Ik heb recentelijk een huis gekocht en ben druk bezig met klussen. Eén van de punten die ik wil aanpakken is een sleuf tussen muur en trap. Hoe kan ik deze het beste dichten zodat de zijkant netjes aansluit op de muur?
:fill(white):strip_exif()/f/image/KvRxB1LhAxqQo79JmoJZQswt.png?f=user_large)
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ja zeker, heb wel aan kitten gedacht, maar dan heb ik wel een enorme hoeveelheid kit nodig en dat leek mij niet de beste/juiste oplossing gezien de grootte van de sleuf.mierenfokker schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:55:
Beetje kit doet wonderen.. Nee wat Orion84 zegt
Loop ik geen risico hier dat de muurvuller gaat barsten na vele malen op en neer lopen?Orion84 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:49:
Plaatje gips/hout op maat maken, er tussen steken en daarna netjes afwerken met kit of alabastine muurvuller of iets dergelijks? Of een latje op het staande stuk hout bevestigen wat over de naad valt (een beetje zoals dat latje aan de rechterkant).
Deze optie trekt mij wel, het meeste. De trap moet sowieso opnieuw geverfd gaan worden, alleen denk ik wel, hoe zorg ik vervolgens ervoor dat het stukje hout niet zichtbaar op de trap verwerkt zit? Het gewenste resultaat is uiteraard één geheel.bottom line schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:49:
Houten plint van +- 3cm breed, +- 1cm dik (plat leggen, dus NIET zoals de plinten die je op de vloer zet), die wit geschilderd is.
Waarom moet dat niet zichtbaar zijn?LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:03:
[...]
Deze optie trekt mij wel, het meeste. De trap moet sowieso opnieuw geverfd gaan worden, alleen denk ik wel, hoe zorg ik vervolgens ervoor dat het stukje hout niet zichtbaar op de trap verwerkt zit? Het gewenste resultaat is uiteraard één geheel.
Ik ben geen klus expert, maar op zich vrij handig, ik wil in het huis zoveel mogelijk zelf doen om ervan te leren. Vandaar dat ik het vraag, ik wil het graag netjes weggewerkt hebben zodat het er niet uitziet alsof er een latje door een beunhaas op gelegd is. Lijkt me vrij logisch toch? Of niet dat kan ook...bottom line schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:10:
[...]
Waarom moet dat niet zichtbaar zijn?
Aan de rechterkant heb je momenteel ook een latje erop liggen.
Zoiets valt niet op, anders had je wel geweten hoe dat bij andere trappen gebeurdWant 95% van de fatsoenlijk afgewerkte trappen hebben ook zo'n latje erop liggen.
Als je er een stuk hout tussen de muur en de wang gaat steken, dan ga je een voeg hebben bij overgang beide materialen.
Kitten of met koploze nagelsbof zelfs nieten. Evt. Gaatjes plamuren, schuren en schilderen.LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:14:
[...]
Hoe zou je het latje op de trap bevestigen?
Hout van dat deel van de trap opschuren. Twee latten die precies zo breed zijn als dat deel+de sleuf. Erop lijmen (een bovenop, een aan voorkant), waarbij zijkant =van de latten aan trapzijde precies samenvallen met het vaste deel van de trap. Het randje dat daar ontstaat, vul je met wat kit. Vervolgens schuren, lakken, schuren lakken en dan zie je niks meer van de latten. Het is dan een geheel zoals je het nu ook ziet. Wel secuur werken!LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:14:
[...]
Ik ben geen klus expert, maar op zich vrij handig, ik wil in het huis zoveel mogelijk zelf doen om ervan te leren. Vandaar dat ik het vraag, ik wil het graag netjes weggewerkt hebben zodat het er niet uitziet alsof er een latje door een beunhaas op gelegd is. Lijkt me vrij logisch toch? Of niet dat kan ook...
Hoe zou je het latje op de trap bevestigen?
Kort verwoord: ram er een stuk MDF naast, plamuur de overgang naar de trap en trek er een schuurmachine overToke_gt schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:00:
[...]
Hout van dat deel van de trap opschuren. Twee latten die precies zo breed zijn als dat deel+de sleuf. Erop lijmen (een bovenop, een aan voorkant), waarbij zijkant =van de latten aan trapzijde precies samenvallen met het vaste deel van de trap. Het randje dat daar ontstaat, vul je met wat kit. Vervolgens schuren, lakken, schuren lakken en dan zie je niks meer van de latten. Het is dan een geheel zoals je het nu ook ziet. Wel secuur werken!
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Zo kan het ook, maar is geen samenvatting van wat ik schreef.Thijsmans schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:15:
[...]
Kort verwoord: ram er een stuk MDF naast, plamuur de overgang naar de trap en trek er een schuurmachine overEn nee, dat zakt niet door door het belopen van de trap, want het wordt naast een staand deel geplaatst en niet aan een trede bevestigd.
[ Voor 20% gewijzigd door MrMonkE op 16-11-2022 12:26 ]
★ What does that mean? ★
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Pay peanuts get monkeys !
[ Voor 3% gewijzigd door Slappyjoez op 16-11-2022 15:13 ]
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
[ Voor 19% gewijzigd door Dixie op 19-11-2022 12:46 ]
En netjes afkitten voor het schilderen. plamuur in naden gaat scheurenOon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:20:
Zoals al 10x gezegd maar om het nog maar eens te bevestigen; vullen met een latje, plank, stuk MDF, paar takken uit de tuin, wat je maar wil, daarna plamuren en schuren. Zie je na primen en aflakken niks meer van als je het netjes glad schuurt.
Ik zou niet iets bovenop gaan spijkeren of plakken, dat is veel meer gepriegel om netjes weg te werken, gewoon opvullen is veel makkelijker.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Als ik bij klanten over latjes langs een kozijn oid om iets af te werken praat schrikken ze altijd, totdat t afgekit en geschilderd in de zelfde kleur is. Dan word het optisch gewoon een met het kozijn, of in jouw geval met de trap. Gaat echt niet opvallen als je een dun latje neemt.LostInNight schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:03:
[...]
Ja zeker, heb wel aan kitten gedacht, maar dan heb ik wel een enorme hoeveelheid kit nodig en dat leek mij niet de beste/juiste oplossing gezien de grootte van de sleuf.
[...]
Loop ik geen risico hier dat de muurvuller gaat barsten na vele malen op en neer lopen?
[...]
Deze optie trekt mij wel, het meeste. De trap moet sowieso opnieuw geverfd gaan worden, alleen denk ik wel, hoe zorg ik vervolgens ervoor dat het stukje hout niet zichtbaar op de trap verwerkt zit? Het gewenste resultaat is uiteraard één geheel.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq