Blue Screen of Death

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloot4zak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Beste Forumleden,

Sinds een tijdje heb ik steeds een BSoD,
Daarbij staat de volgende stopcode: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.
Dit lijkt vooral als de PC koud is een aantal achter elkaar te gebeuren en als de PC eenmaal ‘warm’ gedraaid is, dan neemt de betrouwbaarheid ook toe (volgens de huidige statistiek :P).

Wat ik gedaan heb(in volgorde):
1. Alle onnodige harde schijven, usb aansluitingen eruit gegooid.
2.Windows opnieuw geïnstalleerd.
3. Alle nieuwste drivers geïnstalleerd
4.WinDBG geïnstalleerd -> geanalyseerd -> GenuineIntel.sys zou dit probleem moeten veroorzaken..
5.PC is niet overgeklokt, maar voor de zekerheid toch even gecontroleerd in UEFI
6.Temperaturen gecontroleerd van CPU, GPU, Memory (allemaal zeer koel, zelfs bij stresstest van prime95 stabiliseerd de temperatuur bij 70graden)
7. Intel processor Diagnostic Tool gebruikt en geslaagd voor elke test.
8.BurnInTest gebruikt, ook hiermee geslaagd voor alles (CPU, Disk Drive, Memory, graphics, memory )

Mijn specs:

MSI X99A RAIDER (2016)
Kingston Hyperx 4x 8gb 2666MHZ (2016)
Intel Core i7-6800K (2016)
GIGABYTE AORUS GTX 1070 8 GB (2017)
Samsung 970 EVO PLUS M.2 1TB (2019)
Corsair RM750 (ik gok +-7 jaar oud)

Langzamerhand weet ik niet zo goed, waar ik het moet zoeken. En het lijkt me behoorlijk frustrerend om een nieuw moederbord en processor te kopen en later moeten constateren dat het eigenlijk de voeding was die aan vervanging toe was…
Elke vorm van hulp of inzicht word HOOG gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
Probeer eens 1 reepje geheugen. Ben benieuwd of je dan nogsteeds de BSOD weet te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloot4zak
Zal t als ik thuis kom eens proberen.
Wat is de achterliggende gedachte? @Djarune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Je hebt al veel zelf gedaan. Nu is het de taak om dingen te proberen zonder dat het geld kost. Eerst RAM uitsluiten. Een BIOS update zou ook wat kunnen doen.

De stap daarna is de CPU reseaten.

Ik heb een keer op een forum gelezen dat dit probleem was opgelost bij een nieuwe processor, maar punt is wel dat je dat nooit weet van tevoren. Het kan ook het moederbord, geheugen of de voeding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Via eventvwr.exe zou je achter meer informatie moeten kunnen komen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als de PC 'opgewarmd' is en het komt dan niet meer voor, dan denk ik aan falende capacitors/condensator op het moederbord. Die zou je eens na kunnen kijken. Zien ze er bol uit, dan moeten ze vervangen worden. Soldeerklus en kan wat kosten. Als je daar geen zin in hebt, dan moederbord vervangen.
Ik heb zelf een versterker gehad die 'op moest warmen' (geen buizen versterker ;) ) en daar heb ik toen ook de caps van vervangen. Deed het daarna nog jaren.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloot4zak
Ik vandaag de CPU even losgehaald en nieuwe koelpasta toegevoegd.
Computer zojuist opgestart met slechts 1 reepje memory.
Moederbord geinspecteerd, maar ziet er top uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2EjBJBOwJ9KSC7E71ozSdmc28c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zego5v90Ke34dhDYFhBP34ak.jpg?f=fotoalbum_large

PC zojuist opgestart, en totnutoe nog niet uitgevallen. (normaal zou hij nu al een aantal keren zijn uitgevallen). Nadeel is wel..... van 32 nu naar 8gb ram..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Kloot4zak schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:03:
PC zojuist opgestart, en totnutoe nog niet uitgevallen. (normaal zou hij nu al een aantal keren zijn uitgevallen). Nadeel is wel..... van 32 nu naar 8gb ram..
Laat het even draaien en daarna upgrade je naar 16GB. Als dat ook goed gaat pas naar 32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloot4zak
Helaas, het lijkt iets beter, want normaal was ie al 3keer uitgevallen, maar toch nog steeds last van blue screen of death....

Zal mijn moederbord dan overleden zijn? Zoja wel deel van mn moederbord? Heeft overduidelijk iets te maken met de communicatie van het RAM geheugen naar de cpu?
Pagina: 1