Goedemiddag,
Mijn huidige PC is alweer een aantal jaren oud en met de aankoop van twee nieuwe schermen (https://tweakers.net/pric...aoc-cu34g2x-bk-zwart.html) voldoet mijn huidige grafische kaart niet meer (Huidige GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060). Nu is de rest van mijn systeem ook verouderd, dus lijkt het me tijd voor een algemene upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn systeem met name om World of Warcraft te spelen. Af en toe wil ik ook Path of Exile wel eens opstarten, net zoals League of Legends, Valorant of Overwatch 2. Verder gebruik ik de computer niet voor rendering, video editing, streaming of iets dergelijks
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou het prettig vinden om maximaal 1500 uit te geven aan het systeem, maar als met een klein bedrag een flinke upgrade te behalen valt dan is dat te overwegen, maar minder is beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mee:
Ik ben op zoek naar een systeem die de games op fatsoenlijke FPS draait. Ik vermoed dat 100fps het maximaal benodigde is, omdat de verversingssnelheid van mijn schermen 100Hz is. Ik zoek daarnaast naar een systeem die vlot opstart en de komende jaren mee kan. Ik probeer op 4 t/m 6 jaar te mikken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur, al zag ik wel dat in de huidige markt de AMD grafische kaarten, maar ook de CPU's en moederborden beter geprijsd lijken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind een stil systeem fijn. Verder is RGB overbodig en een dichte kast prima. Het systeem staat namelijk op pootjes op de grond.
Ga je overklokken?
Ik las dat het de moeite waard is om XMP aan te zetten in de BIOS settings. Verder ben ik niet van plan om handmatig te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?
De laatste weken heb ik flink veel onderzoek gedaan naar de huidige componenten die mogelijk relevant voor mij zijn, maar één duidelijke winnaar kwam niet naar boven. Ik heb dus geprobeerd om twee systemen samen te stellen: eentje met duurdere componenten, en eentje met goedkopere componenten.
Mijn vragen:
De goedkopere variant:
Mijn huidige PC is alweer een aantal jaren oud en met de aankoop van twee nieuwe schermen (https://tweakers.net/pric...aoc-cu34g2x-bk-zwart.html) voldoet mijn huidige grafische kaart niet meer (Huidige GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060). Nu is de rest van mijn systeem ook verouderd, dus lijkt het me tijd voor een algemene upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn systeem met name om World of Warcraft te spelen. Af en toe wil ik ook Path of Exile wel eens opstarten, net zoals League of Legends, Valorant of Overwatch 2. Verder gebruik ik de computer niet voor rendering, video editing, streaming of iets dergelijks
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou het prettig vinden om maximaal 1500 uit te geven aan het systeem, maar als met een klein bedrag een flinke upgrade te behalen valt dan is dat te overwegen, maar minder is beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mee:
- Mijn twee monitors: https://tweakers.net/pric...aoc-cu34g2x-bk-zwart.html
- Mijn toetsenbord: https://tweakers.net/pric...55-rgb-pro-qwerty-us.html
- Mijn muis: https://tweakers.net/pricewatch/1657592/razer-naga-x.html
Ik ben op zoek naar een systeem die de games op fatsoenlijke FPS draait. Ik vermoed dat 100fps het maximaal benodigde is, omdat de verversingssnelheid van mijn schermen 100Hz is. Ik zoek daarnaast naar een systeem die vlot opstart en de komende jaren mee kan. Ik probeer op 4 t/m 6 jaar te mikken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur, al zag ik wel dat in de huidige markt de AMD grafische kaarten, maar ook de CPU's en moederborden beter geprijsd lijken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind een stil systeem fijn. Verder is RGB overbodig en een dichte kast prima. Het systeem staat namelijk op pootjes op de grond.
Ga je overklokken?
Ik las dat het de moeite waard is om XMP aan te zetten in de BIOS settings. Verder ben ik niet van plan om handmatig te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?
De laatste weken heb ik flink veel onderzoek gedaan naar de huidige componenten die mogelijk relevant voor mij zijn, maar één duidelijke winnaar kwam niet naar boven. Ik heb dus geprobeerd om twee systemen samen te stellen: eentje met duurdere componenten, en eentje met goedkopere componenten.
Mijn vragen:
- Welk van de systemen zou het beste voor mij passen, of bestaat er een mogelijke tussenweg die ik moet overwegen?
- Verder ben ik natuurlijk benieuwd of ik de juiste componenten heb uitgekozen en of er geen betere alternatieven zijn.
- De keuze van de CPU is niet eenvoudig: ik zie in de benchmarks dat de Ryzen 7 5800X3D een erg goede CPU is, maar dat de Ryzen 5 5600 of Ryzen 5 5600X niet veel slechter, vaak zelfs vergelijkbaar presteert. Wat zouden jullie kiezen? (bijv. bron)
- Voor de grafische kaart heb ik 3 opties overwogen: de RX 6900 XT, de RX 6800 XT of de RX 6700 XT. Klopt het dat de 6800 XT voor mijn wensen de beste keuze is?
- De laatste vraag gaat over de voeding: ik denk dat de keuze voor dit systeem bestaat uit een 750W of een 850W voeding. Is 750W voldoende?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 364,90 | € 364,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 | € 189,- | € 189,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT | € 739,- | € 739,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 83,89 | € 83,89 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 36,91 | € 36,91 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 127,11 | € 127,11 |
1 | Voedingen | Cooler Master V850 SFX Gold | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.729,71 |
De goedkopere variant:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 145,- | € 145,- |
1 | Moederborden | MSI B550M PRO-VDH WIFI | € 142,30 | € 142,30 |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC | € 639,- | € 639,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 83,89 | € 83,89 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 36,91 | € 36,91 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18 | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Voedingen | EVGA 220-G5-0750-X2 | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.280,90 |