Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-01 18:52
Vraagje over stroomverbruik...

Als een processor niet al te veel belast wordt, bijvoorbeeld alleen idle staat, is het stroomverbruik van een pc met een i7-13700k dan veel hoger dan een pc met een i7-13700? (of de i7-12700k vs non-k)

Of maakt dat niet al te veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 11:08
De K staat voor “unlocked”. Als je de PL1 en PL2 waarde verandert van een K model naar dezelfde waarde als een non-K model en je zet de standaard oc settings uit dan heb je in feite een non K model. Voor idle gebruik is enkel de PL1 waarde van belang. Die zet je dan op 65W.

De K en non-K modellen lijken dus erg op elkaar. Vaak zit er nog wat bonus turboboost op het K model van slechts 100MHz ofzo.

Je kunt daarnaast de PL1 zelfs nog lager zetten. Met een PL1 van 35W heb je in feite een T model processor. Voorbeeld: uitvoering: Intel Core i7-12700T Boxed

[ Voor 41% gewijzigd door Djarune op 14-11-2022 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:40
Zelfs dat is voor idle niet nodig, immers in idle is het verbruik van de cpu vele malen lager dan PL1.

Het verschil tussen K en Non-K zit heb vooral in de overklokbaarheid en het maximale verbruik. K-Sku's hebben tegenwoordig standaard PL1=PL2, waardoor als je zelf geen powerlimits instelt het maximale verbruik van een 12700K (ik neem even de 12th gen, want 13th gen non-K is nog niet uit) het maximale verbruik 190W is uit de doos en daar Intel ook geen Tau meer gebruik bij de Non-K Sku's is dat ook nog eens 24/7 (al zal het werkelijke verbruik afhangen van de workload, ga je alleen gamen zal dat veel lager zijn dan wanneer je ook gaat renderen of compilteren bijvoorbeeld).

Terwijl een 12700 een PL1 heeft van 65W, een PL2 van 180W, maar hier heeft Intel wel een Tau waarde van 28 seconden (waardoor deze, als het moederbord meewerkt en de moederbord fabrikant niet als nog Tau op ongelimiteerd zet, niet 24/7 180W mag verbruiken, maar slechts 28 seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 11:08
Helemaal waar wat @Dennism hierboven schreef. Idle gebruik is altijd vrij laag vebruik. Of er nu 12700 in zit of 12700k met een max all core oc. Op idle zullen ze een paar watt doen. Wil je bij load het verbruik beperken met de k variant kun je PL1 en PL2 aanpassen. Oja en tau met dank aan @Dennism.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 14-11-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-01 18:52
Enorm bedankt voor deze duidelijke uitleg (en snel) :-)

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 00:11

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hoe zit het eigenlijk met de iGPU? De i7 13700KF vs de non-F. Als backup is een on board GPU wel handig, maar niet als het stroomverbruik meer dan 1 watt lifetime bedraagt.

Gulfstream G650

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
SalimRMAF schreef op donderdag 17 november 2022 @ 01:41:
Hoe zit het eigenlijk met de iGPU? De i7 13700KF vs de non-F. Als backup is een on board GPU wel handig, maar niet als het stroomverbruik meer dan 1 watt lifetime bedraagt.
Default wordt de iGPU automatisch uitgeschakeld als er een dGPU in het PCI-e slot wordt geplaatst en verbruikt dus niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:40
Uszka schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:39:
[...]

Default wordt de iGPU automatisch uitgeschakeld als er een dGPU in het PCI-e slot wordt geplaatst en verbruikt dus niets.
Is dat wel zo? Volgens mij heb je namelijk op een K Sku, ook als je een dGPU installeert nog altijd Quicksync support, wat er op duid dat de iGPU nog steeds actief is, immers is voor quicksync de iGPU nodig. Terwijl KF Sku's geen Quicksync supporten, omdat de GPU is uitgeschakeld af-fabriek.

Niet dat ik verwacht dat het significant bijdraagt aan het verbruikt, maar ik heb niet het gevoel dat de iGPU 100% wordt uitgeschakeld. Er lijken minimaal delen actief te blijven die gebruikt worden voor hardware acceleratie van bepaalde taken vooral gelinked aan video bewerking.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 17-11-2022 09:34 ]

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 00:11

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Dennism schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:29:
[...]

Is dat wel zo? Volgens mij heb je namelijk op een K Sku, ook als je een dGPU installeert nog altijd Quicksync support, wat er op duid dat de iGPU nog steeds actief is, immers is voor quicksync de iGPU nodig. Terwijl KF Sku's geen Quicksync supporten, omdat de GPU is uitgeschakeld af-fabriek.

Niet dat ik verwacht dat het significant bijdraagt aan het verbruikt, maar ik heb niet het gevoel dat de iGPU 100% wordt uitgeschakeld. Er lijken minimaal delen actief te blijven die gebruikt worden voor hardware acceleratie van bepaalde taken vooral gelinked aan video bewerking.
Precies, dat vermoeden heb ik ook.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 19:55
Tenzij je high performance plan aan zet zal de cpu zich in idle helemaal terug clocken en in idle maat 5 tot 8 watt gebruiken.
Welke sku je hebt maakt zo goed als niets uit voor idle. Alleen load kan verschillen.

Veel mensen hebben alleen nog steeda de illusie dat een high performance power plan voor cpu of gpu daadwerkelijk meer performance oplevert terwijl het niets doet dan de automatische downclock uitschakelen en dus de gpu en cpu in een hoger voltage locken met dus meer power draw wat wel een factor 10 a 20 kan schelen.
Zolang je je gpu en cpu gewoon netjes in balanced power plan houd is je idle power draw dus zeer laag.

Welk moederbord je hebt scheelt wel natuurlijk. Heb je een bord met actieve WiFi, bluetooth, 10 gigabit lan en gebruik je onboard 7,1 audio gebruikt je bord al snel meer als een basis bordje.

Wat betreft iGPU, dat verschilt per moederbord fabrikant. Bij mijn msi bord staat de gpu op auto als default en moet je hem zelf uit schakelen en bij andere is hij gewoon uit als er een dedicated gpu gedetecteerd word.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 18-11-2022 12:14 ]

Pagina: 1