Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
De situatie

Twee-onder-een-kapwoning uit 1990. Spouw is na-geïsoleerd tot ongeveer Rc = 3,3, vloer na-geïsoleerd tot Rc = 5,0, dak is nog de oorspronkelijke Rc = 2,5.

Cv-ketel is een Remeha Calenta 28c uit rondom 2012. Afgifte is met radiatoren, helaas nog geen vloerverwarming. Ook geen extra warmtebronnen. De ketel hangt op zolder (2e verdieping).

De thermostaat is een Remeha iSense. Er zijn geen thermostaatkranen. Er is ook geen buitensensor.

De ketel heeft een jaar geleden een beurt gehad. Vorige week heb ik hem ook nog ontlucht (kwam bijna niets uit), en bijgevuld van 1,4 naar 2,0 bar.

De instellingen

Klokprogramma:
08:00-20:00 — 18,5 °C
20:00-08:00 — 16,0 °C
Handmatige override gebruiken we niet vaak.

De radiatoren staan overal in huis dicht, behalve beneden in de woonkamer, zithoek en keuken, die samen één grote ruimte vormen. Ook in de kinderkamer (1e verdieping) op een klein kiertje, ongeveer een kwartslag open gedraaid.

De drie radiatoren beneden heb ik waterzijdig ingeregeld, gewoon met de draaiknop, en ook daar komen we verder niet aan. Ze hebben allemaal ongeveer dezelfde temperatuurgradiënt van boven naar beneden, op het gevoel en destijds ook gemeten met een infraroodcamera.

Ik heb in het verleden wat geëxperimenteerd met de maximale aanvoertemperatuur, die je op de iSense kunt instellen. Die heeft op 50 °C gestaan maar staat nu al een paar weken weer op 75 °C.

De maximale aanwarmtijd staat op 180 minuten.

Aanwarm- en afkoelsnelheid staan beide op "normaal".

Het probleem

Het wordt 's ochtends maar heel langzaam warm. Om 08:00 was het nog maar 17,0 in plaats van de gevraagde 18,5. Het is nu 09:30, maar we zitten pas op 17,5. Maar het systeem lijkt ook op geen enkele manier zijn best te doen. 8)7

De radiatoren voelen lauw aan de bovenkant, nog lauwer aan de onderkant, ook die in de kinderkamer. Toen ik vanochtend rond 08:00 op de ketel keek, gaf die een aanvoer van 26 graden en een retour van 22, dus dat klopt wel met mijn observaties. Het set point stond wel op 48 graden, wat dat ook moge betekenen.

Het vlammetje dat aangeeft dat de ketel brandt, verschijnt maar heel af en toe, en dan voor een minuutje of minder. Tijdens het vlammetje geeft de thermostaat een modulatiestand 1 aan (op een schaal van 0-5). Het radiator-icoontje staat wel continue in beeld; dat betekent "Regelaar vraagt warmte" aldus de handleiding.

Uit mijn verbruiksmeter zie ik dat er pas vanaf 06:00 gas gebruikt wordt, dus de volledige aanwarmtijd van 3 uur wordt ook niet benut.

Wat nu?

Ik wil graag gas besparen, maar dan wel graag met een systeem dat gewoon doet wat ik ervan vraag :+ Volgens mij kan de hardware het allemaal makkelijk aan, en is dit een probleem in de aansturing.

Kan het zijn omdat het een tijd warm is geweest buiten, en nu opeens kouder? Je zou toch verwachten dat zo'n systeem geen week nodig heeft om zich daarop aan te passen; de afkoeling meten gedurende één nacht zou toch al genoeg data moeten geven.

Of zou het in de pompsturing zitten, dat het warme water uit de ketel de radiatoren helemaal niet bereikt voordat de boel weer afslaat? Misschien omdat de pomp te veel weerstand ondervindt aangezien alleen de verst gelegen radiatoren open staan, en dan nog niet helemaal? Kan zoiets?

Heeft iemand een idee wat ik nog kan checken of proberen?

EDIT: Tussen de vlammetjes door geeft de ketel status 8, substatus 1. Dit betekent "Regelstop: Antipendel". Kan het daar iets mee te maken hebben?

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• naftebakje
  • Laatst online: 20-11 15:08
WildernessChild schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:56:
...De drie radiatoren beneden heb ik waterzijdig ingeregeld, gewoon met de draaiknop, en ook daar komen we verder niet aan. Ze hebben allemaal ongeveer dezelfde temperatuurgradiënt van boven naar beneden, op het gevoel en destijds ook gemeten met een infraroodcamera.
Zet ze eens terug open, daar zal je fout zitten. Te weinig flow, temperatuur meteen te hoog, dus ketel kan niet werken.

Als je radiatoren waterzijdig inregelt, wil je altijd nog voldoende flow behouden. De radiator met hoogste deltaT blijft dus volledig open staan, de andere kan je een beetje knijpen. Teveel dicht zetten geeft problemen.
...EDIT: Tussen de vlammetjes door geeft de ketel status 8, substatus 1. Dit betekent "Regelstop: Antipendel". Kan het daar iets mee te maken hebben?
Dat is idd de ketel die zijn warmte niet kwijt kan. Het water moet wel rondstromen om warmte in de radiator te krijgen :>

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 14-11-2022 10:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
@naftebakje Eén van de radiatoren staat al vol open. Het is helaas wel degene die het verst van de ketel verwijderd is, maar dat lijkt me ook logisch. Het is ook meteen de belangrijkste, want hij zit aan de koude (noord)kant van het huis.

Als ik de andere twee weer verder open draai, dan komt er wellicht in totaal meer warmte door, maar komt wel de onbalans terug, waardoor de noordelijke radiator minder doet ten opzichte van de andere twee. Maar als ze daardoor alledrie weer fatsoenlijk gaan werken, ook al is het niet in balans, dan zou het natuurlijk wel weer een beetje vlotter opwarmen...

Is er geen manier om mijn cake te hebben en ook op te eten?

Je zegt dat de temperatuur meteen te hoog wordt door te weinig flow te hebben, maar dan zou je toch verwachten dat de radiatoren ook warm aanvoelen? Of bedoel je dat de temperatuur in de ketel te hoog wordt, en hij dat warme water niet de radiatoren in krijgt? Kan ik dan niet de pomp wat harder laten werken, of zoiets?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het probleem

Het wordt 's ochtends maar heel langzaam warm. Om 08:00 was het nog maar 17,0 in plaats van de gevraagde 18,5. Het is nu 09:30, maar we zitten pas op 17,5. Maar het systeem lijkt ook op geen enkele manier zijn best te doen. 8)7
De nachttemperaturen zijn plots flink gedaald, als je een lerende thermostaat hebt is dit normaal (mijn Bosch doet dat ook). Die probeert de kamer zo zuinig en langzaam mogelijk op te warmen maar als het dan opeens kouder is dan is je ketel natuurlijk later klaar dan wat geprogrammeerd staat. Dat is normaal, je moet het gewoon de komende dagen even in de gaten houden of het beter wordt (en wat de nachttemperaturen zijn).

Je moet ook niet aan je radiatoren blijven draaien dan, want dan snapt je thermostaat er ook niks meer van ;) Gewoon alles open draaien in de huiskamer.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 14-11-2022 10:38 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:27
Kijk goed naar je leidingen, zit die radiator die vol open staan wel parallel in het circuit en dus niet serie met een geknepen radiator?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De vraag is meer: heeft het eerder wel goed gefunctioneerd?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Opgelost!

Naar aanleiding van het bericht van @naftebakje heb ik twee van de drie radiatoren beneden nu vol open gedraaid. Ze werden opeens wel flink warm (ik schat 50-60 graden), en nu is het comfortabel 18,5 zoals de bedoeling was :) Heel erg bedankt! _/-\o_

Het was dus inderdaad een probleem met te weinig flow, waardoor de ketel telkens in de anti-pendelstand schoot.

Beter een systeem dat ongebalanceerd warm wordt, dan een perfect gebalanceerd systeem waarbij alle radiatoren precies even koud blijven :+
The-Source schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:34:
Kijk goed naar je leidingen, zit die radiator die vol open staan wel parallel in het circuit en dus niet serie met een geknepen radiator?
Goede vraag! Zit allemaal ver weg in de ondergrondse vijver kruipruimte en nu misschien ook nog onder een laag PUR, dus kan ik helaas niet achterhalen :) Is aansluiten in serie gebruikelijk?! :o

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 10:55
Mooi dat het opgelost is.

Het idee achter het inregelen is een lage retour-temperatuur.
Dus het water dat van de radiatoren terug naar de ketel gaat, moet zo goed mogelijk afgekoeld zijn.
Als dit niet helemaal in balans is, is dat niet zo erg.

Wat je kunt proberen is het cv vermogen lager zetten. Dan brandt de ketel minder hard. Maar volgens mij regelen die Remeha's dat zelf ook best goed.

En een kleine toevoeging op je PUR, kijk even goed na of het vochtbestendig is.
En zo niet, kijk dan eens naar bodemfolie, of iets anders tegen vocht. Is voldoende over te vinden hier.
Pagina: 1