0xjCftM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McjonrOLMmKIBqOr35Yq6mh5.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien ga ik te snel...maar dan de omvormer...

Zo te zien heb ik een 1 fase aansluiting straks (ik kan niet zo maar weer even binnenlopen).

String omvormer is goedkoopste. Dan zou ik mss 800,- kwijt zijn?

Micro omvormer is meest rendabel. Ik zie een ENPHASE IQ7A MICRO-OMVORMER voor 195,-
dus afgerond 2.400,-

Maar ik zie ook hybride omvormers die energie kunnen opslaan. Dat is super interessante toch? Wel duurder. Set met een batterij van 2650W kost ongeveer 3.000,- zie ik. 2650W is ongeveer 1 dag stroom denk ik?

Bevestigingsmateriaal oost-west 12 panelen: 1.300,-
Panelen 3.500,-
Micro-omvormer 2.400,- dan totaal : 7.200,- exclusief montage exclusief btw teruggaaf
/ String omvormer 1.200,- dan totaal: 6.000,- exclusief montage exclusief btw teruggaaf
/ Hybride omvormer met batterij 3.000,- dan totaal: 7.800,- exclusief montage exclusief btw teruggaaf

Zit ik zo een beetje goed met wat ik nodig heb en er aan uit geef qua euro's?

Ik neig zo naar de set met micro omvormer of de hybride omvormer met batterij.
Het plaatsen zou ik deels zelf kunnen doen. enkel de omvormer aansluiten vind ik toch fijner als een expert dit doet en deze netjes wegwerkt.

Wat een wereld op zich weer trouwens....

• readytoflow
  • Niet online
Probeer t nog een keer. Zit ik een beetje goed met bovenstaande?
Pagina: 1