Aansturing voor warmtepomp icm aparte zone?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Topicstarter
Welke configuratie is aan te raden voor een warmtepomp met een separate 2e zone?
...
Ik krijg over enige tijd mijn warmtepomp geinstalleerd en ga daarmee volledig van het gas af.
Op de beganegrond heb ik uitsluitend vloerverwarming en daar komt(zit) een thermostaat in de woonkamer.
Op de verdieping heb ik 7 kamers (5 slpk en 2 badk) met elk een eigen radiator met een normale thermostaatknop.
De verdieping zal als separaat aan te sturen zone worden geconfigureerd. Hoe stuur ik het beste de radiatoren aan?
Moet daarvoor een draadloze (dan wel een volledig draadloze, dus ook geen voedingskabel) thermostaat ergens op de verdieping worden geplaatst? Nadeel: waar te plaatsen Want elke kamer heeft zn eigen warmtebehoefte. Of: kan volstaan worden met uitsluitend Tado smart thermostaatknoppen (op elke radiator 1) welke de warmtevraag van elke kamer regelen?
Wat is de beste oplossing (en waarom?) en welke onderdelen heb ik hiervoor nodiG
Graag jullie gewaardeerd advies.

Alle reacties

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:15
Je hebt nu een CV installatie, waarom ehb je de verdieping nu niet als zone? en waarom wil je dit wel als je een warmtepomp hebt?
Wat wil je middels zonesturing doen? ook zones met vloerverwarming?
Welke warmtepomp krijg je en wie stuurt deze aan (de thermostaat in de woonkamer?)

Als je Tado kiest, kan hij middels de ondersteunde protocollen (bijvoorbeeld Opentherm of Aan/Uit) de warmtevraag naar je Warmtepomp regelen (als die zo ingeregeld is of bedoeld is). De kracht van Tado is dat hij ook de warmtevraag van draadloze radiator thermostaten (van je bovenverdieping radiatoren) kan doorgeven dus als er warmtevraag is boven de WP opdracht geven warmte te leveren.
Als je beneden altijd mee laat lopen (dus niet afschakelt als het warm genoeg is) zal dat altijd meeverwarmen. De vraag is of je dat wilt, en of je dan niet nog meer warmte kwijt raakt.
Andersom kan ook; als beneden warmtevraag is dat boven meeloopt (open staat, of gedeeltelijk).

Wat is een 'normaal' schema voor verwarming van zowel beneden (per ruimte) als boven?
En hoeveel zone's wil je beneden maken?

Zoals je merkt kan ik met de huidige gegevens niet zeggen wat het beste is, Tado zal het best kunnen maar misschien moet je wel richting een Honeywel evohome, wavin sentio of uponor systeem gaan kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door soepah op 15-11-2022 20:35 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
@soepah:
De huidige CV is nooit ingesteld met een aparte zone, en achteraf vonden we het te veel ‘gedoe’ de situatie qua gebruik van de slaapkamers is door de jaren gewijzigd (vaker studeren overdag op slaapkamers) waardoor overdag (of uberhaupt) verwarmen van kamers op de verdieping gewenst is.
De zonesturing moet voorkomen dat, wanneer slaapkamers (onafhankelijk van elkaar) een warmtevraag hebben, de vloerverwarming (die dan al op temperatuur is) niet nog eens bijverdiend wordt.
De vloerverwarming ligt op de gehele beganegrond (uitsluitend vloerverwarming) en kent geen zones (is dus 1 geheel en dat moet zo blijven).
Er komt een warmtepomp van Daikin (Altherma 3R) en zal worden aangestuurd door de bijbehorende thermostaat in de woonkamer.
Dus:
- beneden is hoofdzaak en wordt als 1 zone geschakeld door de thermostaat in de woonkamer (bv aan morgens 8u en uit s’avonds om 22u, maar voor een warmtepomp icm vloerverwarming is het vlgs mij het meest efficient om vvw niet te veel af te laten koelen om weer opnieuw op temperatuur te brengen)
- verwarmen kamers boven: met name 2 badkamers moeten s’avonds (niet te) warm zijn. Van de 5 slaapkamers moeten er 2 smiddags vanaf 14u tot een uur of 19 behaaglijk zijn.
Bijkomstigheid: slaapkamers kunnen evt ook mbv aanwezige airco’s verwarmd worden, maar ik wil de mogelijkheid hebben dit ook met de radiatoren te doen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Met name benieuwd naar de zone-klep: welke zone sluit deze wanneer af (beganegrond of verdieping). En indien Tado (of beter / goedkoper alternatief): welke onderdelen moeten er dan gebruikt worden en wat stuurt wat aan.
Vooralsnog gaat installateur uit van aparte zone beneden en boven waarbij beneden thermostaat in woonkamer heeft en boven een aparte draadloze thermostaat. Lastige daarvan is: waar de draadloze boven te plaatsen? Elke slaap-badkamer heeft een eigen warmtebehoefte/-vraag en die zal dus vaak afwijkend van het signaal van de draadloze thermostaat die ?waar? hangt/staat want dat kan dus in elke kamer zijn op op overloop (tevens vide).

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
Edit:
Ik was in de veronderstelling dat Tado wel geschikt zou zijn voor een warmtepomp (lucht-water, merk Daikin)….. <not> :-(
Met leuke Black Friday aanbiedingen in het vooruitzicht was ik wat aan het shoppen. Maar op de Tado site blijkt dat ze slechts ‘bezig zijn om eea geschikt te maken’ voor lucht-water warmte pompen.
Pfffffff wat een sukkels, die trein missen ze momenteel dus flink.

Goed, wordt mn vraag iets anders: Zijn er mensen die de configuratie zoals ik hierboven in de post heb beschreven, werkend hebben mbv Tado?
Indien niet mogelijk: iemand suggesties om eea efficient (smart) ingericht te krijgen?
Thanks!

• Svenson
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-08 10:43
Ik zoek ook naar een mogelijkheid om een aparte zone aan te sturen via mijn Warmtepomp (Daikin Altherma ERLA 14kw)
Eerst had ik een gas cv ketel en kon ik altijd het zwembad apart verwarmen via een apart circuit met warmtewisselaar en handmatige afsluitkleppen omzetten. Hier zit ook een thermostaat op die toen ook verbonden was met de gas CV ketel.
Bij de warmtepomp heeft de installateur wel een Honeywell vc4013 2wegklep geplaatst maar niet verder aangesloten en ik kan het niet meer handmatig regelen. Als deze klep dicht zou gaan stuurt hij het water naar het zwembad circuit.
Als ik alleen al de 2wegklep kan laten schakelen zou al mooi zijn, De zwembad thermostaat hoeft niet perse te worden aangesloten.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:15
@Teejbeej je comment gemist helaas.

Wat je zoekt is een naregeling https://zoneregeling.nl/zoneregeling/warmtepomp/
De vraag is wel of je dit echt wilt. Een warmtepomp in de basis wil je zo lang mogelijk rustig laten draaien, zodra je zone's gaat toevoegen en dit niet goed regelt, gaat hij eerst kort zone 1 verwarmen, daarna zone 2 en daarna zone 3. Dat zou veel start-stops kunnen opleveren wat nadelig is voor de levensduur (en evt COP) van je warmtepomp.

Dit kun je oplossen door een buffer, of door een intelligente naregeling te hebben die hier rekening mee houd (die verwarmen zone 1 uitstelt en dan direct ook zone 2 en 3 meeneemt wellicht).

Voor alle vragen zal het de vraag zijn of zo'n systeem meer kwaad dan goed doet.
Afhankelijk van hoe je systeem de warmtevraag geneert (bij naregeling zal dat uit de naregelings controller komen) bepaalt die wanneer er verwarmd wordt (vaak op basis van instellingen (b.v. thermstaat) en sensoren in ruimtes / delta-t of buitentemperatuur).

@Svenson ; als ik jouw verhaal zo lees lijkt het me dat je middels het kroonsteentje simpel iets kunt aansluiten (gebaseerd op datasheet: https://www.gebruikershan...ding-35318.html?page=0004)
Mijn voorstel:

1. een schakelaar (elke) wisselschakelaar.
1a. open == geen verbinding == klep is dicht == geen warm water voor je zwembad
1b. dicht == verbinding == klep gaat open == warm water voor je zwembad
2. een thermostaat die de verbinding open of dicht maakt zoals de schakelaar, alleen dan gebaseerd op temperatuur.
Bovenstaande houd geen rekening met dan ook je warmtepomp aanzetten, dus hangt af (net als rest van verhaal) hoe je systeem ingesteld is.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1