Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werking omvormer zonnepanelen en apparaten in huis

Pagina: 1
Acties:

• BoydP
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo!

Sinds een week heb ik zonnepanelen en een SolarEdge omvormer.
Nu ben ik niet heel erg thuis in elektra, maar wil graag snappen hoe dingen werken.

De elektricien zei dat de omvormer stroom levert aan de meterkast en dat de opgewekte stroom daar eerst gebruikt wordt door apparaten in huis die stroom vragen.. alleen het overschot wordt teruggeleverd aan het net. Een verhaal met een hoger voltage dan de fase aansluitingen .. het werd me niet veel duidelijker eigenlijk.

Nu wil ik graag begrijpen hoe dát nu precies werkt.
Dus dat apparaten de opgewekte stroom gebruiken ipv dat deze van het net wordt gehaald.. in de meeste consumenten-documentatie wordt dat onderdeel niet uitgelegd.
Kan iemand het uitleggen of wijzen naar een uitleg die voor mij met beperkte kennis te volgen is?

Alvast dank!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stroom loopt altijd van een hoog naar laag voltage. Net als water van hoge naar lage druk loopt. Het is hele simpele natuurkunde die ervoor zorgt dat je eerst je eigen stroom gebruikt (wel alleen binnen 1 fase).

Je net levert 230V per fase, je omvormer levert power en zorgt daarmee dat-ie net wat hoger zit (232V bijvoorbeeld). De stroom gaat dan lopen van je omvormer naar het net.

Als je een apparaat aanzet, wordt de spanning bij dat apparaat nét iets lager (228V bijvoorbeeld) en daarom loopt de stroom van hoogst (de omvormer, 232V) naar laagst (het apparaat, 228V) en als er wat over blijft van de opwek omdat het apparaat niet alles gebruikt, loopt de stroom van de omvormer ook naar laag (het stroomnet, 230V). Als de hoeveelheid stroom van de omvormer (232V) niet genoeg is om de stroombehoefte van het apparaat (228V) te voorzien, zal er ook stroom van het net (230V) naar het apparaat (228V) gaan stromen.

Bij opwek op fase 1 en verbruik op fase 2 werkt dat natuurkundig niet zo, maar dan zal je slimme meter dat direct intern verrekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 14-11-2022 20:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BoydP
Dank JvS voor deze voor mij goed te begrijpen uitleg!

Als ik je goed begrijp is het dus zaak om even te checken op welke fase de omvormer aangesloten is?
Ik heb 3 fasen en toevallig is er één fase waar heel veel apparaten op zitten.
Edit; Nu ik er over nadenk heb ik natuurlijk ook een 3 fase omvormer.. dus dan biedt de omvormer de stroom aan op alle fasen?

Ik heb helaas nog geen slimme meter; slechts 7 maanden wachttijd :(
De huidige meter is wel geschikt voor terugleveren (apart telwerk) dus ik moet het er voor nu mee doen.
Misschien dat mijn meter dat ook wel kan.. ik zie wel een verschil tussen opgewekte stroom en teruggeleverde stroom.. dus ergens is wel wat verbruikt :)

[ Voor 10% gewijzigd door BoydP op 14-11-2022 20:28 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je een meter die alles "per fase" meet dan? Dus 1 telwerk per fase zegmaar? Dan zou je snel een andere meter moeten willen hebben. Meestal telt een meter eerst alle fases op voordat het op het (ene) telwerk wordt geregistreerd.

Als jij dat ook hebt, heb je in principe voor het geld niets om je ongerust over te maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BoydP
Er is maar één telwerk die het aantal kWh aangeeft.. dus het zal wel opgeteld worden dan.

Hartelijk dank voor alle informatie! Klopt het wat ik nog in mijn edit schreef?
Edit; Nu ik er over nadenk heb ik natuurlijk ook een 3 fase omvormer.. dus dan biedt de omvormer de stroom aan op alle fasen?