Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-04 23:41
Hoi hoi,

Ik wil een Volkswagen ID5 bestellen via mijn werkgever.
Als ik mijn netto bijtelling wil berekenen kom ik overal rond de 305 euro uit.
Prijs van de auto is 52.000 en mijn bruto jaarsalaris ongeveer 60.000.

Berekenhet.nl rekent als enige ook een vermindering van de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting en arbeidskorting.
Dit bedraagt 105 euro.

Klopt het wat die website zegt; word ik gekort op deze twee 'kortingen' vanwege de bijtelling?
Oftewel; klopt het dat ik ongeveer €410 per maand kwijt ben aan deze auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Krammetje schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:08:
Klopt het wat die website zegt; word ik gekort op deze twee 'kortingen' vanwege de bijtelling?
Oftewel; klopt het dat ik ongeveer €410 per maand kwijt ben aan deze auto?
Tweemaal ja. De auto kost zelfs nog iets meer als je kinderopvangtoeslag krijgt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:56
fopjurist schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:20:
[...]

Tweemaal ja. De auto kost zelfs nog iets meer als je kinderopvangtoeslag krijgt.
Jup, hier kinderopvangtoeslagontvanger, en tevens "niet-prive-rijder" in elektrische auto van 50K. Voor het geld dat er over schiet hebben we de auto van mijn vrouw geupgrade, en gebruiken we die voor alle prive.

• Krammetje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-04 23:41
Dat had ik niet verwacht, alhoewel 'logisch' als ik er over nadenk. Hoe kan ik berekenen wat dit voor ons betekent? Wij hebben namelijk 3 dagen kdv per week en 3 dagen bso. Ik denk dat ik hier stiekem heel erg gekort wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:33
Je kan zoeken naar tabel kinderopvang 2022 of 2023.

Dan zou je je loon zonder auto moeten bekijken en dan dan je kinderopvangtoeslag kunnen berekenen. Doe dit ook met je loon inclusief auto en je hebt het verschil tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Krammetje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:00:
Dat had ik niet verwacht, alhoewel 'logisch' als ik er over nadenk. Hoe kan ik berekenen wat dit voor ons betekent? Wij hebben namelijk 3 dagen kdv per week en 3 dagen bso. Ik denk dat ik hier stiekem heel erg gekort wordt.
Qua toeslagen kun je een proefberekening doen.

https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen

Een leaseauto kan zo inderdaad flink wat kosten.

Ipv de de 300 kan het zo 500 netto zijn. Volgend jaar nog even energietoeslag obv inkomen en je auto is nog duurder. :) Welkom in NL.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 18-11-2022 08:10 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Beetje een sneue opmerking dit. Als je voor 500 euro p.m. een spiksplinternieuwe auto van dik een halve ton kan rijden, dan heb je het toch niet slecht "in NL". Als je de kosten niet wilt, kun je er ook voor kiezen om de auto van de zaak alleen zakelijk te gebruiken, heb je 0 bijtelling.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:26:
[...]

Beetje een sneue opmerking dit. Als je voor 500 euro p.m. een spiksplinternieuwe auto van dik een halve ton kan rijden, dan heb je het toch niet slecht "in NL". Als je de kosten niet wilt, kun je er ook voor kiezen om de auto van de zaak alleen zakelijk te gebruiken, heb je 0 bijtelling.
Ik zeg nergens dat we het slecht hebben. Ik vind het alleen wat gek hoe men nu de leaseauto belast. That's all.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wat is er gek aan? Als je een leaseauto privé gebruikt, wordt dat gezien als extra inkomen. Lijkt me volstrekt logisch. Dat wordt vervolgens net zo belast/geeft recht op minder toeslagen als welk ander inkomen dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niet prive rijden met de auto van het werk (en een verklaring daarvoor aanvragen bij de belastingdienst) dan kost de auto je niets.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:45:
Wat is er gek aan? Als je een leaseauto privé gebruikt, wordt dat gezien als extra inkomen. Lijkt me volstrekt logisch. Dat wordt vervolgens net zo belast/geeft recht op minder toeslagen als welk ander inkomen dan ook.
Dat vind ik dus al totaal niet logisch. Waarom kost dezelfde auto mij bijvoorbeeld 300 netto, en de buurman met een lager salaris, alimentatie en kinderopvang 500 netto?

Dat een leaseauto impact heeft op toeslagen vind ik dus niet logisch. Het is gewoon wederom een half doordachte belastingmaatregel waarbij men het maar als inkomen ziet omdat dit makkelijk is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inspired schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:55:
[...]

Dat vind ik dus al totaal niet logisch. Waarom kost dezelfde auto mij bijvoorbeeld 300 netto, en de buurman met een lager salaris, alimentatie en kinderopvang 500 netto?
Om dezelfde reden dat een bruto identieke loonsverhoging bij hem netto meer oplevert dan bij jou? Het is ook helemaal niet die auto die meer of minder kost, het is gewoon het totaalplaatje aan loon dat invloed heeft op je recht op toeslagen en dergelijke.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Dat een leaseauto impact heeft op toeslagen vind ik dus niet logisch. Het is gewoon wederom een half doordachte belastingmaatregel waarbij men het maar als inkomen ziet omdat dit makkelijk is.
De auto kost natuurlijk gewoon hetzelfde (d.w.z. de bijtelling is voor jou en voor je buurman identiek). Alleen het effect op het totale inkomen is anders. Dat geldt net zo goed als jij en je buurman hetzelfde bedrag aan bonus bij het huidige salaris krijgen.

Waarom is het zo gek om privé-gebruik van een leaseauto als inkomen te zien? Hoe zou het dan moeten?

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-11-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
het break even punt is zo wel rap geraakt...

Vanaf jan. een nieuwe werkgever en dan ( gelukkig ) geen EV meer als auto van de zaak.
Wel ga ik kijken of ik deze ook prive ga rijden voor die paar km per weekend dat ik prive rijdt.

Naar mijn inziens is het huidige beleid omtrent EV wel killing.. waarom alle nadelen terwijl je niets goedkoper uit bent, of thans niet veel goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Patientzero op 18-11-2022 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het zal ongetwijfeld geen 500 zijn, want als die buurman zo weinig loon heeft, zit die weer in een lagere belastingschaal en betaalt die over het bijtellings bedrag weer een lager percentage loonheffing waardoor het netto bedrag weer omlaag gaat ;)

Maar verder is dit niet relevant voor dit topic of TS :)

Een lease auto is gewoon een luxe keuze voor de gebruiker. Vrijwel elke werkgever geeft de alternatieven tot een vervoersbudget of tot het geheel zakelijk rijden van de lease auto als alternatief voor werknemer.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 18-11-2022 10:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:45
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:58:
[...]

De auto kost natuurlijk gewoon hetzelfde (d.w.z. de bijtelling is voor jou en voor je buurman identiek). Alleen het effect op het totale inkomen is anders. Dat geldt net zo goed als jij en je buurman hetzelfde bedrag aan bonus bij het huidige salaris krijgen.

Waarom is het zo gek om privé-gebruik van een leaseauto als inkomen te zien? Hoe zou het dan moeten?
Oh, er zouden vast andere regels mogelijk zijn, maar ik begrijp de keuze hierin wel. Waarom zou je een (eigenlijk) oneerlijk voordeel moeten krijgen wanneer je een lease-auto mag rijden?

Simpel gesteld:
Situatie A (geen leaseauto):
Zonder lease auto zou je zelf een nieuwe auto moeten betalen of leasen. => dat gaat van je reeds bestaande loon af. => Dit bestaande loon bepaald welke toeslagen je krijgt (en hoeveel).

Situatie B (leaseauto, m.a.w. je baas betaald voor je auto)
Als je dit niet bij je loon op zou tellen, dan zou dit betekenen dat je dus eigenlijk meer krijgt van je werkgever (die betaalt in deze situatie de auto uit situatie A voor je), maar dat we voor het gemak maar doen alsof je dit zelf betaalt?
Het idee achter deze regel is dan ook dat het zo eerlijk mogelijk moet zijn en leaserijders (die vaak een tankpas krijgen, dus ergens toch al bevoordeeld worden) geen oneerlijke voordelen moeten krijgen t.a.v. niet leaserijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Patientzero schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:15:
het break even punt is zo wel rap geraakt...

Vanaf jan. een nieuwe werkgever en dan ( gelukkig ) geen EV meer als auto van de zaak.
Wel ga ik kijken of ik deze ook prive ga rijden voor die paar km per weekend dat ik prive rijdt.

Naar mijn inziens is het huidige beleid omtrent EV wel killing.. waarom alle nadelen terwijl je niets goedkoper uit bent, of thans niet veel goedkoper.
Het is nogal een doordacht plan natuurlijk. Eerst helemaal geen bijtelling wanneer je een EV reed, wat natuurlijk super aantrekkelijk was. Toen 4, 8%, nog steeds heel aantrekkelijk. Toen kwam 12% waarbij het nog maar net een voordeel was, maar nu met 16% tot 35k, in de praktijk dus al gauw 18 a 19% op een veel te dure EV in vergelijking met benzine.. Nee helemaal niet meer aantrekkelijk. Helaas verplichten veel werkgevers het nu wel want imago.

Dus wat zijn we lekker "groen" bezig met z'n allen door elektrisch te rijden. Voor het financiële voordeel hoef je het inderdaad niet meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
Thomas18GT schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:59:
[...]

Het is nogal een doordacht plan natuurlijk. Eerst helemaal geen bijtelling wanneer je een EV reed, wat natuurlijk super aantrekkelijk was. Toen 4, 8%, nog steeds heel aantrekkelijk. Toen kwam 12% waarbij het nog maar net een voordeel was, maar nu met 16% tot 35k, in de praktijk dus al gauw 18 a 19% op een veel te dure EV in vergelijking met benzine.. Nee helemaal niet meer aantrekkelijk. Helaas verplichten veel werkgevers het nu wel want imago.

Dus wat zijn we lekker "groen" bezig met z'n allen door elektrisch te rijden. Voor het financiële voordeel hoef je het inderdaad niet meer te doen.
Het idee achter de afbouw van de korting op de bijtelling is best wel logisch: eerst korting geven om EV's geaccepteerd te krijgen. De bijtelling is bedoeld om loon in natura te belasten om te voorkomen dat werkgevers via auto's loonbelasting gaat ontwijken. En dan is de waarde van een ICE of EV hetzelfde. We zitten nu in een fase dat EV's niets nieuws meer zijn en gewoon goed bruikbaar zijn. De hoop was dat de prijs van EV's sneller omlaag zou gaan, maar daar zijn we nog niet (al zijn de prijzen nu wel fors lager dan wat 6 jaar geleden kon krijgen). Maar prijzen van ICE auto's zijn ook fors gestegen, dus bijtelling wordt sowieso hoger als je nu een nieuwe auto gaat leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Bedenk je ook dat er heel veel mensen zijn die ook een lease auto willen met tankpas, maar deze niet krijgen van de zaak.

Wees blij dat jij wel de mogelijkheid hebt om van dit voordeeltje gebruik te kunnen maken. Net dat je ondanks zo salaris zonder auto alsnog gebruikt kunt maken van een lease auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:34:
[...]

Ik zeg nergens dat we het slecht hebben. Ik vind het alleen wat gek hoe men nu de leaseauto belast. That's all.
Het is niet zozeer de bijtelling/belasting van de leaseauto maar meer hoe we in Nederland ons inkomen belasten. Als we enkel de IB-schijven hadden was het een stuk transparanter wat een leaseuato aan bijtelling zou kosten. We hebben nu meerdere facetten die meespelen die je moet meenemen in de berekening die het complexer dan nodig maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:56
Je kunt ook een joekel van een hypotheek nemen ter compensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:54

MLLL

Palm Treo 650

Of geen gebruik meer maken van de kdv en bso.
Wat een heerlijke afkortingen zijn dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

MLLL schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:05:
Of geen gebruik meer maken van de kdv en bso.
Wat een heerlijke afkortingen zijn dat.
Dat ging nog, maar ik vond het pas echt verwarrend toen ik ging nadenken over gebruikmaken van MLLL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 22:19
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:26:
Bedenk je ook dat er heel veel mensen zijn die ook een lease auto willen met tankpas, maar deze niet krijgen van de zaak.
Of het wel krijgen maar dan een auto krijgen die nodig is om de spullen mee te nemen of een aanhanger mag trekken. Zodat de auto ver boven het budget uit gaat wat je normaal zou hebben bij je inkomen. Als ik kijk wat voor bijtelling ik voor mijn bus kwijt zal zijn voor een luxe auto is het nog geeneens de helft. Dus maar 2 auto`s op het parkeer terein.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 16:02

Christiano007

Ich bin der champion

Ik stap misschien over naar een andere werkgever en mag dan ook een auto van de zaak kiezen.

Aangezien ik er geen ervaring mee heb, kwam ik er ook achter dat dit dus van invloed kan zijn op toeslagen. In mijn geval zou het dan gaan op kinderopvangtoeslag.

Nu kun je wel een berekening maken op de site van toeslagen.nl, maar nergens staat "bijtelling" oid.

Dus hoe kom ik erachter wat het mij (extra) kost (of minder toeslag oplevert) als ik een bepaalde auto kies?

Stel ik heb een jaarloon van 45.000 bruto
De auto kost 35.000 euro (catalogus waarde)

Kost mij dat netto €318 euro.

Maar wat moet ik waarvan bijtellen bij een berekening van toeslagen.nl?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:10

Croga

The Unreasonable Man

jbdeiman schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:16:
Oh, er zouden vast andere regels mogelijk zijn, maar ik begrijp de keuze hierin wel. Waarom zou je een (eigenlijk) oneerlijk voordeel moeten krijgen wanneer je een lease-auto mag rijden?

Simpel gesteld:
Situatie A (geen leaseauto):
Zonder lease auto zou je zelf een nieuwe auto moeten betalen of leasen. => dat gaat van je reeds bestaande loon af. => Dit bestaande loon bepaald welke toeslagen je krijgt (en hoeveel).

Situatie B (leaseauto, m.a.w. je baas betaald voor je auto)
Als je dit niet bij je loon op zou tellen, dan zou dit betekenen dat je dus eigenlijk meer krijgt van je werkgever (die betaalt in deze situatie de auto uit situatie A voor je), maar dat we voor het gemak maar doen alsof je dit zelf betaalt?
Het idee achter deze regel is dan ook dat het zo eerlijk mogelijk moet zijn en leaserijders (die vaak een tankpas krijgen, dus ergens toch al bevoordeeld worden) geen oneerlijke voordelen moeten krijgen t.a.v. niet leaserijders.
En dan hebben we nog Situatie C:
Geen leaseauto en de baas betaald het lease budget uit wat je dan gebruikt om een eigen auto te gaan rijden.
Resultaat is dat je net als in Situatie B ook je toeslagen kwijt gaat raken simpelweg omdat je bruto salaris hoger wordt.

Ergo:
- In Situatie A houdt je minder geld over omdat je een auto moet betalen
- In Situatie B houdt je minder geld over omdat je door hoger belastbaar inkomen minder toeslag krijgt
- In Situatie C houdt je minder geld over omdat je door hoger belastbaar inkomen minder toeslag krijgt
Bottom-line: De huidige constructie zorgt er voor dat je voor je auto moet betalen omdat je er een voordeel uit haalt. Linksom of rechtsom. Ik vindt dat een hele goede regeling.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Christiano007 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:23:
Ik stap misschien over naar een andere werkgever en mag dan ook een auto van de zaak kiezen.

Aangezien ik er geen ervaring mee heb, kwam ik er ook achter dat dit dus van invloed kan zijn op toeslagen. In mijn geval zou het dan gaan op kinderopvangtoeslag.

Nu kun je wel een berekening maken op de site van toeslagen.nl, maar nergens staat "bijtelling" oid.

Dus hoe kom ik erachter wat het mij (extra) kost (of minder toeslag oplevert) als ik een bepaalde auto kies?

Stel ik heb een jaarloon van 45.000 bruto
De auto kost 35.000 euro (catalogus waarde)

Kost mij dat netto €318 euro.

Maar wat moet ik waarvan bijtellen bij een berekening van toeslagen.nl?
Je telt je bijtelling op bij je loon. Wagen van 35k, 22% belasting (bij een niet elektrische wagen) is €7700. Je nieuwe jaarloon is 45.000 + 7.700 = 52.700.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:45
Croga schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:31:
[...]

En dan hebben we nog Situatie C:
Geen leaseauto en de baas betaald het lease budget uit wat je dan gebruikt om een eigen auto te gaan rijden.
Resultaat is dat je net als in Situatie B ook je toeslagen kwijt gaat raken simpelweg omdat je bruto salaris hoger wordt.

Ergo:
- In Situatie A houdt je minder geld over omdat je een auto moet betalen
- In Situatie B houdt je minder geld over omdat je door hoger belastbaar inkomen minder toeslag krijgt
- In Situatie C houdt je minder geld over omdat je door hoger belastbaar inkomen minder toeslag krijgt
Bottom-line: De huidige constructie zorgt er voor dat je voor je auto moet betalen omdat je er een voordeel uit haalt. Linksom of rechtsom. Ik vindt dat een hele goede regeling.
Dat zeg ik toch ook? (al is het eventjes geleden, want mijn quote is van een jaar geleden) Ik benoem alleen situatie C niet, maar ook dat mag belast worden.
Situatie C is eigelijk gelijk aan situatie A, alleen krijg je een hoger loon omdat de Baas vindt dat je zelf vervoer moet regelen maar daar wel een (hoge) vergoeding tegenover zet. Eigenlijk krijg je gewoon hoger loon voor A.
Alleen bij loon draag je X procent af, en dat is volgens mij hoger dan de (netto) bijtelling die je betaalt in geval van wél een lease auto. In die zin is B vaak voordeliger dan C.

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Een leaseauto is inkomsten dus hartstikke logisch. Verder is het geschetste voorbeeld heel theoretisch: iemand die zo’n laag inkomen heeft dat heffingskortingen maximaal zijn (en ook nog eens toeslagen krijgt) krijgt meestal geen auto a la ID5 voor z’n werk. Dus een leuke rekenkundige oefening, maar meer ook niet.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij een eenverdiener kan dat toch zo zijn?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:59
eLScha schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:32:
[...]

Je telt je bijtelling op bij je loon. Wagen van 35k, 22% belasting (bij een niet elektrische wagen) is €7700. Je nieuwe jaarloon is 45.000 + 7.700 = 52.700.
Ter aanvulling, hier vind je het deel van de kosten kinderopvang dat gecompenseerd wordt:
https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Frame164 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:24:
[...]

Een leaseauto is inkomsten dus hartstikke logisch. Verder is het geschetste voorbeeld heel theoretisch: iemand die zo’n laag inkomen heeft dat heffingskortingen maximaal zijn (en ook nog eens toeslagen krijgt) krijgt meestal geen auto a la ID5 voor z’n werk. Dus een leuke rekenkundige oefening, maar meer ook niet.
Ivm mogelijk aanstaande lease auto die geen 4% meer is maar 16/22% is. (mits weer electrisch anders 22%) heb ik zitten speuren, maar ik kan je uitspraak niet bevestigd vinden.
Ook op mijn loonstrook niet, een auto zorgt ervoor dat je meer belasting betaald, niet dat je bruto meer krijgt.

Zeker met een auto in het hoge bijtelling segment zou het natuurlijk flink effect hebben, maar ook bij de huidige heeft dit nooit meegespeeld en ben ik hier nooit opgecorrigeerd. ("geniet" al 6 jaar van kinderopvangtoeslag)

Maar wellicht dat men hier nog input kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 22:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Welke uitspraak? Dat bijtelling meetelt als inkomen?

https://www.belastingdien...etsingsinkomen-veranderen

Een lease auto is, zeker als je wat meer verdient, niet “goedkoop” autorijden, zoals we dat van jaren geleden kennen. Bijtelling, eigen bijdrage, effect op toeslagen, de reistijd die er vaak een beetje hand in hand mee komt…reken het echt goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Thomas18GT schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:59:
[...]

Tja, wat is "veel te duur"? Heb je al eens gekeken wat een beetje aangeklede Golf/Astra of Octavia moet kosten? Dan zit je al heel snel in het 40-50K segment. Precies waar je ook een Model 3, Scenic E-Tech, e-Astra etc vindt. En dan zijn de EV's vaak beter uitgerust, en natuurlijk standaard voorzien van genoeg vermogen en sublieme automaat (namelijk maar één versnelling).

Vraag me altijd af of dit uit de onderbuik komt, of dat mensen echt hebben gekeken naar vergelijkbare modellen met vergelijkbare opties. Omdat de Astra zo makkelijk vergelijken is: de 1.6 hybride is duurder dan de EV... En dan is de upgrade naar GS nog goedkoper met de EV ook (want niemand rijdt het basismodel).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Jeroenneman schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:01:
[...]

Tja, wat is "veel te duur"? Heb je al eens gekeken wat een beetje aangeklede Golf/Astra of Octavia moet kosten? Dan zit je al heel snel in het 40-50K segment. Precies waar je ook een Model 3, Scenic E-Tech, e-Astra etc vindt. En dan zijn de EV's vaak beter uitgerust, en natuurlijk standaard voorzien van genoeg vermogen en sublieme automaat (namelijk maar één versnelling).

Vraag me altijd af of dit uit de onderbuik komt, of dat mensen echt hebben gekeken naar vergelijkbare modellen met vergelijkbare opties. Omdat de Astra zo makkelijk vergelijken is: de 1.6 hybride is duurder dan de EV... En dan is de upgrade naar GS nog goedkoper met de EV ook (want niemand rijdt het basismodel).
Er is in anderhalf jaar tijd veel veranderd in de automarkt ;)

De EV's zijn wat goedkoper geworden (en veel.meer keuze) en de benzinewagens veel duurder.

Maar de astra is er vanaf 33,5 en de elektrische vanaf 40,75k. Die heeft 418 WLTP. In de winter zit je dan aan de 250km op een lading, wil je 10% overhouden 225*. Dan kan ik niet eens naar m'n werk op en neer :+

Dan zou ik nog steeds de benzineversie nemen inderdaad.

*volgens evdatabase zelfs maar 220 snelweg kilometers, bij 110 per uur. Dan zit je ruim onder de 200km bij 130, nee dank je..

[ Voor 7% gewijzigd door Thomas18GT op 07-04-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Thomas18GT schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:07:
[...]

Er is in anderhalf jaar tijd veel veranderd in de automarkt ;)

De EV's zijn wat goedkoper geworden (en veel.meer keuze) en de benzinewagens veel duurder.

Maar de astra is er vanaf 33,5 en de elektrische vanaf 40,75k. Die heeft 418 WLTP. In de winter zit je dan aan de 250km op een lading, wil je 10% overhouden 225. Dan kan ik niet eens naar m'n werk op en neer :+

Dan zou ik nog steeds de benzineversie nemen inderdaad.
Lekker door blijven kachelen!

Voor 80-90% van Nederland is 250km (lijkt me een lage schatting) genoeg voor een week aan ritjes. De Astra is er inderdaad vanaf 33.5K. Alleen rijdt niemand die uitvoering.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

ZieMaar! schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:48:
Welke uitspraak? Dat bijtelling meetelt als inkomen?

https://www.belastingdien...etsingsinkomen-veranderen

Een lease auto is, zeker als je wat meer verdient, niet “goedkoop” autorijden, zoals we dat van jaren geleden kennen. Bijtelling, eigen bijdrage, effect op toeslagen, de reistijd die er vaak een beetje hand in hand mee komt…reken het echt goed door.
En dan hebben we het nog niet over de situatie dat je als freelancer naast die bijtelling e.d. ook nog eens de autokosten zelf moet betalen. :+

weliswaar bruto, maar ook dat is geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Jeroenneman schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:12:
[...]

Lekker door blijven kachelen!

Voor 80-90% van Nederland is 250km (lijkt me een lage schatting) genoeg voor een week aan ritjes. De Astra is er inderdaad vanaf 33.5K. Alleen rijdt niemand die uitvoering.
Ik vind minimaal 41k voor de goedkoopste uitvoering (die niemand rijd) die met 130km/u nog geen 200km volhoud een hele hoop geld. Dan blijf ik inderdaad nog een kilometer of 800 doorkachelen op dezelfde tank ;)

En die natte vinger schatting zijn natuurlijk niet de zakelijke rijders die een Astra ev nemen. Privé ga je zeker geen 41k wegleggen voor zo'n onpraktische auto. Zakelijk trouwens ook niet blijkt wel uit de verkoopcijfers van de astra :+
Pagina: 1