Zonwering op dakkapel waar ramen naar buiten gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasonaryPP
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 12:43
Ik ben op zoek naar zonwering voor onze twee dakkappellen.

Echter een belangrijk detail: de ramen gaan naar buiten open i.p.v. het gebruikelijke naar binnen (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTV9IuvXzLjAzeYSQsEdL7a6HYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H1LOBtwR7jdi5cvs9cXe5xA2.png?f=user_large

Op de foto is ook goed te zien dat er niet heel veel ruimte is om de zonwering vast te maken boven het raam.

Heeft iemand een idee hoe ik alsnog zonwering kan plaatsen op een dergelijke dakkapel?

[ Voor 4% gewijzigd door MasonaryPP op 14-11-2022 11:17 . Reden: formatting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55
Als het gaat over screens/rolluiken, dan moet je in dit geval zorgen dat de cassette (en bij een rolluik ook de uitstekende lamel) in de overstek wordt weggewerkt.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasonaryPP
GermanPivo schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:48:
Als het gaat over screens/rolluiken, dan moet je in dit geval zorgen dat de cassette (en bij een rolluik ook de uitstekende lamel) in de overstek wordt weggewerkt.
Dank voor de tip, ik had nog niet begrepen dat dat uberhaupt mogelijk is. Heeft dat nog gevolgen voor de (bouw)kwaliteit van de dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:54
Een markies of uitvalscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55
MasonaryPP schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:19:
[...]

Dank voor de tip, ik had nog niet begrepen dat dat uberhaupt mogelijk is. Heeft dat nog gevolgen voor de (bouw)kwaliteit van de dakkapel?
Het is een vrij gangbare oplossing, dus in de meeste gevallen niet. Tenzij er een bijzondere constructie achter het boeideel zit.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Andere oplossing is, scharnieren alleen aan bovenzijde plaatsen, dan onderin alleen een uitzettertje plaatsen.
Raam alleen openen als screen helemaal omhoog is.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:42
Ga er maar van uit dat je het niet moet doen.

Tenzij het boeibord verstevigd is voor constructie.

Slaat er een windvlaag onder ben je minimaal je boeibord kwijt en zonnescherm. Plus een hoop schade bij jezelf of zelfs buren.

Binnen zonwering is eigenlijk het enige. Of laten controleren of je boeibord constructie stevig genoeg is om een zonnescherm te plaatsen. Maar reken daar maar niet op.

[ Voor 13% gewijzigd door To_Tall op 14-11-2022 20:14 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Ook lastig om aan te brengen gezien ze naar buiten los gaan, maar wel eens gedacht aan raamfolie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Minder eenvoudig maar ook minder ingrijpend: screendoek met zuignappen:

Afbeeldingslocatie: https://zonweringzuignap.com/wp-content/uploads/2022/07/kozijn.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WkAY3rGZ5keDSu2Meb_wv1hAVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kl8nihAMyobnf7BACvzRCIiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYcNYFdPJ3SCqOlrTTPhTyDtnOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLR2t4jXOOiInxoJhJKA7lzj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik gedaan. Die laat ik de hele zomer zitten (want het is toch een slaapkamer) en kan ik er dus 2x per jaar, met een klein beetje gehannes en uit het raam hangen, erop klikken. Werkt wel heel goed

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
bonzz.netninja schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit heb ik gedaan. Die laat ik de hele zomer zitten (want het is toch een slaapkamer) en kan ik er dus 2x per jaar, met een klein beetje gehannes en uit het raam hangen, erop klikken. Werkt wel heel goed
Ziet er goed uit, kan je zeggen (eventueel DM) waar je deze vandaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

BBB-Nick schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:00:
[...]

Ziet er goed uit, kan je zeggen (eventueel DM) waar je deze vandaan heb?
Ik heb ze laten maken hier om de hoek bij kroon zonwering in Utrecht, maar als je googled op "screendoek tourniquet" of iets van die strekking zijn er genoeg (web) partijen die dit voor je maken. Inmeten heb ik laten doen maar in retrospectief hoeft dat ook niet, want zo exact komt deze constructie sowieso niet.

Enige nadeel, je moet wel boren in je (houten) kozijn. Maar goed, whatf

[ Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-11-2022 15:02 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasonaryPP
bonzz.netninja schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een mooie oplossing, dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Ik heb op onze dakkapel op het zuiden zonwerende folie geplakt. Is flink donker ook, laat 35% door, maar je hebt ze ook wel in 50% en qua warmte is dat niet eens heel veel slechter.

Afgelopen zomer heeft onze zoon gewoon kunnen slapen in dat kamertje zonder last van de warmte.

Dan het nadeel: in de winter werkt het ook zonwerend, dus minder gratis warmte van de zon. Dit blijkt in de praktijk ook heel erg mee te vallen, want die halve millimeter raamfolie op de buitenkant isoleert en de warmte overdracht tussen kunststof en lucht is lager dan die van glas naar lucht.
Pagina: 1