Tesla coil experts gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 639 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-04-2024
Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk ben ik geïnteresseerd in het maken van een teslaspoel. Het eerste probleem waar ik tegen aanloop (zoals anderen) is de transformator. Ik vroeg me eigenlijk af of het ook mogelijk was om een spark gap excited tesla coil te maken zonder de eerste transformator? Dus dat het eerste LC-circuit direct is aangesloten op het stopcontact (230VAC), zou dat kunnen?

Ik kan op het internet hier bijzonder weinig over vinden, en zou eigenlijk zelf slecht kunnen beredeneren waarom het niet zou kunnen. Mocht ik wel een transformator nodig hebben, heeft iemand enig idee waar ik zo'n ding vandaan zou kunnen halen?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Wat een gaaf profielwerkstuk onderwerp is dat @Rolftk !

Ik heb zelf nog nooit een tesla coil gebouwd dus het zou mooi zijn als andere tweakers die dat wel hebben gedaan ook meedenken.

Ik denk dat je de transformator wel nodig hebt voor 2 redenen:

1. De spark is simpel gezegd stroom die loopt. Vanwege de transformtor wordt dat een kortsluitstroom van de CL-tank. Als de transformator er niet zit kan het zijn dat de weg van de minste weerstand naar aarde loopt en dan wordt de CL-tank niet kortgesloten. Dus dan werkt de grote tesla coil niet.

2. Om de vonk te krijgen heb je ongeveer 3kV per mm lucht nodig. Dus 3000V voor 1mm, 6000V voor 2mm etc. Dus de spanning uit het stopcontact moet omhoog.

Ik weet zo gauw niet waar je kant en klaar de transformator kan vinden. Je kan hem ook zelf maken maar als je geen ervaring hebt kan dat gevaarlijk zijn. Misschien kan iemand op school even meekijken als je m aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou met een klein model beginnen...

Ik heb voor 15 jaar terug al eens verschillende tesla coils gebouwd.

Static gap
Rotary gap
En vacuum tube

De grootste had een secundaire van 1750mm lang gewikkeld met 1mm draad.

Ding draaide op 10Kw.

Maar dat is echt een brug te ver als je begint.

Je kunt dan beter eens op Amazon kijken voor een bouwpakket.

Zelfbouw kan prima maar er komt nog best wat bij kijken als je het goed en veilig wil doen.

Op een ander forum circuitsonline staan iets van 10 of meer delen van een topic over tesla coils.

Daar kun je ook een linkje vinden naar een Java tesla coil designer om zo in ieder geval een secundaire met een primaire met de juiste tank cap in resonantie te ontwerpen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47
Leuk project!

Op Aliexpress staat er een, die nu redelijk populair is online (als in je ziet hem op Dumpert langskomen en zo): https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=dV6coM49K1cn

Misschien kun je die als referentie gebruiken kun je zelfs wel een bordschema vinden van deze online, zonder hem aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37

Rmg

-

[ Voor 99% gewijzigd door Rmg op 15-11-2022 13:48 . Reden: nvm ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:40:
Leuk project!

Op Aliexpress staat er een, die nu redelijk populair is online (als in je ziet hem op Dumpert langskomen en zo): https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=dV6coM49K1cn

Misschien kun je die als referentie gebruiken kun je zelfs wel een bordschema vinden van deze online, zonder hem aan te schaffen.
Dat is een solid state tesla coil daar heb ik me nooit aan gewaagd om zelf te bouwen.
Er waren mede enthousiaste bouwers die ik een hoop silicium heb zien doen ontploffen met die uitvoeringen.

De spark gap coil is verreweg het eenvoudigste om snel zelf te bouwen en ook het meest eenvoudig om te omschrijven.

In principe zou je met de juiste kennis en onderdelen zo'n ding in een middag in elkaar kunnen knutselen.

Ik heb wel eens een kleine gemaakt met een neon trafo (gewikkelde versie geen schakelende want die ploffen per direct in een coil)
Een paar wijnflessen met zout water als tank cap
En een eenvoudig stuk pvc pijp met wikkeldraad als secundaire en een eind startkabel als primaire.
Voor de spark gap 2 rvs bouten met perslucht om de spark te blussen.

Ik moet nog wel ergens een vracht foto's hebben van mijn knutselwerk in een grijs verleden.
Maar die staan op een externe harde schijf ergens..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:36

DataGhost

iPL dev

Rolftk schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:22:
Ik kan op het internet hier bijzonder weinig over vinden, en zou eigenlijk zelf slecht kunnen beredeneren waarom het niet zou kunnen.
Met het gevaar een enorme party pooper te zijn, maar als je dit nog niet kan beredeneren laat staan vinden, is het misschien af te raden dit project te gaan doen, hoe gaaf het misschien ook kan zijn. Het is namelijk niet zonder gevaar, 230V op zichzelf is al gevaarlijk en als je met trafo's naar meerdere kV's gaat zonder kennis van zaken is het eigenlijk vragen om gezeik. Je zal niet de eerste zijn die overlijdt door onkunde of onvoorzichtigheid met dergelijke spanningen. Aan de hoge kant van de trafo is er verder niks meer beveiligd dus zekeringen, aardlek en dat soort systemen gaan je niet meer helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 15-11-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
DataGhost schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:57:
[...]

Met het gevaar een enorme party pooper te zijn, maar als je dit nog niet kan beredeneren laat staan vinden, is het misschien af te raden dit project te gaan doen, hoe gaaf het misschien ook kan zijn. Het is namelijk niet zonder gevaar, 230V op zichzelf is al gevaarlijk en als je met trafo's naar meerdere kV's gaat zonder kennis van zaken is het eigenlijk vragen om gezeik. Je zal niet de eerste zijn die overlijdt door onkunde of onvoorzichtigheid met dergelijke spanningen. Aan de hoge kant van de trafo is er verder niks meer beveiligd dus zekeringen, aardlek en dat soort systemen gaan je niet meer helpen.
Geheel en al mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DataGhost schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:57:
[...]

Daar kan ik mij ook alleen maar in vinden. En in het verleden hebben we soortgelijke topics daarom ook gesloten, de risicos zijn te groot, zeker bij een bepaalde onwetendheid.
Als het een opdracht voor school is is het wellicht een idee om het daar eerst eens door te spreken. Op dit topic doen we iig een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.