Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kippiep
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09-2024
Hoi, ik ben nieuw hier maar lees vaak discussies. Nu zit ik met een situatie die ik nog niet op het forum zag, dus probeer ik het een keertje zelf.

Ik werk momenteel bij de Rijksoverheid en verdien 5100 euro per maand, met betaald ouderschapsverlof, 16,8% ikb, vooruitzicht op 4,5% verhoging de komende 2 jaar en de jaarlijkse trede uiteraard. Ik heb het prima naar mijn zin, maar het is ver reizen: 2,5u enkele reis.

Nu heb ik een aanbod gekregen om dichter bij huis als advocaat aan de slag te gaan. Tegen 4000 euro per maand en de opleiding tot advocaat erbij. Er is ook een pensioenregeling, maar alle andere voorwaarden zijn basic.

Dat is een flinke teruggang in salaris. Mijn vraag aan jullie: wanneer zou je een flinke salarisverlaging accepteren? En zou je dat in mijn situatie overwegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 11:24
Hoe vaak moet je per week naar kantoor? Wanneer je veel vanuit thuis kunt werken, dan lijkt me je huidige werkgever prima mits je het zo schetst. In een andere situatie (vooral met gezin) is 2.5 u enkele reistijd toch niet te doen ??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:42

Koppensneller

winterrrrrr

Als het goed is ga je na je advocatenopleiding (da's 3 jaar toch?) flink meer verdienen. Heb je enig idee hoe groot die stap is? Dan kun je de afweging misschien een stuk beter maken.

Wat ik uit mijn sociale omgeving hoor is dat je als advocaat wel een enorme werkdruk kunt verwachten (maar dat hoor ik vooral uit Zuidas-hoek), let op dat je dat soort factoren ook meerekent. Als advocaat verdien je misschien op een gegeven moment een stuk beter, maar is dat 60u/week waard?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Dat is toch vooral een persoonlijke afweging. Hoeveel geld vindt jij het waard om niet meer 5 uur per dag te reizen? Persoonlijk voor mij heel veel (zou zelf nooit zover van mijn werk gaan wonen).

En is het je ambitie iom advocaat te worden? Zo ja dan lijkt me een makkelijke keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door worldfastest op 14-11-2022 13:44 ]

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Bedankt.l voor je vraag. Ik ga nu 1-2 keer per week naar kantoor. De ene week 1x, de andere week 2. Ik werk 4 dagen. Bij de nieuwe baan zou ik ook 2x per week gaan en 2 dagen thuis werken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:04
Voor mij zouden een aantal vragen meespelen:
1. Heeft het impact op het uitgavenpatroon van jou en je eventuele gezin of ga je het alleen merken op je spaarrekening?
2. Hoe lang gaat het naar verwachting duren om het gat dicht te lopen naar wat je nu verdient?
3. Kan je het mentaal accepteren of ga je bij iedere tegenslag of niet-excellente beoordeling denken: “ja maar ik heb zoveel ingeleverd”?
4. De allerallerallerbelangrijkste: word jij een gelukkiger mens als advocaat straks dan als je blijft doen wat je nu doet?

Als het antwoord op 4 volmondig ja is zijn vraag 2 en 3 overbodig en is 1 een check die je zelf zal moeten doen. Indien je de mogelijkheden dan hebt: doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:47
Wat levert het je op als je de training tot advocaat hebt gevolgd t.o.v. de situatie dat je nog dezelfde periode bij de rijksoverheid blijft werken?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ben je nu ook advocaat, ga je dus totaal iets anders doen? Als dit je droom is zou ik het zeker doen!
Ik denk dat je dit alleen zelf kan beslissen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:43:
Bedankt.l voor je vraag. Ik ga nu 1-2 keer per week naar kantoor. De ene week 1x, de andere week 2. Ik werk 4 dagen. Bij de nieuwe baan zou ik ook 2x per week gaan en 2 dagen thuis werken.
Dan is reistijd dus niet de belangrijkste factor hier. Zie jij jezelf de rest van je leven in je huidige baan? Zou je daar gelukkig van worden?

Of is die nieuwe baan echt jouw droombaan en heb je altijd als advocaat willen werken? Ben je bereid daar je de komende 3 jaar voor kapot te werken om die droom te behalen? Gezien je de opleiding eerst nog moet halen voordat je echt als advocaat kan werken, lijkt me dat een pittige tijd. En dan ook nog tegen minder salaris dan je nu hebt, kan je dat financieel makkelijk leien? Daarna zal je waarschijnlijk wel meer gaan verdienen dan je ooit bij de overheid krijgt.

Het is echt een hele persoonlijke keuze waar jouw hart ligt. Waar ga je uiteindelijk het gelukkigst van worden?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:32
Indien het van Rijksoverheid a 5100 euro bruto naar een andere werknemer voor 4000 bruto gaat, is ook nog de vraag hoeveel uren je moet gaan draaien voor die 4000. In de basis is bij de overheid het salaris gebaseerd op 36 uur; je werkt wel 40 maar bouwt daar compensatieverlof voor op. Dan is een eerlijkere vergelijking 5667 euro vs 4000 euro.

Daarnaast heb ik het vermoeden, op basis van wat jij stelt, dat de secundaire voorwaarden ook (aanzienlijk) slechter zijn bij de nieuwe job en qua pensioen zul je niet snel wat beters vinden dan het ABP.

Als je het dan ook nog naar je zin hebt bij jouw huidige job en thuiswerken goed mogelijk is, dan zou je echt al enorm graag de nieuwe carrière moeten willen om zoveel in te leveren. Indien men mij in zo'n situatie een aanbod zou doen voor wat nieuws, dan zou ik zelfs bij gelijkblijvend maandsalaris met geen haar op mn hoofd eraan denken. Naar je zin bij de huidige job, goed salaris, hele goede secundaire voorwaarden... om mij over te halen zou men toch eerder 1500 tot 2000 euro meer moeten bieden (lees: meer dan het huidige) ter compensatie van de (vrijwel zeker) aanzienlijk mindere verlofdagen, minder flexibiliteit en slechter pensioen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Het is geen zuidaskantoor, juist een regionaal kantoor met minder werkdruk en een platte organisatiestructuur. De werkdruk zal wel wat hoger liggen, maar niet zoals op de Zuidas.

Ik heb destijds voor overheid gekozen omdat de Zuidas me tegenstond. Het vak van advocaat heeft me altijd aangesproken, maar het is geen doel op zichzelf. ik wil uiteindelijk rechter worden.

Het nadeel van dit kantoor is dat het maximumsalaris rond 8k ligt. In mijn huidige baan is het maximum 7100. Dat ligt dus best wel dicht bij elkaar.
Het voordeel is dat het een super leuk bedrijf is en ik nieuwe skills kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 21:03
Ik ken de (semi)overheidswereld een klein beetje:
Hoeveel van die 5 uur reistijd reis je ook nog binnen werktijd :? Dat scheelt natuurlijk ook nog. Vaak is daar wel wat mee te schipperen (is het niet nu dan is het misschien in de toekomst)

Als je het naar je zin hebt zou ik in eerste instantie met je teamleider/manager in overleg gaan en het issue van reistijd voorleggen. Ik denk dat men het geen probleem vind dat je een deel in werktijd reist om jou binnen te houden.

Als advocaat zal je waarschijnlijk ook serieus uren moeten gaan maken, dan ruil je 2 dagen veel reistijd in voor 4 dagen heel veel uren. Weet niet of dat een goeie move is, maar die beslissing kan je alleen zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik ben er voorlopig nog niet uit… ik zou maar 50% ‘chargable’ hoeven zijn, wat naar ik begrijp van anderen echt niet veel is.

De overweging is voor mij om in mijn vakgebied de bedrijven echt te kunnen helpen, in plaats van duurbetaald eindeloos bakkeleien over halve oplossingen. Dat is een beetje gechargeerd, maar wel wat me aantrekt in een advocatenbaan. Het is concreet. Je helpt iemand met zijn probleem.

Het lijkt me ook leuk om in mijn eigen regio iets te voegen. Ik vind Den Haag heel leuk, maar alles buiten de randstad is daar toch een beetje abstract. Dat is juist ook mijn toegevoegde waarde daar.

Ik werk gemiddeld 1 uur onder reistijd nu inderdaad 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:54:
Het is geen zuidaskantoor, juist een regionaal kantoor met minder werkdruk en een platte organisatiestructuur. De werkdruk zal wel wat hoger liggen, maar niet zoals op de Zuidas.

Ik heb destijds voor overheid gekozen omdat de Zuidas me tegenstond. Het vak van advocaat heeft me altijd aangesproken, maar het is geen doel op zichzelf. ik wil uiteindelijk rechter worden.

Het nadeel van dit kantoor is dat het maximumsalaris rond 8k ligt. In mijn huidige baan is het maximum 7100. Dat ligt dus best wel dicht bij elkaar.
Het voordeel is dat het een super leuk bedrijf is en ik nieuwe skills kan leren.
Maar als je eigenlijk rechter wil worden, wat maakt het maximale salaris bij dit kantoor dan uit?

Als rechter heb je toch weer heel andere schalen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Dat maakt inderdaad niet echt uit. Iemand deed de aanname dat ik meer in salaris zou kunnen groeien als advocaat. Maar dat valt in deze situatie dus wel mee, daarom gaf ik dat aan.

Ik verwacht wel eerder het maximumsalaris aan te tikken dan dat ik rechter word, overigens. Als rechter ligt het opnieuw weer lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Als ik je berichten lees heb je al gekozen ;)

Ik zou het gewoon doen. Je kan altijd weer terug naar de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:22
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:07:
Bedankt allemaal voor het meedenken!
De overweging is voor mij om in mijn vakgebied de bedrijven echt te kunnen helpen, in plaats van duurbetaald eindeloos bakkeleien over halve oplossingen. Dat is een beetje gechargeerd, maar wel wat me aantrekt in een advocatenbaan. Het is concreet. Je helpt iemand met zijn probleem.
En dat is ook precies wat de advocatuur in mijn beleving zo gaaf maakt, dat je voor anderen iets kunt betekenen. De keerzijde is overigens ook dat je er rekening mee moet houden dat waar je 'echt kunt helpen' je te maken krijgt met mensen die met een probleem zitten dat een groot deel van hun bestaan en/of hun bedrijf beheert.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
Per jaar zou je het volgende verdienen:
- Oud: 12 * 5100 = 61200
- Nieuw: 12 * 4000 = 48000

In totaal kost je dat zoveel tijd:
- Oud: (40 * 52) + (3 * 26 * 5, reistijd 3 keer per 2 weken 5 uur) = 2470
- Nieuw: (40 * 52) + (2 * 52, reistijd 2 keer per week 1 uur) = 2184

Relatief loon per uur:
- Oud: 61200 / 2470 = 24.78 per uur
- Nieuw: 48000 / 2184 = 21.97 per uur

Aannames die ik heb gemaakt:
- Aantal werkuren op 40 gezet, hoe minder je werkt hoe zwaarder te de reistijd meetelt.
- Reistijd nieuw op 1 uur gezet.
- 5100 is inclusief de voorwaarden die je noemt, zoals 16.8% IKB.
- In de toekomst blijft de reistijd gelijk, je gaat niet meer of minder dagen naar kantoor.

Met de correcte gegevens zal er ongetwijfeld een ander beeld uitkomen. Echter ligt het bedrag per uur redelijk bij elkaar, maar bij Rijkswaterstaat verdien je zeker meer. Overigens zal het verschil netto kleiner zijn omdat de bedragen bruto zijn. Persoonlijk zou ik die stap nemen. Als advocaat heb je nog voldoende mogelijkheden om later meer dan 4000 te verdienen. Maar dat is niet de belangrijkste reden. Voor mij zou tijd de belangrijkste reden zijn. Ieder uur is mij persoonlijk eigenlijk veel meer waard dan die 24.78 euro die je zou kunnen verdienen. Ik ben liever meer bij mijn gezin. Uiteraard heb je geld nodig om te kunnen leven, maar zodra ik met minder werken rond kan komen dan heeft dat mijn voorkeur. Meer werken kan altijd nog en tijd die je nu kwijt bent krijg je niet meer terug.

Tot slot ken ik een aantal mensen die in het verleden bij Rijkswaterstaat hebben gewerkt. Ze hebben genoten van de mooie voorwaarden, maar gingen redelijk zielloos weg naar een andere baan. Ze hadden niet het idee dat hun werk echt nut had en het aantal vergaderingen en zinsloze bijeenkomsten maakte het niet beter. Ze zaten er voor de voorwaarden, niet omdat het echt leuk was. Uiteindelijk zuigt dat een hoop energie uit je leven. Reizen vind ik persoonlijk ook erg vermoeiend. Ik ben veel liever een uur langer aan het werk, dan dat ik een uur extra reis. Net als die mensen die ik ken zou ik er denk ik op een gegeven moment geen energie meer voor hebben. Dan maar wat minder geld.

Ik hoop niet dat ik het moeilijker voor je heb gemaakt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:34
Ik heb een keer voor de keuze gestaan voor een baan die meer verdiende per gewerkt uur maar verder weg was.
Toen heb ik het eens omgerekend naar per uur loon inclusief het reizen voor werk. Toen viel de balans ook nadelig uit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kippiep
De balans valt echt nadelig uit. Dat staat vast. Die 5100 is nl. Exclusief alle extra’s. En bijv ook verzekering voor duurzame arbeidsongeschiktheid, collectieve zorgverzekering, het houdt niet op bij de overheid.

Met meer salaris en betaald ouderschapsverlof kan ik gezinstijd makkelijker kopen.

De overstap zou echt zijn voor het reizen en betekenisvoller werk voor mijn eigen regio. Plus nieuwe skills leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-05 20:13
Vergeet ook je pensioen niet, hier kan veel verschil tussen zitten. zo ging ik ooit van een commercieel bedrijf naar een zorginstelling. bruto ging ik meer verdienen, alleen door de hoge bijdrage aan het pensioen hield ik netto minder over dan de vorige baan.

Jij doet dat waarschijnlijk andersom waardoor je netto meer kunt overhouden. Je zou om een voorbeeld salarisstrook kunnen vragen.

Toen ik overigens probeerde uit te zoeken waarom ik meer pensioen betaalde kwam ik niet verder dan: je hebt een beter pensioen, wat dat inhield kon werkelijk niemand mij vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:27:
De overstap zou echt zijn voor het reizen en betekenisvoller werk voor mijn eigen regio. Plus nieuwe skills leren.
Hoe groot is de kans dat je via deze route na 3 jaar meer gaat verdienen én je je ambities richting rechter kan waarmaken en hoe groot is die kans als je bij de rijksoverheid blijft?

In essentie is dat dezelfde vraag als de veel geplaatst vraag op tweakers:
- Ik heb MBO4, kan ik beter gaan werken of naar het HBO
- Ik heb HBO, kan ik beter gaan werken of naar het WO

Met het verschil natuurlijk je vaste lasten. Als je die kan dragen dan zou ik het advies dat in die topics vrijwel altijd hetzelfde is volgen; doorstuderen oftewel overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 18:22

Secsytime

Automagisch

Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:27:
De balans valt echt nadelig uit. Dat staat vast. Die 5100 is nl. Exclusief alle extra’s. En bijv ook verzekering voor duurzame arbeidsongeschiktheid, collectieve zorgverzekering, het houdt niet op bij de overheid.

Met meer salaris en betaald ouderschapsverlof kan ik gezinstijd makkelijker kopen.

Ik mis een beetje context. Wat is je leeftijd / gezinssituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een flinke terug stap qua salaris, dat zeker. Maar je schrijft ook een opleiding tot advocaat erbij. Met andere woorden, middels de opleiding wordt je uiteindelijk geschikt voor het werk. Ergens is het dan wel logisch om je niet volwaardig te betalen, omdat je op het moment simpelweg niet geschikt bent voor de functie, maar dat wel bent na de opleiding. Mogelijkerwijs gaat het salaris dan omhoog wanneer je de opleiding gehaald hebt.

Maar dat lijkt me prima bespreekbaar met de potentieel nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Het verschil met andere topics vind ik zelf dat het allebei echt prima salarissen zijn. Ik ga niet van redelijk naar slecht, of van goed naar redelijk. ik vind 4000 ook al heel veel geld. 5100 vind ik absurd. Ik ben nog geen 30 :)

Wat ik ook wel een overweging vind, is dat ik nu zo goed verdien omdat ik dat zelf ‘verdiend’ heb. Ik heb hard gewerkt, me steeds weer bewezen en zo promoties gekregen.
Als advocaat word ik ingeschaald op ervaringsjaren. Maar als je alleen dat telt, dan had ik net zo goed die jaren uit m’n neus kunnen zitten eten. Dat stukje waardering, dat snijdt wel een beetje. Alsof inzet niet telt bij de nieuwe werkgever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:37:
Maar als je alleen dat telt, dan had ik net zo goed die jaren uit m’n neus kunnen zitten eten.
Of je hebt door je hogere salaris een buffer kunnen opbouwen om nu een stap terug te doen om aan je ambities te werken. Een wat positievere invalshoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het verschil met andere topics vind ik zelf dat het allebei echt prima salarissen zijn. Ik ga niet van redelijk naar slecht, of van goed naar redelijk. ik vind 4000 ook al heel veel geld. 5100 vind ik absurd. Ik ben nog geen 30 :)

Wat ik ook wel een overweging vind, is dat ik nu zo goed verdien omdat ik dat zelf ‘verdiend’ heb. Ik heb hard gewerkt, me steeds weer bewezen en zo promoties gekregen.
Als advocaat word ik ingeschaald op ervaringsjaren. Maar als je alleen dat telt, dan had ik net zo goed die jaren uit m’n neus kunnen zitten eten. Dat stukje waardering, dat snijdt wel een beetje. Alsof inzet niet telt bij de nieuwe werkgever
Maar die ervaring is toch ook niet heel relevant voor ze, wanneer je verandert qua functie (en zelfs een opleiding krijgt)? Momenteel heb je blijkbaar de skills niet die nodig zijn om advocaat te zijn, die wil men leren middels de opleiding, daar gaat waarschijnlijk ook een deel van jouw (potentiële) loon heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kippiep
Iemand vroeg naar gezinssituatie. Ik heb een dreumes, een peuter, en een man.

Mijn man vindt dat ik het niet moet doen omdat ik zo de loonkloof in stand hou 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 15:30
Ik denk wel dat je de overstap op deze leeftijd nog makkelijk kan maken, over 5-8 jaar vanuit overheid naar advocatuur gaat denk ik veel moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Misschien is dat iets om in de onderhandeling mee te nemen. Een groeiplan met concrete stappen erin..

Als je nog geen kinderen hebt, is nu de beste tijd om die opleiding te doen. Met kinderen wordt dat een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:40:

Mijn man vindt dat ik het niet moet doen omdat ik zo de loonkloof in stand hou 🥲
Maar het zijn 2 verschillende functies en organisaties. Daarbij vind ik het ook een beetje aanmatigend klinken.

Wil je dit, dan ga je dit toch zeker gewoon doen?

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 14-11-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:40:
Zoals je het nu verwoord kijkt de man enkel naar het geld en niet naar je ambities. Als hij je echt goed kent dan zou hij ook als geen ander moeten kunnen inschatten wat je ambities waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
De opleiding is geen probleem. Ik ga bij mijn huidige werk anders een Grotius (=specialisatie) doen. Dat streep ik tegen elkaar weg qua tijd en voorwaarden.

Oké, Nu wordt het wel vrij specifiek, ik weet niet of dat jullie nog interesseert.
Ik heb niet de advocatenskills, maar breng wel waardevolle ervaring bij de overheid mee. Ik werk op het departement van mijn specialisatie. Een soort wandelende wetsgeschiedenis dus, en daarnaast ook ervaring met overheidsaansprakelijkheidsprocedures, wat zij willen inzetten tegen de overheid.

In mijn vakgebied kan ik direct hetzelfde werk doen als advocaten, die opleiding is een extraatje maar niet nodig (bestuursrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:45:
In mijn vakgebied kan ik direct hetzelfde werk doen als advocaten, die opleiding is een extraatje maar niet nodig (bestuursrecht).
En wat zei het advocatenkantoor daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:45:
De opleiding is geen probleem. Ik ga bij mijn huidige werk anders een Grotius (=specialisatie) doen. Dat streep ik tegen elkaar weg qua tijd en voorwaarden.

Oké, Nu wordt het wel vrij specifiek, ik weet niet of dat jullie nog interesseert.
Ik heb niet de advocatenskills, maar breng wel waardevolle ervaring bij de overheid mee. Ik werk op het departement van mijn specialisatie. Een soort wandelende wetsgeschiedenis dus, en daarnaast ook ervaring met overheidsaansprakelijkheidsprocedures, wat zij willen inzetten tegen de overheid.

Grotius doe je dan toch zeker gewoon over 2 of 3 jaar alsnog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Ja die grotius komt daarna dan wel weer.

Het advocatenkantoor heeft mij gevraagd of ik de opleiding wilde doen. En gaf zelf aan dat cliënten liever een advocaat hebben dan een jurist, dus dat zij het stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 08:13
Ik heb zelf recentelijk een soortgelijke beslissing genomen. Het ging in mijn geval niet om reistijd, maar vooral om plezier in het werk. Hierbij heb ik ook een 15% paycut geaccepteerd, met het oog op dat het werk inhoudelijker veel leuker en uitdagender zou zijn. Dit ging ook om twee relatief hoge salarissen.

In eerste instantie verklaarde ik mezelf voor gek, meer en harder werken en minder betaald krijgen bracht even kortsluiting in het brein. Maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat wat ik nu doe mij niet gelukkig maakt en als ik dit nog 40 jaar moet doen dat dat echt zonde zou zijn, zeker omdat je er zoveel tijd van je leven in investeert.

Uiteindelijk denk ik dat plezier in je werk daarom het belangrijkste is (in ieder geval nadat je zoveel verdiend dat je alle basis needs kan betalen). Als dat voor jou doorgroeien naar advocaat en daarna naar rechter is dan zou ik deze stap zeker maken. En qua verdiensten is het dan ook maar een tijdelijke teruggang in salaris. Dus een goede investering zou ik zeggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door yeehaw op 14-11-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:50:
Ja die grotius komt daarna dan wel weer.

Het advocatenkantoor heeft mij gevraagd of ik de opleiding wilde doen. En gaf zelf aan dat cliënten liever een advocaat hebben dan een jurist, dus dat zij het stimuleren.
Wat de statistieken jammer genoeg wel zeggen is dat vrouwen minder hard zijn in hun arbeidsvoorwaarde onderhandelingen. Zou dat hier ook kunnen spelen?

https://www.werkgeluk.nl/salarisonderhandeling/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:20
Klinkt als:
- je wil minder reistijd
- je wil lokaal werken
- je vindt het nieuwe salaris te weinig erkenning voor je toepasbare ervaring.

Wat ik nog niet duidelijk hoor, is een motivatie om advocaat te worden (met bijpassende inzet in opleiding en op termijn declarabele uren. Of dacht je echt dat je 8k gaat verdienen met 50% declarabel?).

Wat je kan doen:
- bij nieuwe werkgever aangeven dat je de 4k te weinig vindt.
- bij jezelf te rade gaan of je wel echt deze rol van commerciële advocaat wil invullen. Ik ken zakelijke dienstverleners wel een beetje: mooie verhalen, maar het draait uiteindelijk gewoon om declarabiliteit. Kan heel leuk zijn, maar moet je wel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kippiep
Tot nu toe heb ik juist altijd hard onderhandeld. Dat spel vind ik leuk. Daarom zit ik ook vrij hoog.

@Highland goede reactie. Dat heb ik wel ergens aangegeven. Het lijkt me leuk om betekenisvoller te zijn voor mijn eigen regio.
Die 50% ga ik voor mijn gevoel makkelijk halen. Dat klinkt misschien gek, maar ik heb genoeg ervaring om te weten wat ik kan. Ik ben alleen bang dat dit niet per se enorm gewaardeerd gaat worden, want die 50% vinden ze gewoon goed genoeg. Ze willen mensen niet meer betalen voor prestaties omdat daar ‘praat’ van komt. Daar heb ik moeite mee omdat dat betekent dat inzet niet echt beloond wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Laatst online: 09:20
Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:00:
Tot nu toe heb ik juist altijd hard onderhandeld. Dat spel vind ik leuk. Daarom zit ik ook vrij hoog.

@Highland goede reactie. Dat heb ik wel ergens aangegeven. Het lijkt me leuk om betekenisvoller te zijn voor mijn eigen regio.
Die 50% ga ik voor mijn gevoel makkelijk halen. Dat klinkt misschien gek, maar ik heb genoeg ervaring om te weten wat ik kan. Ik ben alleen bang dat dit niet per se enorm gewaardeerd gaat worden, want die 50% vinden ze gewoon goed genoeg. Ze willen mensen niet meer betalen voor prestaties omdat daar ‘praat’ van komt. Daar heb ik moeite mee omdat dat betekent dat inzet niet echt beloond wordt.
'Van betekenis zijn' moet je niet vertalen in 'het mag ook voor minder '. Sterker nog: wanneer je van betekenis bent, mag het voor de klant ook voor meer 😉

Het grote verschil zit in de opleiding. Wanneer die in werktijd mag, verklaart dat deels een lager salaris. Dan kun je een afspraak maken dat na afronding je productiviteitsnorm naar de gebruikelijke 70%/80% gaat, inclusief passend salaris.

Dat er 'maar praat van komt': dan moet de WG het beter uitleggen. Als dat echt als argument wordt gebruikt, klinkt mij dat overigens niet in de oren als modern of goed werkgerschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
De overheid staat niet voor niks bekend als gouden kooi als je nog niet aan de bovenkant van je loonschaal zit (waar ik vanuit ga gezien je zei <30). Het loon en de voordelen houden maar niet op bij de overheid. Als deze stap nodig is voor je carriere om rechter te worden, zal je hem toch ooit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Kippiep schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:00:

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg? Weet niet of deze mentaliteit dan bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Nou dat vind ik dus ook een slecht argument. Dan ga je dus voor middelmatigheid. Ik weet niet of dat zo goed bij me past. Van de andere kant is de overheid ook geen plek waar inhoud altijd het meest beloond wordt. Daarvoor zou ik dan toch naar de Zuidas moeten en dat wil ik niet.

Ik ga ook eens informeren wat de vooruitzichten na de opleiding zijn en hoe zij inzet waarderen, als dit niet uit salaris mag blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-05 20:37
Zeewolf schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:15:
De overheid staat niet voor niks bekend als gouden kooi als je nog niet aan de bovenkant van je loonschaal zit (waar ik vanuit ga gezien je zei <30). Het loon en de voordelen houden maar niet op bij de overheid. Als deze stap nodig is voor je carriere om rechter te worden, zal je hem toch ooit moeten maken.
Dit zijn ook mijn indirecte ervaringen. De stap naar de commerciele wereld valt dan vaak tegen. Die schalen je lager in, en laten je harder werken om het tegendeel te bewijzen.

In de wereld van IT consultancy zie ik zelden iemand de stap maken van de publieke sector naar declarabele uren. Andersom komt vaker voor, maar dat heeft 9 van de 10x iets met jonge kinderen te maken.

Mijn zus werkt bij de semi-overheid en de mate waarin ze gepamperd worden met secundaire voorwaarden maakt zelfs mij een beetje jaloers soms (met als toppunt random vrije dagen voor het hele team wat ze ook gewoon 'spa-days' noemen). Ik ben jonger en verdien meer met een nu nog lagere opleiding, maar heb wel het gevoel er meer voor te moeten doen en kunnen, zeker als je terugrekend naar gewerkte uren. Als ik het eerlijk bekijk weet ik niet of dat argument stand houdt. Zo bijzonder is het werk wat ik doe en de werkdruk/uren nou ook weer niet, maar als mijn commerciele organisatie significant minder zou betalen, dan stapte ik zeker over naar een verzekeraar/netbeheerder/(semi-)overheidsorganisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Ja de overheid bindt zo haar medewerkers. Maar de voldoening van een drukke werkdag en een succes behalen, dat heb ik al lang niet meer gehad. Wel uitgeput thuiskomen van een treinreis/file-avontuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

De reistijd is wel heel extreem. En klinkt ook als het grootste probleem.
Want die nieuwe mogelijke baan klinkt ook niet fantastisch eigenlijk.
(dat wil niet zeggen dat een overstap perse verkeerd is, maar misschien naar een andere toko?)

Is het niet een optie om te verhuizen? Dat zou ook wat kunnen oplossen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Ik ben juist terug verhuisd naar mijn familie een tijd geleden :) als familie in de randstad had gewoond, was het geen dilemma geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Qua primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden ga je het in een kleiner boetiekkantoor vrijwel altijd afleggen tegen de Rijksoverheid of de grotere Zuidaskantoren. Maar die acceptatie is er al bij je. Je doet dit vanuit een interne wens, ambitie en niet voor de centjes. Daarbij moet je natuurlijk wel zo veel mogelijk onderhandelen: het aanbod meer ervaren maar toch startende advocaten is op dit moment zeer zwak, dus speel dit uit.

Nog wat extra overwegingen:

Voor welk soort cliënten ga je werken? Binnen de Rijksoverheid werk je, neem ik aan, veelal met andere professionals vanuit het belang van de grote Rijksoverheid. Werk je straks juist voor het individu? Ga je ook werkzaam zijn in de sociale advocatuur? Of sta je alsnog groot-MKB en multinationals bij? Dat maakt je wijze waarop je aan het werk bent flink anders. Belangen verdedigen van een individu met weinig kennis en een kleine beurs heeft heel andere aandacht (onder tijdsdruk) nodig dan de verdediging van belangen van een multinational met een gedreven legal counsel met bijna unlimited budget.

Je moet 50% billable (chargeble, declarabel of hoe je het noemt) zijn. Is dat 4 uur per dag? Daarbij zijn er nogal wat nuances. Moet dat 4 uur zijn die daadwerkelijk wordt betaald? Het is ook gebruikelijk binnen de advocatuur dat je wel 8 uur 'chargeble' bent op een dag, maar dat - vanwege onderhandeling of onvrede met de cliënt - minder uren worden betaald. Gaat het dus om daadwerkelijk betaalde uren of enkel geschreven tijd? Dat maakt nogal uit want veel uren worden afgeschreven.

In navolging op billable en cliënten: bij kleine kantoren wordt vaak verwacht dat jij ook werk mee gaat brengen. Wie doet de acquisitie? Wordt dat ook van jou verwacht? Onderschat dit niet, want dan moet je buiten het draaien van al je billable uren óók nog op zoek naar nieuwe betalende cliënten. Dat kost vreselijk veel tijd, energie en vaak in privétijd de nodige etentjes e.d.

Je gaat nog de beroepsopleiding doen. In met name je eerste jaar heb je een flinke hoeveelheid huiswerk en opleidingsdagen. Hoe gaat men daar mee om? En hoe gaat men daar mee om in samenhang met je urennorm van 4u per dag?

Lang verhaal kort: lees tot in de puntjes. Staar je niet blind op salaris, reistijd en vier dagen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 23:32
Misschien een stom idee.. Maar zou het niet 50/50 of 60/40 kunnen tussen beide banen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

wauskoek schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:44:
Misschien een stom idee.. Maar zou het niet 50/50 of 60/40 kunnen tussen beide banen?
En dan ook nog studeren? Doe je lekker vanalles niets! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 19:43
Ik heb zelf recent een soortgelijke keuze gemaakt, van 5500 naar 3900, maar met betaalde opleiding en vooruitzicht van 9000 over (inmiddels) 2,5 jaar. Daarbij kon ik dichterbij familie wonen, minder lang reizen (dus vaker en meer thuis zijn). Tja; dan leg ik 19200 per jaar toe op mijn opleiding (feitelijk), maar dat heb ik er straks in een jaar weer uit. Ik koos dus voor zowel het korte (familie en thuis) als lange termijn (meer gaan verdienen) geluk.

[ Voor 12% gewijzigd door MoiZie op 14-11-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:09
Wat zijn de voorwaarden die aan de opleiding gesteld worden wat betreft terugbetalingsregeling en dergelijke? Zit je straks nog jaren vast aan deze werkgever?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kippiep
Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! Het heeft me erg geholpen. Ik neig er nu naar om het niet te doen. Het kost me de komende jaren te veel, zowel qua tijd als geld. Ik denk dat ik maar gewoon lekker even mijn spaarrekening blijf spekken, ouderschapsverlof opnemen en 1 dag per week naar Den Haag blijf reizen. Als de kleintjes dan allebei op school zitten, kan ik de afweging weer opnieuw maken.
Wat ook meespeelt: er zit volgens mij een crisis aan te komen. Dan zit ik bij de overheid veiliger met vast contract dan als rookie bij een mkb-bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
@MoiZie dat klinkt inderdaad vergelijkbaar! Hoe bevalt het? Is de afspraak over hoger salaris op papier vastgelegd? Heb je een tijdelijk contract nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Kippiep schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:38:
@MoiZie dat klinkt inderdaad vergelijkbaar! Hoe bevalt het? Is de afspraak over hoger salaris op papier vastgelegd? Heb je een tijdelijk contract nu?
Had dit jaren eerder moeten doen :) . De mate van vrij(heid/e tijd) is heerlijk. De afspraak staat niet op papier, maar gezien de opleiding wel vast; een huisarts verdient nu eenmaal X na zijn opleiding (en heeft dus voor mij geen noodzaak om op papier vast te leggen), zeker in deze arbeidsmarkt (met overal tekorten aan huisartsen; ik kan zó aan de bak). Als onderdeel van de opleiding heb ik dan inderdaad een contract voor de opleidingsduur. Nadien ben ik (initieel) ZZP-er.
Je opmerking mbt recessie begrijp ik ook wel, echter de markt voor advocaten zal altijd blijven bestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door MoiZie op 15-11-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippiep
Wat fijn dat het goed bevalt! Ik ben toevallig wel bekend met de voorwaarden voor huisartsen. Dat de opleiding zo slecht betaald verbaasde me wel, maar het is inderdaad zo terug verdiend. Fijn dat het goed uitgepakt heeft! Al lijkt me de opleiding en het werk als huisarts ook best pittig. Het werk dat je hiervoor deed, moet dan wel erg stressvol geweest zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
MoiZie schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:46:
Ik heb zelf recent een soortgelijke keuze gemaakt, van 5500 naar 3900, maar met betaalde opleiding en vooruitzicht van 9000 over (inmiddels) 2,5 jaar. Daarbij kon ik dichterbij familie wonen, minder lang reizen (dus vaker en meer thuis zijn). Tja; dan leg ik 19200 per jaar toe op mijn opleiding (feitelijk), maar dat heb ik er straks in een jaar weer uit. Ik koos dus voor zowel het korte (familie en thuis) als lange termijn (meer gaan verdienen) geluk.
MoiZie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:46:
[...]

Had dit jaren eerder moeten doen :) . De mate van vrij(heid/e tijd) is heerlijk. De afspraak staat niet op papier, maar gezien de opleiding wel vast; een huisarts verdient nu eenmaal X na zijn opleiding (en heeft dus voor mij geen noodzaak om op papier vast te leggen), zeker in deze arbeidsmarkt (met overal tekorten aan huisartsen; ik kan zó aan de bak). Als onderdeel van de opleiding heb ik dan inderdaad een contract voor de opleidingsduur. Nadien ben ik (initieel) ZZP-er.
Je opmerking mbt recessie begrijp ik ook wel, echter de markt voor advocaten zal altijd blijven bestaan.
Vergelijk je hier nu je oude salaris met de verwachte zzp-omzet na je opleiding?

[ Voor 35% gewijzigd door wheel op 15-11-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
wheel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:06:
[...]

[...]

Vergelijk je hier nu je oude salaris met de verwachte zzp-omzet na je opleiding?
Dat wat ik mijzelf uitbetaal.
Kippiep schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:18:
Wat fijn dat het goed bevalt! Ik ben toevallig wel bekend met de voorwaarden voor huisartsen. Dat de opleiding zo slecht betaald verbaasde me wel, maar het is inderdaad zo terug verdiend. Fijn dat het goed uitgepakt heeft! Al lijkt me de opleiding en het werk als huisarts ook best pittig. Het werk dat je hiervoor deed, moet dan wel erg stressvol geweest zijn
Ziekenhuis is niet te vergelijken (en geen wonder dat er een enorm tekort aan arts-assistenten ontstaat daar); 50+ uur per week, waarvan maar 38 betaald, versus mijn 3,5 dag per week nu van 8 tot 1730.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:33
Het overstappen van de overheid naar de commerciële wereld kan nogal eens een hele verandering zijn. Met name zorgen voor je eigen opdrachten en jezelf commercieel neerzetten vergt veel tijd. Op zondagen nog even wat offertes maken of lezen van collega’s is geen uitzondering.

En dat is vaak niet meegeteld in de uren verdeling. De reistijd is wellicht wat lang nu maar die tijd ga je ook weer verliezen met de studie.

Ik zou het voornamelijk bekijken op het gebied van het werk zelf, kan je binnen je huidige werkomgeving de juiste uitdagingen en carrière pad bewandelen om je doel te behalen? Zijn er soortgelijke mogelijkheden binnen de overheid om wat meer regionaal te betekenen , bijvoorbeeld op tijdelijke basis in de buurt projecten te gaan doen gedetacheerd vanuit de Rijksoverheid.

Als je graag een opleiding wil doen , en niet een die semi verplicht is, is er ook ruimte zat.

Ik heb zelf de omgekeerde weg bewandeld, en wil niet meer terug. Het is soms even zoeken maar er is zoveel te doen in (semi) overheids land waar je echt je ei in kwijt kan zonder te hoeven veranderen van werkgever.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kippiep
Voor de geïnteresseerden: het verhaal krijgt nog een staartje. Het advocatenkantoor heeft het aanbod flink omhoog gegooid. Netto wordt het salaris dus redelijk vergelijkbaar. Nu toch maar weer even over nadenken of het hem toch gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kippiep schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:04:
Voor de geïnteresseerden: het verhaal krijgt nog een staartje. Het advocatenkantoor heeft het aanbod flink omhoog gegooid. Netto wordt het salaris dus redelijk vergelijkbaar. Nu toch maar weer even over nadenken of het hem toch gaat worden!
Ik ben wel benieuwd om te gaan lezen wat je uiteindelijk beslist! Succes!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Kippiep
We hebben een overeenkomst, dus het wordt toch een switch. Over 10 jaar wil ik richting de rechtspraak, dus dan komen alle veilige arbeidsvoorwaarden wel weer terug. Voor nu heb ik enorm veel zin om nieuwe dingen te leren in een nieuw beroep met nieuwe collega’s:) het geeft me nu al energie!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:38
Kippiep schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:08:
We hebben een overeenkomst, dus het wordt toch een switch. Over 10 jaar wil ik richting de rechtspraak, dus dan komen alle veilige arbeidsvoorwaarden wel weer terug. Voor nu heb ik enorm veel zin om nieuwe dingen te leren in een nieuw beroep met nieuwe collega’s:) het geeft me nu al energie!
Ik ben niet al te lang geleden naar een minder betalende baan gegaan, vanuit een zeer lucratieve sales rol naar een nog steeds erg goede, maar toch echt wat minder betalende architectuur rol bij ‘t zelfde bedrijf. Ten opzichte van vorig jaar (ruim 200% van target) verdien ik de helft. (Ten opzichte van normaal ongeveer 20 minder)

Geen moment spijt van.

Meer voldoening en werkplezier is onbetaalbaar. Natuurlijk is dit een statement dat je alleen vanuit privilege kan maken, maar als jij dat niet ook had gekund had je het überhaupt niet overwogen.

Bovendien: je kan altijd terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Zeewolf schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:15:
Is dat zo? Heb als IT-er weleens gekeken maar dan werd ik niet blij van het bruto salaris… Misschien is het inmiddels anders. Of ik keek bij de verkeerde overheden :)

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:48
Lijkt het je leuker? Doen. Plezier in je werk is onbetaalbaar.

Sowieso heb ik de rijksoverheid als werkgever qua cultuur en arbeidsethos niet bepaald hoog in het vaandel staan. Dus ook om een ander ritme en een andere cultuur mee te krijgen een uitstapje waard.

De echte vraag is natuurlijk of je het nog kunt leien met die achteruitgang, maar gezien je leeftijd en de vooruitzichten op een baan als advocaat lijkt me dat voorlopig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik kan niet voor jou bepalen hoe belangrijk geld voor je is.

Ikzelf zou bereid zij om met jou salaris 2k p.m. in te leveren voor je droombaan.
Ik ben daarvoor juist naar het rijk gegaan omdat ik maatschappelijk relevant bezig wilde zijn en top secundaire arbeidsvoorwaarden wilde (reistijd= werktijd bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Wat stoer en vooral dapper dat je dit durft en aangaat! Ben benieuwd of het bevalt.

Zit je kwa secondaire arbeidsvoorwaarden gelijk als met de overheid? (zit zelf ook bij ezk dus weet een beetje wat je kan missen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Laatst online: 08-05 10:44
FreakNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:48:
[...]

Is dat zo? Heb als IT-er weleens gekeken maar dan werd ik niet blij van het bruto salaris… Misschien is het inmiddels anders. Of ik keek bij de verkeerde overheden :)
Haha hetzelfde hier. IT wordt binnen de overheid simpelweg niet zo gewaardeerd als andere functies. Of buiten de overheid worden we juist heel erg gewaardeerd, net hoe je het bekijkt natuurlijk :)

Gefeliciteerd met je keuze TS!

Acties:
  • +98 Henk 'm!

• Kippiep
Een update voor wie het wil weten… de baan was 3x niks! Ik ben weer lekker terug bij mijn oude werkgever met goede afspraken over het reizen. Volop nieuwe energie en ook weer mijn fijne salaris terug :)
Dus was het de juiste beslissing? Toch wel, anders was ik altijd blijven piekeren. Gelukkig is het goed uitgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Om welke was de baan niks?

Wel tof dat je het hier nog even post én dat je weer terug kon naar je oude werkgever (met het fijne salaris).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
Kippiep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:06:
Een update voor wie het wil weten… de baan was 3x niks! Ik ben weer lekker terug bij mijn oude werkgever met goede afspraken over het reizen. Volop nieuwe energie en ook weer mijn fijne salaris terug :)
Dus was het de juiste beslissing? Toch wel, anders was ik altijd blijven piekeren. Gelukkig is het goed uitgepakt.
Soms moet je het gewoon even proberen om te ontdekken of het wat is. Fijn dat je terug kon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:51
Of je hebt een baan waarin moeilijk mensen te vinden zijn.. OF je hebt toch best een fijne werkgever.
Hoe dan ook, mooi dat je terug kon met goede afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
Reken je uurloon eens uit op beide casussen op de uren die je van huis bent en kijk of het je dit waard is.

Zo heb ik ook de beslissing gemaakt, werk nu op fiets afstand van huis

Edit: niet ver genoeg gelezen. Fijn dat je terug kon

[ Voor 13% gewijzigd door boombes op 16-02-2024 19:48 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:41

Blokker_1999

Full steam ahead

Gadgeteer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Of je hebt een baan waarin moeilijk mensen te vinden zijn.. OF je hebt toch best een fijne werkgever.
Hoe dan ook, mooi dat je terug kon met goede afspraken.
Of zijn vorige baas was gewoon zeer tevreden over het geleverde werk. Ik ben enkele jaren terug ook bijna terug gegaan naar mijn eerste werkgever net omdat men mij maar al te graag terug wenste en ik op dat moment net zonder werk was gevallen.

En daarnaast is het altijd leuk om eens even te gaan kijken of het gras aan de overkant echt wel zo groen is. Liever iemand die vertrekt en terugkomt dan iemand die wil vertrekken maar toch nog even langer blijft omdat er een goed tegenvoorstel is maar dan enkele maanden later alsnog vertrekt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
Sowieso vind ik het leuk om de afloop te lezen. Wat maakte de baan niet leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake80
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-01 22:31
ga nooit terug in salaris krijg je dik spijt van. Is er geen perspectief dat je bij je nieiwe baan weer door kan grooeien naar 5100 rijks overheid is een stabiele werkgever. Goede persioen goed cao.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cedras
  • Laatst online: 11-05 22:20
Pancake80 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:27:
ga nooit terug in salaris krijg je dik spijt van. Is er geen perspectief dat je bij je nieiwe baan weer door kan grooeien naar 5100 rijks overheid is een stabiele werkgever. Goede persioen goed cao.
Ik zou het topic lezen. En die tip is gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Buiten dat je reactie meer dan een jaar te laat is;
Waarom zou je niet terug gaan in salaris?

Persoonlijk heb ik mijn 150k per jaar vervangen door (indertijd) 50k per jaar om het werk waar ik al jaren een hekel aan had te vervangen door werk waar ik echt plezier in heb. Ondertussen na 3 jaar weer op 80k en dat zal niet heel veel meer stijgen maar in plaats van de hele week te werken en het hele weekend voor pampus te liggen omdat het werk me zoveel energie kostte heb ik nu de hele week lol om vervolgens het weekend lol te hebben..... Ik begrijp dat jij liever die 150k en geen leven zou hebben boven de helft maar dan wél een leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake80
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-01 22:31
wat hield dat werk dan in? Hangt af van de invulling om op die 150k te komen?
lol @tweakers jullie recommended forum posts die op de eerste pagina van tweakers.net staan. ZIjn een jaar oud. iig vond ik het wel de moeite waard om te reageren en heb zelfs een account aangemaakt.
iig mooi man goede keus geweest dus. O+

[ Voor 61% gewijzigd door Pancake80 op 17-02-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:16:
[...]
mijn 150k per jaar vervangen door (indertijd) 50k per jaar
Omzet en salaris zijn niet eenvoudig 1-op-1 te vergelijken :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ten eerste, geld maakt niet gelukkig. Ten tweede, je moet kijken naar waar je het meeste plezier uithaalt. Ten derde kan je ook nog kijken naar perspectief.

In dit geval zou hij 4k krijgen en een opleiding, na het afronden van zo'n opleiding zal het salaris gaan stijgen, dus er is zeker perspectief.

Een vriend van mij heeft dit een paar jaar geleden gedaan, van GGZ naar Politie, eerst ging hij naar beneden, maar nu zal hij wel weer redelijk hetzelfde zitten. Je krijgt daar niet zozeer beter betaald, maar hij vindt het werk fantastisch.

Natuurlijk wil je nooit naar beneden in loon, maar je moet ook naar je waarde kijken in iedere situatie. In jouw bestaande beroep ben je meer waard dan in de meeste andere beroepen, dit door beperkte kennis en/of ontbreken van papieren. Zet je jezelf vast op alleen stijgen in loon, dan beperk jij jezelf enorm.

En goed, wat ik al zei, geld maakt niet gelukkig. Geen geld maakt wel ongelukkig, maar uiteindelijk zijn de meeste van ons 4-5 dagen per week aan het werk, hoe belangrijk is het plezier in het werk tegenover een duurdere auto waarmee naar je werk rijdt? Of extra luxe als je een week op vakantie bent? Ga je dus voor meer plezier voor die 40 uur per week, of voor een beetje meer plezier voor gemiddeld een paar uur per week?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04:03
Hoeveelheid loon is niet het belangrijkste; het gaat er niet om hoeveel je verdiend, maar hoeveel je overhoudt.
Als je een max tarief woon-werk km vergoeding krijgt van bijvoorbeeld 25km enkele reis en je moet 75 km enkele reis rijden om naar je werk te komen, dan betaal je maandelijks een flink bedrag aan brandstof uit eigen zak, om maar niet te rekenen met extra onderhoudskosten en afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:06:
Omzet en salaris zijn niet eenvoudig 1-op-1 te vergelijken :)
Vandaar ook dat ik het expliciet vermeld. Volgens mij lag de netto winst ergens tussen de 90k en 100k. Maar zoals je wellicht weet is ook dat niet 1-op-1 te vergelijken (maar wel een stuk beter dan omzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:51
Blokker_1999 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:55:
[...]

Of zijn vorige baas was gewoon zeer tevreden over het geleverde werk. I
Dat kan natuurlijk ook nog. Maar dan nog zal hij ook tevreden genoeg moeten zijn met zijn werkgever om ook echt de stap te zetten om terug te gaan. Wanneer je ergens vertrekt, ligt er vaak een flinke drempel om terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:59
Pancake80 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:43:
wat hield dat werk dan in? Hangt af van de invulling om op die 150k te komen?
lol @tweakers jullie recommended forum posts die op de eerste pagina van tweakers.net staan. ZIjn een jaar oud. iig vond ik het wel de moeite waard om te reageren en heb zelfs een account aangemaakt.
iig mooi man goede keus geweest dus. O+
Volgens je eerste statement zou dat niet uit moeten maken: nooit terug in salaris, daar krijg je spijt van.
Het ligt toch serieus genuanceerder dan dat.
Zoals vaker aangehaald breng je veel tijd op je werk door. Als je iets doet wat je echt niet leuk vindt dan kan daar nog zoveel geld tegenover staan, het is imo een slechte keuze.

Wel belangrijk om niet door de bodem te zakken: wat heb je nodig per maand?
Ook dat verschilt enorm van persoon tot persoon. De een zit met 5K netto per maand in de schuldhulpverlening en de ander spaart 50% van z'n inkomen. Dan zal er ook verschil zitten in het gemak waarmee je teruggang in salaris opvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

:D
Eind goed al goed ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07

mjl

Ugh

Gek idee voor een eventuele volgende kans: ga 5 dagen werken, qua reisuren vs 8 uur meer werken kom je haast gelijk uit. Of 4x9. Dan kan je salaris bij je nieuwe werkgever ook 20% omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door mjl op 19-02-2024 23:00 ]

-------

Pagina: 1