VW Golf of Ford Focus of ???

Pagina: 1
Acties:
  • 6.033 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:32
Goedemiddag medetweakers,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe/2ehands gezinsauto.
Ik, mijn vrouw en 3 kinders.

Nu heb ik een tijdje online gezocht maar zag door de bomen het bos niet meer dus ben een
aantal garages bij langs gegaan. (VW, Seat, Skoda, Audi, Ford, Toyota)

Waar zoeken we naar:
- Jonge occasion 5 jaar of jonger (iets ouder mag als het een mooie deal is)
- Station, Sedan of SUV met voldoende ruimte op de achterbank.
- Liefst zuinig en toch snel alhoewel dat niet goed samen gaat.
- Liever niet meer dan 100.000 km op de teller.
- Trekhaak zou mooi zijn..
- Budget 15-20k alhoewel ik ook al 40k overwogen heb toen ik naast een mooie Volvo V60 stond :9~ :P
- Ik werk altijd thuis dus we rijden niet veel en vooral kleine stukjes.
- Benzine (diesel is voor ons niet interessant)
- Plug-in hybride is ook een serieuze overweging maar vindt er maar één voor een nette prijs.

Toen we langs de verschillende garages reden kwamen we toch wat interessante opties tegen:
- VW golf variant 1.0 uit 2017 (17500 euro)
- Skoda Scala 1.0 uit 2020 (18500 euro)
- Ford Focus 1.0 uit 2017-2022 (15-25k)

Welke van bovenstaande 3 heeft jullie voorkeur? en heb ik nog auto's gemist die absoluut het overwegen waard zijn? Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tam
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2022

tam

Ik ben op zoek naar hetzelfde antwoord en ik heb ook precies dezelfde wensen. Het lijkt alsof het bericht door mij geschreven is. Ik heb ook en gezin met 3 kinderen :). Ik ben alleen opzoek naar auto's met 1.5 cc of meer, aangezien 1.0 niet goed genoeg is voor vakantie in bergachtige gebieden zoals in Italië.

Ford focus heeft problemen met remplaat. Alle focus auto's tussen 2014 en 2019 hebben te maken met terugroepactie. Dit probleem is opgelost door de dealers, maar of dit goed genoeg is weet ik niet.

Het onderhouden van volkswagen variant kost meer geld dan het onderhouden van focus . Ik weet het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb een 2017 Golf Variant 1.0 TSI handbak gereden, en qua kofferbak is die in ieder geval onverslaanbaar, zeker als je geen reservewiel hebt. Heerlijk vierkant ook, ideaal met kleinere kinderen.
De zelfde motor zit in de Skoda Scala, maar die is wel een klasse kleiner / lager qua auto algemeen. Prima motor eerlijk gezegd, viel me alles mee. Die 120pk is meer dan zat, zou ik ook zo mee de bergen in trekken. Mee op vakantie naar Frankrijk geweest, nul problemen. Alleen boven de 150 zuipt ie wat meer, want driepitter. Voor korte ritjes meer dan zat en ook zuinig.
Enige waar je even op moet letten is handbak of automaat icm adaptive cruise control. Met een handbak is dat niet fijn, je moet zelf terugschakelen en aangezien de motor net wat minder pit heeft in de lage toeren is dat veel schakelen. Met een automaat heb je daar geen last van.
Mijn schoonfamilie rijdt de focus station en daar is weinig mis mee, ware het niet dat ik hem vrij klein vind achterin, ook in de bak, en de stoelen mij niet lekker zaten. Is persoonlijk natuurlijk.
Bij VAG heb je daarnaast het voordeel dat je sommige opties voor weinig kunt (laten) activeren via OBD11 of vergelijkbaar. Zie het VCDS topic :)

Onderhoud: bij de dealer niet veel meer of minder dan onze Peugeot 207. Die prijzen zijn redelijk gestandaardiseerd overal.

Wat verder een aanrader is om naar te kijken: Kia Ceed station. Die Koreanen hebben de boel goed voor elkaar, zowel motorisch als qua afwerking. Kofferbak vergelijkbaar met de Focus. Je wilt daar eigenlijk wel de 1.6 4 cylinder, die heeft wat meer power en rijdt rustiger.

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 16-11-2022 21:41 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• EJ pc
Ik heb zowel de Golf Variant als de Skoda Scala bekeken en volgens mij was juist de Scala iets ruimer dan de Golf.

De Kia Ceed ga ik ook zeker nog even bekijken dan. Is de 1.6 variant nog wel zuinig?
Ik rijd erg veel korte stukjes in de stad en met mijn huidige auto zit ik dan op 1:13 op benzine en
dat vind ik momenteel toch vrij prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:31
Korte stukjes in de stad zijn altijd funest voor je verbruik. Afhankelijk van hoe kort en hoe warm je motor nog is, lijkt 1:13 mij geen rare waarde. Als je echt, echt veel korte stukjes rijd dan zou je toch echt minimaal naar een PHEV moeten ofzo. Maar ja, dat kost centen inderdaad.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43

lord_fh

PS5

tam schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:25:
Ik ben op zoek naar hetzelfde antwoord en ik heb ook precies dezelfde wensen. Het lijkt alsof het bericht door mij geschreven is. Ik heb ook en gezin met 3 kinderen :). Ik ben alleen opzoek naar auto's met 1.5 cc of meer, aangezien 1.0 niet goed genoeg is voor vakantie in bergachtige gebieden zoals in Italië.

Ford focus heeft problemen met remplaat. Alle focus auto's tussen 2014 en 2019 hebben te maken met terugroepactie. Dit probleem is opgelost door de dealers, maar of dit goed genoeg is weet ik niet.

Het onderhouden van volkswagen variant kost meer geld dan het onderhouden van focus . Ik weet het ook niet.
Als er een terugroepactie is dan mag je er vanuit gaan dat het daarna niet meer gebeurd he ;) . Als je zo kijkt kan je beter helemaal geen auto kopen vaak, want overal "kan wel wat kapot aan".

ik zou inderdaad ook niet voor een 1.0 gaan met gezin etc.
dat zijn veelal toch onderbemeten torretjes die vooral voor stadsritjes goed zijn.

Onderhoud moet jeje niet op stuk kijken, dat zal elkaar niet veel maken in dit geval. kijk vooral naar de ruimte en opties die je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 21:12
Als je korte stukjes rijdt is een Corolla touring misschien wel wat (hybride). Is volgens mij niet de allerruimste station. Prijs is wel wat hoger (rond 25K), maar dat komt omdat deze auto’s van 2019 en nieuwer zijn. Voorganger is de Auris.

https://www.autotrack.nl/...nummer=1&paginagrootte=30

De wijzen komen uit het Oosten!

• EJ pc
De Corolla was ook een mooie optie die eerst zelfs op 1 stond bij mij maar heb de auto bekeken en de beenruimte achterin is gewoon minimaal. Ik ben zelf wat langer en heb de stoel wat verder naar achteren maar dan past mijn oudste dochter er al niet meer achter.

Deze auto's lijken gemaakt voor de wat kleinere Japanners en niet voor ons lange Nederlanders helaas.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

lord_fh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:07:
[...]

Als er een terugroepactie is dan mag je er vanuit gaan dat het daarna niet meer gebeurd he ;) . Als je zo kijkt kan je beter helemaal geen auto kopen vaak, want overal "kan wel wat kapot aan".

dat zijn veelal toch onderbemeten torretjes die vooral voor stadsritjes goed zijn.

Onderhoud moet jeje niet op stuk kijken, dat zal elkaar niet veel maken in dit geval. kijk vooral naar de ruimte en opties die je wil.
Ik rij inmiddels ruim twee jaar in een VW Golf VII 1.0 TSI station. Met 7-traps automaat. Dat is een heerlijke combinatie. Er komt 115 PK uit dat blok. In specificatie: 0-100 in 10s.
Zo'n blok is voor heel veel situaties meer dan geschikt en heeft voor mij nog nooit onderbemeten gevoeld.

Life is not about specs, it is about joy!

• EJ pc
bartvl schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:28:
[...]

Ik rij inmiddels ruim twee jaar in een VW Golf VII 1.0 TSI station. Met 7-traps automaat. Dat is een heerlijke combinatie. Er komt 115 PK uit dat blok. In specificatie: 0-100 in 10s.
Zo'n blok is voor heel veel situaties meer dan geschikt en heeft voor mij nog nooit onderbemeten gevoeld.
Weet jij ook wanneer de distributieriem bij de Golf vervangen moet worden? De auto die ik gezien heb had bijna een ton op de teller waarbij ik verwacht de de distributieriem binnenkort vervangen moet worden. Op internet vond ik terug dat, dat bij 100-120K of 5 jaar moet gebeuren. De VW dealer waar ik was zei dat het pas bij 210K of 10 jaar was. Vind het een vreemd verhaal maar is een officiële dealer...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

-tom-562

Oliesjeik

lord_fh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:07:
[...]

Niet mee eens, die 1.0 rijdt beter (sneller en zuiniger) dan b.v. de 1.2 TSI. Ik heb zo'n 2 jaar lang bijna wekelijks op en neer gependeld naar Stuttgart met een VW Golf 7 met een 1.0 TSI, vaak nog met 2 passagiers en bagage. In het begin was ik skeptisch, maar zo'n 1.0 is dan ook gewoon prima (loopt ook gewoon dik 200 op de GPS ;)), heb nooit het gevoel gehad dat het ding onderbemeten is (ok, verwacht geen Audi RS6 autobahn prestaties,je moet het ding wat verder doortrekken in toeren maar je komt gewoon prima mee hoor).

Voor TS, ga eens proefrijden in verschillende auto's. Je hebt echt de 2 meest saaie middenklassers op je lijstje :P Al eens naar een Mazda 3 gekeken?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 21:12
Het is ook een beetje wat je verwacht. Tegenwoordig moet alles < 9 sec op de 100 zitten lijkt het wel. Vroegah, toen de modale man nog een 1.6 of een 1.8 motor had, had je ook niet meer dan een PK of 120-130 en 160-180nm. Dat komt tegenwoordig uit zo'n 1.0 driepitter. Voorbeeld: Focus II met een 1.8 16v heeft 125pk en 165Nm koppel. Een Focus IV met 1.0 ecoboost heeft 125pk en 170Nm koppel. Gewicht is ook nagenoeg gelijk (de oude weegt 40 kilo minder). En die 1.8 heeft onder zich nog een 1.4 met 80pk en een 1.6 met 100pk.

De wijzen komen uit het Oosten!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

EJ pc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:32:
[...]

Weet jij ook wanneer de distributieriem bij de Golf vervangen moet worden? De auto die ik gezien heb had bijna een ton op de teller waarbij ik verwacht de de distributieriem binnenkort vervangen moet worden. Op internet vond ik terug dat, dat bij 100-120K of 5 jaar moet gebeuren. De VW dealer waar ik was zei dat het pas bij 210K of 10 jaar was. Vind het een vreemd verhaal maar is een officiële dealer...
Ik weet niet meer precies hoe dit zit. Maar het was ook bij ons een beetje vaag inderdaad. Ik geloof dat het gaat op basis van een visuele inschatting. Maar ja, risico'tje...

Life is not about specs, it is about joy!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe oud zijn de kids? Het is mijn ervaring met 3 dat het regelmatig voorkomt dat er EEN extra plek nodig is voor vriendje, schoonmoeder of anders. Zodra 2 extra, dan wordt het snel 'logisch' dat er 2 auto's rijden. In jouw situ zou ik dus naar 6- of meerpersoons auto's uitkijken, zoals Touran, S-Max, Zafira, Verso, BMW 2. De Toyota Prius Wagon (of Prius+) was volgens mijn kinderen het fijnst. Die heeft ook 3 losse en verstelbare stoelen.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:49
Passat GTE? Ruim, zuinig en krachtig...Gaat ook stuk beter op de kleine stukjes.

Red je alleen niet binnen budget, reken op zo'n 25k

• pagani
  • Niet online
Een Mitsubishi Outlander PHEV? Korte stukjes elektrisch en in de bergen genoeg power. Wel kom je dan eerder uit in de 20-25k met je eisen.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 17-11-2022 10:18 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Zou een Passat (wel-niet variant) Hybride niet wat zijn? Die rijden echt super. Kun je korte ritjes volledig electrisch mee doen, ~c.a. 30km of het nou -10 is buiten of +40.

Ik zie die op MP wel zo rond de 18k staan, 2015 met 200.000 km.

Ik rijd al een jaar of 4 in een Golf hybride uit 2015, waar ik zelf 100.000km bovenop de 220.000 heb gezet.

Kun je met trekhaak krijgen of later aan laten zetten. (Ik heb er een verwisselbare aan laten zetten).

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
De VW dealer waar ik was zei dat het pas bij 210K of 10 jaar was. Vind het een vreemd verhaal maar is een officiële dealer...
Alleen visuele controle, de distributieriem zou een autoleven lang mee moeten gaan. (de 1.0TSI komt uit de EA211 serie)

Als je naar een Golf kijkt zou je de Skoda Octavia of SEAT Leon nog kunnen meenemen. Of naast de Ceed een Hyundai i30, zijn ook technisch gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-05 13:33

Sharky

Skamn Dippy!

Een Octavia uit de huidige of de vorige generatie kun je je geen buil aan vallen. Net tikje ruimer dan een Golf maar net iets vriendelijker geprijsd. Techniek is vergelijkbaar met die van VW. Ik heb de laatste paar jaar vooral Golf Variant en Octavia gereden en als ik moest kiezen zou ik voor de Octavia gaan.

This too shall pass

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

EJ pc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:38:
Ik heb zowel de Golf Variant als de Skoda Scala bekeken en volgens mij was juist de Scala iets ruimer dan de Golf.

De Kia Ceed ga ik ook zeker nog even bekijken dan. Is de 1.6 variant nog wel zuinig?
Ik rijd erg veel korte stukjes in de stad en met mijn huidige auto zit ik dan op 1:13 op benzine en
dat vind ik momenteel toch vrij prijzig.
Toch is de Golf ruimer zeker qua kofferbak

bron: https://www.automobiledimension.com/car-comparison.php

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SkTw1XEB-LPnapma-KmDxQk4e0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/euWc1GnhYgsQWnuG2bp7i9gK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 17-11-2022 10:26 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 06:41
Aangezien je met zijn drieën bent zou je ook kunnen zoeken naar een Superb combi.
Voor grote gezinnen is dat ding onverslaanbaar (ik kan het weten, heb er één gereden) en ik heb ze gevonden van vijf jaar en jonger (het nieuwe model, ziet er veeeeeel beter uit dan het vorige model) voor minder dan 20k. En je hebt dan serieus veel auto voor je geld. eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik de Passat station mooier vind maar die is 5k duurder en smaken verschillen.

• dawofl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:45

dawofl

?

Rijd zelf naar alle tevredenheid een hyundai i40 (wel DIesel) zijn niet heel populair en weinig verkocht maar is wel fijne wagen met veel ruimte zowel kofferbak als achterin voor de kids :)

Staan dus ook weinig te koop

https://www.gaspedaal.nl/...zine?kmax=100000&srt=df-a

Meer keuze om het makkelijker te maken, succes!

I wanted to change the world but god wouldnt give me the source code

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:59
Volvo v60 is fantastisch op de lange afstand, maar in het dorp is de non-phev variant heeel dorstig, 20:100 (liter:100 km) is niet raar met koude motor voor boodschapjes in de winter.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn ervaring wil ik ook even delen om een beetje richting te geven.

Sinds een jaar rijd ik een VW Touran uit 2016. Toen ik voor een proefrit ging, vreesde ik voor de 1200cc benzinemotor op zo'n 'busje'. Dat valt in de praktijk ook alles mee en nu een jaartje verder nog steeds tevreden! Met eveneens 3 kinderen en 3 volwaardige kinderstoelen is er nog genoeg ruimte over (en kan in de kofferbak nog 2 volwaardige stoelen opklappen).

Maar zuipt zo'n bus dan niet onmogelijk veel?
Nee. Met veel kilometers snelweg en 'polders' rijd ik momenteel ~1:20 op V-power. In de zomer kan ik de 1:22 aantikken op lange stukken. 'gewone' euro 95 scheelt ook aanzienlijk, dan kom ik niet boven de 1:17.

Ook vermeldenswaardig: mijn schoenen zijn erg licht en mijn voet nog lichter. Ik irriteer alle racepetjes en doortrappers bij het stoplicht om mijn verbruik te optimaliseren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43

lord_fh

PS5

Waterbeesje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:32:
Mijn ervaring wil ik ook even delen om een beetje richting te geven.

Sinds een jaar rijd ik een VW Touran uit 2016. Toen ik voor een proefrit ging, vreesde ik voor de 1200cc benzinemotor op zo'n 'busje'. Dat valt in de praktijk ook alles mee en nu een jaartje verder nog steeds tevreden! Met eveneens 3 kinderen en 3 volwaardige kinderstoelen is er nog genoeg ruimte over (en kan in de kofferbak nog 2 volwaardige stoelen opklappen).

Maar zuipt zo'n bus dan niet onmogelijk veel?
Nee. Met veel kilometers snelweg en 'polders' rijd ik momenteel ~1:20 op V-power. In de zomer kan ik de 1:22 aantikken op lange stukken. 'gewone' euro 95 scheelt ook aanzienlijk, dan kom ik niet boven de 1:17.

Ook vermeldenswaardig: mijn schoenen zijn erg licht en mijn voet nog lichter. Ik irriteer alle racepetjes en doortrappers bij het stoplicht om mijn verbruik te optimaliseren.
gewoon gas geven dus voortaan ! }:O

[ Voor 4% gewijzigd door lord_fh op 17-11-2022 13:39 ]

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

lord_fh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:39:
[...]

mag jij raden waar al die "racepetjes en doortrappers" zich kapot aan irriteren ;) gewoon gas geven met dat hok!
Dat zeg ik ook, ik irriteer hen ;) ik laat ze lekker inhalen als ze dat willen.
Wat ik bespaar kan ik eind van het jaar mooi 2x van uit eten met het gezin en nog wat cadeautjes door de Sint laten bezorgen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 13:00

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Opel Astra station, heb je daar al eens naar gekeken? Modellen van de afgelopen 5 jaar zijn betaalbaar, relatief zuinig, luxe en zeer ruim van binnen.

Verder is er nog de Megane Estate, deze is ook betaalbaar, luxe en goedkoop in onderhoud.

Wabbawabbawabbawabba

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 02:40

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

De Kia Ceed Sportswagen of de Kia Proceed zou eventueel nog een mogelijkheid kunnen zijn. Heb zelf een Kia Proceed en bevalt (op het banden geluid na) erg goed.

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:26
Sharky schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:24:
Een Octavia uit de huidige of de vorige generatie kun je je geen buil aan vallen. Net tikje ruimer dan een Golf maar net iets vriendelijker geprijsd. Techniek is vergelijkbaar met die van VW. Ik heb de laatste paar jaar vooral Golf Variant en Octavia gereden en als ik moest kiezen zou ik voor de Octavia gaan.
Dit kan ik beaamen, heb eind vorig jaar een octavia HB gekocht (2017), automaat, maar onder de 20k met minder dan 100k op de teller. Dus dit zal moeten passen in het budget. 1.0 TSI, goedkoop in wegenbelasting en verbruik.

• EJ pc
Zo! bedankt voor de vele reacties.

Omdat sommigen erom vroegen:
Kids zijn 2,10 en 14 jaar oud

VW passat GTE staat ook al vanaf het begin op de wensenlijst. Moet zeggen dat ik die batterijpakjes
in de auto toch altijd een beetje spannend vind. Als dat stuk gaat ben je volgens mij aan de beurt.

Maar als ik met zo'n plugin 30 a 40 km kan rijden dan rijd ik bijna alleen maar elektrisch dat zou perfect
zijn. Het wordt alleen wel steeds moeilijker om nog een fatsoenlijke passat te vinden met niet al te veel km's op de teller. Er zijn nogal veel kapers op de kust wat de prijs behoorlijk opvoert.

Daarnaast ben ik een beetje bang wat de overheid met de wegenbelasting gaat doen. Volgens mij kun je nog 1 of 2 jaar genieten van half tarief maar wordt het daarna wel erg prijzig.

• EJ pc
Zo dat lijkt er toch op dat de Golf ruimer is inderdaad. Gaat dit dan ook om de binnenkant?
Ik begreep dat Skoda juist altijd probeert groter te zijn dan VW.

Moet wel zeggen dat de Scala me ook aanspreekt aangezien je voor hetzelfde geld als de Golf een Scala koopt uit 2020 met niet al te veel km's op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Ik heb een 2017 Seat Leon FR station. Oude model, maar dan de facelift. Met de 1.4 motor. Die motor heeft cilinderuitschakeling wat top werkt. Ik rijd met gemak 1:20 bij relatief veel snelweg gebruik. En die 150pk trekt heerlijk, vooral onderin. Die van mij is wel handgeschakeld. Ik zou de volgende keer wel voor een automaat gaan.

Een Golf is in afwerking net een beetje netter dan een Leon vind ik, maar mijn persoonlijke smaak neigt naar de uitstraling van de Leon. De 1.0 is ook een prima blok, maar onderaan de streep maakt het door die cilinderuitschakeling van de 1.4 niet veel uit in verbruik.

Ik heb de focus ook gehad in zakelijke lease. Ook een hele fijne auto. Wordt geprezen om zijn wegligging en dat is ook echt top. De 1.0 ecoboost levert ook verrassend goed. Ik kwam toen uit een 1.6 diesel Leon, maar die 1.0 is me nooit tegengevallen. Het interieur vond ik wel weer een tikkie minder en ook de uitstraling van de Focus vond ik wat braafjes.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:03

ThunderNet

Flits!

EJ pc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:13:
[...]

Zo dat lijkt er toch op dat de Golf ruimer is inderdaad. Gaat dit dan ook om de binnenkant?

Moet wel zeggen dat de Scala me ook aanspreekt aangezien je voor hetzelfde geld als de Golf een Scala koopt uit 2020 met niet al te veel km's op de teller.
Ze proberen niet groter te zijn dan VW, wel heb je in het verleden altijd modellen gehad die nauwer met elkaar verbonden waren, zoals de Golf en de Octavia, en dan is de Octavia ruimer dan een Golf.

Met huidige modulaire platformen heb je dit veel minder.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:15
EJ pc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:13:
[...]

Scala is in essentie een grote B-segmenter, niet een C-segmenter zoals de Golf. Met 3 kinderen zou ik die persoonlijk niet overwegen, te krap.

Rij zelf met 2 kids en een grote hond een Mondeo, is dat niks? Is er ook als hybride, al is bij de hybride de kofferbak wat kleiner.

https://suchen.mobile.de/...9c0ec70&s=Car&sb=p&vc=Car

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 17-11-2022 14:22 ]

Nonsensical line goes here <---

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

-tom-562

Oliesjeik

Oh, ik lees nu pas dat je 3 kinderen hebt. Dan zou ik die middenklassers links laten liggen (dus Golf, Astra, Focus, 3 etc.) en echt wel voor een formaatje groter gaan. Een mooie Mazda 6 b.v.

[ Voor 15% gewijzigd door -tom-562 op 17-11-2022 14:55 ]

Vaak bu'j te bang!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:44
EJ pc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:32:
[...]

Onze 1.2 VW Polo sjoemeldiesel moest dat bij 210.000km. YMMV als je voor een benzine wagen gaat. Maar die 210k is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Deze info staat volgens mij ook in het onderhoudsboekje/manual.

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 12:03

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Grappig om te lezen wat iedereen zijn/haar favoriete auto is. Daarom van mijn kant ook even wat ik fijne auto's vind.

Skoda Octavia Stationwagon

Fijne auto om in te rijden. Is in feite een VW met een Skoda bovenkant. De kofferbak is de grootste in deze prijsklasse (tezamen met de Peugeot 308 SW).
Nadeel: veel olieverbruik (typisch VW...).

Volkswagen Golf Stationwagon

Fijne auto om in te rijden. Is wel wat duurder dan de Skoda volgens mij, maar ik weet niet hoe dat 2e hands is.
Nadeel: veel olieverbruik.

Peugeot 308 Stationwagon

Rijdt minder stabiel op de snelweg. Minder robuust dan een VW, Skoda of Ford. Wel heerlijke stoelen! Grootste kofferbak in deze prijsklasse (tezamen met de Skoda Octavia)
Nadeel: veel technische problemen mee gehad.

Ford Focus Stationwagon

Eigenlijk mijn favoriete merk. Lekker stabiel. Op dit moment rijd ik een Ford Focus Vignale met bijna alle opties en het is één groot genot.
Nadeel: hij is fel en bij het optrekken kan het zijn dat je te pittig optrekt; dat voelt niet comfortabel. Daarna wel overigens.

Kia Ceed Stationwagon

Daar ga ik morgen in proefrijden...

[ Voor 4% gewijzigd door musiman op 17-11-2022 15:46 ]

Make music, not war

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 16:27
Dit is een leuke..

Volgens mij is een Seat Leon nog niet genoemd?

Kofferbak is iets kleiner dan Octavia maar scheelt maar 20L. Nieuwe model is wel lastig denk ik binnen het budget maar ik denk zeker de moeite waard. Als je de 1.5 eTSI hebt zijn ze ook aardig zuinig en toch 150PK.

Staat op hetzelfde platform als A3, Octavia en de Golf en heeft dus ook ongeveer dezelfde luxe. Daarnaast heeft de Leon een beter onderstel dan de Octavia en oogt hij net wat "speelser".

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 15:26
Wat denk je van een Renault Talisman (normaal of estate). Te vinden rond de 20K en max 100K (km). En meestal ruim uitgerust.

Ik heb deze gehad als voorloper (nu een ioniq 5). Grote voordeel vond ik de bagageruimte (huge) en de achterbank is zeer ruim. En kunnen goed 3 mensen zitten.

Nadeel is wel dat een zwaardere auto is, dus meer wegenbelasting.

Ik zou zeker met de kinderen gaan "proef" passen.

S6 met zoeken.

• EJ pc
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Ik neem alle reacties hier ook serieus in overweging dus
mooi hoe iedereen reageert met argumenten, plussen en minnen.

Om even op een paar reacties te reageren:
- Seat Leon vind ik zelf niet zo'n hele fraaie auto, oogt wat ouderwets (smaak kwestie)
- Renault Talisman vind ik ook een prachtige auto maar zoals gezegd wat zwaarder en
daardoor waarschijnlijk ook wat minder zuinig?
- Peugeot heb ik nooit zulke goede verhalen over gehoord dus een beetje bang voor.
- Kia Ceed is ook een overweging, vind wel het wat nieuwere model een stuk mooier dan de vorige.
- Octavia station 1.0 is ook nog steeds in de running, vind ik een mooie auto. (mits de prijs oké is)

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-05 22:21

aap

N=1 reactie: wij hebben 10 jaar zonder noemenswaardige problemen gereden met de Ford Focus II station (en die was toen al 4 jaar oud. Het valt me op dat je er nog heel veel van rond ziet rijden, dus het moet wel een goede auto zijn!
Dus wij hebben hem dit jaar min of meer ongezien ingeruild voor een Focus IV. En die is eigenlijk in alles nog beter dan de oude: ruimer van binnen, vooral op de achterbank een significant verschil. Van 1.6 16V naar 1.0 125 PK is qua rijbeleving ook een verbetering; alleen bij lage versnellingen maakt de motor een wat knorrend geluid. Wegligging was bij de oude Focus al goed, maar voelde toch een beetje of je in een tank reed, de nieuwe ligt goed op de weg én voelt lekker.
Ik heb de andere auto's niet gereden, maar kan de Focus van harte aanraden.

Disclaimer: wij hebben maar één kind.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 07:55
Ik heb vergelijkbare overwegingen gemaakt maar dan bij een auto van de zaak.

Ik rij nu in een focus uit 2018. Zeer comfortabele auto, goede stoelen en zeer weinig rijgeluid.

Kia ceed heb ik in proefgereden maar ik kreeg oorpijn van de lawaai, radio had slecht geluid en schakelt niet soepel.

De Octavia combi proefgereden, iets meer rijgeluid dan de focus maar voor de rest heerlijk. Veel kofferbak ruimte en ook veel ruimte bij de achterbank. Deze staat nu in bestelling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Als elektrisch rijden scheelt, long shot misschien. Model Y RWD, 50k nieuw. Gunstige financierings mogelijkheden. Kan je veel onderhoud, wegenbelasting en kosten tov bezine/diesel schelen.
Voordeel is suc netwerk dus op vakantie in europa is absoluut geen probleem.
Qua auto veel ruimer, sneller en zeer compleet. Succes! (Proefrit kan je trouwens zo doen, even langsrijden en je kan instappen :) )

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat laatste kun je in het weekend wel vergeten. Maar door de week zal prima lukken. Kofferbak van de Y is vergelijkbaar met de Passat station. 3 man achterin kan, verkoper gaf zelfs aan dat 3x kinderstoel moest kunnen.
Groot nadeel: vrijwel geen zicht in je binnenspiegel.
Maar prima auto :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:48
Veel korte stukjes?

Waarom dan geen full EV? Ben je ook direct van een hoop brandstof-onderhoudskosten af... En als je thuis kan laden en/of panelen hebt en/of een beetje handig bent met laadpasjes, kan je helemaal leuk besparen, ook met de huidige prijzen.

Misschien zal de aanschaf ietsje duurder worden, maar door lagere kosten per kilometer kan dat uit.
En: niks rijd fijner :) ga zeker een proefrit maken!

De afweging is wellicht het formaat. Een Zoe of Corsa-e zullen te klein zijn.
Kijk eens naar een Hyundai Ioniq of een Nissan Leaf 2. Beide zitten niet heel ver buiten je budget, en zijn qua formaat vergelijkbaar met wat er verder genoemd is.
Kan je iets verder sparen, dan heb je aan een Kona of Niro nog net wat meer ruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 18-11-2022 03:15 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 15:26
@EJ pc : We zijn een paar maanden verder. Ik was benieuwd wat je uit eindelijke keus is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 19:56
tam schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:25:

Ik ben nu ook op zoek naar een stationwagen. Het liefst zo zuinig mogelijk. Mijn Kia Rio 1.2 atmosferisch met 86 pk die had heel af en toe echt moeite met een berg. Verder red je alles echt wel met een moderne auto. Dus denk dat je met 30pk extra geen zorgen hoeft te maken!

Wil je persee niet ingehaald worden en schijt hebben aan het hele jaar een hoger verbruik voor die ene vakantie per jaar dan moet je zeker voor een grotere inhoud gaan (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:37
rosiertje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Ik ben nu ook op zoek naar een stationwagen. Het liefst zo zuinig mogelijk. Mijn Kia Rio 1.2 atmosferisch met 86 pk die had heel af en toe echt moeite met een berg. Verder red je alles echt wel met een moderne auto. Dus denk dat je met 30pk extra geen zorgen hoeft te maken!

Wil je persee niet ingehaald worden en schijt hebben aan het hele jaar een hoger verbruik voor die ene vakantie per jaar dan moet je zeker voor een grotere inhoud gaan (Y)
Ik verwacht dat TS toch wel al een auto zal hebben gekocht intussen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

rosiertje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Modbreak:Dat is heel fijn, maar om daarvoor een topic uit 2022 omhoog te trappen is wel weer het andere uiterste :+ . Ik zou dan ook een nieuw topic aanmaken, als je specifieke input nodig hebt. Deze gaat terug naar bed in ieder geval

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.