Sleuf tussen muur en trap wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 22:08
Ik heb recentelijk een huis gekocht en ben druk bezig met klussen. Eén van de punten die ik wil aanpakken is een sleuf tussen muur en trap. Hoe kan ik deze het beste dichten zodat de zijkant netjes aansluit op de muur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBgpJMOi-oGOZdU9rWEcvEXfWrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KvRxB1LhAxqQo79JmoJZQswt.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 20:36
Houten plint van +- 3cm breed, +- 1cm dik (plat leggen, dus NIET zoals de plinten die je op de vloer zet), die wit geschilderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Plaatje gips/hout op maat maken, er tussen steken en daarna netjes afwerken met kit of alabastine muurvuller of iets dergelijks? Of een latje op het staande stuk hout bevestigen wat over de naad valt (een beetje zoals dat latje aan de rechterkant).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Beetje kit doet wonderen.. Nee wat Orion84 zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:53

M2M

medicijnman

iets te dik om het lekker te kitten naar mijn mening. Plaatje hout doet wonderen :). Eentje op maat gezaagd minus de voorzijde en twee latjes voor de nette afwerking van de voorkant.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
mierenfokker schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:55:
Beetje kit doet wonderen.. Nee wat Orion84 zegt :)
Ja zeker, heb wel aan kitten gedacht, maar dan heb ik wel een enorme hoeveelheid kit nodig en dat leek mij niet de beste/juiste oplossing gezien de grootte van de sleuf.
Orion84 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:49:
Plaatje gips/hout op maat maken, er tussen steken en daarna netjes afwerken met kit of alabastine muurvuller of iets dergelijks? Of een latje op het staande stuk hout bevestigen wat over de naad valt (een beetje zoals dat latje aan de rechterkant).
Loop ik geen risico hier dat de muurvuller gaat barsten na vele malen op en neer lopen?
bottom line schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:49:
Houten plint van +- 3cm breed, +- 1cm dik (plat leggen, dus NIET zoals de plinten die je op de vloer zet), die wit geschilderd is.
Deze optie trekt mij wel, het meeste. De trap moet sowieso opnieuw geverfd gaan worden, alleen denk ik wel, hoe zorg ik vervolgens ervoor dat het stukje hout niet zichtbaar op de trap verwerkt zit? Het gewenste resultaat is uiteraard één geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 20:36
LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:03:
[...]

Deze optie trekt mij wel, het meeste. De trap moet sowieso opnieuw geverfd gaan worden, alleen denk ik wel, hoe zorg ik vervolgens ervoor dat het stukje hout niet zichtbaar op de trap verwerkt zit? Het gewenste resultaat is uiteraard één geheel.
Waarom moet dat niet zichtbaar zijn?
Aan de rechterkant heb je momenteel ook een latje erop liggen.
Zoiets valt niet op, anders had je wel geweten hoe dat bij andere trappen gebeurd ;) Want 95% van de fatsoenlijk afgewerkte trappen hebben ook zo'n latje erop liggen.

Als je er een stuk hout tussen de muur en de wang gaat steken, dan ga je een voeg hebben bij overgang beide materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
bottom line schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:10:
[...]

Waarom moet dat niet zichtbaar zijn?
Aan de rechterkant heb je momenteel ook een latje erop liggen.
Zoiets valt niet op, anders had je wel geweten hoe dat bij andere trappen gebeurd ;) Want 95% van de fatsoenlijk afgewerkte trappen hebben ook zo'n latje erop liggen.

Als je er een stuk hout tussen de muur en de wang gaat steken, dan ga je een voeg hebben bij overgang beide materialen.
Ik ben geen klus expert, maar op zich vrij handig, ik wil in het huis zoveel mogelijk zelf doen om ervan te leren. Vandaar dat ik het vraag, ik wil het graag netjes weggewerkt hebben zodat het er niet uitziet alsof er een latje door een beunhaas op gelegd is. Lijkt me vrij logisch toch? Of niet dat kan ook...

Hoe zou je het latje op de trap bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:14:
[...]

Kitten of met koploze nagelsbof zelfs nieten. Evt. Gaatjes plamuren, schuren en schilderen.

Moet zonder al te veel inspanning zeker een mooi resultaat kunnen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:14:
[...]
Ik ben geen klus expert, maar op zich vrij handig, ik wil in het huis zoveel mogelijk zelf doen om ervan te leren. Vandaar dat ik het vraag, ik wil het graag netjes weggewerkt hebben zodat het er niet uitziet alsof er een latje door een beunhaas op gelegd is. Lijkt me vrij logisch toch? Of niet dat kan ook...

Hout van dat deel van de trap opschuren. Twee latten die precies zo breed zijn als dat deel+de sleuf. Erop lijmen (een bovenop, een aan voorkant), waarbij zijkant =van de latten aan trapzijde precies samenvallen met het vaste deel van de trap. Het randje dat daar ontstaat, vul je met wat kit. Vervolgens schuren, lakken, schuren lakken en dan zie je niks meer van de latten. Het is dan een geheel zoals je het nu ook ziet. Wel secuur werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:58
Latje er tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Toke_gt schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:00:
[...]

Hout van dat deel van de trap opschuren. Twee latten die precies zo breed zijn als dat deel+de sleuf. Erop lijmen (een bovenop, een aan voorkant), waarbij zijkant =van de latten aan trapzijde precies samenvallen met het vaste deel van de trap. Het randje dat daar ontstaat, vul je met wat kit. Vervolgens schuren, lakken, schuren lakken en dan zie je niks meer van de latten. Het is dan een geheel zoals je het nu ook ziet. Wel secuur werken!
Kort verwoord: ram er een stuk MDF naast, plamuur de overgang naar de trap en trek er een schuurmachine over :+ En nee, dat zakt niet door door het belopen van de trap, want het wordt naast een staand deel geplaatst en niet aan een trede bevestigd.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Thijsmans schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:15:
[...]

Kort verwoord: ram er een stuk MDF naast, plamuur de overgang naar de trap en trek er een schuurmachine over :+ En nee, dat zakt niet door door het belopen van de trap, want het wordt naast een staand deel geplaatst en niet aan een trede bevestigd.
Zo kan het ook, maar is geen samenvatting van wat ik schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Pur ertussen en als naad het toelaat, kitten. Anders een platte plint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou beginnen met het wit te maken. (hihi grapje)

Maar ik zou er een 2x een latje op zetten. 4 of 5mm DIK.
Kieren vullen. beetje schuren. Verf erover. Zie je er niks meer van volgens mij.

( dat latje gaat OVER de kier, niet er in. )

Neem aan dat je je trap gaat verven op zeker moment.

[ Voor 20% gewijzigd door MrMonkE op 16-11-2022 12:26 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Schuimband of kranten er in drukken zodat de acrylkit die je er daarna op legt niet wegzakt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:06

Dutch_guy

WYSIWYG

Gewoon een latje, de rest van de oplossingen gaat altijd een keer scheuren.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38
Ik zou ook een houten latje op maat zagen en erop spijkeren.. Gaatjes kan je eventueel dichten met houtvuller en dan schuren en schilderen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:15
Muur afbreken en een nieuwe plaatsen tegen de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:55
Stuk hout tussen trap en de muur zover mogelijk het gat in om de dikte van het gat op te vullen. Profiel vervolgens natrekken met een pen of potlood en dan op maat zagen. Dan past het perfect. Vervolgens twee schroeven er doorheen jassen zodat het aan de trap is bevestigd, alles plamuren, schuren en schilderen.

Oh, en afkitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Slappyjoez op 16-11-2022 15:13 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zoals al 10x gezegd maar om het nog maar eens te bevestigen; vullen met een latje, plank, stuk MDF, paar takken uit de tuin, wat je maar wil, daarna plamuren en schuren. Zie je na primen en aflakken niks meer van als je het netjes glad schuurt.

Ik zou niet iets bovenop gaan spijkeren of plakken, dat is veel meer gepriegel om netjes weg te werken, gewoon opvullen is veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
https://www.kitcentrum.nl...ng-15mm-per-meter-p:1407/

en daarna:

https://www.kitcentrum.nl...uw-anti-crack-310ml-p:91/ om het glad af te werken (met water en paar druppels afwasmiddel de kit-rand besproeien), dan met een plastiek spatel glad afstrijken en eventueel schilderen met acryllak in je gekozen kleur.

Klaar, simpel, strak en goedkoop.

[ Voor 19% gewijzigd door Dixie op 19-11-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:20:
Zoals al 10x gezegd maar om het nog maar eens te bevestigen; vullen met een latje, plank, stuk MDF, paar takken uit de tuin, wat je maar wil, daarna plamuren en schuren. Zie je na primen en aflakken niks meer van als je het netjes glad schuurt.

Ik zou niet iets bovenop gaan spijkeren of plakken, dat is veel meer gepriegel om netjes weg te werken, gewoon opvullen is veel makkelijker.
En netjes afkitten voor het schilderen. plamuur in naden gaat scheuren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:03:
[...]

Ja zeker, heb wel aan kitten gedacht, maar dan heb ik wel een enorme hoeveelheid kit nodig en dat leek mij niet de beste/juiste oplossing gezien de grootte van de sleuf.

[...]

Loop ik geen risico hier dat de muurvuller gaat barsten na vele malen op en neer lopen?

[...]

Als ik bij klanten over latjes langs een kozijn oid om iets af te werken praat schrikken ze altijd, totdat t afgekit en geschilderd in de zelfde kleur is. Dan word het optisch gewoon een met het kozijn, of in jouw geval met de trap. Gaat echt niet opvallen als je een dun latje neemt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1