Salderen per telwerk, wanneer stroom verbruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-06 12:15
Wij hebben thuis een dubbele meter, normaal- en daltarief. We hebben geen warmtepomp en airco. Warmwater en CV via gasgestookte ketel. Sinds anderhalve week hebben we ook zonnepanelen. Zoals ik begrijp saldeert onze leverancier Budget Energie per telwerk en inmiddels ook jaarlijks. Overstappen naar enkeltarief is niet mogelijk bij Budget Energie.

Voorheen schakelden wij de wasmachine en vaatwasser vooral in het weekend en/of avond in, vanwege het daltarief.

Wat is nu slim om te doen met de stroom van de zonnepanelen als er gesaldeerd wordt per telwerk?

Hoe ik het zie is het voor ons nu juist beter om doordeweeks overdag op zonnige momenten de wasmachine/vaatwasser etc. te gebruiken, omdat je dan 5 dagdelen per week een "voorraadje" stroom opbouwt om na het jaar gesaldeerd te krijgen. De kans lijkt me dan dus groter dat dit een groter voorraadje wordt dan jaarlijks in dalmomenten (2 dagdelen) opgebouwd kan worden.

Als we alleen in het weekend zouden blijven wassen dan heb je over het jaar maar 2 dagdelen (zaterdag/zondag overdag) dat je een saldeerbaar voorraadje aanlegt.

Klopt deze aanname? Wij zijn thuis maar met 2 personen dus kunnen de was makkelijk opsparen tot slechts twee of drie wasmomenten per week. Ook is in ieder geval mijn vriendin vrijwel dagelijks thuis aan het werk dus kan dan makkelijk naar gelang zonlicht een wasje draaien of de vaatwasser starten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

BE heeft een hele duidelijke pagina ingericht op hun site.

Zie het stuk "Je verbruik is alleen in het normaaltarief lager dan je opwekking"

Je kunt dus waarschijnlijk beter doordeweeks overdag gaan wassen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:58
Doel is om beide telwerken netto zo dicht mogelijk bij nul te krijgen: je zult dus zo nu en dan een beetje moeten checken: bij veel zon in het weekend, moet je dan wellicht wat meer wassen in het weekend bijv. Meeste opbrengst is overdag door de week op het hoge tarief: dus daar moet je het ook opmaken: echt overschot daar levert weinig op en nog vervelender als je dan nog bij moet kopen op laag tarief. Dus ja, ik ben het met je eens, maar check regelmatig of je je gedrag nog beetje bij moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zolang de saldering nog steeds 100% is en je totaal over een jaar net zoveel gebruikt als opwekt maakt het geen bal uit. Het gaat wel uitmaken als de saldering wordt afgebouwd, dan wil je de teruglevermeter zo laag mogelijk houden.

Tenzij je een feel good momentje wilt hebben als je een "groen" wasje draait.

[ Voor 14% gewijzigd door ds23man op 14-11-2022 10:00 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
ds23man schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:59:
Zolang de saldering nog steeds 100% is en je totaal over een jaar net zoveel gebruikt als opwekt maakt het geen bal uit. Het gaat wel uitmaken als de saldering wordt afgebouwd, dan wil je de teruglevermeter zo laag mogelijk houden.

Tenzij je een feel good momentje wilt hebben als je een "groen" wasje draait.
Volgens mij klopt dit dus niet. Budget Energie (en vele andere leveranciers) maakt bij jaarafrekening verschil tussen jaaropbrengst/verbruik voor normaal- en voor daltarief apart. Je opbrengst wordt dus niet op één grote hoop gegooid.

Als je dus bijv. een warmtepomp hebt draaien die grotendeels 's avonds/weekend in de donkere maanden staat te draaien dan staat die pomp in je daltarief stroom te verbruiken. Je jaarlijks dal-verbruik zal dan groter zijn dan wat je jaarlijks teruglevert in de dal-uren, dus dan moet je flink gaan bijbetalen. Of ik begrijp het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Coolmint schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:53:
Doel is om beide telwerken netto zo dicht mogelijk bij nul te krijgen: je zult dus zo nu en dan een beetje moeten checken: bij veel zon in het weekend, moet je dan wellicht wat meer wassen in het weekend bijv. Meeste opbrengst is overdag door de week op het hoge tarief: dus daar moet je het ook opmaken: echt overschot daar levert weinig op en nog vervelender als je dan nog bij moet kopen op laag tarief. Dus ja, ik ben het met je eens, maar check regelmatig of je je gedrag nog beetje bij moet sturen.
Ik heb de HomeWizard p1 meter dus kan e.e.a. een beetje in de gaten houden maar volgens mij is het niet mogelijk om regelmatig de tussenstanden in te zien, van hoeveel je in normaal- en daltarief hebt teruggeleverd. Ga er wel even over nadenken.

Belangrijkste blijft denk bewust stroom gebruiken, dus bij voorkeur wanneer het flink zonnig is. Sowieso voor wanneer salderen afgebouwd wordt is dat een factor om rekening mee te gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

jesco_white schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:05:
[...]

Volgens mij klopt dit dus niet. Budget Energie (en vele andere leveranciers) maakt bij jaarafrekening verschil tussen jaaropbrengst/verbruik voor normaal- en voor daltarief apart. Je opbrangst wordt dus niet op één grote hoop gegooid.

Als je dus een warmtepomp hebt draaien die grotendeels 's avonds/weekend in de donkere maanden staat te draaien dan staat die pomp in je daltarief stroom te verbruiken. Je jaarlijks dal-verbruik zal dan groter zijn dan wat je jaarlijks teruglevert in de dal-uren, dus dan moet je flink gaan bijbetalen. Of ik begrijp het verkeerd?
Dat ligt er maar aan hoeveel het verschil is tussen dag en nachttarief, hier bij Essent vast contract is dat slechts 1 cent. Verder salderen ze je totale opwek eerst van je dagtelwerk en het restant van de nachtteller.

En dat is juridisch de enige correcte manier en zeker met de komende verduidelijking in de wetgeving, daar wordt je totale verbruik en opwek op 1 hoop gegooid.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:58
jesco_white schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb de HomeWizard p1 meter dus kan e.e.a. een beetje in de gaten houden maar volgens mij is het niet mogelijk om regelmatig de tussenstanden in te zien, van hoeveel je in normaal- en daltarief hebt teruggeleverd. Ga er wel even over nadenken.

Belangrijkste blijft denk bewust stroom gebruiken, dus bij voorkeur wanneer het flink zonnig is. Sowieso voor wanneer salderen afgebouwd wordt is dat een factor om rekening mee te gaan houden.
Ja hoor, je moet alleen de standen opschrijven of opslaan. Kan een zondagavondklusje zijn.
de P1 geeft je 4 telwerken (Hoog Laag en voor allebei gebruikt en geleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Is dat in de app bij "Instellingen -> Meters -> P1 meter -> Stroomimport normaal/dal Stroomexport normaal/dal"?

Dat zijn dan cumulatieve waarden neem ik aan? Dan bijv. die waarden wekelijks noteren in een sheetje?

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-03-2023
jesco_white schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:05:
[...]

Volgens mij klopt dit dus niet. Budget Energie (en vele andere leveranciers) maakt bij jaarafrekening verschil tussen jaaropbrengst/verbruik voor normaal- en voor daltarief apart. Je opbrengst wordt dus niet op één grote hoop gegooid.

Als je dus bijv. een warmtepomp hebt draaien die grotendeels 's avonds/weekend in de donkere maanden staat te draaien dan staat die pomp in je daltarief stroom te verbruiken. Je jaarlijks dal-verbruik zal dan groter zijn dan wat je jaarlijks teruglevert in de dal-uren, dus dan moet je flink gaan bijbetalen. Of ik begrijp het verkeerd?
Precies wat ik ook dacht. Zelf klant bij Budget Energie en hun website bekeken. Dit voorbeeld staat helemaal onderaan en redelijk beknopt voorgerekend. Ze noemen daarin ook alleen vaste contracten maar variable weer niet.(?) Na Kassa vorige week dacht ik dat het opgelost was maar helaas. Hopelijk komt snel het nieuwe wetsvoorstel akkoord
Pagina: 1