Verschil in boottijd per moederbordmerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 23:01
De titel verklapt m'n vraag eigenlijk al een beetje...

Is er een verschil in boottijd tussen de verschillende moederbordmerken, bijvoorbeeld doordat hun BIOS van elkaar verschilt? Is er sowieso verschil in boottijden tussen de verschillende moederborden?

Iemand een tip voor een degelijk, betrouwbaar moederbord voor een i7-13700k met een goede prijs/kwaliteit-verhouding? (ik denk aan een Gigabyte Z690 Aorus Pro of Elite AX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Moederborden met simpele chipset en weinig opties booten het snelst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het ligt er ook aan wat je er aan hangt qua opslag en toebehoren. Vooral voordat Windows boot hangt het erg af van wat er allemaal gevonden en gecontroleerd moet worden door de BIOS. Zodra Windows boot maakt het niets meer uit.

Als je een moederbord koopt dan zou ik kopen wat je nodig hebt voor een goede prijs. 2 of 3 seconden sneller, daar zou ik geen moederbord op kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PilatuS schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:36:
Het ligt er ook aan wat je er aan hangt qua opslag en toebehoren. Vooral voordat Windows boot hangt het erg af van wat er allemaal gevonden en gecontroleerd moet worden door de BIOS. Zodra Windows boot maakt het niets meer uit.
Hier zit inderdaad verschil in, mijn Asrock-mobo ondersteunt bijvoorbeeld "fast boot" of zoiets wat heel leuk is met windows maar ik heb het niet geprobeerd omdat linux er niet meer mee schijnt te booten (en ook omdat de boot zo fast is dat je je BIOS niet meer in komt om het terug te zetten :+ ).

Inderdaad zijn simpele moederborden met zo weinig mogelijk features sneller. Om een voorbeeld te noemen: Asrock's X300 en A300 zijn naar verluid echt significant sneller dan gemiddeld. Dat zijn barebones met custom chipsets en met niet meer aansluitingen of chips dan nodig vanwege de fysieke grootte.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:55
Je kunt features meestal uitschakelen in de bios. Bijvoorbeeld in het geval van extra sata poorten via een extra controller, dan kun je eigenlijk altijd die extra controller uitschakelen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Is dit tegenwoordig nog aan de orde?

Mijn laatste 3 systemen waren eerder geboot dan dat mijn beeldscherm uit standby kon komen?

Edit**

Even stopwatch gebruikt 22 seconden vanaf knop indrukken tot aan inlog scherm windows 10.

Dit is met een msi z690 12600k combi

[ Voor 35% gewijzigd door TRAXION op 15-11-2022 12:45 ]

Pagina: 1