Foto's naar harde schijf, maar blijven in Macbook staan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbookhater
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik sta op het punt mijn Macbook uit het raam te gooien, dus jullie zijn mijn laatste hoop.

Ik heb al vier uur te maken met een Macbook Air die totaal niet meewerkt. Software-update loopt vast, Finder was gecrasht (opgelost met de terminal), m'n nieuwe externe harde schijf kon niet worden geherformatteerd en na een tijdje opeens weer wel, en nu heb ik mijn foto's verplaatst naar mijn harde schijf, maar de foto's blijven om de een of andere reden ergens op mijn Macbook staan.

Ik heb de foto's geprobeerd te verwijderen via opslag beheren, daar stonden ze bij documenten, maar alsnog blijft bij 'foto's' in opslag beheren staan dat ik nog 27,42 GB aan foto's op mijn laptop heb staan (zie hieronder). Terwijl als ik bij 'documenten' kijk, ik nog maar 6 KB aan afbeeldingen zou hebben (zie ook hieronder). Wat is dit onderscheid in afbeeldingen en foto's? En waar vind ik die 27,42 GB aan foto's? De enige optie die ik krijg als ik in opslag beheren op 'foto's' klik is om iCloud in te schakelen, maar dat wil ik helemaal niet. Als ik de foto's-app open, worden daar de foto's geopend vanuit mijn externe harde schijf.

Wat een gezeik, met Windows sprak alles voor zich.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/immJHTCBJEvPk1-ejc3ofHRmZVs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EdC7Aa6r2BEzZMDZOlI1UGrW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_MTVcAzbhrzcbqaG_Ht6S9y-Ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LR4FPPu9ZcPUPZyDLuA9uc9r.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zal Foto's niet gewoon een index zijn naar alle foto-bestanden? Dat houdt in dat hij alles bij elkaar op een bult gooit qua mB's, dus die van je externe hdd telt hij ook.

Kleine side note: let op dat foto's verplaatsen naar je externe hdd geen backup is. Een backup houdt op z'n minst in bewaren op 2 media / plaatsen. 'Genoeg' mensen die problemen krijgen met hun externe hdd, die ookal weinig gebruikt, de geest kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@macbookhater Zoveel negativiteit en dan ook nog hulp verwachten. 8)7

Begin eens met een duidelijk en volledig verhaal.
  • Welke MacBook Air
  • Welke OS versie
  • Welke exacte stappen heb je doorlopen om de foto's te verwijderen en waarom wil je dit überhaupt?
  • Van welk programma is je eerste Screenshot precies?
  • Lijkt wel of je een telefoon of iPod of iets probeert te synchroniseren, als dat het geval is ook daar weer versies e.d. benoemen en beter uitleggen wat je nu precies wilt bereiken

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbookhater
Greatsword schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:18:
@macbookhater Zoveel negativiteit en dan ook nog hulp verwachten. 8)7

Begin eens met een duidelijk en volledig verhaal.
  • Welke MacBook Air
  • Welke OS versie
  • Welke exacte stappen heb je doorlopen om de foto's te verwijderen en waarom wil je dit überhaupt?
  • Van welk programma is je eerste Screenshot precies?
  • Lijkt wel of je een telefoon of iPod of iets probeert te synchroniseren, als dat het geval is ook daar weer versies e.d. benoemen en beter uitleggen wat je nu precies wilt bereiken
Ben momenteel niet thuis, dus weet even niet zeker welke MacBook Air ik heb. Volgens mij komt ie uit 2017 en ik probeer hem nu te updaten van Mojave naar Monterey.

Foto’s verwijderen wil ik omdat deze de meeste ruimte bezet houden en ik ruimte nodig heb voor de update naar Monterey. Monterey is vereist om de nieuwste Microsoft Word te downloaden, die ik weer nodig heb voor mijn werk (daarom ben ik inmiddels een beetje ongeduldig/negatief, ik heb al een halve werkdag verloren aan MacBook mankementen).

Heb de foto’s op meerdere manieren geprobeerd te verwijderen, onder andere via opslagbeheer dus, en via de thuismap > afbeeldingen. Volgens mij heb ik nog wel wat dingen geprobeerd maar het was een beetje een rommelige middag, dus weet het niet meer helemaal. Als ik ze nu via de foto-app probeer te verwijderen, verwijder ik ze ook van de harde schijf, dus dat lijkt me niet de bedoeling.

Screenshot is van opslagbeheer.

Volgens mij is er geen sprake van synchronisatie met een ander apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbookhater
ToFast schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:14:
Zal Foto's niet gewoon een index zijn naar alle foto-bestanden? Dat houdt in dat hij alles bij elkaar op een bult gooit qua mB's, dus die van je externe hdd telt hij ook.

Kleine side note: let op dat foto's verplaatsen naar je externe hdd geen backup is. Een backup houdt op z'n minst in bewaren op 2 media / plaatsen. 'Genoeg' mensen die problemen krijgen met hun externe hdd, die ookal weinig gebruikt, de geest kan geven.
Maar door die 27 GB aan foto’s lukt het me niet om de update naar Monterey te downloaden. Niet genoeg schijfruimte zegt ie. Zou toch vreemd zijn als die 27 GB van m’n harde schijf komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

macbookhater schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:46:
[...]

Ben momenteel niet thuis, dus weet even niet zeker welke MacBook Air ik heb. Volgens mij komt ie uit 2017 en ik probeer hem nu te updaten van Mojave naar Monterey.

Foto’s verwijderen wil ik omdat deze de meeste ruimte bezet houden en ik ruimte nodig heb voor de update naar Monterey. Monterey heb ik nodig om de nieuwste Microsoft Word te downloaden, die heb ik nodig voor mijn werk (daarom ben ik inmiddels een beetje ongeduldig/negatief, ik heb al een halve werkdag verloren aan MacBook mankementen).

Heb de foto’s op meerdere manieren geprobeerd te verwijderen, onder andere via opslagbeheer dus, en via de thuismap > afbeeldingen. Volgens mij heb ik nog wel wat dingen geprobeerd maar het was een beetje een rommelige middag, dus weet het niet meer helemaal. Als ik ze nu via de foto-app probeer te verwijderen, verwijder ik ze ook van de harde schijf, dus dat lijkt me niet de bedoeling.

Screenshot is van opslagbeheer.

Volgens mij is er geen sprake van synchronisatie met een ander apparaat.
Als jij een backup hebt gemaakt van al je bestanden en foto's en deze ook daadwerkelijk gecontroleerd hebt kan je beter voor een schone installatie gaan.

https://www.appletips.nl/macos-monterey-clean-install/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:23
Je kijkt naar twee verschillende weergaves. De opslag manager geeft een overzicht van foto's die op allerlei plekken op je systeem kunnen staan, dat kan dus ook via Photos op je externe schijf zijn. Finder laat zien wat er in de Afbeeldingen map staat. Als jij je externe schijf loskoppelt zou hij die 27Gb aan foto's wellicht niet moeten kunnen zien. Heb je wel je prullenbak leeggemaakt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbookhater
Archer_VC10 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:26:
Je kijkt naar twee verschillende weergaves. De opslag manager geeft een overzicht van foto's die op allerlei plekken op je systeem kunnen staan, dat kan dus ook via Photos op je externe schijf zijn. Finder laat zien wat er in de Afbeeldingen map staat. Als jij je externe schijf loskoppelt zou hij die 27Gb aan foto's wellicht niet moeten kunnen zien. Heb je wel je prullenbak leeggemaakt? ;)
Schijf losmaken was de oplossing, dank je! Misschien een beetje suf dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, maar ik vind het ook niet echt logisch dat die GB als opslag van mijn Macbook wordt gezien.

Overigens is er sinds de update naar Monterey wel wat veranderd aan mijn externe schijf en lijkt het erop dat ik mijn foto's kwijt ben... oeps. Gelukkig staan er nog een boel op m'n camera. Verder staan er opeens allemaal lege mappen met rare namen in de harde schijf, is dat normaal? Screenshot hieronder is nog maar een klein deel van wat erop staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbzgye-c5CMEUc6O7gv9mDjqQbQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mz0agujYIC2Nn3cK9PrkinqW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je hebt de Photos bibliotheek naar je externe schijf verschoven, die slaat dat niet in een 'standaard' format op op die schijf. Ik gok dat je foto's er echt wel ergens tussen staan maar dan 'verstopt' in een map ergens. Standaard staan ze in <user> - Pictures - Photo Library, maar daar zit dan een hele verstopte mapstructuur onder. Als je bang bent dat ze kwijt zijn zou ik weer even de schijf aansluiten en Photos openen. Kijk even of ze er dan nog zijn. Zo niet: schijf loskoppelen, niets meer mee doen, kopie van trekken en data recovery in gaan zetten.

Wat dit allemaal voor mappen zijn durf ik je niet te zeggen, maar het zijn hier en daar wel mappen die normaal verstopt achter de schermen op je Mac kunnen rondzwerven. Geen idee waarom ze nu op je externe schijf staan. Heb je niet per ongeluk Monterey op je externe schijf geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbookhater
Archer_VC10 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:03:
Je hebt de Photos bibliotheek naar je externe schijf verschoven, die slaat dat niet in een 'standaard' format op op die schijf. Ik gok dat je foto's er echt wel ergens tussen staan maar dan 'verstopt' in een map ergens. Standaard staan ze in <user> - Pictures - Photo Library, maar daar zit dan een hele verstopte mapstructuur onder. Als je bang bent dat ze kwijt zijn zou ik weer even de schijf aansluiten en Photos openen. Kijk even of ze er dan nog zijn. Zo niet: schijf loskoppelen, niets meer mee doen, kopie van trekken en data recovery in gaan zetten.

Wat dit allemaal voor mappen zijn durf ik je niet te zeggen, maar het zijn hier en daar wel mappen die normaal verstopt achter de schermen op je Mac kunnen rondzwerven. Geen idee waarom ze nu op je externe schijf staan. Heb je niet per ongeluk Monterey op je externe schijf geinstalleerd?
Oh, ja!!! Dat heb ik gister in een wanhopige opwelling gedaan, bedenk ik me nu.

Ik ben toch iets meer digibeet dan ik dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik weet niet of je de MacBook echt de schuld kan geven van je problemen.... wordt het al tijd voor een andere schermnaam? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbookhater
Archer_VC10 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:36:
Ik weet niet of je de MacBook echt de schuld kan geven van je problemen.... wordt het al tijd voor een andere schermnaam? ;)
Hahaha, nee!!! Ik blijf bij m’n standpunt dat ik MacBooks af en toe maar afwijkend en bewerkelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Laatst online: 20-06 10:59
Je bekijkt je MacBook alsof het een windows machine is. Het zit dus tussen je oren. Je kan beter bij windows blijven. Dan hoef je je nooit meer te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:09
wat je rare mappen noemt is je user/systeem library waar alle instellingen etc in staan. de mac heeft geen centrale registry
Pagina: 1