Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dubbel 4k systeem voor werk/gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -RdV-
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-10 15:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een werk/gaming desktop die ik een lange tijd kan gebruiken. Ik ben software dev en game niet echt de competetief maar wil wel zonder moeite kunnen draaien. Ik ben gewend geraakt aan 2 4K schermen op kantoor en wil het thuis ook gaan gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen hard budget maar ik probeer te balanceren tussen (voor deze tijden) redelijke kosten en goede future proof prestaties.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een https://tweakers.net/pricewatch/431096/corsair-hx1200i.html mee en wat spinning disks. Toetsenbord en muis heb ik ook nog.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2x een 4K scherm waar ik 1 van gebruik als main en op kan gamen met redelijk hoge fps en een pc die het kan aansturen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de CPU ben ik zo goed als zeker van een nieuwe generatie i7. In het verleden heb ik matige ervaringen met AMD GPUs maar ik sta er wel weer voor open. Asus mobos hebben mijn voorkeur maar ik sta open voor een alternatief indien aanzienlijk beter. Bonuspunten voor een kleurthema.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik en decibels zijn geen issue zolang het niet vreselijk uit de hand loopt. Ik zou graag latest gen cpu/mobo gebruiken.

Mijn huidige systeem (x99 R5E/980ti/5930k) heeft 7 jaar dapper dienst gedaan en gaat nu door naar de volgende gebruiker om hopelijk nog een aantal jaren voor games gebruikt te worden. Ik hoop op een vergelijkbare levensduur van dit systeem.

Ga je overklokken?
Ik heb de optie graag voor handen maar het is geen harde eis.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een systeem samengesteld en vooral door de huidige GPU markt twijfel ik tussen een 3090Ti voor langere duur of nu een 6900XT en een upgrade in de komende jaren. Advies is welkom op alle vlakken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 505,20€ 505,20
1MoederbordenASUS ROG Strix Z790-F GAMING WIFI€ 629,90€ 629,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black RGB TG Light Tint€ 265,27€ 265,27
2MonitorenSamsung Odyssey LS28AG700NUXEN Zwart€ 625,97€ 1.251,94
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 187,-€ 187,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 3.877,21

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:26
Gamen op 2x 4K met hoge fps (100+) kan je wel vergeten op praktisch elke videokaart.
Op een enkel 4K scherm gaat dat wel lukken.
RTX 3080 is doorgaans goed voor 80+ fps op enkel 4K scherm.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• -RdV-
GarBaGe schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:25:
Gamen op 2x 4K met hoge fps (100+) kan je wel vergeten op praktisch elke videokaart.
Op een enkel 4K scherm gaat dat wel lukken.
RTX 3080 is doorgaans goed voor 80+ fps op enkel 4K scherm.
Ik heb miscchien geen goed referentiekader voor hoge fps.

Bij `redelijk hoge fps` doel ik op 50+ bij normale games, 80 vind ik al wel `hoog`. Als ik dat niet red kan ik de resolutie of settings terugschalen. De 4K is me vooral veel waard voor werk doeleinden.

• GarBaGe
Renderen gaat praktisch lineair aan het aantal pixels.
2x 4K gaat ongeveer de helft van de framerate opleveren van 1x 4K.

Als je dus 2x 4K op 50+ fps wilt, is dat vergelijkbaar met 1x 4K op 100+ fps.
Daarvoor heb je wel een stevige kaart nodig.
Minimaal RTX 3090.
Wat vaak flink helpt is om de kwaliteit van je beeld bij te stellen.
Van Ultra naar hoog of naar medium.

• -RdV-
> 2x 4K gaat ongeveer de helft van de framerate opleveren van 1x 4K.

Als ik op 1 scherm de game draai en de 2e niet op render is het niet van toepassing? Want dat was mijn plan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2e scherm kan ook wel op de iGPU beeld geven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GarBaGe
-RdV- schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:44:
> 2x 4K gaat ongeveer de helft van de framerate opleveren van 1x 4K.

Als ik op 1 scherm de game draai en de 2e niet op render is het niet van toepassing? Want dat was mijn plan.
Correct.
Als je 2x 4K schermen hebt, maar je speelt maar op 1 scherm je game, dan "kost" het ook maar 1 scherm aan effort van je videokaart.
Daar kan je dan je (2D) desktop op hebben staan, met statische (2D) dingen. Browser, email, WhatsApp, Discord, Steam etc etc.

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 08:35
Leuk om te zien, zelf ook opzoek naar een vergelijkbaar systeem om 2x 4k schermen aan te sturen (27GP950). Om uiteindelijk wel gewoon op 1 scherm te gamen.

De 13700k laat zich echter volgens verschillende reviews slecht koelen. Meen dat als je toch echt voor een luchtkoeler wil gaan, minimum de noctua dh-15 wordt aangeraden. Maar dat zelfs die ook er nog wel moeite mee heeft en niet kan voorkomen dat er throtteling plaatsvond.

Stukje uit review van tweakers bijv.
Concluderend kun je de i5 13600K dus nog goed koelen met een luxe luchtkoeler of een standaard waterkoeler. De i7 13700K heeft een wat luxere waterkoeler nodig om hem maximaal te laten presteren. Voor de Core i9 13900K zou je moeten kijken naar een serieuze waterkoeler, liefst een custom loop. Lang niet iedereen zal zelf aan de slag willen gaan met het zelf bouwen van een waterkoelsysteem, dus in de praktijk zal deze processor voor velen onkoelbaar zijn.
Als je toch dit soort bedragen wil uitgeven voor een high end machine, is het te overwegen om te investeren in een goede aio waterkoeler.

Wat is verder de reden om voor dit moederbord te gaan? Ik vind hem vrij aan de prijs gezien de rest van de build, een mobo moet evenredig of gelijk zijn aan de cpu wat mij betreft.

Update:
Wat lastig om nou te zeggen wat klopt qua koel vermogen van een air cooler, maar hier zijn ze dus weer wel tevreden over de noctua en haalt hij een peak van 70c in een benchmark..
Maar goed, met aio in ieder geval ook wat meer ruimte voor Overclock.

[ Voor 37% gewijzigd door Downstar2 op 14-11-2022 23:25 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Je kunt maar op 1 scherm gamen (of 3, maar geen 2), dus ik zou niet de extra euro's spenderen aan twee peperdure gaming monitoren van 4K144Hz. Neem dan 1 goedkopere van 60Hz. Alleen een beetje asymmetrisch, maar je bespaart wel honderden.
uitvoering: LG 27UL550-W Zwart

@Downstar2 Overlocken zou ik met de 13700K niet aan beginnen. Hij verbruikt stock al 250 watt ofzo. Ik zou hem eerder power limiten zodat je systeem wat stiller is tijdens zware load, bijvoorbeeld als je met een compiled programmeertaal werkt. Beetje jammer als je een groot project clean moet builden en je pc 10 minuten lang staat te blazen als een haardroger.

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 08:35
youridv1 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:46:
Je kunt maar op 1 scherm gamen (of 3, maar geen 2), dus ik zou niet de extra euro's spenderen aan twee peperdure gaming monitoren van 4K144Hz. Neem dan 1 goedkopere van 60Hz. Alleen een beetje asymmetrisch, maar je bespaart wel honderden.
uitvoering: LG 27UL550-W Zwart

@Downstar2 Overlocken zou ik met de 13700K niet aan beginnen. Hij verbruikt stock al 250 watt ofzo. Ik zou hem eerder power limiten zodat je systeem wat stiller is tijdens zware load, bijvoorbeeld als je met een compiled programmeertaal werkt. Beetje jammer als je een groot project clean moet builden en je pc 10 minuten lang staat te blazen als een haardroger.
Uiteraard eens met je om hem te powerlimten, review hier op tweakers van user Niels van Wooni geeft al aan hoe ver je hem terug kan schroeven.

Echter is het dus wat verwarrend hoe verschillend men adviseerd onder stock.
Zoals gequote geeft tweakers aan een goede AIO waterkoeler te hebben en andere zeggen weer prima met een luchtkoeler de boel koel te kunnen houden..

• youridv1
5GHz op 1.03 volt :') Wat zijn AMD en Intel toch met een onzin bezig joh. Als ze de grens niet zo hadden opgezocht had de power usage zo laag kunnen zijn.

• -RdV-
Wat is verder de reden om voor dit moederbord te gaan? Ik vind hem vrij aan de prijs gezien de rest van de build, een mobo moet evenredig of gelijk zijn aan de cpu wat mij betreft.
Ik heb nu de top of the line x99 van Asus destijds en daar ben ik erg over te spreken. Die borden zijn 2x zo duur als destijds, daarom ben ik naar de lagere modellen gaan kijken. Dingen zoals powerstages en connectivity leken mij het systeem beter te kunnen voorzien.
Neem dan 1 goedkopere van 60Hz. Alleen een beetje asymmetrisch, maar je bespaart wel honderden.
Dat is een heel goed punt. Ik heb dit altijd gedaan en me altijd gestoord aan de verschillen. De hoogtes en bezel maten, het kleurprofiel, de inkijkhoek, et cetera maken het mij persoonlijk waard om een paar honderd extra uit te geven voor de komende ~7 jaar aan daily use.

Koeling is een ding. Ik lees meerdere heel erg uiteenlopende meningen en benchmarks. Daarom heb ik een behuizing gekozen die bekend staat als (een van de) best flowende en een tower koeler met vergelijkbare reputatie.

• youridv1
X-platform is momenteel nogal dood, dus dat is sowieso geen optie. Zowel threadripper als HEDT intel zijn niet interessant momenteel vergeleken een dikke i7 of R7-R9

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
-RdV- schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:35:
[...]
Ik heb nu de top of the line x99 van Asus destijds en daar ben ik erg over te spreken. Die borden zijn 2x zo duur als destijds, daarom ben ik naar de lagere modellen gaan kijken. Dingen zoals powerstages en connectivity leken mij het systeem beter te kunnen voorzien.
Powerstages zijn inderdaad belangrijk, maar 600+ is overdreven qua prijs. Leuk dat de VRM niet warm wordt, maar de processor wordt dat wel met een één fan D15 luchtkoeler. De 13700k vraagt eigenlijk om deftige waterkoeling als je deze op de staart trapt.
Pagina: 1