APK afkeur op nieuwe eisen lichtbeeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 11:44
Hallo,
Onze 24 jaar oude auto is voor de APK keuring.
Nu wordt ik zojuist gebeld dat hij (o.a.) een afkeur heeft op de koplampen.
Door de nieuwe eisen moeten ze anders (hoger?) afgesteld worden maar het verstelmechanisme werkt niet (meer).

Wat mij verbaasd is dat ze na 24 jaar opeens anders afgesteld moeten worden. En als dat niet lukt dat hij dan afgekeurd wordt.

Ze staan al 24 jaar goed!

Wat is het dat die eisen zodanig worden aangepast?

#Hoedan??

[ Voor 6% gewijzigd door CvP_tweakers op 14-11-2022 10:15 ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:07
Dat betekent dat je auto model an sich geen type goedkeuring meer kan heeft, als dit voor alle koplampen geldt in dit type auto. Geloofwaardig? Niet erg als je het mij vraagt. Of het mechanisme is stuk. Set aftermarket koplampen voor een 24 jaar oude auto zijn meestal niet duur.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 14-11-2022 10:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11

Kheos

FP ProMod
CvP_tweakers schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:13:

Onze 24 jaar oude auto...
Door de nieuwe eisen...
Ik zie het probleem niet zo?
De eisen zijn veranderd, jouw wagen kan niet meer mee.
Als ze al 24 jaar goed stonden, staan ze nu dus niet goed meer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50

Dido

heforshe

#Hoedan??
Ik snap oprecht de verbazing niet. Na 24 jaar worden er regels aangscherpt?
Moet je eens proberen met een oude diesel ergens een binnenstad in te rijden ;)

Je verwacht toch ook niet dat een opgelapte Ford T zomaar door de keuring gaat komen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Of het ligt aan de garage en niet aan de koplampen:

https://www.moru.nl/blog/...apk-koplamp-afstelplaats/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:33
Is het verstelmechanische vanuit de bestuurderscabine in te stellen? Als dat kapot is, is AKP afkeur terecht.

Zie:

https://apk-handboek.rdw....chten-en-retroreflectoren

Bullet 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

Lichtbeeld wordt tijdens de APK altijd gecontroleerd.
Alhoewel er duidelijke eisen zijn, wil het nog wel eens voorkomen dat sommige keurmeesters en apparatuur het lichtbeeld afkeuren. In dat geval willen ze de koplamp verstellen.
Bij oude auto's komt het ook echter ook vrij vaak voor dat het stelmechanisme vast komt te zitten.

De discussie aangaan met de keurmeester heeft denk ik weinig zin als zijn apparatuur aangeeft dat het lichtbeeld niet klopt. Bovendien kan het de keurmeester punten kosten bij een steekproef en een auto met werkende verstelling komt meteen door de keuring.

De koplampen vervangen door exemplaren met werkende verstelling is mogelijk de makkelijkste optie. Om wat voor auto gaat het precies?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 11:32
Dit jaar zijn de eisen verscherpt, ik meen van 4,5% naar 2,5 %. Koplamp moet dus hoger gesteld worden.
dat het stelmechanisme van de koplamp niet (meer) werkt kan de keurmeester niets aan doen en heeft niets mer de veranderde eisen te maken. Als de koplamp om een andere reden gesteld had moeten worden dan had je dezelfde afkeur (reden) gehad.
Bij al mijn (oudere) auto's zijn de lampen dit jaar versteld moeten worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zeg BS.

een auto wordt gekeurd volgens de geldende eisen in het jaar van productie.
dat betekend dat autos zonder gordels van 45 jaar geleden niet in eens gordels moeten hebben.
het betekend ook dat een 4 jaar oude auto niet in eens een sos met meldkamer systeem moet hebben..

(ja voorbeelden, heb geen idee wanneer gordels verplicht werden,)

in mijn ogen 2 mogelijkheden.

1. de lampen stonden altijd al op het randje van afkeur, en nu door de apparatuur/ de vlakte van de vloer is het afkeur.
2. steentje/tikkie tegen de lamp waardoor hij in het afkeur gebied zit.

hoe dan ook, blijkbaar valt het niet aan te passen via stelschroeven

https://mijn.bovag.nl/act...n-voor-koplamptestapparat
dit is wel wat ik vond, de eisen aan de apparatuur zijn aangepast. dus misschien drukt dat jou lampen nu in de afkeur

https://apk-handboek.rdw....ingen/afstelling-dimlicht

[ Voor 21% gewijzigd door jack zomer op 14-11-2022 10:59 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zijn ze niet vergeeld die koplampen? Dan verstrooit het beeld te veel. Of is het nog glas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het zal voor mij ook de eerste keer zijn dat ik hoor van het feit dat er nieuwe APK-eisen zijn voor oudere voertuigen. De APK-regels zijn juist soms zo warrig omdat elke eis zeven uitzonderingen heeft voor zeven verschillende bouwjaren ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Allen,
Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken!
Kheos schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:16:
[...]

Wat mij verbaasd is dat de regels zodanig veranderd worden dat wat eerst wel goed was het nu niet meer is.
En voor milieu eisen snap ik dat @Dido
Maar voor lichtbeeld....
Ik begreep dat ie zelfs hoger moet. Maar heb al jaren goed zicht!
Sterker nog, Wordt tegenwoordig regelmatig verblind door led koplampen. Hoe kan dat dan?

Het gaat om een Toyota Starlet.
De vraag is of daar nog wat (betaalbaar) nieuw spul voor te vinden is.

Weet ff niet hoe dat zit met de verstelbaarheid van binnenuit.

@pennywiser : ze zijn nog van echt glas!

En het lijkt me van de zotte om daarvoor een auto af te danken.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11

Kheos

FP ProMod
CvP_tweakers schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:03:
Allen,
Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken!

[...]

Wat mij verbaasd is dat de regels zodanig veranderd worden dat wat eerst wel goed was het nu niet meer is.
Is dat niet letterlijk elke keer er een regel verandert?
Wat eerst goed was, is dat daarna niet meer?
Eerst mocht je 120, nu nog maar 100. Eerst mocht je meer alcohol drinken en rijden, nu minder...
Is dat echt hetgeen jou verbaast?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 09:44

M2M

medicijnman

Verblind wordt je omdat mensen wel 400 KG stenen in de kofferbak schuiven, maar het wieltje om de koplampen te stellen niet aanraken.

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:17

Speedmaster

Make my day...

Zou even op onderdelenlijn kijken, zijn vast wel slopers te vinden die de koplampen zo kan leveren voor weinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Dit zijn goeie autootjes. Mooi in orde maken. Onderdelenlijn is een goeie.^

Zoekfunctie op die site is een draak, maar ze staan er wel:

https://www.onderdelenlij.../onderdeel/koplamp-links/

https://www.onderdelenlij...onderdeel/koplamp-rechts/

[ Voor 78% gewijzigd door pennywiser op 14-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

M2M schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:07:
Verblind wordt je omdat mensen wel 400 KG stenen in de kofferbak schuiven, maar het wieltje om de koplampen te stellen niet aanraken.
En dan in de regel niet door 24 jaar oude lampen, maar door hobbybob's die er wel LED lampen in zetten, maar niet het automatische afstelmechanisme hebben.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 14:13
Los van het lichtbeeld, als er een hoogteregeling op de koplampen zit, dan moet die ook werken. Anders volgt afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50

Dido

heforshe

Dat is zo ongeveer het effect van elke verandering in regels. Welkom in de wereld.
Het komt echt maar heel zelden voor dat je opeens iets wel mag wat eerst niet mocht (het kan, maar is zeldzaam, denk aan homohuwelijk, abortus, euthenasie) maar normen voor auto's worden alleen maar strakker.
En voor milieu eisen snap ik dat @Dido
Maar voor lichtbeeld....
Tsja, veiligheidseisen zijn tegenwoordig ook wel iets strakker dan een kwart eeuw geleden.
Over een paar jaar mag je een auto afdanken als er nog een verbrandingsmotor in zit...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zelf zou ik de lampen laten repareren omdat ik wil dat dat soort zaken werkt. Maar je zou kunnen proberen hem bij een andere APK, Zo'n super goedkope die niet een dealer is van een merk. Mijn auto ook laten keuren daar.. niets gevonden. Dat kan ik bij de dealer wel vergeten. Sowieso bellen die altijd om banden en ruitenwissers te leuren.

Maar hoger? Man.. gedurende de winter zitten er regelmatig mensen achter me waarbij ik bij het stoplicht zou willen uitstappen om hun koplampen aan gort te trappen. Helaas is MrMonkE -of gelukkig waarschijnlijk, voor mij- geen gewelddadige gek dus doet hij niet. Omdat ze iedereen die voor hun rijdt verblinden met hun koplampen. Je kent ze wel.. die de koplampen op de borden boven de snelweg lijken te mikken.
Ik doe dat beide niet. In plaats daarvan ga ik als ze achter me zitten onder de snelheidslimiet rijden en trek ik heel langzaam op bij stoplichten wanneer er zo'n figuur achter me zit. Bumperkleeftypes schijnen te denken dat het bij hun rijstijl hoort ook. Als er 50 meter van het zebrapad iemand komt aanlopen dan wacht ik bijvoorbeeld. Kinderachtig? ja. O-)
Vooral Busjes en SUV/Jeep-achtige voertuigen hebben er een handje van en vrachtwagens bijna nooit.

Maar is de APK eis niet dat simpelweg dat de verstelbaarbaarheid van de koplampen moet werken?

[ Voor 3% gewijzigd door MrMonkE op 14-11-2022 11:30 . Reden: apk eis ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Contacteer deze gasten eens:

https://www.car.nl/nl/

Heb daar nog eens een paar elektrisch verstelbare koplampen voor mijn Carina E vandaan gehaald. Nieuw in doos :)

Dat waren nog eens tijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:26
jack zomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:55:
ik zeg BS.

dat betekend dat autos zonder gordels van 45 jaar geleden niet in eens gordels moeten hebben.
het betekend ook dat een 4 jaar oude auto niet in eens een sos met meldkamer systeem moet hebben..
Dat is pas BS. De auto moet op gebied van gordels voldoen aan de regeling voertuigen. Daarin staat netjes vanaf welke datums welke gordel eisen verplicht werden. Mocht de regeling voertuigen echter worden aangepast naar een tekst welke aangeeft dat elke auto voor elke zitplaats minimaal een 3 punts gordel moet hebben, dan moeten alle auto's daar aan voldoen bij de volgende apk.

Zelfde als wanneer de regels aangepast zouden worden dat elke auto een katalysator en opf filter moeten hebben, dan moet dat er onder worden gezet wil je de auto blijven rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:33
Dido schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:17:
[...]

Moet je eens proberen met een oude diesel ergens een binnenstad in te rijden ;)
Een oude diesel rijd je gewoon nog steeds elke binnenstad in, je betaalt alleen wat meer belasting.
Ik heb een aantal weken geleden nog achter een oud stinkend diesel busje uit de jaren 80 gezeten in R'dam centrum die verdacht veel naar frituur rook.

Edit: even ingelezen, de milieuzone Rotterdam is opgeheven. Bij de rest kom je er nog steeds in met een ontheffing of boete.
Je verwacht toch ook niet dat een opgelapte Ford T zomaar door de keuring gaat komen?
Oldtimers hebben daarom ook vrijstelling van APK.

OT: verkeerd afgestelde verlichting is mijn ergernis #1 op de weg.
Nu zou ik mij mogelijk niet snel ergeren aan te lage lampen (tenzij weercondities het probleem blootleggen), maar het mes snijdt aan twee kanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 14-11-2022 11:48 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:36
Ik zag het verschil ook pas toen ik een nieuwere auto kocht, voor het eerst een bril opzette, mijn lampen verving etc... ;)
Dat hoeft ook niet, lampen van de sloop af halen met een werkend verstelmechanisme en je kunt weer even voorruit. Zaken moeten af en toe gerepareerd worden. Dat eisen veranderen is niet meer dan logisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:33:
[...]

Dat is pas BS. De auto moet op gebied van gordels voldoen aan de regeling voertuigen. Daarin staat netjes vanaf welke datums welke gordel eisen verplicht werden. Mocht de regeling voertuigen echter worden aangepast naar een tekst welke aangeeft dat elke auto voor elke zitplaats minimaal een 3 punts gordel moet hebben, dan moeten alle auto's daar aan voldoen bij de volgende apk.
@TheBrut3

(ja voorbeelden, heb geen idee wanneer gordels verplicht werden,)
voorbeeld,
Een voorbeeld is een exemplaar van een type object of een verbeelding van een concept, dat voor de verzameling objecten of het concept zelf in de plaats treedt om een abstract idee toe te lichten met een concrete voorstelling. Een tegenvoorbeeld illustreert de ontkenning van het idee.
nog een voorbeeld, wanneer je een auto hebt die van voor het abs tijdperk is. hoef je niet achteraf abs in te bouwen
nog een voorbeeld, wanneer je een auto zonder airbags hebt, hoef je er niet nu airbags in te zetten.

tuurlijk, wanneer er specifiek vermeld gaat worden dat ALLE auto vanaf morgen abs moeten hebben en dat oude autos die nooit geleverd zijn met abs per die datum niet meer aan het verkeer kunnen deelnemen is het verhaal anders. maar die kans is bijna 0%

[ Voor 18% gewijzigd door jack zomer op 14-11-2022 11:55 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:00
De APK eist dat de koplampen afgesteld kunnen worden en dat werkt bij jou niet, dus afkeur. Heeft niks met de afstelling of met nieuwe regels te maken, maar met het feit dat afstellen niet meer mogelijk is.

Mijn eigen auto heeft automatische hoogteregeling op de koplampen zitten. Toen er een hoogtesensor defect was werkte dat systeem niet meer en ik dacht dat dat APK afkeur was aangezien ik geen stel wieltje in het interieur heb. Echter, het afstellen van de koplampen kon ook met een inbus boutje op de koplamp zelf, dus goedkeur. Als dat ook niet gewerkt had was het afkeur geweest.

[ Voor 52% gewijzigd door FastFred op 14-11-2022 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 14:13
Paitor schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:13:
[...]

En dan in de regel niet door 24 jaar oude lampen, maar door hobbybob's die er wel LED lampen in zetten, maar niet het automatische afstelmechanisme hebben.
Automatische hoogteregeling is alleen verplicht voor Xenon, niet voor LED. Vraag mij niet waarom.
Weet ook niet of het in de praktijk veel zal uitmaken. Ik word vaker verblind door een Tesla Model 3 met fabrieks LED dan door achteraf ingebouwde LED verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:05
Vraag een herkeuring aan bij het rdw.

https://apk-handboek.rdw....t-herkeuring-na-afkeuring

Nee heb je, ja kan je krijgen.
Keurmeester zijn aardig bang gemaakt door de strenge controles.

Regels ga in per jaar, en niet in eens voor alles van x jaar geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door mathy_ op 14-11-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 02:29
Ik heb hetzelfde meegemaakt. De hoogteverstelling werkte bij mij wel dus het was snel opgelost maar het was wel weer extra werk.

Het keuringsstation was niet mijn monteur dus er was geen belangenverstrengeling o.i.d..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

remmuz schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:40:
[...]

Automatische hoogteregeling is alleen verplicht voor Xenon, niet voor LED. Vraag mij niet waarom.
Weet ook niet of het in de praktijk veel zal uitmaken. Ik word vaker verblind door een Tesla Model 3 met fabrieks LED dan door achteraf ingebouwde LED verlichting.
Ja, ik heb ook een bloedhekel aan mijn collega Tesla rijders die het automatisch grootlicht aan laten staan. Moet je in Nederland gewoon niet doen, tenzij je echt de polder in gaat.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:48

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Destijds ook gehad met een VW Vento. Afkeur op de koplampen wegens:
- stelmechanisme werkte niet meer;
- lichtbeeld was niet goed meer.

Eerste puntje was met wat teflon spray op te lossen, daarmee is het vuil en roest er tussenuit gekomen en het mechanisme wekte weer.
[noot: WD40 is geen langetermijn-middel]

Tweede puntje opgelost met een microvezeldoekje en tandpasta (!) om te polijsten. Twee zaterdagen later gebeld voor herkeur en met vlag en wimpel door de keuring heen gekomen.

Garagehouder vertelde bij de eerste afkeur wel dat er behoorlijk wat roest begon op te treden en het niet heel lang houdbaar meer was zonder een hoop laswerk. Een jaar later opnieuw afkeur, nu wegens te veel roest; dit niet meer laten opknappen. Maar dat was een keuze, anders had na veel laswerk alsnog de auto jaren door kunnen/mogen rijden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06 22:27
Ik krijg ieder jaar op mijn APK rapport te zien: 'koplamp gesteld'. Er verandert niets, niet in de regels, niet in de koplamp. Er wordt nooit geld voor gevraagd om het te fixen. Keurmeester geeft na vragen aan dat het lichtbeeld soms net even buiten de specificaties lijkt te vallen, en hij draait even aan een stelschroef, waarna het er weer binnen valt. Kan na een jaar zijn verlopen door trilling, ouderdom, etc. Dus niet vreemd, als die schroef maar werkt komt het ieder jaar weer goed.

Het kan zijn dat jouw auto nu net buiten de specs valt, en de schroef vastzit waardoor de keurmeester hem niet makkelijk kan stellen. In principe moet die regeling werken (niet automatisch, maar wel met schroef/knopje bij het stuur), dus daar kan hij op afkeuren omdat hij hem niet juist kan stellen zodat hij binnen de specs valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Dido schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:17:
Jawel, waarom niet?

De keuring is niet of de auto veilig en schoon is volgens huidige normen maar of de auto voldoet aan de eisen die er gesteld werden aan die auto toen hij verkocht werd. Bij een Ford T zijn die eisen niet bekend in Nederland en zal de auto aan de meest basale eisen moeten voldoen. En geloof me, dan is bijna alles goed.

Ik heb ettelijke auto's van 70 jaar of ouder laten keuren en er is er nog nooit een afgekeurd. Niet een. Tweemaal een aantekening (canvas te zien op band (moeten laten vervangen) en ontbreken voorruit (kunnen aantonen dat een optioneel onderdeel van de auto was)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
IANAK (I am not a keurmeester) maar voor zover ik weet gelden inderdaad de APK-eisen van het verkoopjaar. Anders zouden auto's zonder gordels op de achterbank bijvoorbeeld ook nooit door de keuring komen.

Via een buurman die een oude brandweerwagen wilde terugkeuren heb ik dit ook te horen gekregen. Als hij wilde terugkeuren moest de wagen wel aan de huidige APK-eisen voldoen waardoor hij aanpassingen moest doen die het klassieke karakter zouden aantasten (ook deels verlichting). Hij heeft de bus daarom niet teruggekeurd zodat hij de bus origineel kon laten.

Geen idee wat de keuringseisen destijds waren met betrekking tot stelmechanismes overigens.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
jakob558 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:57:
Ik krijg ieder jaar op mijn APK rapport te zien: 'koplamp gesteld'. Er verandert niets, niet in de regels, niet in de koplamp. Er wordt nooit geld voor gevraagd om het te fixen. Keurmeester geeft na vragen aan dat het lichtbeeld soms net even buiten de specificaties lijkt te vallen, en hij draait even aan een stelschroef, waarna het er weer binnen valt. Kan na een jaar zijn verlopen door trilling, ouderdom, etc. Dus niet vreemd, als die schroef maar werkt komt het ieder jaar weer goed.

Het kan zijn dat jouw auto nu net buiten de specs valt, en de schroef vastzit waardoor de keurmeester hem niet makkelijk kan stellen. In principe moet die regeling werken (niet automatisch, maar wel met schroef/knopje bij het stuur), dus daar kan hij op afkeuren omdat hij hem niet juist kan stellen zodat hij binnen de specs valt.
Het is ook geen werk inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Korvaag schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:42:
IANAK (I am not a keurmeester) maar voor zover ik weet gelden inderdaad de APK-eisen van het verkoopjaar. Anders zouden auto's zonder gordels op de achterbank bijvoorbeeld ook nooit door de keuring komen.

Via een buurman die een oude brandweerwagen wilde terugkeuren heb ik dit ook te horen gekregen. Als hij wilde terugkeuren moest de wagen wel aan de huidige APK-eisen voldoen waardoor hij aanpassingen moest doen die het klassieke karakter zouden aantasten (ook deels verlichting). Hij heeft de bus daarom niet teruggekeurd zodat hij de bus origineel kon laten.

Geen idee wat de keuringseisen destijds waren met betrekking tot stelmechanismes overigens.
Maar als de stelmachines zelf reglementair zijn aangepast, geldt dit denk ik toch voor alle auto's helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
pennywiser schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:45:
[...]

Maar als de stelmachines zelf reglementair zijn aangepast, geldt dit denk ik toch voor alle auto's helaas.
Dat zou kunnen :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:14

QuattroNL

It is I.

Het is heel simpel: iets wat op een auto zit moet werken.
In dit geval het stelmechanisme van de koplampen.
Je hebt het mogelijk 25 jaar niet gebruikt omdat het niet nodig was, het lichtbeeld was volgens de jaarlijkse eisen altijd goed. Dikke prima.
Nu veranderen de eisen (for whatever reason). Geen probleem want daarvoor heb je dat stelmechanisme dus zou je het bij kunnen stellen. Maar hé, dat werkt nu niet (meer) zodat de koplampen niet meer goed afgesteld kunnen worden.
Dan is afkeur een logisch gevolg.

Tip: spray gedurende enkele dagen dat stelmechanisme dagelijks in met daarvoor geschikt spul om zodoende de roest los te weken en ze weer gangbaar te krijgen. Er vanuit gaande dat je je auto weer thuis hebt staan en binnenkort voor een herkeuring mag.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Sterker nog, Wordt tegenwoordig regelmatig verblind door led koplampen. Hoe kan dat dan?
Dat komt omdat de Toyota Starlet een lage auto is en dus schijnen al die SUV's zo je interieur naar binnen, want die zijn veel hoger. En je moet niet direct in de lichten van andere auto's kijken.

Zelf zet ik avonds de binnenspiegel op nachtstand en de buitenspiegels, kun je ook zo afstellen dat het licht niet je auto naar binnen weerkaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:47
ik zeg BS.

Ja, ja en nee ;)

Ja, de auto wordt gekeurd volgens de richtlijnen die golden toen de typegoedkeuring is afgegeven. Ja, als je geen gordels hoeft te hebben dan kan hij daar niet op afgekeurd worden. En nu nu komt het leuke: nee, je auto wordt niet goedgekeurd als je wél gordels hebt en deze niet deugdelijk zijn. Vrij vertaald, als je er iets inbouwt wat binnen de APK regels valt en wat er niet in hoeft te zitten maar het zit er wel in: dan moet het ook goed functioneren.

In geval van TS lijkt het mij duidelijk een geval van dat er koplampverstelling aanwezig is, ook al was dat wellicht 24 jaar geleden niet verplicht (dat weet ik eerlijk niet, mijn oldtimer van 40+ jaar oud heeft wel de optie in ieder geval). Het feit dat het kan, betekent dat het moet werken. En dat doet het blijkbaar niet goed genoeg, dus is het afkeur.

Dus TS heeft 2 opties, enerzijds onderzoeken of de koplampverstelling verplicht is. Zo ja, dan moet deze gerepareerd worden en werken. Zo nee, dan kan hij deze eruit halen.

Maar ik denk dat een juist lichtbeeld voor iedereen op de weg de beste oplossing is, ook voor TS. Het laatste wat je wil is iemand verblinden, je brengt de medeweggebruiker én jezelf in gevaar daarmee. Nergens voor nodig zou ik zeggen. Dus in dit geval zou ik niet lang twijfelen en de boel laten maken, als dit deugdelijk gebeurd heb je er zo weer 24 jaar plezier van.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Korvaag schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:42:
Correct. Maar let op, als je er wel gordels in zou bouwen dan moeten ze wel deugdelijk zijn en is het ineens een APK eis.

Mijn oldtimer heeft geen gordels achterin van origine, maar die had de vorige eigenaar wel ingebouwd. Deze waren niet goed en werd dus een APK afkeur jaren geleden. De keurmeester heeft de gordels verwijderd en kon de auto vervolgens zonder problemen goedkeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hallo,
Onze 24 jaar oude auto is voor de APK keuring.
Nu wordt ik zojuist gebeld dat hij (o.a.) een afkeur heeft op de koplampen.
Door de nieuwe eisen moeten ze anders (hoger?) afgesteld worden maar het verstelmechanisme werkt niet (meer).

Wat mij verbaasd is dat ze na 24 jaar opeens anders afgesteld moeten worden. En als dat niet lukt dat hij dan afgekeurd wordt.

Ze staan al 24 jaar goed!

#Hoedan??
Defect verstelmechanisme is afkeur, zowel aan de koplamp zelf als het zgn wieltje binnen op je dashboard.

RDW APK- Handboek afstelling Dimlichten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rubenus schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:18:
Is het verstelmechanische vanuit de bestuurderscabine in te stellen? Als dat kapot is, is AKP afkeur terecht.

Zie:

https://apk-handboek.rdw....chten-en-retroreflectoren

Bullet 8.
Dat zegt alleen dat het goed moet werken. Dat is iets anders dan wat hier het geval is. Altijd fijn, zo'n handboek wat op meer manieren te interpreteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Drardollan schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:32:
[...]

Maar ik denk dat een juist lichtbeeld voor iedereen op de weg de beste oplossing is, ook voor TS. Het laatste wat je wil is iemand verblinden, je brengt de medeweggebruiker én jezelf in gevaar daarmee. Nergens voor nodig zou ik zeggen. Dus in dit geval zou ik niet lang twijfelen en de boel laten maken, als dit deugdelijk gebeurd heb je er zo weer 24 jaar plezier van.
Mee eens. Alleen krijg ik te horen dat het volgens de nieuwe regels juist hoger gesteld moet worden.

(dus niet lager omdat ik tegenliggers verblind oid)

Dat vind ik zo vreemd.

En ja, de verstelling zou moeten werken. Truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CvP_tweakers schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:44:
[...]

Mee eens. Alleen krijg ik te horen dat het volgens de nieuwe regels juist hoger gesteld moet worden.

Dat vind ik zo vreemd.

Ik heb geen kennis van hoe het lichtbeeld moet zijn, zowel te hoog als te laag lijken mij niet goed.

Of het specifiek nieuwe regels zijn weet ik niet, ik heb er niets van gehoord verder. Maar ik denk dat in praktisch alle gevallen de garage de boel gewoon afstelt als het nodig is. En dat kon bij jou dan helaas even niet.

Als het inderdaad een nieuwe of veranderde regel is dan zal er neem ik aan goed gekeken zijn naar vanaf welk jaar koplampen afgesteld kunnen worden. Iets zegt mij dat dat al sinds heel lang kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40

Onbekend

...

Drardollan schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:32:
[...]

Ja, ja en nee ;)

Ja, de auto wordt gekeurd volgens de richtlijnen die golden toen de typegoedkeuring is afgegeven. Ja, als je geen gordels hoeft te hebben dan kan hij daar niet op afgekeurd worden. En nu nu komt het leuke: nee, je auto wordt niet goedgekeurd als je wél gordels hebt en deze niet deugdelijk zijn. Vrij vertaald, als je er iets inbouwt wat binnen de APK regels valt en wat er niet in hoeft te zitten maar het zit er wel in: dan moet het ook goed functioneren.
Niet mee eens. Bijvoorbeeld het ABS-lampje zoals in dit voorbeeld: https://vanabeelen.nl/mag-het-abs-lampje-branden
Het zit al jaren in de auto's maar pas vanaf 2018 is het daadwerkelijk een afkeurpunt.
In geval van TS lijkt het mij duidelijk een geval van dat er koplampverstelling aanwezig is, ook al was dat wellicht 24 jaar geleden niet verplicht (dat weet ik eerlijk niet, mijn oldtimer van 40+ jaar oud heeft wel de optie in ieder geval). Het feit dat het kan, betekent dat het moet werken. En dat doet het blijkbaar niet goed genoeg, dus is het afkeur.
Hier ben ik het wel mee eens. :)
De kans dat een koplampverstelling aanwezig is, is vrij groot. Misschien dat dit bij een 20+ jaar oude auto iets anders is uitgevoerd dan normaal in een auto zou kunnen, maar grote kans dat deze afgesteld kan worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:24

DataGhost

iPL dev

CvP_tweakers schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:44:
[...]

Dat vind ik zo vreemd.

In het extreme: als je je koplampen zover omlaag richt dat ze recht naar het wegdek wijzen verblind je inderdaad niemand, maar zie je zelf ook niets. Minimale "hoogte" betekent dus een nieuwe minimale hoek en daarmee een bepaalde afstand waarop jouw licht zichtbaar moet zijn. Je kan met hoger afgestelde lampen verder vooruit kijken dus, wat voor de veiligheid toch wel handig is. En dat alles kan nog steeds zonder tegenliggers te verblinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Onbekend schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:54:
[...]

Niet mee eens. Bijvoorbeeld het ABS-lampje zoals in dit voorbeeld: https://vanabeelen.nl/mag-het-abs-lampje-branden
Het zit al jaren in de auto's maar pas vanaf 2018 is het daadwerkelijk een afkeurpunt.

[...]
Wellicht zit er een nuance in wanneer het ingebouwd is? In geval van het ABS lampje is dat voor de regels ingingen, in geval van mijn gordels zijn deze ingebouwd na de regels ingingen.

Maar ik weet niet beter dan wat er in zit moet werken :)
Hier ben ik het wel mee eens. :)
De kans dat een koplampverstelling aanwezig is, is vrij groot. Misschien dat dit bij een 20+ jaar oude auto iets anders is uitgevoerd dan normaal in een auto zou kunnen, maar grote kans dat deze afgesteld kan worden.
Mijn oldtimer heeft gewoon een draaiknop die een schroef versteld en mijn moderne auto's een of andere elektrische oplossing. Beide werken hetzelfde, enkel de bediening is anders. Maar ik kan mij niet voorstellen dat auto's niet al heel lang zo'n systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProctor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 13:33
QuattroNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:53:
Het is heel simpel: iets wat op een auto zit moet werken.
...
Dat klopt niet. Mijn Volvo 740 uit 1988 heeft wel achteruitrij verlichting, maar als ze defect zijn, is het geen APK afkeur. Voor auto's van voor 1991 was het namelijk niet verplicht om achteruitrij verlichting te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Onbekend schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:54:
[...]

Dan draait een handige harry dat lampje van de ABS er gewoon uit, waarna de auto alsnog goed gekeurd wordt. Maar interessante materie komt hier in het topic langs: het verbaasd mij ook wel een beetje, dat koplampen plotseling hoger ingesteld dienen te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:14

QuattroNL

It is I.

TheProctor schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:20:
[...]
Dat klopt niet. Mijn Volvo 740 uit 1988 heeft wel achteruitrij verlichting, maar als ze defect zijn, is het geen APK afkeur. Voor auto's van voor 1991 was het namelijk niet verplicht om achteruitrij verlichting te hebben.
Typisch.

Ik had ooit in een ver verleden op een auto (bj '85) mistlampen geïnstalleerd. Was een optie toentertijd en ik vond het mooi staan (gewoon leuk om zoveel mogelijk originele opties op een auto te monteren).
De keurmeester zei me dat ze dan ook moeten werken. Als ze niet zouden werken en ik zou ze met bijv. ductape afplakken dat het dan goed zou zijn omdat het dan geen mistampen zouden zijn (zoiets, weet het exacte verhaal niet meer).
Maar mogelijk had mijn keurmeester het verkeerd :X

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Ik krijg steeds meer het idee dat de APK keurmeester/garage medewerkers ook niet altijd op de hoogte zijn van een volgende feature bij LED koplampen: Namelijk dat bij veel autos de lampen automatisch iets naar beneden worden gesteld als de auto in de Park-stand wordt gezet. Vervolgens wordt het lichtbeeld gemeten in deze stand en vervolgens wordt het omhooggedraaid door de garage. Als de auto in de versnelling gaat gaat het licht weer omhoog. En niemand die dat weer meet.
Heb het letterlijk zelf zo meegemaakt. Continu mensen die lopen te seinen als resultaat. Vervolgens zelf maar eens aan het stellen geweest want ik wil niemand verblinden. Tijd mee bezig geweest maar ziet er nu goed uit.
Ik hoop dan ook dat de garage enzo er ook gewoon vanaf blijven nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:24

DataGhost

iPL dev

Marco-Peters schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:44:
[...]

Dan draait een handige harry dat lampje van de ABS er gewoon uit, waarna de auto alsnog goed gekeurd wordt. Maar interessante materie komt hier in het topic langs: het verbaasd mij ook wel een beetje, dat koplampen plotseling hoger ingesteld dienen te worden.
Als ze altijd al lager dan noodzakelijk afgesteld stonden en het stelmechaniek sindsdien kapot is gegaan dan kan het best binnen de marges geweest zijn maar nu niet meer. Een echte reden kan ik daar ook niet voor verzinnen (dat laag afgesteld hebben staan) tenzij je bijna altijd met zakken cement in de kofferbak rondrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:25
Kheos schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:16:
[...]

Nou zo simpel is dat niet hoor. Meestal hoef je je auto juist niet te updaten naar deze tijd. In een jaren zestig auto mag je dus ook gewoon rijden zonder gordels en hoofdsteunen. Raadzaam: niet echt, maar verplicht om aan te passen: zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:25
TheProctor schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:20:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat wat er op zit ook móet werken. Dus een auto uit 1970 bijvoorbeeld die zónder gordels geleverd heeft hoeft die niet alsnog te installeren omdat dat toen immers geen vereiste was. Maar bij een volvo uit 1967 die “zijn tijd vooruit was” en al wél gordels had is een gordel met teveel rafelrand of een defecte gordel dan wél afkeur, want “het zit erop”. Vanuit die redenatie lijkt mij dat het hetzelfde werkt met jouw achteruitrijlicht. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen, want jouw keurmeester is vast ook niet gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 15:01
DataGhost schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:19:
[...]

Als ze altijd al lager dan noodzakelijk afgesteld stonden en het stelmechaniek sindsdien kapot is gegaan dan kan het best binnen de marges geweest zijn maar nu niet meer. Een echte reden kan ik daar ook niet voor verzinnen (dat laag afgesteld hebben staan) tenzij je bijna altijd met zakken cement in de kofferbak rondrijdt.
Als lampen nu hoger mogen staan dan voorheen, dan kunnen de TS lampen nog prima afgesteld staan. Onder de lijn is onder de lijn, meer kijken ze niet naar.

Als het stelmechanisme nu kapot is, dan is dat op zichzelf grond voor afkeur. Ongeacht of het lichtbeeld verder goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:41:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat wat er op zit ook móet werken. Dus een auto uit 1970 bijvoorbeeld die zónder gordels geleverd heeft hoeft die niet alsnog te installeren omdat dat toen immers geen vereiste was. Maar bij een volvo uit 1967 die “zijn tijd vooruit was” en al wél gordels had is een gordel met teveel rafelrand of een defecte gordel dan wél afkeur, want “het zit erop”. Vanuit die redenatie lijkt mij dat het hetzelfde werkt met jouw achteruitrijlicht. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen, want jouw keurmeester is vast ook niet gek :)
Dat wat er op zit en defect is moet werken, maar als je het verwijderd is het bij die Volvo uit 67 ook goed. Zelfde voor de achteruitrijlichten, als die optioneel waren en nu niet meer werken weet niemand dat ze er origineel op zaten en hoeft het ook niet meer te werken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
FastFred schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:03:
De APK eist dat de koplampen afgesteld kunnen worden en dat werkt bij jou niet, dus afkeur. Heeft niks met de afstelling of met nieuwe regels te maken, maar met het feit dat afstellen niet meer mogelijk is.

Mijn eigen auto heeft automatische hoogteregeling op de koplampen zitten. Toen er een hoogtesensor defect was werkte dat systeem niet meer en ik dacht dat dat APK afkeur was aangezien ik geen stel wieltje in het interieur heb. Echter, het afstellen van de koplampen kon ook met een inbus boutje op de koplamp zelf, dus goedkeur. Als dat ook niet gewerkt had was het afkeur geweest.
Dat klopt niet (helemaal)

Als er een automatische regeling zit moet deze (indien zichtbaar) werken. (Het asje die meestal op de achteras zit, aanpassingen maakt obv aslast, moet dus gangbaar zijn en werken, dus bijvoorbeeld niet gebroken).

Praktisch voorbeeld; Bij een ouder niet automatisch systeem (meestal met “scrollwieltje”) kan je soms deze demonteren, zodat deze er technisch niet meer zit, waarna je de auto kan “goedkeuren” en ook bij een steekproef van de RDW geen gezeur krijgt. (Al is dit enigszins discutabel, het past binnen de gegeven regels)

Zit dat koplampen-hoogte-scrollwieltje vast aan je koplampen-knop, dan kan dat dus niet.

Welke regels de afgelopen jaren zijn veranderd, weet ik niet, het is nu zo’n 5-6j geleden sinds ik APK keuringen heb uitgevoerd..

Koplampen voor de auto van TS zijn vziw niet zo duur en volop te vinden op de sloop.

Beetje garage stelt deze bij een beurt altijd bij, dat is (soms) regelmatig nodig, maar staat niet specifiek vermeld op de factuur van een APK/onderhoudsbeurt. (Bij de APK stel je alleen indien nodig)
[...]

Ofwel Autopilot probleem met automatisch (niet goed werkend-groot licht) of verandering van afstellingen na update. (Bugs)

Een hoop merken zullen automatisch na x keer starten even de stelmotortjes van de koplampen hoog/laag zetten, zodat alles gangbaar blijft (BMW was daar als een van de eerste mee op de markt)

De meeste mensen hebben (zelfs na rijden caravan of iets anders) nog nooit geleerd wat die (eventuele handmatige) stelwieltjes doen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 14-11-2022 20:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
PepijnK schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:43:
[...]

Als lampen nu hoger mogen staan dan voorheen, dan kunnen de TS lampen nog prima afgesteld staan. Onder de lijn is onder de lijn, meer kijken ze niet naar.
De daling moet tussen de 0,5% en 2,5% zijn:
https://apk-handboek.rdw....ingen/afstelling-dimlicht

2,5% is best veel. Bij een koplamphoogte van 50 cm, schijnt het licht maar 20 m voor je uit. Bij de TS was die afstand dus nog korter. Ter vergelijking: bij 80 km/u leg je 22 meter af in één seconde.

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 14-11-2022 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:02
Stapeltje bakstenen achterlaten bij de garage voor in de achterbak :P d:)b

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
M2M schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:07:
Misschien is wat zwaars in de achterbak in dit geval juist de oplossing als de koplampen verder omhoog moeten vanwege de nieuwe eisen.

Of indien hij niet is afgemeld als zijnde afgekeurd; breng hem naar een andere garage voor nog een keurig, wie weet vliegt ie er zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:56
Jaren terug ook zo iets gehad met de auto van m'n vrouw, was volgens mij een Ka. Hoogteverstelling werkte niet meer vanaf het middenconsole en daarmee afkeur. Monteur stelde voor om de knop/schakelaar achter het dashboard te stoppen en een blindplaatje te plaatsen uit een minder luxe model. Zo gezegd zo gedaan en op die manier goedgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vannos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 22:02
Maak eens een foto van de apk afkeur punten.

de nieuwe eis stelt geen eis aan het beeld zelf dat is al jaar en dag zo.

de hoogte daarin tegen is wel iets veranderd, maar zou als het goed is nog goed staan als je er niet aan hebt gezeten dus 1%.

Voor de duidelijkheid zou een foto of een precieze omschrijving van de apk afkeur punten wel fijn zijn.
Nu is het maar gissen wat er bedoeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:00
Stef87 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:59:
[...]

Dat klopt niet (helemaal)

Als er een automatische regeling zit moet deze (indien zichtbaar) werken. (Het asje die meestal op de achteras zit, aanpassingen maakt obv aslast, moet dus gangbaar zijn en werken, dus bijvoorbeeld niet gebroken).
En toch is mijn auto er 3 jaar lang mee goed gekeurd door de merkdealer voor ik zin had om onder de auto te kruipen om die sensor te wisselen. Zie daar de willekeur van APK keuringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Vannos schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:30:
Maak eens een foto van de apk afkeur punten.

de nieuwe eis stelt geen eis aan het beeld zelf dat is al jaar en dag zo.

de hoogte daarin tegen is wel iets veranderd, maar zou als het goed is nog goed staan als je er niet aan hebt gezeten dus 1%.

Voor de duidelijkheid zou een foto of een precieze omschrijving van de apk afkeur punten wel fijn zijn.
Nu is het maar gissen wat er bedoeld word.
Ik noemde idd lichtbeeld maar het had betrekking op de hoogte.
Hij bleek al tijden netjes op de oorspronkelijke ondergrens te staan maar het het wijzigen van de regels (per 1-1- 2022 is de ondergrens omhooggegaan) voldeed ie niet meer.
Ik heb inmiddles bericht dat het is verholpen (weet nog niet hoe) en ga ervan uit dat de auto, op dit punt, weer door de APK komt. de auto is weer goedgekeurd!! :) :)

Allen, nogmaals dank voor de vele reacties en het meedenken.
Ik vind het wel boeiend hoeveel reacties er op dit onderwerp komen.
:)

Ik blijf Tweakers een geweldig forum vinden!!

_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door CvP_tweakers op 16-11-2022 08:58 . Reden: Nieuwe kennis. ]

Pagina: 1