Elektrische vloerverwarmingsthermostaat met Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik ben al maanden op zoek naar dit, maar kan maar niks vinden wat mij bevalt :+ terwijl er hier ongetwijfeld meer mensen zijn met dit 'probleem' wat anderen ongetwijfeld al vaak hebben opgelost.

We willen ~3m2 aan elektrische vloerverwarming onder onze nieuwe badkamertegels leggen, als bijverwarming voor extra comfort. (dit komt naast een handdoekradiator die op het cv circuit zit).
Bijvoorbeeld zoiets: https://nl.bauhaus/elektr...ered-by-magnum/p/28333638

Echter, het is natuurlijk niet het idee dat dit nonstop aan staat en/of aan een klokthermostaat gaan hangen. Ons badkamergebruik is heel voorspelbaar en zou mooi aan Home Assistant geknoopt kunnen worden.

Maarja: wie kent er een elektrische vloerverwarmingsthermostaat mét Home Assistant support?

Er zijn genoeg vage merkloze units met ongetwijfeld een of andere app die over 2 jaar onbruikbaar blijkt te zijn geworden.
Is er dan geen enkel gerenommeerd merk wat dit soort spulletjes maakt?

Natuurlijk kan ik er ook gewoon een relay tussen hangen en die met HA aansturen. Echter, wil ik ook niet 100% vertrouwen op HA - er moet ook gewoon een knoppie in de badkamer zitten die de vloerverwarming eventjes een half uurtje aan knalt om een warme vloer te krijgen. En als de ruimte al op temperatuur is, hoeft het niet aan.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zigbee of Zwave relais module gebruiken, die achter een schakelaar zetten. Dan heb je zowel handbediening als optie om HA te laten schakelen. Heb zelf zo’n setup voor de ventilator.
En als ruimte al op temperatuur is dan zorgt je huidige thermostaat er toch hopelijk voor dat er niks gebeurt?

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-11-2022 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:48
Een relais met schakelaar is het simpelst, maar het kan geavanceerder:
https://www.robbshop.nl/e...#sqr:(q[vloerverwarming])

[ Voor 3% gewijzigd door storeman op 14-11-2022 22:22 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:17:
Zigbee of Zwave relais module gebruiken, die achter een schakelaar zetten. Dan heb je zowel handbediening als optie om HA te laten schakelen. Heb zelf zo’n setup voor de ventilator.
Interessant :)

Wat voor schakelaar heb jij daar voor dan?

Hij moet namelijk na inschakelen wel een X periode (de precieze tijd bepaal ik het liefste proefondervindelijk nadat de vloer erin ligt...) aan blijven staan. En dus niet als een simpele lichtschakelaar werken die weer handmatig uitgezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Richh schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:22:
[...]

Interessant :)

Wat voor schakelaar heb jij daar voor dan?

Hij moet namelijk na inschakelen wel een X periode (de precieze tijd bepaal ik het liefste proefondervindelijk nadat de vloer erin ligt...) aan blijven staan. En dus niet als een simpele lichtschakelaar werken die weer handmatig uitgezet kan worden.
https://www.123led.nl/FIB...ax-2500W-i4299-t5230.html
Voor Zigbee zal er ook wel wat bestaan, als je speciaal hiervoor met Zwave moet gaan starten wordt het een dure grap.
Volgens mij is de HA community nogal fan van goedkope Shelly modules die op wifi werken, heb ik zelf geen ervaring mee: https://www.home2link.nl/...ifi-inbouwschakelaar.html

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-11-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:17:En als ruimte al op temperatuur is dan zorgt je huidige thermostaat er toch hopelijk voor dat er niks gebeurt?
De thermostaat heeft alleen impact op de handdoekradiator, daar heeft de vloerverwarming dan geen kennis van.
Die vloerverwarming moet alleen aan als er iemand gebruik gaat maken van de badkamer en is nooit bedoeld om de kamer op temperatuur te krijgen of te houden.
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:24:
[...]

https://www.123led.nl/FIB...ax-2500W-i4299-t5230.html
Voor Zigbee zal er ook wel wat bestaan, als je speciaal hiervoor met Zwave moet gaan starten wordt het een dure grap.
Volgens mij is de HA community nogal fan van goedkope Shelly modules die op wifi werken, heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik heb idd de boel helemaal op Zigbee hangen thuis en geen Zwave, maar uiteindelijk is dat wel te overwegen.

Maar ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen. Ik dacht dat jij voor je ventilator een 'dom' systeem had wat je ventilator X minuten aan houd als je op een knop drukt. En daarna altijd de ventilator weer uitschakelt. Onafhankelijk van HA en draadloze verbindingen.

Als de HA setup om wat voor reden dan ook er niet meer is / onbereikbaar, dan is de vloerverwarming eigenlijk niet meer bruikbaar met zo'n schakelaar.
Ik heb graag een product wat het onafhankelijk van smarthomeintegraties, gewoon doet, maar wat ik kan 'overriden' met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Richh nee, ik schakel de ventilator aan als er warm water getapt wordt en uit na 30min (of direct uit als warm water binnen 5min weer uit ging). Zit meer logica achter dus.
Met zo’n Shelly je volgens mij wel een schedule maken, misschien zelfs wel met een thermometer als input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
storeman schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:21:
Een relais met schakelaar is het simpelst, maar het kan geavanceerder:
https://www.robbshop.nl/e...#sqr:(q[vloerverwarming])
Zo'n heat-it module is inderdaad exact wat ik zoek eigenlijk.

Echter heb ik (nog) niks op Z-wave. Iets op Zigbee of wifi zou dan de voorkeur hebben, maar dit is wel te overwegen.

Heeft iemand ervaring met die Heat-It module? Ik lees online dan atikelen zoals: https://community.home-as...-z-wave-thermostat/473175 en https://community.home-assistant.io/t/heatit-z-trm3/217593/6 en dan twijfel ik of dit een beetje stabiel zal gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:37:
@Richh nee, ik schakel de ventilator aan als er warm water getapt wordt en uit na 30min (of direct uit als warm water binnen 5min weer uit ging). Zit meer logica achter dus.
Met zo’n Shelly je volgens mij wel een schedule maken, misschien zelfs wel met een thermometer als input.
Ja precies :)
Nu ga ik die logica ook sowieso wel schrijven trouwens ;)

Maar het liefst zoek ik een systeem wat óók standalone kan werken, ook als ik de Pi eventjes uit plug :P niet dat zoiets op het verkeerde moment er voor kan zorgen dat de vloerverwarming nooit een 'off' commando krijgt waardoor hij de hele nacht zit te stoken voor niks.

Helaas moet je met zo'n relay altijd vertrouwen op draadloze verbindingen en een stabiele HA setup en dat heeft niet mijn voorkeur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Volgens mij kan bij elke relais module wel een ingebouwde uitschakelvertraging ingesteld worden. Dat ie dus altijd na x minuten uit gaat als ie met de schakelaar is ingeschakeld. Dat werkt dan ook zonder verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

paQ

die thermostaat uit je TS is gewoon een van de velen op het Tuya platform. Dat werkt echt nog wel over 2 jaar :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb deze thermostaat. Ik kan bevestigen dat hij werkt d.m.v. een custom add-in: https://github.com/make-all/tuya-local
Het is wel wat geklooi, verwacht geen plug en play.

Tip: giet je vloersensor niet in beton. Bij mij was de sensor na 2 maanden al stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c9710159
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:52
Geen idee of het goed werkt, maar van magnum heb je ook een z-wave versie.
https://www.magnumheating.nl/product/magnum-z-wave/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:25
Ik gebruik de Sonof TH10 voor aansturing/monitoring van onze elektrische vloerverwarming icm Home Assistant. Dit werkt goed genoeg. De update frequentie is niet ideaal, want er komt per 3/10e graad een update van de waarde door ipv per 1/10e graad. Maar hiermee schakelt de vloerverwarming elke ochtend even aan om de vloer iets op te warmen (wanneer we thuis zijn en binnen bepaalde tijdstippen). In de winter schakelt de vloerverwarming 2 of 3 keer per dag even aan, afhankelijk van de buitentemp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:49
Ik mis een beetje wat je zelf de toegevoegde waarde van de HA koppeling vindt. Zat thermostaatjes met klokschemes en overrides voor incidenteel gebruik, dus wat is het dat je precies wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Spherix schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:12:
Ik mis een beetje wat je zelf de toegevoegde waarde van de HA koppeling vindt. Zat thermostaatjes met klokschemes en overrides voor incidenteel gebruik, dus wat is het dat je precies wil gebruiken?
HA weet wanneer wij thuis zijn en beheert ook (icm Tado) de rest van de woning in de warmtevraag per kamer.

Mijn vriendin werkt onregelmatig waardoor een weekschedule niet voldoende vrijheid geeft, maar desondanks is het een en ander wel degelijk goed te plannen, zeker met een gedeelde agenda. Verder hoeft dit soort spul niet aan als we niet thuis zijn, ook dat snapt een simpele thermostaat immers niet.

Los van dat vind ik het erg prettig om altijd controle te kunnen hebben over dit soort dingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Neem een simpele shelly (eventueel met de temperatuur add-on als je daar iets mee wil doen); en hang er een drukknop aan. Instellen dat ie X tijd na inschakelen weer uit gaat, en klaar.
Shelly koppelt zo via wifi met HA, dus kan je al mee doen wat je maar kan verzinnen (en als je een variant neemt die stroom kan meten, kan je in grafiek zien hoe enorm onzuinig electrische vloerverwarming is >:) ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turmoman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08 11:24
Ik ben ook geïnteresseerd. Ik ging er vanuit dat de WiFi module van de MAGNUM out-of-the-box icm met Tuya werkt. De vraag werd ook gesteld op HA forum: https://community.home-as...um-floor-heating/296985/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2D_Christiaan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-08 18:05
Binnenkort wil ik ook twee elektrische vloerverwarmingsthermostaten gaan installeren en koppelen met HA. Iemand ervaring met deze Zigbee thermostaat van ROBB? https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-thermostaat-elektrische-vloerverwarming-zigbee Op de website van ROBB staat "works with HA", maar online vind ik verder geen ervaringen van andere gebruikers.

[ Voor 11% gewijzigd door D2D_Christiaan op 30-04-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:57
@Richh heb je hier uiteindelijk een oplossing voor gevonden?

Ik heb ook een magnum thermostaat inc electrische vloerverwarming zitten, dit is overigens de enige en dus hoofdverwarming in deze ruimte. (Hier moet ik misschien na salderen iets aan gaan doen, weet alleen nog niet wat)

in periodes zoals deze hoeft de vloerverwarming eigenlijk niet meer continue op 18-19 te staan omdat het ook niet snel afkoelt.
Is het mogelijk om hem nu als de zon flink schijnt (12 zonnepanelen liggen) aan te laten springen tot b.v. 20 graden en dat we savonds zodra we de badkamer gebruiken nog gebruik kunnen maken van de warmte die smiddags is gevuld in de ruimte?

[ Voor 6% gewijzigd door Dirk0s op 10-04-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

M-ThijZ

Riding on Rails

Dirk0s schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:51:
@Richh heb je hier uiteindelijk een oplossing voor gevonden?

Ik heb ook een magnum thermostaat inc electrische vloerverwarming zitten, dit is overigens de enige en dus hoofdverwarming in deze ruimte. (Hier moet ik misschien na salderen iets aan gaan doen, weet alleen nog niet wat)

in periodes zoals deze hoeft de vloerverwarming eigenlijk niet meer continue op 18-19 te staan omdat het ook niet snel afkoelt.
Is het mogelijk om hem nu als de zon flink schijnt (12 zonnepanelen liggen) aan te laten springen tot b.v. 20 graden en dat we savonds zodra we de badkamer gebruiken nog gebruik kunnen maken van de warmte die smiddags is gevuld in de ruimte?
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen en heb dezelfde situatie. Namelijk alleen een elektrische vloerverwarming met een (oude) Magnum S-Control thermostaat in de badkamer.

Ik zou het prettig vinden om deze aan te kunnen sturen, zodat de badkamer alvast een half uur voorverwarmd wordt op de vaste tijden dat we deze gebruiken. Overdag en ’s nachts mag die uit.

Een klokthermostaat zou volstaan, maar ik verwacht met een HA integratie net wat flexibeler te zijn en ‘m vergelijkbaar met Tado aan te kunnen sturen. Veel goedkoper zullen ze ook niet zijn.

Ik kwam ook bij de ROBB SMARRT Zigbee Thermostaat Elektrische Vloerverwarming uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:49
Ik heb het zelf als volgt aangelegd:

Simpelste thermostaat om oververhitting er tussen die standaard aan staat met fixed temperatuur (30 graden): (deze kabel besteld met thermostaat van 29 euro, ook op Ali te vinden voor minder).
Deze schakel ik in met een Shelly (ON/OFF) dus gezamelijk voor < 50 euro te maken en simpel te controleren.

Er is een verplichte optie om thermostaat te doen zoals genoemd omdat je niet je vloer wilt verhitten, op deze manier is het fool-proof op te lossen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@Dirk0s @M-ThijZ sorry voor de late reactie :) maar de vraag was hoe ik het uiteindelijk heb opgelost...

Het is de mat van Bauhaus geworden. Die was goedkoop namelijk. En daar zat ook nog eens een thermostaat bij. Ik dacht, worst case vervang ik dat ding later wel.
Uiteindelijk blijkt die Magnum thermostaat gewoon een Tuya device te zijn met wifi. En die is, in theorie aan HA te koppelen op die manier.

In de praktijk ben ik er nooit aan begonnen. De verbinding was instabiel - niet alleen met wifi, maar ook de fysieke aansluting aan de muur werkte niet helemaal lekker. Het duurde niet lang tot de thermostaat die naar de vloer zelf liep, stuk ging.
Ik zou het dus per sé niet aanraden. Het is echt een plastic fantastic ding :P

Het plan is om ooit nog een Sonoff NSpanel te flashen naar tasmota met home assistant setup. Dat ding heeft namelijk ook 2 relays (tot 2A = ~400W, voldoende voor ons matje). Maar bovenal is het veel mooier :) Ik heb er ook al een liggen, maar er nog nooit de tijd voor gevonden.
Grootste nadeel: de interne vloerverwarmingssensor kan je er niet op kwijt, maar de vraag is of dat heel erg is. De NSPanel heeft een ingebouwde thermostaat en in feite ga je je elektrische vloerverwarming toch geen uren achter elkaar inschakelen. De Tuya thermostaat die ik nu heb, staat toch op gezette tijden.

Het ding is niet IP gecertificeerd, dus als het in de badkamer terecht komt is de positie wel iets om rekening mee te houden. Hij zou bij ons direct naast een hoge douchemuur komen, dus dat gaat wel goed. Het is esthetisch in ieder geval een mooie oplossing.
Een projectje voor ooit...
Dirk0s schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:51:
Is het mogelijk om hem nu als de zon flink schijnt (12 zonnepanelen liggen) aan te laten springen tot b.v. 20 graden
Ja, dat is (met Tuya en Sonoff) geen probleem...
en dat we savonds zodra we de badkamer gebruiken nog gebruik kunnen maken van de warmte die smiddags is gevuld in de ruimte?
... maar dat wel :P een tegelvloer koelt uiteindelijk gewoon af. Als je de laatste zon-uren gebruikt voordat je gaat koken (laten we zeggen 16u-17u) dan is de vloer tegen de tijd dat je naar bed gaat (in ons geval, 23u ish) gewoon koud, helaas :'(

Pagina: 1