Oost west op plat dak - hoe strings plannen en doorlussen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05 00:40
Beste Tweakers,

Op advies van @FransvWoerkom en @JvS even een eigen topic aangemaakt waarin ik graag jullie hulp vraag.

Wij zijn momenteel bezig met het plannen van een solar installatie waarbij we even beroep willen doen op jullie kennis en ervaring.

Het betreft de volgende panelen en omvormer:
- GoodWe GW15K-DT
- 28 x Ja Solar JAM72S30-545/MR

De panelen komen op een plat dak van een loods waarbij er 14 op west georiënteerd worden en 14 op oost. Wegens bouwkundige redenen is het noodzakelijk om de panelen aan weerskanten van de loods te leggen in twee rijen van 7, zie onderstaande weergave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1NUF1B_ad842KY148aj4WiNZAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9cPNMsuNroWEFsFJV2dXZlx.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer heeft 2 MPP trackers waarop ieder 2 strings aangesloten kunnen worden. Nu heb ik het idee om alle 14 zonnepanelen van West op MPP tracker #1 aan te sluiten en alle 14 zonnepanelen van Oost op MPP tracker #2 aan te sluiten.

Omdat het echter een groot dakoppervlak betreft, heb ik het idee om per rij van 7 zonnepanelen één string te maken. Voor zowel west als oost hebben we dan 2 strings met ieder 7 panelen, in totaal 28 panelen die ik wil aansluiten met 6mm2 kabel (i.v.m. de te overbruggen afstanden).

Mijn vraag is als volgt:
  1. Is het verstandig om per windrichting de panelen op te delen in 2 strings van ieder 7 panelen per string? Dit zou namelijk met het oog op een inductielus én het reduceren van het aantal m1 kabel het meest voordelige zijn. Ik weet echter niet 100% zeker of dit elektrotechnisch toegestaan is en tevens of dit voldoende voltage per string levert.
  2. Is het tevens ook mogelijk om de 2 strings die per windrichting bij elkaar komen, te koppelen met een T/Y connector (parallel) en daarna op de MPP tracker aan te sluiten? Zie afbeelding hierboven. Daarmee houden we dan één aansluitpunt per MPP tracker open en besparen we nogmaals wat kabel van het dak tot aan de omvormer. Tevens verhoogt dit dan het voltage per string.
In de toekomst zou ik wellicht nog een extra set zonnepanelen op zuid willen oriënteren. Gezien de omvormer echter maar 2 MPP trackers heeft, lijkt het mij verstandiger om hier een aparte omvormer voor te gebruiken. Ik weet niet of hier iemand wellicht nog een ander idee of mening over heeft?

Alvast super bedankt!

Onderstaand ook nog de volledige informatie van de zonnepanelen en de omvormer.

GoodWe GW15K-DT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGFBvelbnDKY0vDzU_Yhf8tOMIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbJk2IEyzC8N9uf5Y3WJJQyI.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Ja Solar JAM72S30-545/MR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhCZd0zOWYxO8lAakLsvrGMKxoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d44V0R0CHr3jfFZ9H72eQWpR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
@RayMotix
je omvormer heeft het liefste 600-700Vmp van uit de panelen.
(staat niet in de specs, maar dat is de het voltage wat tussen de mpp en de DC/AC converter nodig is voor omzetting, zorg je voor optimale Vmp in dan minder te converteren door mpp en dus meer efficiëntie. ;) )

je panelen leveren +/-42Vmpp (leuk een specsheet maar praktijk is vaak toch anders, een paneel kan 10Ampp leveren met 50Vmpp = 500Wp, maar kan ook 9,9Ampp zijn met 50,5Vmpp = 500Wp, elk paneel is anders, zie flash data als je die hebt. ;) )

14x 42Vmpp = +/- 588Vmpp
(als de cellen 25 graden zijn dus, zijn ze warmer dan is het minder zijn ze kouder dan is het meer.
grof weg 10% + en - rekenen dan zit je aardig goed.)

dus 2x14 stringen maken is beter als 2x2x7 stringen maken.
het kan wel om parallel te doen, maar is gewoon weg niet beter. ;)

edit:
en de Amp ook even vertellen.
je panelen leveren 13Amp, maar maak je 2 stringen parallel.
dan heb je 2x13Ampp = 26Amp.
je omvormer gaat niet verder als 22A, dus dan haal je nooit alles uit je string.
(nu is het bij goodwe altijd erg onduidelijk, maar heel waarschijnlijk is die 22A de kortsluit A.
dus volgens fabrikant gaat de omvormer kapot als je er meer op zet. (wij weten hier dat het niet zo is, maar dat is langer verhaal. ;) )
grote kans dat de mpp zelfs niet verder gaat als 12-15A per mpp wat hij effectief om zal zetten.
alleen ik ken van dit model niet alle precieze getallen, maar zal ergens wel hier op neer komen.)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 14-11-2022 15:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
en dan hebben we ook nog oost-west:
zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op een ander moment hun top haalt.
kun je meer Wp als W omvormer gebruiken.
(jouw dak zal wat minder extreem zijn als de mijne, ik heb 45 graden jij vast een stukje platter.)

(en je kunt zoizo al 30% meer Wp op een omvormer zetten, zonder dat het je echt heel veel verlies geeft.
zie het verschil tussen de STC waarde van je panelen en je NOCT waardes.)

dus eigenlijk had je ook wel een 12kW verzie kunnen gebruiken, of hang er nog 2 extra panelen per mpp bij.

maar dit is allemaal wat relatief en niet zo heel belangrijk. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yes sowieso 1 string. ALs je 2 strings kan leggen, dan kan je ze ook in serie leggen door ze simpelweg aan elkaar door te lussen bij de omvormer. Dus hoe twee strings tot minder kabel leidt, is mij een beetje een raadsel...

Over de grootte van de omvormer. Hier even de ALLERBESTE dag van het jaar met jouw set 10 graden hoek perfect oost / west op PVCALC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCDgs-2YnJfOSw-N9WBXCw04Jd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XCiKwdrA8KIRfF6FTwLKPcmA.png?f=fotoalbum_large

Max clear sky is 12kW. Daar heb je geen 15kW omvormer voor nodig dus. 10-12kW zal prima zijn :). (je hoeft geen omvormer te kopen op de max van de max, als je tegen afvlakkende grafiekjes kan)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMotix
migjes schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:33:
dus 2x14 stringen maken is beter als 2x2x7 stringen maken.
het kan wel om parallel te doen, maar is gewoon weg niet beter. ;)
Dankjewel, hierbij is het dus gewoon verstanding om alle west georiënteerde panelen in 1 string te leggen en alle oost georiënteerde panelen in de 2de string op de 2de tracker.
je panelen leveren 13Amp, maar maak je 2 stringen parallel.
dan heb je 2x13Ampp = 26Amp.
je omvormer gaat niet verder als 22A, dus dan haal je nooit alles uit je string.
(nu is het bij goodwe altijd erg onduidelijk, maar heel waarschijnlijk is die 22A de kortsluit A.
dus volgens fabrikant gaat de omvormer kapot als je er meer op zet. (wij weten hier dat het niet zo is, maar dat is langer verhaal. ;) )
grote kans dat de mpp zelfs niet verder gaat als 12-15A per mpp wat hij effectief om zal zetten.
alleen ik ken van dit model niet alle precieze getallen, maar zal ergens wel hier op neer komen.)
Een tweede goede reden dus om ze niet parallel te leggen maar gewoon in string. Daarmee kom ik dan meteen ook bij de opmerking van @JvS.
JvS schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:38:
Yes sowieso 1 string. ALs je 2 strings kan leggen, dan kan je ze ook in serie leggen door ze simpelweg aan elkaar door te lussen bij de omvormer. Dus hoe twee strings tot minder kabel leidt, is mij een beetje een raadsel...
Het "probleem" doet zich voor omdat de twee rijen zonnepanelen op circa 25-30 meter uit elkaar liggen. Dat wil zeggen dat ik aan weerskanten van de loods 14 panelen heb liggen waarvan 7 op west en 7 op oost. Ik zoek dus een "slimme" manier om zo veel mogelijk kabel te kunnen besparen zonder zo een hele grote inductielus te creëren. Nu ik zelf nog even hebt zitten tekenen, heb je denk ik inderdaad gelijk dat dit nauwelijks tot geen besparing oplevert.

Als ik jullie dus goed begrijp dan kan ik de panelen het beste zoals onderstaand in serie in 1 string doorkoppelen? Onderstaande weergave zou dan de string van alle west panelen samen zijn. Dit is dan de meest efficiënte manier om met kabel om te gaan en alles met de zelfde oriëntatie op één string te koppelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqPvt4vkREWgxGbhOS2ZKsoz-bk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NkxOLpXFi0IFHbjMlER6yeNE.jpg?f=user_large
dus eigenlijk had je ook wel een 12kW verzie kunnen gebruiken, of hang er nog 2 extra panelen per mpp bij.
JvS schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:38:
Max clear sky is 12kW. Daar heb je geen 15kW omvormer voor nodig dus. 10-12kW zal prima zijn :). (je hoeft geen omvormer te kopen op de max van de max, als je tegen afvlakkende grafiekjes kan)
Ook hier wederom dank voor jullie berekening en input. We zijn er inderdaad bewust van dat deze omvormer te groot gedimensioneerd is maar dat komt omdat er wellicht nog het idee bestaat om het systeem op korte termijn nog een beetje verder uit te breiden.

Liefst zouden we dit dan doen met panelen die op zuid liggen maar dat wordt waarschijnlijk een beetje lastig met 2 trackers die al verdeeld zijn over oost en west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@RayMotix
jep alle oost en alle west in 1 string, dat is het beste.
en jep oost en west elk op een eigen mpp, dat is het beste.
(maar als je zuid wil, dan kun je oost en west ook op 1 mpp zetten.
is een iets mindere oplossing maar erg goed te doen voor als je wil uitbreiden.
maar je zuid panelen ook graag wel een stuk of 12-16 graag voor hoge Vmp.
niet dat dit een mooie oplossing is, maar kunnen is wel mogenlijk. ;) )

als je goedkope panelen gebruikt krijg je vaak maar korte kabels aan het paneel.
de betere/duurdere panelen hebben vaan kabel van 2x100cm (of nog beter 1x90cm + 1x110cm).
die kabels kun je dan kruis links overslaand verbinden en komen dus de + en de - gewoon aan 1 kant uit.
beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3acyeWM41TAAXHEfLbwcN0s5xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIcRh6HCwphtk2oiHJJA0qqB.jpg?f=fotoalbum_large
(ja er zitten een paar foutjes in deze tekening, was maar even snel voorbeeldje wat ik ooit gemaakt heb.)
maar goed dat hangt af van het type paneel wat je koopt en hoeveel kabel er dan aan zit. :?
hier zijn veel varianten van te verzinnen, dus denk zelf ook even goed na.

misschien heeft @JvS nog een leuke gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
Dankjewel! Dit heb ik zo nog nooit gezien maar helpt inderdaad wel. Ik weet eerlijk gezegd zo niet hoe lang de kabels zijn die aan de Ja Solar panelen zitten maar dat zou ik kunnen nakijken. Wederom iets geleerd en een groot voordeel dat de + en de - aan de zelfde kant eindigen!

Update:

@migjes Ik heb je plaatje eventjes nagetekend zodat ik zeker weet dat het voor mijzelf ook duidelijk is. Dit zou een enorme besparing aan kabel opleveren gezien we dan alleen de kabel in het gele vlak zouden hoeven te trekken en de rest met de kabel van de panelen gedaan kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0TByI2irrS-FqzomXbAHpcxxs8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o6Dm6EYnlwLrVKOHVREWGUtV.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door RayMotix op 14-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom is de doorluskabel via de omvormer laten gaan korter dan over het dak?

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 14-11-2022 19:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMotix
JvS schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:09:
Waarom is de doorluskabel via de omvormer laten gaan korter dan over het dak?
Hij gaat ook over het dak. De omvormer heeft alleen een uitgaande (rode) kabel en een ingaande (zwarte) kabel. De onderste zwarte kabel is de doorluskabel van de zonnepanelen aan de linker naar de rechter kant van het dak. Deze zou in principe gewoon via het dak gaan en niet eerst richting omvormer. Dit is wellicht iets onduidelijk weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
migjes schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:42:
@RayMotix
Hier heb ik trouwens nog een vraag over. Zouden die 28 panelen dan niet te veel zijn om op 1 MPP tracker te plaatsen op deze omvormer? Ik zou dan west en oost samenvoegen op MPP tracker #1 en dan een set extra panelen op MPP tracker #2 aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 02:12
migjes schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:42:
@RayMotix

[...]
Het is mij even niet duidelijk hoe je oost en west in één string zet en toch elk op een eigen mpp tracker. Nog even afgezien van zuid natuurlijk waar in de vraag helemaal geen sprake van was. Kunnen zal wel mogelijk zijn en vast het beste ;)

Het eerdere plaatje van @RayMotix was het best. Door oost en west te scheiden beïnvloeden ze elkaar niet en krijg je de hoogste opbrengst. Door de vier substrings (2 west en 2 oost) bij de omvormer aan elkaar te knopen in plaats van op het dak heb je de mogelijkheid een beschadigde substring er even tussenuit te halen in afwachting van reparatie. Je loopt dan ook niet de kans dat een installateur het op het dak beter weet en toch grote inductielussen aanlegt.

De 15k omvormer lijkt overdreven, maar de 12k kan geen 13A op beide strings aan. Prijs en rendement zullen niet veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26
Of ik snap de plaatjes niet, of ze kloppen niet.

Ik zie een kabel van oost maar west, dat is niet goed. Beide strings zijn geheel gescheiden en van elk loopt een + en - naar omvormer.

En dan nog zorgen dat er geen inductie lus ontstaat.

Solarkabel kost nog geen euro de meter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
Ronald schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:44:
Of ik snap de plaatjes niet, of ze kloppen niet.

Ik zie een kabel van oost maar west, dat is niet goed. Beide strings zijn geheel gescheiden en van elk loopt een + en - naar omvormer.
Aan beide kanten van het dak ligt zowel een rij op west als op oost georiënteerd. Als ik dus de panelen die samen naar west liggen, wil samenvoegen in één string dan moet ik wel naar de overkant van het dak.
Ronald schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:44:
Solarkabel kost nog geen euro de meter.
Op grote rol wel. Maar 6mm2 kabel voor <1 EUR m1 ben ik nog niet zo gauw tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
FransvWoerkom schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 01:34:
[...]
Het eerdere plaatje van @RayMotix was het best. Door oost en west te scheiden beïnvloeden ze elkaar niet en krijg je de hoogste opbrengst. Door de vier substrings (2 west en 2 oost) bij de omvormer aan elkaar te knopen in plaats van op het dak heb je de mogelijkheid een beschadigde substring er even tussenuit te halen in afwachting van reparatie. Je loopt dan ook niet de kans dat een installateur het op het dak beter weet en toch grote inductielussen aanlegt.
Voor zover ik uit eerdere berichten begrepen heb zou dit niet verstandig zijn omdat dan het vermogen per string aan de lage kant is waardoor het rendement minder zou zijn? Wanneer we echter beide strings op 1 MPP tracker aansluiten, is het vermogen per MPP tracker gelijk als wanneer we alles op het dak aan elkaar doorlussen. De vraag blijft dan inderdaad, wat is verstandig?
De 15k omvormer lijkt overdreven, maar de 12k kan geen 13A op beide strings aan. Prijs en rendement zullen niet veel verschillen.
Eens, maar i.v.m. voorraad werd de 15K voor de zelfde prijs aangeboden als de 12K en met het oog op een eventuele uitbreiding is er dan toch voor de 15K gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@RayMotix
waarom zou je 6mm solarkabel willen gebruiken?
panelen worden geleverd met 4mm kabel, en bevatten +/- 2x1m kabel.
28 panelen dan heb je dus al 56m kabel op dak van 4mm.
denk je echt dat die paar extra meter kabel je wonderen gaan verrichten?
relatieveer. ;)

oke een 15kW omvormer in plaats van een 12kW.
no prob, dat maakt toch geen bal uit, het werkt dus is toch wel oke. ;)
(dit maakt alleen maar uit als de prijs anders is, en met de huidige voorraden is alles duur in mijn ogen.
ik heb nog een 3kW omvormer gekocht voor 300€ en die later voor 100€ extra nog geupdate naar een 4kW verzie dat waren nog eens andere tijden.
nu moet je doen wat je kunt doen, en daar niet meer over na denken. ;) )
[...]

Het is mij even niet duidelijk hoe je oost en west in één string zet en toch elk op een eigen mpp tracker. Nog even afgezien van zuid natuurlijk waar in de vraag helemaal geen sprake van was. Kunnen zal wel mogelijk zijn en vast het beste ;)

oost-west heeft geen 2x een mpp nodig, je kunt ook 2 stringen parallel op 1 mpp zetten.
(is een iets mindere oplossing je verliest misschien een 1%tje maar dat boeit niet veel.)

als je 4 substrings maakt van 4x7x545Wp, dan heb je helemaal een paar problemen.
je hebt dan 2 stringen parallel van 7 serieel per mpp.
dit geeft met deze panelen:
2x 13A = 26A op 1 mpp. dit kan wel, maar dan doet hij dit nooit allemaal verwerken met een grens van 22A
(als het ook echt 22A is met dit model, het kan ook zijn dat de mpp al stopt bij +/-15A en dan is de 22A de kortsluit, irritant die specs van goodwe.)
7x42V - 10% = 264V en dit is dan weer heel erg de ondergrens van wat de mpp aan kan.
slimmer is om de omvormer te gebruiken waarvoor hij bedoeld is.
dus gewoon 2x14 stringen op de mpp's zetten, en dan heb je al die problemen niet meer.
dan heb je niet te weinig Vmpp en niet te veel Ampp. ;)

van de 12kW verzie heb je gelijk, ;)
maar dit is weer typisch goodwe, zie liever een ander merk omvormer.
(en eigenlijk heb ik een beetje hekel aan goodwe, niet dat ze slecht zijn ze werken zelfs goed, maar de specsheet is altijd incompleet en doorweven van marketing. geef mij maar een fatsoenlijk merk die wel eerlijk is over hun omvormers zijn specs.
maar goed we hebben met deze voorraden niet veel te kiezen, dus ja we moeten wel. ;) )
RayMotix schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:17:
[...]
Hier heb ik trouwens nog een vraag over. Zouden die 28 panelen dan niet te veel zijn om op 1 MPP tracker te plaatsen op deze omvormer? Ik zou dan west en oost samenvoegen op MPP tracker #1 en dan een set extra panelen op MPP tracker #2 aansluiten.
jep dit is te veel en kan niet. ;)

maar er kan wel iets:
1x28 panelen op 1 mpp dan blaas je een mpp op. (als hij al start)
maar 2x14, dus 2 parallel stringen van 14 panelen, dat kan wel.
je bent dan nog steeds te veel Ampp, en dat zal hij niet verwerken, maar dit is geen echte ramp, misschien een 5-10% verlies per jaar.

alleen dit doe je als je spullen over heb, niet voor een nieuw te plannen leuke set op het dak.
is meer een nood oplossing, of als je toch "per ongeluk" al geTVTed spul hebt liggen.
(ik heb zo 6430Wp op een 3kW omvormer gehad, veel te veel maar boeide niet wat alles was al terug verdiend. verlies was maar 200kWh per jaar op de 5000kWh, toch ben ik nu blij met mijn 4kW omvormer.
dus zie dit relatief en leuke spelerij voor later.)
we zijn hier Tweakers en dus doen we ook wel eens maffe dingen, gewoon omdat ze kunnen.
hier zijn we geen brijclubje. >:)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 15-11-2022 13:24 ]

Pagina: 1