230V schakelen via microcontroller output en met de hand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 10:30
Mijn vraag:
Ik ben met een beregeningsproject bezig voor de tuin. Daar zit een ondergrondse regenwatertank waar met een pomp water uitgepompt wordt en dan via kleppen naar verschillende beregeningszones gestuurd kan worden.
Naast het schakelen via de microcontroller en het solid state relais zou ik hem ook gewoon met een handschakelaar aan willen zetten als ik bijvoorbeeld wat regenwater uit een kraantje wil tappen.
Nu is de vraag: hoe zet je een 230V SSR parallel met een handschakelaar?
Zoals hieronder in het schetsje te zien is zat ik te twijfelen tussen de loadkant of de control kant. Initieel dacht ik dat ik aan de 230V kant de schakelaar gewoon parallel zou kunnen zetten met de SSR, maar ik weet dus niet of dat kan zonder de SSR te beschadigen.
Dus nu lijkt het mij het verstandigst om het aan de control ipv aan de loadkant te doen, en voor de zekerheid met wat diodes om te voorkomen dat de 5V powersupply een last op een pin van de arduino zet of andersom. Of dat echt kwaad kan: geen idee, ik ben best wel een noob mbt electronica (duurde ook even voordat ik uitvond dat de 7V en 5V een Common ground nodig hadden om de het relais boardje te laten werken).
Hoe zouden jullie het doen? Maakt het niet of het aan de 230V kant gebeurd en is dat dus simpeler? Of is de control kant veiliger en heb ik inderdaad de weerstand en diodes nodig? :?

'high level' schetsje met de twee opties waar de parallele schakelaar te plaatsen (en de rest van het circuit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtJOgl_wKitAW1iS3lgfWmQ8Ok8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FzQ8kNsk6xhMUGNX2r8R4Yg.png?f=fotoalbum_large

'connections' boardje met links de aansluiting om 5V middels schakelaar of via PUMP PIN OUT op de SSR te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccqLWYSBq3-G0YyFIDScUkIDBoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RWDfQRI5lGgc3jctOsd4mJHh.png?f=fotoalbum_large

Het relais in kwestie is trouwens deze: https://www.bitsandparts....C-Fotek-SSR-40-DA-p101098

Only dead fish go with the flow

Beste antwoord (via Toiletman op 17-11-2022 22:58)

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 19:05
Gewoon een switch op een input pin van je Arduino zetten, die uitlezen door de Arduino en de relais laten schakelen. Keep it simple zou ik zeggen.
Zet er ook even een controle lampje op. Relais wordt aangestuurd, ledje gaat branden. Zet je hem handmatig aan, dan brand de led ook.
Heb je meteen een handmatige testfunctie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badsop
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:58
Aangezien je toch al een Arduino hebt draaien voor je opstelling, zou er ook een mogelijkheid zijn om de schakelaar uit te lezen d.m.v. de Arduino en daarmee de gewenste relais schakelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt gewoon een schakelaar parallel aan een solid state relais hangen. Vertrouw je het niet neem je een wisselschakelaar. 1 contact via je solid state relais en het andere contact aan de 220.

Je kunt ook je stuursignaal van je solid state relais via een OR poort (2 diodes) door 2 signalen laten schakelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Martine
Gewoon een switch op een input pin van je Arduino zetten, die uitlezen door de Arduino en de relais laten schakelen. Keep it simple zou ik zeggen.
Zet er ook even een controle lampje op. Relais wordt aangestuurd, ledje gaat branden. Zet je hem handmatig aan, dan brand de led ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat je ook kunt doen is met een schakelaar de relais sturen en 2 diodes gebruiken voor stuursignaal van de Arduino of van de schakelaar. wat @memphis dus al zei :|

En als je kunt, relais met dubbele polen gebruiken die de fase en neuter onderbreken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 18-11-2022 17:12 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Martine schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:11:
Probleem is dat wanneer je Arduino of de voeding ervan het begeeft je een probleem hebt om handmatig het alsnog aan te zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
@memphis dat klopt, maar daar zou ik niet vanuit gaan. Je pomp kan ook stuk gaan, zet er meteen nog eentje bij. :P
Daarom ben ik ook fan van een controle led er bij op, al dan niet rechtstreeks op een andere pin van de Arduino. Want werkt de relais niet, dan brand het ledje wel.
Je kan het met goud beleggen en zo mooi maken als je zelf wil. Je mag er toch vanuit gaan als een voeding, relais of pomp het niet meteen begeeft.
Pagina: 1