Eerste vrije markt appartement huren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Dag Allen,

Ik ben op zoek naar wat feedback over een huurappartement in de vrije markt.
Mijn vriendin en ik gaan voor het eerst samenwonen (26). Nu gaan wij voor het eerst de vrije markt op en hebben wij gisteren onze eerste bezichtiging gehad. Overrompeld met hoeveel er te zien is en waar je naar moet kijken heb ik toch zo mijn twijfels. Nu wil ik graag wat relativeren en zodoende jullie feedback vragen naar wat jullie zouden adviseren in mijn plaats.

Achtergrond:
We zijn net een jaartje of 1.5 samen en wonen apart van elkaar. Nu wilden we samen gaan wonen in de regio Den Bosch, daar waar het centraal ligt. Ook leuk in bereik van de stad. Verdienen teveel voor de sociale huur, dus blijft er een paar opties over; huren op de vrije markt of iets kopen. Kopen lijkt niet verstandig onder de huidige omstandigheden, hebben echter nog nooit samen gewoond.

Het huur appartement:
Gelegen in de maaspoort Den Bosch, aan de Maasboulevard, google maps link: https://goo.gl/maps/dELjJAPAh9RpkGMA9. Prachtige locatie, welliswaar het minste appartement met weinig zicht op de maas, ja vanuit 2 raampjes en schuin vanaf het balkon, enfin je kan niet alles hebben, alleen waren de verwachtingen wellicht dat je vanuit de woonkamer zo over de Maas keek zoals elk ander appartement.

Het appartement een paar verdiepingen hoger heeft een half jaar geleden te koop gestaan; https://www.viermakelaars...ut-van-Hanswijkplein-164/ dit is mooi referentie materiaal met desbetreffende
plattegrond: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k485H_gmsCgjrxT3ULs92YkdKKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ujtj2YmNlfF4ADWvS7aE3QJl.png?f=fotoalbum_large. Verder zit er een nette keuken en badkamer in.

Helaas is het appartement wat wij gisteren bekeken hebben wat lager in het complex en zijn de keuken en badkamer wat gedateerd (eerlijk is eerlijk, op de fotos ziet het er allemaal iets beter uit dan in het echt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU74thRPQaS4AL8Uck-z7C7kZXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L4olLfi3IpFNSRPUksaSIJ3v.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xeguCEsrXir8UiJa06Zp91Cxp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mhAaVtdVlidSp9JNZHNKq6r0.png?f=fotoalbum_large

Nu moet ik toegeven dat de eisen hoog zijn en die vinden wij niet. Enige wat ons tegen staat is de keuken die toch wat laag oogt als je mij er in ziet staan, wij zijn van ongeveer gelijke lengte. Zeker als mensen die graag koken en in de keuken staan is het misschien wat lastig. Graag hoor ik wat jullie ervan denken!
De overige kamers zijn groot en ruim, zie plattegrond ook.

Enige dingen over het complex:
  • Er is blokverwarming, dus gasloos appartement, je betaald voor de afgenomen warmte, daar waar het al aardig warm is daarbinnen
  • Er is een berging van 8m2 in de kelder
  • Er is 1 parkeerplek in de parkeergarage
Dan de prijzen die erbij horen:
Het appartement met woonoppervlak van 95m2 staat te huur voor 1280 euro kaal. Daarbovenop komen +- 200 euro servicekosten die eigenlijk alleen bestaan uit de warmte die je verbruikt. Dan nog elektra van +- 100 euro per maand en nog wat water en andere zaken die verplicht/nodig zijn.

Ik ken de verhuurder, wij zijn dus zolang wij interesse hebben de enige gegadigden.

Waar ik mee in mijn maag zit:
  • De prijs is toch aardig flink, zeker als ik weet dat de vorige huurder 1080 euro kaal betaalde
  • De keuken is wat gedateerd en laag voor ons, verder heeft de verhuurder aangegeven niets aan te willen passen aan de keuken
Wat positieve noten:
  • Na gesprek met ouders is toch wel duidelijk dat het heel groot is en mooi dat we dit kunnen veroorloven, vroeger hebben zij in hele andere huizen gewoond (nu zijn de standaarden ook wel anders)
  • De woonkamer en de kamers zijn echt huge
  • De locatie is ook top
  • Er is geen minimale huur termijn, opzeg termijn is 1 maand, dus mochten we iets anders treffen kunnen we er al binnen een jaar uit!
De tradeoff is dat er weinig zo groot en mogelijk moderner te vinden is voor deze prijs. De prijs zal bij een modernere richting al meer richting de 1500 gaan lijkt mij.. En als je al iets modern en voor deze prijs vindt is het eerder richting de 60-70m2..

Nu hoor ik graag hoe jullie erover denken! Alle feedback is welkom, ik weet dat onze verwachtingen hoog zijn omdat wij een duidelijke smaak hebben die niet te betalen is.

Hoe zouden jullie denken over het betwisten van de huur prijs en te proberen richting de 1200 te praten? Zijn daar mogelijkheden toe? De verhuurder heeft ons destijds een beetje misleid door het te vertellen alsof het 120m2 had, nu blijkt het 95m2 te zijn zonder balkon en berging...

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 12:27
Zoals je zelf al aangeeft is de prijs misschien wel stevig, maar als ik zo snel rondkijk is het gewoon marktconform.

Met de keuken lijkt mij weinig mis, er is geen verhuurder die daar iets aan gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dat kan behalve een voordeel ook een nadeel zijn.

Zou je het bijvoorbeeld een probleem vinden om naar de huurcommissie te stappen als dat nodig is?
je betaald voor de afgenomen warmte
Zijn er warmtemeters geplaatst?
Er is geen minimale huur termijn, opzeg termijn is 1 maand, dus mochten we iets anders treffen kunnen we er al binnen een jaar uit!
Dit geldt voor vrijwel alle huurovereenkomsten voor woonruimte. Een opzegverbod gedurende een jaar is in de meeste gevallen nietig, bijvoorbeeld als het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd betreft.
Hoe zouden jullie denken over het betwisten van de huur prijs en te proberen richting de 1200 te praten? Zijn daar mogelijkheden toe?
Een van de mogelijkheden is de toetsing van de aanvangshuurprijs op grond van art. 7:249 BW door de huurcommissie.

Het belangrijkste is dus om eerst zelf te schatten wat de maximale huurprijs is op grond van het woningwaarderingsstelsel. Dat kan met de huurprijscheck via de (vernieuwde) website van de huurcommissie:

https://www.huurcommissie.nl/huurcommissie-helpt

Eventuele gebreken bij aanvang huur mogen daarbij worden betrokken, maar moeten wel aantoonbaar zijn als de huurcommissie een uitspraak doet. Bij tijdelijke huurovereenkomsten van twee jaar of korter kan een toetsing van de aanvangshuurprijs door de huurcommissie ook tot zes maanden na afloop van de overeenkomst. Zorg er daarom altijd voor dat je direct bij aanvang (voor je spullen in huis zet) gedetailleerde foto's maakt waarmee de maximale huurprijs op grond van het woningwaarderingsstelsel kan worden aangetoond, bijvoorbeeld door een meetlat of meetlint in beeld te brengen. Die foto's zijn sowieso ook nuttig om de staat van de woning aan te tonen bij vertrek.

Als de aanvangshuurprijs boven de liberalisatiegrens ligt is de overeenkomst geliberaliseerd en mag elke huurprijs worden overeengekomen tussen de huurder en verhuurder. Maar als de maximale huurprijs op grond van het woningwaarderingsstelsel de liberalisatiegrens niet overschrijdt in het jaar waarin de huur aanvangt, dan mag de maximum huurprijs niet hoger zijn dan de WWS huurprijs.

Let op: Hugo de Jonge is voornemens om de liberalisatiegrens (ik begrijp in 2023) te verhogen, maar een huurovereenkomst voor zelfstandige woonruimte blijft geliberaliseerd als de aanvangshuurprijs boven de liberalisatiegrens lag in het jaar waarin de huur aanving. De wijziging van de liberalisatiegrens heeft dus geen werking voor lopende overeenkomsten, ook niet bij een toetsing van de aanvangshuurprijs door de huurcommissie.
De verhuurder heeft ons destijds een beetje misleid door het te vertellen alsof het 120m2 had, nu blijkt het 95m2 te zijn zonder balkon en berging.
De meeste (zo niet alle) verhuurovereenkomsten voor woonruimte anders dan die door een woningbouwvereniging kunnen worden aangeduid als een consumentenovereenkomst. Het verstrekken van misleidende informatie kan afhankelijk van de omstandigheden een oneerlijke handelspraktijk zijn.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met wat ik noem blijft bij jou/jullie.

TL/DR:

- schat eerst de maximale huurprijs met de huurprijscheck op de website van de huurcommissie
- hoeveel punten is de woning (naar schatting) nu waard?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Let vooral op zeker momenteel met de blokverwarming als het met voelers op de radiatoren gaat dan zou ik voorzichtig zijn. Zoek er maar eens je komt nog wel eens hele vreemde waardes en verbruiken tegen die tot hoge kosten en of discussie leiden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Frogmen schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:40:
Let vooral op zeker momenteel met de blokverwarming als het met voelers op de radiatoren gaat dan zou ik voorzichtig zijn. Zoek er maar eens je komt nog wel eens hele vreemde waardes en verbruiken tegen die tot hoge kosten en of discussie leiden.
Ja het betreft alleen op de radiator, er is geen thermostaat aanwezig. Zou u hier wat over kunnne uitwijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoek maar internet of topics hier. Heb er zelf geen directe ervaring mee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Real schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:25:
[...]

Dat kan behalve een voordeel ook een nadeel zijn.

Zou je het bijvoorbeeld een probleem vinden om naar de huurcommissie te stappen als dat nodig is?

[...]

Zijn er warmtemeters geplaatst?

[...]

Dit geldt voor vrijwel alle huurovereenkomsten voor woonruimte. Een opzegverbod gedurende een jaar is in de meeste gevallen nietig, bijvoorbeeld als het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd betreft.

[...]

Een van de mogelijkheden is de toetsing van de aanvangshuurprijs op grond van art. 7:249 BW door de huurcommissie.

Het belangrijkste is dus om eerst zelf te schatten wat de maximale huurprijs is op grond van het woningwaarderingsstelsel. Dat kan met de huurprijscheck via de (vernieuwde) website van de huurcommissie:

https://www.huurcommissie.nl/huurcommissie-helpt

Eventuele gebreken bij aanvang huur mogen daarbij worden betrokken, maar moeten wel aantoonbaar zijn als de huurcommissie een uitspraak doet. Bij tijdelijke huurovereenkomsten van twee jaar of korter kan een toetsing van de aanvangshuurprijs door de huurcommissie ook tot zes maanden na afloop van de overeenkomst. Zorg er daarom altijd voor dat je direct bij aanvang (voor je spullen in huis zet) gedetailleerde foto's maakt waarmee de maximale huurprijs op grond van het woningwaarderingsstelsel kan worden aangetoond, bijvoorbeeld door een meetlat of meetlint in beeld te brengen. Die foto's zijn sowieso ook nuttig om de staat van de woning aan te tonen bij vertrek.

Als de aanvangshuurprijs boven de liberalisatiegrens ligt is de overeenkomst geliberaliseerd en mag elke huurprijs worden overeengekomen tussen de huurder en verhuurder. Maar als de maximale huurprijs op grond van het woningwaarderingsstelsel de liberalisatiegrens niet overschrijdt in het jaar waarin de huur aanvangt, dan mag de maximum huurprijs niet hoger zijn dan de WWS huurprijs.

Let op: Hugo de Jonge is voornemens om de liberalisatiegrens (ik begrijp in 2023) te verhogen, maar een huurovereenkomst voor zelfstandige woonruimte blijft geliberaliseerd als de aanvangshuurprijs boven de liberalisatiegrens lag in het jaar waarin de huur aanving. De wijziging van de liberalisatiegrens heeft dus geen werking voor lopende overeenkomsten, ook niet bij een toetsing van de aanvangshuurprijs door de huurcommissie.

[...]

De meeste (zo niet alle) verhuurovereenkomsten voor woonruimte anders dan die door een woningbouwvereniging kunnen worden aangeduid als een consumentenovereenkomst. Het verstrekken van misleidende informatie kan afhankelijk van de omstandigheden een oneerlijke handelspraktijk zijn.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met wat ik noem blijft bij jou/jullie.

TL/DR:

- schat eerst de maximale huurprijs met de huurprijscheck op de website van de huurcommissie
- hoeveel punten is de woning (naar schatting) nu waard?
Thanks ik kom op een huurwaarde van ~1135 euro als ik het bereken via de huurwaarde tool die je linkte. Wellicht hier en daar een klein foutje. Zal het vanmiddag als ik iets meer tijd heb beter berekenen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmTrfxR6SwriiN_Gy5ccdbj5KuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3fIfXISeSqvd8m4rkxpLRSjz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
BarendBotje schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:00:
[...]
Thanks ik kom op een huurwaarde van ~1135 euro als ik het bereken via de huurwaarde tool die je linkte.
Als dat klopt, dan zit de WWS waarde dus boven de huidige liberalisatiegrens en mogen de verhuurer en jij/jullie elke huurprijs overeenkomen. Heb je de juiste WOZ waarde gehanteerd?

Hieronder overigens de brief van De Jonge. De grens lijkt te worden opgetrokken naar 187 punten, maar dit is nog maar een vooraankondiging:

https://www.rijksoverheid...ver-regulering-middenhuur

Zitten er warmtemeters in de woning? Hoe wordt je energieverbruik dus berekend? Zeker bij de hoge energieprijzen is dat wel relevant, want anders betaal je mee voor de stookkosten van de buren hoe zuinig je ook bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Real schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:39:
[...]

Als dat klopt, dan zit de WWS waarde dus boven de huidige liberalisatiegrens en mogen de verhuurer en jij/jullie elke huurprijs overeenkomen. Heb je de juiste WOZ waarde gehanteerd?

Hieronder overigens de brief van De Jonge. De grens lijkt te worden opgetrokken naar 187 punten, maar dit is nog maar een vooraankondiging:

https://www.rijksoverheid...ver-regulering-middenhuur

Zitten er warmtemeters in de woning? Hoe wordt je energieverbruik dus berekend? Zeker bij de hoge energieprijzen is dat wel relevant, want anders betaal je mee voor de stookkosten van de buren hoe zuinig je ook bent.
Ja zelfs als die grens 187 wordt dan zit hij er nog boven, dus 0 kans om het te betwisten :'(

Ik denk een eigen meter, deze hangt er in de woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTMjZJxsJBdDUjNnVaSqVcpBays=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JGf1d7dz3Oi6ClPKA2uwcLgT.png?f=fotoalbum_large

Als ik het merk opzoek kom ik toch wel wat problemen tegen: https://radar.avrotros.nl...-een-ellende-t136159.html

Elke x maanden kwam iemand dit opmeten is er besproken gisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door BarendBotje op 14-11-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
BarendBotje schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:54:
[...]
Ik denk een eigen meter, deze hangt er in de woning:
(...)
Elke x maanden kwam iemand dit opmeten is er besproken gisteren.
Elke paar maanden? Krijg je dan ook tussentijdse afrekeningen?

Als je het geen probleem vindt mag dat wel, maar de hoofdregel is dat een verhuurder 1x per jaar in het eerste halfjaar (dus voor 1 juli) een gedetailleerd overzicht met meterstanden verstrekt van de kosten voor nutsvoorzieningen (gas, water en elektriciteit) met een eigen meter die het verbruik meet van de nutsvoorzieningen in de eigen woonruimte. In dat overzicht moeten ook eventuele servicekosten voor bijkomende diensten zoals televisie, internet, glazenwasser of verbruik nutsvoorzieningen van gedeelde ruimtes (art. 7:259 lid 2 BW) staan opgenomen.

Je hebt als huurder recht op inzage in de onderliggende facturen van de energiebedrijven of aanbieders (art. 7:259 lid 4 BW). Dat zal dan voor de blokverwarming wel de factuur aan de VvE zijn vermoed ik. Het idee is dat de verhuurder geen winst mag maken op iets anders dan de huurprijs (de 'kale huur'). De overige kosten moeten dus 1-op-1 doorgerekend worden. Of je van dat recht op inzage gebruik wil maken is uiteraard aan jou, het is slechts een bevoegdheid die je als huurder van woonruimte toekomt. Art. 7:259 is op grond van art. 7:265 BW van dwingend recht en daar mag dus in een overeenkomst niet van worden afgeweken.

Als je het geen probleem vindt, dan mag je na het ingaan van de huur met de verhuurder wel afspreken om de maandelijkse voorschotbedragen voor het verbruik van de nutsvoorzieningen vaker te verrekenen (art. 7:261 lid 1 aanhef en onder b BW). Onder de streep maakt dat qua kosten op jaarbasis niet uit (je betaalt immers naar verbruik), maar in de winter kan een extra afrekening wel uitmaken. Die tussentijdse afrekening voor warmte kan immers ook vrij hoog zijn. Dat is ook de reden waarom energiebedrijven energierekeningen sturen voor gasverbruik over een jaar. Je spreidt dan de kosten. Als de verhuurder vaker dan 1x per jaar wil verrekenen hoef je daar als huurder op grond van art. 7:265 BW niet aan mee te werken, maar het mag anders dan wat betreft art. 7:259 BW wel. Wil je per se 1x per jaar afrekenen, dan is het waarschijnlijk verstandig om zelf het geld opzij te zetten voor de uiteindelijke afrekening voor 1 juli en uiteraard zelf goed in de gaten houden wat je verbruikt aan nutsvoorzieningen.

Het kan met de huidige fluctuerende energieprijzen ook handig zijn om overeen te komen dat prijswijzigingen die het energiebedrijf aankondigt binnen enkele dagen ook aan jou/jullie worden doorgegeven inclusief de ingangsdatum en dat ook vast te leggen in het contract. Dan kun je zelf het verbruik in euros ook in de gaten houden en geld reserveren.

Uiteraard wel rekening houden dat gesteggel over bovenstaande punten vóór je een handtekening zet sommige verhuurders doet afzien van het aanbod. Maar of de warmtemeter goed werkt lijkt mij dus wel iets om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Real schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:51:
[...]

Uiteraard wel rekening houden dat gesteggel over bovenstaande punten vóór je een handtekening zet sommige verhuurders doet afzien van het aanbod. Maar of de warmtemeter goed werkt lijkt mij dus wel iets om uit te zoeken.
Dat laatste is een beetje het probleem zowel de verhuurder als de huidige huurder snappen er niet zoveel van 8)7 dus ik als leek die voor het eerst iets in de vrije sector huur moet het maar oplossen, gelukkig aardig technisch, maar als ik dit voor het eerst zie kan ik niet inschatten of het goed of fout werkt. Dit zal uiteindelijk dan ook terug komen pas na een jaar als je de afrekening krijgt :X Denk dat ik gewoon zelf de kWh standen op moet schrijven oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
BarendBotje schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:55:
[...]
Denk dat ik gewoon zelf de kWh standen op moet schrijven oid?
Dat is sowieso handig voor je eigen inzicht. Zowel voor warmte als elektriciteit en water.

Ik weet zelf niks tot weinig van warmtemeters, maar er zijn op dit forum wel mensen die er verstand van lijken te hebben. Misschien een apart topic openen over de meter?

Je wil eigenlijk vooral weten of de meter adequaat gekalibreerd is en het daadwerkelijke verbruik meet. Daar zijn ongetwijfeld wel methodes voor.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

Haha, vind je dit al gedateerd? Wat verwacht je dan, dat een verhuurder elke 5 jaar de laatste VT Wonen visgraat/zwarte kozijnen keuken erin gaat zetten?
Je zou in overleg met de verhuurder zelf andere greepjes op de fronten kunnen plaatsen, dan oogt het al moderner. Kost je 100/150 euro hooguit.

De prijs is stevig, maar zo te lezen zit er dus ook een overdekte parkeerplaats bij. Zoiets is ook niet gratis in principe.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BarendBotje schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:55:
[...]

Dat laatste is een beetje het probleem zowel de verhuurder als de huidige huurder snappen er niet zoveel van 8)7
Die verhuurder is een particulier dan of wat? Voor zover ik weet (woon daar in de buurt) is dat een complex met koopappartementen? En dus niet een complex waar een professionele organisatie de verhuur uitvoert?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
Appartement ziet er prima uit. Ik heb een 3 tal jaren lang een appartement in Maastricht gehuurd voor 1150 kaal in de maand die bij lange na niet zo groot was als dat dit appartement is.

Buiten dat zul je het toch echt je eigen moeten maken wil je er van kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:26:
[...]

Die verhuurder is een particulier dan of wat? Voor zover ik weet (woon daar in de buurt) is dat een complex met koopappartementen? En dus niet een complex waar een professionele organisatie de verhuur uitvoert?
Correct! Een particulier die ik ken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou toch adviseren je over je bezwaren heen te zetten. Met huur zit je nergens voor langere tijd aan vast. Je kunt dan echt eens ervaren hoe de locatie is en of deze echt naar wens is.

De keuken had je misschien niet zelf gekozen, maar lijkt toch redelijk netjes. Badkamer is netjes. Lijkt mij gewoon een mooie start en ja: Goedkoop is huur nergens dus ik denk dat 1000 euro helaas gewoon normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:58
Het een en ander is nogal afhankelijk van wat je zelf wilt :P

Je lijkt nu een soort balans te zoeken tussen en een AAA-superappartement gecombineerd met de vraag 'maar is dat niet te duur' :P

Helaas is het toch een kwestie van keuzes maken. Nu bestaat goedkoop wonen niet meer voor stellen met een modaal inkomen, maar toch: er zijn echt wel keuzes die ietsje goedkoper zijn, wat meer spaarruimte geeft voor de toekomst. Zij het dat je daarin natuurlijk wel aanzienlijk kan moeten inleveren op woongenot. Tegelijkertijd is het appartement wat je éigenlijk wil ook éigenlijk te duur.
Persoonlijk lijkt me dit een fatsoenlijke middenweg.

Tja, de badkamer is niet wat in de showroom staat en de keuken is wat laag. Tegelijkertijd zijn er volksstammen in Nederland die het met veel minder moeten doen he :P je kan hier ongetwijfeld prima jezelf wassen en een maaltijd maken. Je hebt in ieder geval werkruimte in die keuken en je kan je kont keren in de badkamer, dat is ook wat waard. Er zit verdorie een ligbad in :P

Uiteindelijk ook een beetje een lange/korte termijn verhaal. Is dit een jaartje proeven aan het op jezelf wonen en dan wat kopen? Dan vind ik het nog best groot. Ga je hier jaren wonen? Dan zit je aan de ene kant al snel met onvoorspelbare huurverhogingen, maar dan snap ik je wensen wel wat meer.
Enige dingen over het complex:
Er is blokverwarming, dus gasloos appartement, je betaald voor de afgenomen warmte, daar waar het al aardig warm is daarbinnen
+- 200 euro servicekosten die eigenlijk alleen bestaan uit de warmte die je verbruikt
Let op dat blokverwarming icm het prijsplafond komend jaar een bijzonder verhaal is. Nu is 200 euro sowieso al best veel voor de verwarming van een appartement, dus wellicht is het al meegerekend. Maar als stiekem blijft dat je ook het onderhoud van 3 liften moet meebetalen en er nu slechts (ik noem maar wat) 50 euro voorschot berekend wordt, zou ik wel rekening houden met hogere maandlasten op dat gebied.
De prijs is toch aardig flink, zeker als ik weet dat de vorige huurder 1080 euro kaal betaalde
Ach ja, ik ken bejaarden die 300 euro voor een tweekapper betalen in de sociale huur. Als dat ooit vrijkomt gaat er met die denkwijze nooit iemand wonen. Helaas kost een dak boven je hoofd in Nederland veel (te veel) geld voor specifieke delen van de bevolking, maargoed mijn mening over dat onderwerp is wel breed bekend hier :)

TLDR: als de plek je zint en je voelt je er wel wonen, lekker doen. Anders ben je er immers ook weer zo weg ja ;)
Misschien kan je met de (bevriende?) verhuurder een iets scherpere deal maken. Tip: dat kan niet alleen over de kale maandhuur zijn, maar ook over toekomstige verhogingen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Richh schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:32:
Het een en ander is nogal afhankelijk van wat je zelf wilt :P

Je lijkt nu een soort balans te zoeken tussen en een AAA-superappartement gecombineerd met de vraag 'maar is dat niet te duur' :P

Helaas is het toch een kwestie van keuzes maken. Nu bestaat goedkoop wonen niet meer voor stellen met een modaal inkomen, maar toch: er zijn echt wel keuzes die ietsje goedkoper zijn, wat meer spaarruimte geeft voor de toekomst. Zij het dat je daarin natuurlijk wel aanzienlijk kan moeten inleveren op woongenot. Tegelijkertijd is het appartement wat je éigenlijk wil ook éigenlijk te duur.
Persoonlijk lijkt me dit een fatsoenlijke middenweg.

Tja, de badkamer is niet wat in de showroom staat en de keuken is wat laag. Tegelijkertijd zijn er volksstammen in Nederland die het met veel minder moeten doen he :P je kan hier ongetwijfeld prima jezelf wassen en een maaltijd maken. Je hebt in ieder geval werkruimte in die keuken en je kan je kont keren in de badkamer, dat is ook wat waard. Er zit verdorie een ligbad in :P

Uiteindelijk ook een beetje een lange/korte termijn verhaal. Is dit een jaartje proeven aan het op jezelf wonen en dan wat kopen? Dan vind ik het nog best groot. Ga je hier jaren wonen? Dan zit je aan de ene kant al snel met onvoorspelbare huurverhogingen, maar dan snap ik je wensen wel wat meer.

[...]

Let op dat blokverwarming icm het prijsplafond komend jaar een bijzonder verhaal is. Nu is 200 euro sowieso al best veel voor de verwarming van een appartement, dus wellicht is het al meegerekend. Maar als stiekem blijft dat je ook het onderhoud van 3 liften moet meebetalen en er nu slechts (ik noem maar wat) 50 euro voorschot berekend wordt, zou ik wel rekening houden met hogere maandlasten op dat gebied.

[...]

Ach ja, ik ken bejaarden die 300 euro voor een tweekapper betalen in de sociale huur. Als dat ooit vrijkomt gaat er met die denkwijze nooit iemand wonen. Helaas kost een dak boven je hoofd in Nederland veel (te veel) geld voor specifieke delen van de bevolking, maargoed mijn mening over dat onderwerp is wel breed bekend hier :)

TLDR: als de plek je zint en je voelt je er wel wonen, lekker doen. Anders ben je er immers ook weer zo weg ja ;)
Misschien kan je met de (bevriende?) verhuurder een iets scherpere deal maken. Tip: dat kan niet alleen over de kale maandhuur zijn, maar ook over toekomstige verhogingen.
Dat laatste was ik van plan, aangezien begin december de mogelijkheid er is om erin te gaan, wilde ik vragen of we konden huren vanaf 1 jan, maar wel de sleutel kunnen krijgen 10 december. Verder of er vast gelegd kan worden dat er verhoging is na 2 jaar oid 😊

Verder blijft het spannend voor het eerst samenwonen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ben al een poosje weg uit Brabant, maar van wat ik van bekenden hoor is Den Bosch gewoon enorm gewild en is er gewoonweg niets betaalbaars te vinden. En als je al iets betaalbaarders gaat vinden, dan zul je dat direct fors terugzien in locatie, formaat en staat. 95 m2 is erg ruim. Mijn eerste appartement was 80 m2 en dat was al meer dan ruim genoeg voor 2 personen.

Maar ik lees tussen de regels door, dat jullie in theorie ook iets zouden kunnen kopen maar daarvoor nu niet kiezen. Op zich een verstandige keuze (ik heb wel direct gekocht, maar dat was nog net voor mijn vrouw in beeld kwam), maar ik zou dan toch inzetten op een stapje omhoog binnen afzienbare tijd en dan iets te kopen. Financieel ga je hier namelijk totaal op leeglopen op de lange termijn. 1280 kale huur, 200 servicekosten inclusief verwarming (dus een schatting) en 100 electra. En het is hierboven al voorbijgekomen, maar ik zou dus wel willen weten wat er op de laatste jaarafrekeningen staat voor verwarming, electra en water (laatste is minder interessant, niet echt een enorme kostenpost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-05 11:25
Het appartement is groot en mooi genoeg om in te wonen dus, als ik jou was zou ik proberen een zo goed mogelijke schets te maken van de financiële gevolgen. In de basis is de rekensom namelijk simpel:
Inkomen - Vaste lasten = Bedrag wat je overhoudt voor leuke dingen. Kan je met dit bedrag uit de voeten? Gelijk doen! Anders verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:20:
Ben al een poosje weg uit Brabant, maar van wat ik van bekenden hoor is Den Bosch gewoon enorm gewild en is er gewoonweg niets betaalbaars te vinden. En als je al iets betaalbaarders gaat vinden, dan zul je dat direct fors terugzien in locatie, formaat en staat. 95 m2 is erg ruim. Mijn eerste appartement was 80 m2 en dat was al meer dan ruim genoeg voor 2 personen.

Maar ik lees tussen de regels door, dat jullie in theorie ook iets zouden kunnen kopen maar daarvoor nu niet kiezen. Op zich een verstandige keuze (ik heb wel direct gekocht, maar dat was nog net voor mijn vrouw in beeld kwam), maar ik zou dan toch inzetten op een stapje omhoog binnen afzienbare tijd en dan iets te kopen. Financieel ga je hier namelijk totaal op leeglopen op de lange termijn. 1280 kale huur, 200 servicekosten inclusief verwarming (dus een schatting) en 100 electra. En het is hierboven al voorbijgekomen, maar ik zou dus wel willen weten wat er op de laatste jaarafrekeningen staat voor verwarming, electra en water (laatste is minder interessant, niet echt een enorme kostenpost).
Ja kopen zou kunnen en zou ik graag willen. Is het niet dat ik liever rustig begin en even een jaar aankijk hoe samenwonen bevalt. Vind het toch spannend, dus wellicht dat ik liever even op deze manier de kat uit de boom kijk :)

Dus de planning is om binnen een jaar of 2 iets te kopen.

Echter met een klein rekensommetje blijkt dat met de huidige rente stand dat de vaste lasten bij een hypotheek van 220k ongeveer gelijk zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aL8vCbODSd2Dbpb_WRHs2OL8zU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hqgOjMSbipgPhR1rzXxYpJUb.png?f=user_large

Dus de bruto kosten van de hypotheek is hier opgeschreven, daar waar je bij de hypotheek ongeveer 7500 per jaar meer kwijt bent , terwijl je 6660 euro opbouwt met de hypotheek in een jaar, dus dan zou je ongeveer 800 euro beter uit zijn door dit te huren, zij het niet dat je nog hypotheek rente aftrek(ongeveer 2400 per jaar schat ik) hebt, dus uiteindelijk zal het verschil 1600 euro per jaar duurder zijn om dit nu te huren.

Maar of ik nu wil kopen nu de prijzen nog hoog staan tov de rente weet ik niet zo goed, uiteindelijk valt een waarde daling ook tussen de kosten. Nu is het zo dat ik die niet mee hoef te nemen als je ergens 5+ jaar woont, maar dat was voor nu nog niet het plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat qua leeglopen ook vooral op de lange termijn. Over 10 jaar betaal jij fors meer huur, terwijl je lasten in een koopwoning vast staan. Dat het een duur moment is om in te stappen, is helemaal waar. Daarom denk ik dat deze eerste stap helemaal geen slecht idee is, voor de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:16:
Het gaat qua leeglopen ook vooral op de lange termijn. Over 10 jaar betaal jij fors meer huur, terwijl je lasten in een koopwoning vast staan. Dat het een duur moment is om in te stappen, is helemaal waar. Daarom denk ik dat deze eerste stap helemaal geen slecht idee is, voor de korte termijn.
Ja precies, nu ken ik dus de verhuurders en weet ik dat ze bij de vorige bewoner elke keer geen verhoging doorgevoerd hebben (zodoende dat het nu 20% is vanaf haar bedrag). Dus wellicht dat ze ons ook matsen en het qua verhogingen heel mild doen.

Denk dat ik gewoon een zetje nodig heb van 'dit is een goede keuze'. Dat is slecht om dat aan anderen te vragen want die keus moet ik zelf maken, maar hier wordt ik wel wat realiteitszin bijgebracht. Dit is uiteindelijk voor de prijs die erbij staat een prima deal voor 1-2 jaar te overbruggen inderdaad!

Gewoon gedurende die tijd een inboedel opbouwen en kijken waar ik/wij willen gaan wonen na die 1-2 jaar.

Bedankt voor het advies/input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

BarendBotje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:06:
[...]

Ja kopen zou kunnen en zou ik graag willen. Is het niet dat ik liever rustig begin en even een jaar aankijk hoe samenwonen bevalt. Vind het toch spannend, dus wellicht dat ik liever even op deze manier de kat uit de boom kijk :)

Echter met een klein rekensommetje blijkt dat met de huidige rente stand dat de vaste lasten bij een hypotheek van 220k ongeveer gelijk zijn

[Afbeelding]

Dus de bruto kosten van de hypotheek is hier opgeschreven, daar waar je bij de hypotheek ongeveer 7500 per jaar meer kwijt bent , terwijl je 6660 euro opbouwt met de hypotheek in een jaar, dus dan zou je ongeveer 800 euro beter uit zijn door dit te huren, zij het niet dat je nog hypotheek rente aftrek(ongeveer 2400 per jaar schat ik) hebt, dus uiteindelijk zal het verschil 1600 euro per jaar duurder zijn om dit nu te huren.

Maar of ik nu wil kopen nu de prijzen nog hoog staan tov de rente weet ik niet zo goed, uiteindelijk valt een waarde daling ook tussen de kosten. Nu is het zo dat ik die niet mee hoef te nemen als je ergens 5+ jaar woont, maar dat was voor nu nog niet het plan :)
Mooie sheet, maar:
• EWF is niet echt van toepassing zolang je nog een (hoge) hypotheekschuld hebt, die €1350 kun je er dus gerust vanaf tellen
• 3k onderhoud vind ik vrij veel, zeker als je de vergelijking wilt maken op korte termijn (ervanuitgaande dat je geen 10 jaar gaat huren), je betaalt immers al aan de VVE zo blijkt uit je sheet dus het 'onderhoud aan de buitenkant' is daarmee gedekt.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

Staan jullie helemaal niet bij een woningbouwverenging ingeschreven? Is het niet een optie dat jullie in een sociale huurwoning gaan wonen voor een paar jaar? Grote kans dat je wel gewoon in aanmerking, als jullie officieel nog geen stel zijn. Soms loont het om de regels goed door te lezen.
Ik heb op die manier ook nog een sociale huurwoning gekregen, aangezien ik bij de desbetreffende woningstichting ook een loonstrook van 2 jaar oud mocht overleggen (en toen zat ik net een paar tientjes onder maximum bedrag). Niet veel later is mijn (ook fulltime werkende) vriendin bij mij ingetrokken.

Zo hebben wij (erg) goedkoop 2,5 jaar overbrugd totdat we samen een huis gekocht hebben. Plus je loopt ook weinig risico, mocht om wat voor reden de relatie uit gaan (je zal niet de eerste zijn waarbij een relatie stuk loopt zodra een stel gaat samenwonen :X)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:19
Denk een prima eerste stap. Samenwonen is toch wat anders dan elkaar 1 a 2x per week zien.
Het fijne van dit appartement is dat je geen minimaal 1 jaar huurtermijn hebt. Dus als je na 3 maanden elkaar zat bent, kan je gewoon weer eruit.

En je kan wel misschien ergens sociaal wonen, maar dan heb je niet zo een mooie locatie.
Ergens moet je ooit beginnen, vooral nu het je vriendin is en niet je vrouw, vind ik een huis kopen nogal risicovol. In deze markt kom je nauwelijks van je huis af als jullie uit elkaar gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Het appartement is in een goede wijk, in een gewilde stad, op een mooie locatie, en vrijwel nieuw. En het is ook nog eens vrij groot. Aangezien je eigenlijk op de andere gebieden weinig water bij de wijn doet, lijkt het me een realistische (vrije)marktprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
vergeet kopen, ga nou eerst maar eens samenwonen en kijken hoe dat gaat. Is een veel duurdere les als je iets koopt en je kunt het toch niet zo goed samen. Die vergelijkingen over de maandlasten en opbouw zijn leuk maar kijk daar gewoon over 6 of 12 maanden weer eens naar als je beetje proefgewoond hebt.

ik vind het een goede prijs voor een heel riant appartement. Heb lang genoeg samengewoond in 50-60m2 en dat was ook meer dan prima. Dit appartement is vrij modern, groot en op een goede locatie blijkbaar. Als je het geld hebt gewoon tekenen en niet te veel over de centen nadenken maar juist kijken of jullie fijn kunnen samenwonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BarendBotje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:06:
[...]

[Afbeelding]

Je vergeet de kosten koper bij aanschaf van een woning. Dat is ook zomaar 5k in gunstigste geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:28:
Staan jullie helemaal niet bij een woningbouwverenging ingeschreven? Is het niet een optie dat jullie in een sociale huurwoning gaan wonen voor een paar jaar? Grote kans dat je wel gewoon in aanmerking, als jullie officieel nog geen stel zijn. Soms loont het om de regels goed door te lezen.
Ik heb op die manier ook nog een sociale huurwoning gekregen, aangezien ik bij de desbetreffende woningstichting ook een loonstrook van 2 jaar oud mocht overleggen (en toen zat ik net een paar tientjes onder maximum bedrag). Niet veel later is mijn (ook fulltime werkende) vriendin bij mij ingetrokken.

Zo hebben wij (erg) goedkoop 2,5 jaar overbrugd totdat we samen een huis gekocht hebben. Plus je loopt ook weinig risico, mocht om wat voor reden de relatie uit gaan (je zal niet de eerste zijn waarbij een relatie stuk loopt zodra een stel gaat samenwonen :X)
Wij verdienen teveel voor een sociale huurwoning(ook 1 jaar terug), staan nog niet meer dan 2 jaar ingeschreven dus het helpt niet aangezien er hier in de regio genoeg urgentie blijkt te zijn, bij inschrijving is mijn vriendin nummer 400+ bijvoorbeeld. Helpt niet mee, zeker niet als je na een jaar op alles reageren nog nooit iets positiefs gehoord hebt.

Dat gezegd hebbende kan een woningbouwvereniging nogsteeds een goede zijn om in te schrijven, bedankt voor de tip!

Dat laatste is ook de reden om niks te kopen, en als we dat al zouden doen zou ik in mijn eentje willen proberen te kopen. Met de discussie die daarop volgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:46:
Denk een prima eerste stap. Samenwonen is toch wat anders dan elkaar 1 a 2x per week zien.
Het fijne van dit appartement is dat je geen minimaal 1 jaar huurtermijn hebt. Dus als je na 3 maanden elkaar zat bent, kan je gewoon weer eruit.

En je kan wel misschien ergens sociaal wonen, maar dan heb je niet zo een mooie locatie.
Ergens moet je ooit beginnen, vooral nu het je vriendin is en niet je vrouw, vind ik een huis kopen nogal risicovol. In deze markt kom je nauwelijks van je huis af als jullie uit elkaar gaan.
Zeker waar, en voor deze prijs ga je niks moderner vinden of het is richting de 50m2. Ruimte is ook veel waard, in de keuken en badkamer sta je maximaal een uur per dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:10:
[...]

Mooie sheet, maar:
• EWF is niet echt van toepassing zolang je nog een (hoge) hypotheekschuld hebt, die €1350 kun je er dus gerust vanaf tellen
• 3k onderhoud vind ik vrij veel, zeker als je de vergelijking wilt maken op korte termijn (ervanuitgaande dat je geen 10 jaar gaat huren), je betaalt immers al aan de VVE zo blijkt uit je sheet dus het 'onderhoud aan de buitenkant' is daarmee gedekt.
Ja, dat heb ik over het hoofd gezien inderdaad, dat samen met wat @Sethro hierboven zegt zal uiteindelijk aantonen dat het niet uitmaakt. Het geld dat je in een put gooit en nooit terug krijgt is ongeveer gelijk heb ik het idee. De vrijheid dat je er zo vanaf bent binnen een maand als je het wilt is denk ik het meest waardevol in een ontdekkende situatie waar we instaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 10:24
Wat een beetje een valkuil is voor veel mensen om mij heen, die eerst tijdelijk gaan huren om na x jaar te kopen, is dat ze vaak de mogelijkheid verliezen om wat te sparen zodra ze aan het huren zijn terwijl je voor de aankoop van een woning wel degelijk eigen geld nodig hebt. Daarnaast loop je het risico dat de huur elk jaar hoger wordt en je vaste lasten (energie en warmte) ook. Als huurder heb je daarnaast ook niet de mogelijkheid om besparende maatregelen te nemen zoals zonnepanelen bijvoorbeeld, dus je bent gewoon de sjaak met de stijgende energiekosten.

Neemt niet weg dat ik denk dat eerst proberen door te huren geen slechte keuze is, maar zorg wel dat je wat geld kan sparen voor je koophuis.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:55:
vergeet kopen, ga nou eerst maar eens samenwonen en kijken hoe dat gaat. Is een veel duurdere les als je iets koopt en je kunt het toch niet zo goed samen. Die vergelijkingen over de maandlasten en opbouw zijn leuk maar kijk daar gewoon over 6 of 12 maanden weer eens naar als je beetje proefgewoond hebt.

ik vind het een goede prijs voor een heel riant appartement. Heb lang genoeg samengewoond in 50-60m2 en dat was ook meer dan prima. Dit appartement is vrij modern, groot en op een goede locatie blijkbaar. Als je het geld hebt gewoon tekenen en niet te veel over de centen nadenken maar juist kijken of jullie fijn kunnen samenwonen.
Ja dat is een beetje het probleem. Ik denk teveel na over het geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Soepstengel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:07:
Wat een beetje een valkuil is voor veel mensen om mij heen, die eerst tijdelijk gaan huren om na x jaar te kopen, is dat ze vaak de mogelijkheid verliezen om wat te sparen zodra ze aan het huren zijn terwijl je voor de aankoop van een woning wel degelijk eigen geld nodig hebt. Daarnaast loop je het risico dat de huur elk jaar hoger wordt en je vaste lasten (energie en warmte) ook. Als huurder heb je daarnaast ook niet de mogelijkheid om besparende maatregelen te nemen zoals zonnepanelen bijvoorbeeld, dus je bent gewoon de sjaak met de stijgende energiekosten.

Neemt niet weg dat ik denk dat eerst proberen door te huren geen slechte keuze is, maar zorg wel dat je wat geld kan sparen voor je koophuis.
Ik heb met een kleine inschatting het idee dat er dan alsnog 500-1000 euro gespaard kan worden per maand als ik alle lasten eraf haal (inclusief eten, auto bezit, kleding en vakanties). Dus uiteindelijk zal ik nogsteeds tussen de 6 en 12 duizend per jaar kunnen sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

BarendBotje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:06:
[...]

Ja, dat heb ik over het hoofd gezien inderdaad, dat samen met wat @Sethro hierboven zegt zal uiteindelijk aantonen dat het niet uitmaakt. Het geld dat je in een put gooit en nooit terug krijgt is ongeveer gelijk heb ik het idee. De vrijheid dat je er zo vanaf bent binnen een maand als je het wilt is denk ik het meest waardevol in een ontdekkende situatie waar we instaan :)
Met dat laatste ben ik het volledig eens hoor; als je voor het eerst samen gaat wonen dan is huren zeker een verstandige keuze. Maar het punt dat "het geld dat je in een put gooit en nooit terug krijgt is ongeveer gelijk" daar kan ik me dan weer niet in vinden; als je echt een reële kostenvergelijking gaat maken dan is kopen al snel goedkoper, zeker als je nog in de categorie valt waarbij je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen.

Verder vind ik - en dat is mijn persoonlijke mening - veel vierkante meters voor 2 personen, vooral veel geld en ook op een van de mindere locaties van den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:11:
[...]

Met dat laatste ben ik het volledig eens hoor; als je voor het eerst samen gaat wonen dan is huren zeker een verstandige keuze. Maar het punt dat "het geld dat je in een put gooit en nooit terug krijgt is ongeveer gelijk" daar kan ik me dan weer niet in vinden; als je echt een reële kostenvergelijking gaat maken dan is kopen al snel goedkoper, zeker als je nog in de categorie valt waarbij je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen.

Verder vind ik - en dat is mijn persoonlijke mening - veel vierkante meters voor 2 personen, vooral veel geld en ook op een van de mindere locaties van den Bosch.
Snap ik en het is ook korte termijn visie die ik projecteer. Dus kopen is uiteindelijk ook goedkoper 😊

Tja die locatie heeft meer dan alleen dat er veel mensen wel of niet willen wonen, er ligt wat sentiment, dus het voelt wel als thuis voor beiden en dat is denk ik vooral belangrijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

BarendBotje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:14:
[...]

Snap ik en het is ook korte termijn visie die ik projecteer. Dus kopen is uiteindelijk ook goedkoper 😊

Tja die locatie heeft meer dan alleen dat er veel mensen wel of niet willen wonen, er ligt wat sentiment, dus het voelt wel als thuis voor beiden en dat is denk ik vooral belangrijk!
Dat is zeker belangrijk, ik wist niet dat daar sentiment voor jullie ligt, ik zag in de OP staan 'prachtige locatie' en ging er vanuit dat jullie beiden van elders naar den Bosch kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:17:
[...]

Dat is zeker belangrijk, ik wist niet dat daar sentiment voor jullie ligt, ik zag in de OP staan 'prachtige locatie' en ging er vanuit dat jullie beiden van elders naar den Bosch kwamen.
Nee opgegroeid en komen nu al uit de buurt daar, verder wonen de ouders ook op fiets afstand. Dus uiteindelijk is het gewoon een uitgelezen kans dit en een die we moeten pakken. Dat is wel wat ik mij realiseer door te praten met collega’s en vrienden maar ook hier 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchy92
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-02 11:21
Lang verhaal kort. Gewoon doen! Los van het verhaal of kopen wel of niet gunstiger is etc. Eerst maar eens kijken hoe het samenwonen bevalt en dat kan nu vrij risicoloos op een mooie locatie, in een omgeving waar je wil zitten. Hele mooie kans dus; pakken!

[ Voor 5% gewijzigd door dutchy92 op 15-11-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:28

EiT

Keuken oogt wat laag, maar je hebt ook nog je schoenen aan.
Ik zou daar het huis niet voor afwijzen als de rest goed is. Gemiddelde huurwoning zien er slechter uit.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 13:39
Weet niet waar jullie werken maar vanaf maasboulevard tot snelweg is super kut. A2 moet je via Hedel en dat is elke ochtend drama en A59 duurt wel een 15min voor je daar bent sochtends in de spits.

Vind het ook duur vergeleken met koop maar ben niet bekend met particuliere huurprijzen. Als je kennis dat appartement al lang heeft, betaal je zo anderhalf keer zijn hypotheek per maand.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:59
Gewoon doen. Veel beter ga je echt niet aantreffen. Of je moet snijden in je eisen (het is namelijk best wat m2)
Als je beter wilt kan je kopen, maar misschien eerst even een jaartje samenwonen en dan kijken of jullie dat samen willen doen :). Dan is huren gewoon even leergeld.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
chaoscontrol schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:29:
Weet niet waar jullie werken maar vanaf maasboulevard tot snelweg is super kut. A2 moet je via Hedel en dat is elke ochtend drama en A59 duurt wel een 15min voor je daar bent sochtends in de spits.

Vind het ook duur vergeleken met koop maar ben niet bekend met particuliere huurprijzen. Als je kennis dat appartement al lang heeft, betaal je zo anderhalf keer zijn hypotheek per maand.
Ik ben vaak al voor 7 uur de deur uit, zodoende verwacht ik voor mijzelf weinig problemen om ofwel via Hedel op de A2 te komen richting Eindhoven ofwel naar de A59. Is puur uitproberen en zien wat het snelst/makkelijkst zal zijn :)

Tja duur, maar hieronder hebben we er al over gediscussierd dat kopen niet zo slim is op het moment om meerdere redenen. Verder is er naar mijn weten niks beters te vinden met deze prijs kwaliteit verhouding :9 maar dat moest even indalen en dat besef is er inmiddels.

[ Voor 15% gewijzigd door BarendBotje op 15-11-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BarendBotje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:32:
[...]

Ik ben vaak al voor 7 uur de deur uit, zodoende verwacht ik voor mijzelf weinig problemen om ofwel via Hedel op de A2 te komen richting Eindhoven ofwel naar de A59. Is puur uitproberen en zien wat het snelst/makkelijkst zal zijn :)

Tja duur, maar hieronder hebben we er al over gediscussierd dat kopen niet zo slim is op het moment om meerdere redenen. Verder is er naar mijn weten niks beters te vinden met deze prijs kwaliteit verhouding :9 maar dat moest even indalen en dat besef is er inmiddels.
Kopen niet slim? Het is nu anders, maar alleen de tijd zal ons leren of het wel of niet slim is geweest. Ik verwacht dat de kopers van nu gewoon de rente variabel nemen of heel kort vastzetten en gaan herfinancieren of afkopen als de rente daalt.

Ik vind het een hoop geld per maand. Maar je krijgt er wel veel voor terug. 95 m2 is gewoon ronduit groot voor een appartement. Maar omdat je dit voor korte termijn doet (met een reden) en de koopmarkt op dit moment geen signalen vertoont van enorme prijsstijgingen, lijkt het mij toch geen domme zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
BarendBotje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:32:
[...]

De belangrijkste voordelen van kopen zijn dat als de prijzen stijgen je daarvan profiteert. Iedereen zegt dat nu geen goed moment is en dus is nu wel het juiste moment (minder vraag, meer aanbod).

En de kosten van een koophuis dalen gedurende de jaren. In je overzicht reken je met de huidige kosten, alleen over 10jr is de huur ieder jaar gestegen (met 2% - 5%p.j) dus zomaar + 25-50% terwijl je hypotheek hetzelfde is gebleven (of misschien wel gedaald door aflossing).

En in een jaar als het deze waar de inflate 10%+ is gaat dat nog veel harder.

Als laatste overweging, om door te groeien in de huizenmarkt heb je eigen geld nodig. Als je nu zou kopen ga je dat opbouwen door de verplichte aflossing (+ evt wat geholpen door waardestijging). Dat zou bij huis van 300k ongeveer 850 euro/mnd zijn.Nu je gaat huren doe je dat niet verplicht maar zou je dat wel moeten doen. Dus een vast bedrag / maand apart zetten in orde grootte van 800-1000euro/mnd.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 15-11-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:00:
[...]

De belangrijkste voordelen van kopen zijn dat als de prijzen stijgen je daarvan profiteert. Iedereen zegt dat nu geen goed moment is en dus is nu wel het juiste moment (minder vraag, meer aanbod).

En de kosten van een koophuis dalen gedurende de jaren. In je overzicht reken je met de huidige kosten, alleen over 10jr is de huur ieder jaar gestegen (met 2% - 5%p.j) dus zomaar + 25-50% terwijl je hypotheek hetzelfde is gebleven (of misschien wel gedaald door aflossing).

En in een jaar als het deze waar de inflate 10%+ is gaat dat nog veel harder.
Ben ik het zeker mee eens. Toch zal het argument voor het eerst samen wonen de doorslag geven om te huren voor minimaal een half jaar d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:44:
[...]
Kopen niet slim? Het is nu anders, maar alleen de tijd zal ons leren of het wel of niet slim is geweest. Ik verwacht dat de kopers van nu gewoon de rente variabel nemen of heel kort vastzetten en gaan herfinancieren of afkopen als de rente daalt.
Punt is volgens mij vooral dat TS voor het eerst gaat samenwonen en er natuurlijk een risico bestaat dat ze niet door deze 'generale repetitie' komen. Als TS op voorhand zeker weet (glazen bol ;)) de komende 10+ jaar samen te blijven met zijn partner dan zou ik ook koop adviseren...
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:44:
[...]
Ik vind het een hoop geld per maand. Maar je krijgt er wel veel voor terug. 95 m2 is gewoon ronduit groot voor een appartement. Maar omdat je dit voor korte termijn doet (met een reden) en de koopmarkt op dit moment geen signalen vertoont van enorme prijsstijgingen, lijkt het mij toch geen domme zet.
Dit dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:05:
[...]

Punt is volgens mij vooral dat TS voor het eerst gaat samenwonen en er natuurlijk een risico bestaat dat ze niet door deze 'generale repetitie' komen. Als TS op voorhand zeker weet (glazen bol ;)) de komende 10+ jaar samen te blijven met zijn partner dan zou ik ook koop adviseren...

[...]

Dit dus...
Opzich hoeft dat geen probleem te zijn. Als je het huis ook alleen zou kunnen financieren zou je nu samen kunnen kopen en de hypotheek kunnen laten overschrijven op moment dat mis zou gaan. Kost je wat administratiekosten en een ritje naar de notaris. Die kosten zijn te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:05:
[...]

Ja, alleen weet ik dat er punten zijn waar wij niet op levelen >:) Zodoende is het nu de kans om daarachter te komen en beslissingen voor de toekomst te maken gedurende deze 'les' periode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Sethro schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:11:
[...]

Opzich hoeft dat geen probleem te zijn. Als je het huis ook alleen zou kunnen financieren zou je nu samen kunnen kopen en de hypotheek kunnen laten overschrijven op moment dat mis zou gaan. Kost je wat administratiekosten en een ritje naar de notaris.
Dat is waar, maar dat zou ik eerder omdraaien. Als je alleen kunt kopen, koop dan gewoon alleen; mocht het misgaan dan kan de partner vertrekken en blijf je zelf gewoon zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:13:
[...]

Dat is waar, maar dat zou ik eerder omdraaien. Als je alleen kunt kopen, koop dan gewoon alleen; mocht het misgaan dan kan de partner vertrekken en blijf je zelf gewoon zitten...
Ik denk dat het meer het gedoe is, ik snap dat het met name de kosten zijn vanuit het huis maar er zijn meer haken en ogen zoals de inboedel etc, nu gaat het in samenspraak, als ik iets ga kopen dan denk ik dat zij ervoor kiest om thuis te blijven wonen en te gaan pendelen nu en dan. Nouja dat kan, maar ze wilt ook inspraak etc, dan gaan we gewoon huren voor 6 maand, minst mogelijke risico en een beste test voor een niet veel te hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:13:
[...]

Ik vind dit niet de juiste mindset. Je gaat samen zo’n avontuur aan. En het is wel goed om alvast na te denken over plan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 15:36
Ik zou persoonlijk over de hoogte van de keuken vallen, als ik jouw lengte zo zie betekent dit dat je regelmatig gebukt aan je aanrecht staat, zeker als je iets moet afspoelen. Zijn vast geniale oplossingen voor, maar de hogere keuken was voor mij een groot pluspunt van ons nieuwe huis en deed me ineens realiseren hoe vervelend ik onze vorige keuken vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
1 maand opzegtermijn en geen goed alternatief. Lijkt me een no-brainer: gewoon doen.

Als het samenwonen bevalt kun je desnoods na een maand al gaan zoeken naar een koopwoning.

Kopen is overigens sowieso een proces van maanden dus een tijdelijke huurwoning is ook als je wilt kopen prettig om te hebben.
Pagina: 1