Beste Tweakers,
Op advies van @FransvWoerkom en @JvS even een eigen topic aangemaakt waarin ik graag jullie hulp vraag.
Wij zijn momenteel bezig met het plannen van een solar installatie waarbij we even beroep willen doen op jullie kennis en ervaring.
Het betreft de volgende panelen en omvormer:
- GoodWe GW15K-DT
- 28 x Ja Solar JAM72S30-545/MR
De panelen komen op een plat dak van een loods waarbij er 14 op west georiënteerd worden en 14 op oost. Wegens bouwkundige redenen is het noodzakelijk om de panelen aan weerskanten van de loods te leggen in twee rijen van 7, zie onderstaande weergave:
:strip_exif()/f/image/H9cPNMsuNroWEFsFJV2dXZlx.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer heeft 2 MPP trackers waarop ieder 2 strings aangesloten kunnen worden. Nu heb ik het idee om alle 14 zonnepanelen van West op MPP tracker #1 aan te sluiten en alle 14 zonnepanelen van Oost op MPP tracker #2 aan te sluiten.
Omdat het echter een groot dakoppervlak betreft, heb ik het idee om per rij van 7 zonnepanelen één string te maken. Voor zowel west als oost hebben we dan 2 strings met ieder 7 panelen, in totaal 28 panelen die ik wil aansluiten met 6mm2 kabel (i.v.m. de te overbruggen afstanden).
Mijn vraag is als volgt:
Alvast super bedankt!
Onderstaand ook nog de volledige informatie van de zonnepanelen en de omvormer.
GoodWe GW15K-DT
[/URL]
Ja Solar JAM72S30-545/MR
Op advies van @FransvWoerkom en @JvS even een eigen topic aangemaakt waarin ik graag jullie hulp vraag.
Wij zijn momenteel bezig met het plannen van een solar installatie waarbij we even beroep willen doen op jullie kennis en ervaring.
Het betreft de volgende panelen en omvormer:
- GoodWe GW15K-DT
- 28 x Ja Solar JAM72S30-545/MR
De panelen komen op een plat dak van een loods waarbij er 14 op west georiënteerd worden en 14 op oost. Wegens bouwkundige redenen is het noodzakelijk om de panelen aan weerskanten van de loods te leggen in twee rijen van 7, zie onderstaande weergave:
:strip_exif()/f/image/H9cPNMsuNroWEFsFJV2dXZlx.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer heeft 2 MPP trackers waarop ieder 2 strings aangesloten kunnen worden. Nu heb ik het idee om alle 14 zonnepanelen van West op MPP tracker #1 aan te sluiten en alle 14 zonnepanelen van Oost op MPP tracker #2 aan te sluiten.
Omdat het echter een groot dakoppervlak betreft, heb ik het idee om per rij van 7 zonnepanelen één string te maken. Voor zowel west als oost hebben we dan 2 strings met ieder 7 panelen, in totaal 28 panelen die ik wil aansluiten met 6mm2 kabel (i.v.m. de te overbruggen afstanden).
Mijn vraag is als volgt:
- Is het verstandig om per windrichting de panelen op te delen in 2 strings van ieder 7 panelen per string? Dit zou namelijk met het oog op een inductielus én het reduceren van het aantal m1 kabel het meest voordelige zijn. Ik weet echter niet 100% zeker of dit elektrotechnisch toegestaan is en tevens of dit voldoende voltage per string levert.
- Is het tevens ook mogelijk om de 2 strings die per windrichting bij elkaar komen, te koppelen met een T/Y connector (parallel) en daarna op de MPP tracker aan te sluiten? Zie afbeelding hierboven. Daarmee houden we dan één aansluitpunt per MPP tracker open en besparen we nogmaals wat kabel van het dak tot aan de omvormer. Tevens verhoogt dit dan het voltage per string.
Alvast super bedankt!
Onderstaand ook nog de volledige informatie van de zonnepanelen en de omvormer.
GoodWe GW15K-DT
:strip_exif()/f/image/jbJk2IEyzC8N9uf5Y3WJJQyI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja Solar JAM72S30-545/MR
:strip_exif()/f/image/d44V0R0CHr3jfFZ9H72eQWpR.jpg?f=fotoalbum_large)