Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijno75
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-06 18:37
Korte samenvatting: Sinds ik de TP-Link Deco X50 heb doet mijn Homekit vreemd i.c.m. de producten van Eve Home. Ik vermoed op bepaalde frequenties.

Het verhaal:
Eerder dit jaar bestond mijn wifi mesh netwerk uit de Deco M4 (4 stuks). Maar door de toename van steeds meer wifi apparatuur merkte ik dat deze het niet meer trok. De CPU-load was bijna constant hoog wat voor de nodige vertraging zorgde. M.a.w. ik kreeg klachten vanuit het gezin ;)

Op dit netwerk zat ook een Apple HomePod mini i.c.m. EVE Home producten (EVE energie, EVE Room en EVE Weather). Middels https://www.evehome.com/en/thread-network werkte dit perfect. Alle EVE 'endpoints' waren direct bereikbaar en schakelde middels de opgeven tijden via HomeKit.

Nadat ik de M4's had vervangen voor 3x een X50 en iedereen super tevreden was m.b.t. de wifi snelheid en bereik, toen begonnen de problemen met Homekit en/of EVE. Het gehele systeem werd instabiel. Schakelingen werkte niet op de gezette tijden, endpoints waren niet altijd bereikbaar. Via de EVE app kun je controleren of het Thread netwerk functioneert en i.d.d. sommige endpoints werden gelijk gezien, andere alleen o.b.v. Bluetooth en andere al helemaal niet.
Tickets aangemaakt bij TP-link en EVE Home. TP-Link daar kom ik tot heden niet verder mee, EVE heeft keurig geholpen.

Na wat testen met het verplaatsen van de HomePod leek het er op dat het een dekking issue was. Daar waar de HomePod dichtbij een EVE product stond ging het goed (vermoedelijk o.b.v. bluetooth).
Totdat ik laatst een spanningsuitval had en wonder boven wonder nadat de stroom weer terug was alles vlekkeloos werkte. 8)7
Maar afgelopen week waren er wat wifi klachten vanaf de zolderkamer. Middels de DECO app een analyse gedaan en die gaf aan dat de kanalen geoptimaliseerd moesten worden (te druk).. en hop.. na de optimalisatie, wifi weer super snel maar het gehele Thread netwerk weer op z'n gat.

Alle Deco's een reset gegeven en Thread werkt weer... tot de volgende reset.

Beetje lang verhaal maar ben benieuwd naar jullie ideeën.

Deco X50 versie 1.1 met software 1.0.8.build 20220407 rel.69134
Homekit 16.1.
EVE Home firmware 2.1.1(2854) hardware 1.1