Voelt vochtig huis/kantoor nu kouder of warmer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
Momenteel heb ik met iemand een discussie over wat luchtvochtigheid doet in huis.
Internet vindt dat het zowel warmer als kouder wordt. Zie bijv:
Vochtige lucht is moeilijker op te warmen dan droge lucht. Heb je last van koude muren en zijn die te wijten aan een vochtprobleem, dan zal je dus meer moeten stoken om je woning te verwarmen. Bovendien voelt vochtige lucht ook kouder aan dan droge lucht van dezelfde temperatuur. In woningen met koude, vochtige muren wordt de verwarming daardoor doorgaans hoger gezet.

vs

Gevoelstemperatuur wordt in hoge mate bepaald door luchtvochtigheid, water is namelijk een uitstekende overbrenger van warmte. Bij een lage luchtvochtigheid (lees: lucht die weinig waterdamp bevat) verliest het menselijk lichaam sneller zijn warmte, waardoor de gevoelstemperatuur kouder kan aanvoelen.

Zelf heb ik de ervaring dat in een droge kantooromgeving de temperatuur vaak hoger is ingesteld. Bij ons op werk is het vaak best droog (30% of soms iets minder), de temperatuur staat op 23 graden en dat is lekker werken, terwijl als je 'm op 23 graden instelt met 50% luchtvochtigheid zoals thuis ofzo, het voelt alsof je in het bejaardentehuis bent aanbeland. DE andere persoon is ook een koukleum net als ik, maar vindt 20 graden met lage luchtvochtigheid veel fijner dan met hoge luchtvochtigheid.

Wie heeft hier nu gelijk? Komt het omdat mijn hoofdje een kaal bolletje is waardoor ik de warmte extra snel kwijt raak in droge lucht?

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 14-11-2022 19:04 ]

Dit dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vochtige lucht is vaak een gevolg van slechte ventilatie en dat vormt een gezondheidsrisico door zwevende schimmel deeltjes.
dus dat vochtig onaangenaam voelt heeft misschien ook andere oorzaken.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vochtige lucht geeft mij altijd een benauwd gevoel...

vind ik in de zomer ook... 30+ met een relatieve lage luchtvochtigheid vind ik fijner dan 25 met een hoge lucht vochtigheid

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Topicstarter
SMSfreakie schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:09:
vochtige lucht geeft mij altijd een benauwd gevoel...

vind ik in de zomer ook... 30+ met een relatieve lage luchtvochtigheid vind ik fijner dan 25 met een hoge lucht vochtigheid
Dat lijkt mij ook gewoon het bewijs dat temperatuur bij lage luchtvochtigheid lager aanvoelt. In NL is 30 graden vies benauwd terwijl het in Griekenland een lekker temperatuurtje is.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Luchtvochtigheid speelt mee in gevoelstemperatuur, maar het gaat ook beide kanten op. Vochtige hete lucht (30+ graden) voelt warmer, vochtige koude lucht (onder de 20 graden bijv.) voelt kouder.

Daarnaast speelt ook mee dat de hoeveelheid verwarming, passieve ventilatie, actieve (mechanische) ventilatie, hoeveel mensen e.d. ook invloed hebben op de luchtvochtigheid. Het type verwarming (radiatoren, vloerverwarming of warmtepomp/airco) speelt ook nog mee, want vloerverwarming zorgt voor een hele geleidelijke verwarming van de lucht, en een airco heeft vaak weer sturing in luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:49
Warme vochtige lucht betekend ook dat zweet moeilijker verdampt en het dus moeilijker is om je lichaamstemperatuur te regelen.

Knmi heeft daar een artikel over: https://www.knmi.nl/kenni...dt%20tot%20oververhitting.
Pagina: 1