Streepje vocht onderkant raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-05 19:29
Nu de temperaturen weer onder het vriespunt gaan merk ik 's ochtends een cm groot vochtstreepje aan de onderkant van de ramen. Als ik op het internet kijk, staat er meer ventileren, maar dat moet het probleem niet op. Ramen staan 's morgens 20 min open.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:45
Zet je de ramen open nadat je het streepje vocht constateert? Want dan is het natuurlijk te laat met ventileren.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 17:18
Meer ventileren maar als je slechte isolatie waarde glas hebt dan is daar niet tegenop te ventileren en zal er wat water condenseren op het koudste punt. Dat is meestal het glas.

Als er echter veel vocht wordt toegevoegd in de avond ( was drogen, douche/bad, veel personen, koken etc )
Dan zal er zelfs op HR++ waarde glas vocht beslaan. Vooral bij oudere huizen zonder mechanische ventilatie.

[ Voor 38% gewijzigd door CBlokkertje op 14-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
Wij hebben dat ook altijd een beetje, simpelweg omdat het s nachts koud wordt en het binnen warm(er) is. We kunnen uiteraard meer ventileren maar dan wordt het ook een stuk kouder binnen.. Ik zou wel iets meer ventileren als het kan, maar zonder WTW moet je ofwel flink meer gaan stoken, of dit vermoedelijk accepteren :)

En wat hierboven staat uiteraard: tijdens de nacht dus ventileren, niet erna. Erna kan natuurlijk altijd, maar dan heb je het al op je ramen zitten :)

[ Voor 19% gewijzigd door ID-College op 14-11-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb ze ook maar de ventilatieroosters staan hier gewoon open. Het is echter dubbelglas van +25 jaar oud en 't gebeurt alleen boven in mijn slaapkamer. Je ontkomt er niet aan, tenzij je het glas gaat vervangen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Raam in je slaapkamer open zetten als je slaapt (dan is toch de verwarming uit). Zeker als je met z'n tweeen in een kamer slaapt produceer je best veel warmte en vocht. Vroeger was het altijd al echt iets Nederlands slapen met het raam open, weet niet of het nog zo is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
is dit niet gewoon het gevolg van oudere minder goed isolerende kozijnen? Kozijnen vormen een koude brug, dat koelt het raam ter plekke af tot onder het condensatiepunt (tov luchtvochtigheid) en krijg je condensvorming.

Ik heb daar ook last van in de winter als het echt richting -5C gaat. Duurt meestal maar een paar dagen totdat luchtvochtigheid in de woning afneemt (ik heb permanente mechanische ventilatie en HR++ glas in originele jaren 70 kozijnen).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:32
Nu is het de laatste tijd ook wel erg vochtig en warm geweest buiten. Amper stoken, hoge luchtvochtigheid en nu ineens wordt het koud.

Wij hebben geen mechanische ventilatie, wel roosters en een klepraampje. Geen droger nog, dus was drogen aan een rek. Luchtvochtigheid op de hygrometer tussen de 80 en 90%. Pas sinds dit weekend wil het een beetje dalen omdat het buiten kouder wordt en we dat vocht eruit kunnen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb dit ook in een nieuwbouwwoning van 2021, met roosters, mechanische ventilatie. Ik denk dat het ligt omdat ik niet stook op de 1e en 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben dat ook een beetje op HR+++ ramen. Er zit geen ventilatie boven de ramen (huis zo gekocht), ik zet ze in de kantelstand en als het te koud is uit de vergrendeling maar dicht.

Wij stoken ook heel weinig, daar zal het wel mee te maken hebben. Luchtvochtigheid is 55 en het is 16 graden in de keuken met een klein streepje vocht.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 14-11-2022 10:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 15:01
Puur een kwestie van ventileren. Heb een huis uit 1960 met nieuw HR++ glas, sommige ruimtes hebben slechte ventilatie en als ik daar de ramen dicht laat 's avonds dan zit er vocht op het raam. Als ik de ramen op een kiertje doe dan is er geen vocht, maar stook je wel lekker door. Beetje een tweestrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:49
SmurfLink schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:32:
Ik heb ze ook maar de ventilatieroosters staan hier gewoon open. Het is echter dubbelglas van +25 jaar oud en 't gebeurt alleen boven in mijn slaapkamer. Je ontkomt er niet aan, tenzij je het glas gaat vervangen.
Hier hetzelfde, veel vocht op het ramen in de slaapkamers. Volgens mij is het ventilatierooster mede debet aan het probleem. Zou het niet zo zijn dat de koude lucht uit het rooster naar beneden stroomt en daarmee het onderste deel van het raam verder afkoelt. Wil niet zeggen dat we ze dan niet open moeten zetten. Het is denk ik niet anders dan gewoon accepteren en even dagelijkse doekje eroverheen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CurlyMo het kan ook zijn dat er gewoon te weinig wordt geventileerd. In mijn slaapkamer wordt de lucht met het raam dicht (en ventilatierooster geheel open) alleen genoeg ververst met de mechanische ventilatie op 90+%. En dan heb ik zelfs in de deur van de slaapkamer een extra ventilatierooster om een goede flow van de slaapkamer naar de badkamer (daar zit het afzuigventiel) te bewerkstelligen.

Staat de ventilatie lager, dan loop het CO2-niveau op tot ongezonde waardes (1500+ppm), om over de luchtvochtigheid nog maar te zwijgen. In de praktijk slapen wij altijd met het raam open, dan gaat het goed.

Ik heb het idee dat in Nederland, zelfs in huizen met MV, veel te weinig geventileerd wordt. Veel van mijn buren slapen met het raam dicht én hebben een slaapkamerdeur die goed afsluit. Hopen dat er dan door dat miniroostertje genoeg lucht naar binnen komt om de vieze lucht te vervangen is dan leuk bedacht, maar zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. Voor er verse lucht bij kan moet de vervuilde lucht ook weg kunnen.
Thomas_W schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:52:
Nu de temperaturen weer onder het vriespunt gaan merk ik 's ochtends een cm groot vochtstreepje aan de onderkant van de ramen. Als ik op het internet kijk, staat er meer ventileren, maar dat moet het probleem niet op. Ramen staan 's morgens 20 min open.
Je ramen 's ochtends even openzetten noemen we luchten. Ventileren doe je 24/7, of in ieder geval altijd als er mensen in de ruimte aanwezig zijn.

Zie ook Woning ventileren - milieu centraal
Ventileren of luchten?

De beste manier om de lucht in huis gezond te houden is door te zorgen voor voortdurende luchtverversing, dag en nacht, het hele jaar door (dus ook in de winter). Dan komt frisse lucht binnen en verdwijnen vocht en vervuilende stoffen. Dat klinkt eenvoudig, maar in veel huizen is de lucht ongezond omdat bewoners niet genoeg ventileren. Ventileren betekent continu frisse lucht aanvoeren én vervuilde lucht afvoeren. Dat is niet hetzelfde als luchten.

Luchten betekent ramen en deuren tegen elkaar open zetten. Zet tijdens het luchten de thermostaat laag, anders slaat de verwarming onnodig aan. Luchten is nuttig om snel extra vervuilde lucht af te voeren, maar het is geen vervanging van ventileren. Het effect is namelijk snel weg: zodra het raam dicht gaat zal vervuiling zich weer ophopen.
Als de waterdamp gecondenseerd is zal even je raam openzetten het niet meteen weer laten verdampen. Daar is best veel energie voor nodig.

[ Voor 67% gewijzigd door Gizz op 14-11-2022 15:29 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gizz schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:20:
@CurlyMo het kan ook zijn dat er gewoon te weinig wordt geventileerd.
Dat kan heel goed hoor, maar dat is nu eenmaal de situatie in ons jaren '30 huis. Badkamerventilator kan wel harder en de slaapkamerdeuren staat hier wel altijd open.

In de herfst en winter zouden inderdaad in elke ruimte een raam op een kier kunnen worden gezet. De slaapkamers worden toch niet verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 15:27
Wij hadden dit met dun dubbel glas (uit 1987).

Nu vervangen voor dikker beter isolerend (HR++) glas (meer ruimte ook tussen het glas) en dit niet meer gezien. Kozijnen zijn hetzelfde gebleven (latten komen iets meer naar buiten).

De duco roosters staan half open. Oude roosters waren van aluminium, daar droop ook altijd water vanaf als het koud was buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CurlyMo schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:24:
[...]
In de herfst en winter zouden inderdaad in elke ruimte een raam op een kier kunnen worden gezet. De slaapkamers worden toch niet verwarmd.
Misschien bedoelde je het ook zo, maar ik zou dat het gehele jaar doen. Ook in de lente en zomer wil je van de CO2 af die je de hele nacht uitademt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gizz schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:27:
[...]

Misschien bedoelde je het ook zo, maar ik zou dat het gehele jaar doen. Ook in de lente en zomer wil je van de CO2 af die je de hele nacht uitademt :)
Dan komen de muggen weer langs en moet ik weer een hor gaan maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
Slappyjoez schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:53:
Zet je de ramen open nadat je het streepje vocht constateert? Want dan is het natuurlijk te laat met ventileren.
Nee meestal maar 1 keer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
CBlokkertje schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:56:
Meer ventileren maar als je slechte isolatie waarde glas hebt dan is daar niet tegenop te ventileren en zal er wat water condenseren op het koudste punt. Dat is meestal het glas.

Als er echter veel vocht wordt toegevoegd in de avond ( was drogen, douche/bad, veel personen, koken etc )
Dan zal er zelfs op HR++ waarde glas vocht beslaan. Vooral bij oudere huizen zonder mechanische ventilatie.
Zijn inderdaad HR++ glazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
ID-College schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:01:
Wij hebben dat ook altijd een beetje, simpelweg omdat het s nachts koud wordt en het binnen warm(er) is. We kunnen uiteraard meer ventileren maar dan wordt het ook een stuk kouder binnen.. Ik zou wel iets meer ventileren als het kan, maar zonder WTW moet je ofwel flink meer gaan stoken, of dit vermoedelijk accepteren :)

En wat hierboven staat uiteraard: tijdens de nacht dus ventileren, niet erna. Erna kan natuurlijk altijd, maar dan heb je het al op je ramen zitten :)
Je bedoelt dan meer ventileren in de avond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
Boeryepes schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:00:
is dit niet gewoon het gevolg van oudere minder goed isolerende kozijnen? Kozijnen vormen een koude brug, dat koelt het raam ter plekke af tot onder het condensatiepunt (tov luchtvochtigheid) en krijg je condensvorming.

Ik heb daar ook last van in de winter als het echt richting -5C gaat. Duurt meestal maar een paar dagen totdat luchtvochtigheid in de woning afneemt (ik heb permanente mechanische ventilatie en HR++ glas in originele jaren 70 kozijnen).
Kozijnen zijn PVC en nog maar 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

Thomas_W schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:44:
[...]

Ventileren doe je 24 u per dag. Luchten is wat jij aan het doen bent.

Lees dit maar even, hier staan tips in: Ventileren bij kou: tips voor een goede luchtkwaliteit bij zo min mogelijk warmteverlies

[ Voor 39% gewijzigd door HaTe op 14-11-2022 16:49 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
Thomas_W schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:46:
[...]

Je bedoelt dan meer ventileren in de avond?
Ventileren moet je continue. Wij hebben kozijnen met 5 standen waarmee je het raam verder naar voren kan laten komen (en dus wordt de kier groter, waardoor er meer lucht naar binnen komt). Normaal zetten wij hem op max, maar als het echt koud wordt ventileren wij ook minder (anders wordt het wel erg koud in de slaapkamer).

We luchten elke ochtend (wat jij ook doet) en dan de verwarming aan.. Over het algemeen wordt het dan een stuk minder nat, maar er blijft bij ons ook regelmatig wat vocht aan de binnenkant zitten tegen het glas. Het is wat het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Thomas_W schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:44:
[...]

Dat is geen ventileren, dat is spuien. Ventileren is continue.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Toen we gister op bed gingen was de luchtvochtigheid beneden iets onder de 50% procent.
Vanmorgen zaten er onderaan de hr++ ramen ook streepjes vocht een paar mm hoog denk ik.

Ik geeft de schuld aan de alu afstand profielen in het glas daar zit een koude brug.
En we hebben dikke donkere isolerende vouwgordijnen dus het dauwpunt is dan snel bereikt vermoed ik.

Met de gordijnen open heb ik het beneden nog nooit gezien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1