ejdvandenberg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:30:
Ik heb niet echt een oplossing, maar zit met een nieuwe KPN box wel min of meer in hetzelfde schuitje.
Mijn beunoplossing is voorlopig de oude box blijven gebruiken, maar dat is natuurlijk ook niets.
Misschien een stomme offtopic vraag. Maar wat is dan wel de 'correcte/normale' om meerdere inputs en een soundbar op een beamer aan te sluiten? Ik heb dit nu met een hdmi switch met audio extractor, maar zelfs als ik maar 1 input device zou gebruiken blijf je met 3 afstandsbedieningen zitten zonder Harmony.
Edit: nu ik dit teruglees is dit een chagrijnige manier om te zeggen dat ik verbaasd ben dat ze hiermee zijn gestopt terwijl er geen alternatieven/concurrenten zijn/waren.
Het business model van Harmony deugde eigenlijk niet. Ze probeerden geld te verdienen met de verkoop van hardware, terwijl ze in feite een service aanboden. Het mooie van Harmony was dat je altijd je nieuwe apparaten kon toevoegen. Maar dat betekent ook dat Harmony kosten moest maken om die nieuwe apparaten in de database te stoppen. Mensen kopen niet zo vaak een nieuwe afstandsbediening, zeker niet als je zo'n fijne Harmony hebt. Maar mensen kopen wel steeds nieuwe apparaten waarvan ze verwachten dat ze die kunnen bedienen met Harmony. Wellicht hadden ze meer bestaansrecht als ze het als abonnement hadden aangeboden, maar then again. Welke consument gaat maandelijks betalen voor een afstandsbediening? Mensen blijven liever aanmodderen met meerdere klote-afstandsbedieningen dan te investeren in een geweldig systeem, want dat was het.
Dat model loopt een keer stuk. Als vervolgens het aantal apparaten totaal explodeert (veel werk voor Harmony) en sommige apparaten zelfs geen IR meer ondersteunen maar hun eigen proprietary RF-protocollen gaan gebruiken, dan houdt het op. Ik heb zelf meteen nog een extra Harmony besteld toen ik hoorde dat ze ermee stopten, maar het systeem is op sterven na dood. Vroeg of laat komt hier ook een waardeloze TV-provider met z'n eigen settopbox die ik niet met bluetooth kan aansturen. Ik ben handig, dus ik kan vast via een Raspberry Pi iets maken dat de IR-commando's van de Harmony ontvangt en dan de bijbehorende knoppen op de originele RF-afstandbediening indrukt, maar ook dat houdt een keer op.
Dankjewel fabrikanten van hardware, dat jullie allemaal je eigen systeem willen pushen. De wereld van technologie had zo mooi kunnen zijn, als er geen wereld van beleggers zou bestaan. Die kortzichtig de klanten in hun eigen systeem willen houden. Hopelijk gaan er nog een paar fabrikanten failliet aan hun domme keuzes.