WA verzekering bij gechipte fiets

Pagina: 1
Acties:
  • 1.648 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-06-2024
Dag allen,

Online zijn er hier en daar draadjes over te vinden, maar zou het graag alsnog eens voorleggen.

Het chippen van elektrische fietsen komt veel voor, ik las ergens dat het tot wel 40% van alle fietsen betreft.

Maar hoe zit het precies met de WA verzekering? Wat als je dus iemand aanrijdt? Loop je dan een risico dat jouw verzekering de kosten op jou verhaalt?

Zelf zou ik graag chippen. Heb dit laatst op een fiets getest en was erg prettig. Maar ik vrees dat ik, àls het onverhoopt ooit mis zou lopen en ik zou bij een aanrijding betrokken raken waarbij mijn WA verzekering moet uitkeren, financieel geruïneerd zou worden, en daarmee mijn gezin ook.

Maar maken al die duizenden/miljoenen anderen die hebben gechipt of opgevoerd zich hier geen zorgen over? Welke scooter is er tegenwoordig (en vroeger trouwens) niet opgevoerd?

Wordt de soep echt zo heet gegeten? Verhaalt je WA die schade echt op jou zelf? Of is het een broodje aap en valt dit in de praktijk mee?

Groeten, Jazz

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Ja dat is eigen risico. Als er aangetoond is dat je fiets te snel ging, dan wordt er niks uitgekeerd.

Sterker nog je kan zelfs strafrechtelijk vervolgd worden.

Dat meerdere mensen het doen, wil niet zeggen dat het verstandig/legaal is.

https://www.anwb.nl/fiets...%20langzaam%20je%20fietst.

https://www.fietsunie.nl/elektrische-fiets-opvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:56
Jazzke schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:37:
Wordt de soep echt zo heet gegeten? Verhaalt je WA die schade echt op jou zelf? Of is het een broodje aap en valt dit in de praktijk mee?
Het is een risicoafweging die je zelf maakt. In de praktijk valt het mee, maar jij kan net diegene zijn die een mega schade veroorzaakt welke de verzekering niet graag uitkeert. Je hebt dan de regels tegen, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Net als een opgevoerde scooter is een opgevoerde elektrische fiets gewoon niet toegestaan. Een elektrische fiets mag je zonder rijbewijs en zonder helm gebruiken omdat er een relatief lage maximumsnelheid op zit, als je fiets sneller kan voldoet die niet meer aan die voorwaarde.

Dus grote kans dat in het geval van een aanrijding met een opgevoerde elektrische fiets je verzekering de schade niet dekt. Mocht je liegen over dat hij is opgevoerd dan noemen ze dat verzekeringsfraude, een opgevoerde fiets mag je niet verzekeren.

Word je dus gepakt dan ben je niet alleen zelf 100% aansprakelijk, maar dan kom je ook gewoon op de zwarte lijst te staan en gaat ooit een nieuwe verzekering afsluiten lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:42
ben eigenlijk wel benieuwd wat voor verschil het chippen maakt dat je het prettiger fietsen vindt. Bij benzine motoren op bijv scooters is het technisch zo dat het opvoeren ook meer vermogen geeft bij lagere snelheden, maar bij een electromotor maakt dat volgens mij niet uit (hij capt enkel de top snelheid toch?).

Overigens als je kijkt waar cq. welke doelgroep opvoeren van scooters veel doet dan kun je vraagtekens zetten hoeveel ze stil staan bij de legaliteit en/of consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:01

CaDje

Framedrops for life

Doet de politie eigenlijk al rollerbank testen voor elektrische fietsen? Ik werd laatst op racefiets ingehaald door een fietser die ongeveer de snelheid had van een speedpedelec, maar zonder kentekenplaat (dus een normale elektrische fiets)...

Ik vermoed zelf dat de politie naast scooters ook wat meer aandacht aan de elektrische fiets gaat geven als die met 45 op het fietspad rijden zonder helm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58
Er is niet zoiets als een wettelijke aansprakelijkheid (WA) verzekering voor fietsen, hooguit voor speed spedelec fietsen (die met blauwe plaatje, helmplicht en spiegelplicht)
WA geld alleen voor dergelijke 'speed fietsen' en motor voertuigen (brommers, auto's etc)

Hooguit dat je particuliere aansprakelijkheid (ik noem het even PA verzekering) bij uitkeren aan een tegenpartij de kosten op jou gaat verhalen.
Ik denk wel dat de tegenpartij dan met een gedegen onderzoek/rapport van de Politie/recherge aan moet komen bij jouw PA verzekering, dat zal vaak wel loslopen maar geeft geen garanties dat het niet kan en/of niet gebeurt.

Als er een tegenpartij is wordt er vaak gewoon uitgekeerd, maar mochten er zaken zijn die jij fout gedaan hebt (opgevoerd, dronken etc) dan kan de verzekeraar de uitgekeerde kosten op jou verhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 14-11-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het zal natuurlijk altijd van geval tot geval verschillen maar als jij vol in de zijkant van een dure auto knalt omdat je niet op tijd kon remmen. Dan heb je wel een probleem want in plaats van een zwakke beschermde fietser ben je een illegale brommer. Rest mag je zelf bedenken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke verzekering heb je het exact over, @Jazzke?
Een gewone aansprakelijkheidsverzekering?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
Aragnut schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:01:
ben eigenlijk wel benieuwd wat voor verschil het chippen maakt dat je het prettiger fietsen vindt. Bij benzine motoren op bijv scooters is het technisch zo dat het opvoeren ook meer vermogen geeft bij lagere snelheden, maar bij een electromotor maakt dat volgens mij niet uit (hij capt enkel de top snelheid toch?).

Overigens als je kijkt waar cq. welke doelgroep opvoeren van scooters veel doet dan kun je vraagtekens zetten hoeveel ze stil staan bij de legaliteit en/of consequenties.
Nou, het is gewoon heel prettig om net 30 of 32 te kunnen rijden op een elektrische fiets ipv dat je tegen een onzichtbare muur aantrapt op 26km/u. Zeker als je naar je werk lange stukken door de polder moet rijden. In mijn ervaring verandert dit het rijgedrag beneden de 26km/u niet echt, maar het geeft aan de bovenkant gewoon iets meer snelheid.

Je denkt met dat opvoeren aan kereltjes van 16 inderdaad, maar statistisch is dit tegenwoordig, zeker met de ebike, ook een grote groep mensen van 30-50 jaar, waartoe ik zelf ook behoor. En dat vind ik ook zo vreemd. Is niemand bezig met de consequenties? Of is dat de kans dat het echt misloopt en je financieel geruïneerd wordt zodanig klein, dat het niemand iets boeit?

Iemand aanrijden tegen zijn of haar knie bijvoorbeeld, kan heel wat operaties en (gedeeltelijke) afkeuring van het werk geven. Allerlei kosten die mogelijk niet gedekt worden door je verzekering. Dus als verantwoordelijk vader van 3 jonge kids doe ik het dan toch niet, maar het frustreert wel als "iedereen", en daar moeten ook weldenkende mensen tussen zitten, het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
Juup schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:07:
Welke verzekering heb je het exact over, @Jazzke?
Een gewone aansprakelijkheidsverzekering?
Volgens mij ben je voor de normale fiets en ebike via je standaard WA/aansprakelijkheidsverzekering verzekerd. Voor een speed pedelec sluit je een aparte WA-verzekering af. Maar een gechipte fiets valt officieel niet meer onder die normale WA-verzekering omdat die te veel vermogen/snelheid heeft. Feitelijk wordt het dan wettelijk volgens mij een "brommer", net als een speed pedelec, en heb je dus een speciale WA-verzkekering nodig. Maarja, zo'n speciale WA-verzekering krijg je niet als je een gechipte fiets hebt, die zijn voorbehouden aan brommers aan speed pedelecs.

Dus: feitelijk ben je niet verzekerd. Dat is mijn conclusie... en dat maakt het zo gek: als dit om misschien wel een miljoen of meer fietsen gaat, dan moeten er ook veel mensen financieel erg nat gaan na een ongeluk. Want: niet verzekerd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Ik denk dat je het 'probleem' van die onzichtbare muur alleen maar verplaatst ipv hem weg te nemen. Op het moment dat je 30p/u kan denk je 'ik wou dat ie 36p/u kon'.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
Tsjilp schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:43:
Ik denk dat je het 'probleem' van die onzichtbare muur alleen maar verplaatst ipv hem weg te nemen. Op het moment dat je 30p/u kan denk je 'ik wou dat ie 36p/u kon'.
Tot op zekere hoogte waar. Echter, ik heb ook een speed pedelec gehad (Stromer ST3, die reed gewoon 45-47) en boven de 35 gaat het serieus hard zonder helm. I know, 30-32 is ook al niet slim zonder helm, maar daarboven wordt het gevoelsmatig echt wel tricky. Maarja, alles went i guess...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

Volgens mij zijn je remmen en het frame ook niet berekend op die snelheden. Effectief rijdt je dan op een ongekeurde onverzekerde snorfiets rond - ik mag hopen dat de verzekering dan niet uitkeert.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 14-11-2022 13:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
BCC schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:46:
Volgens mij zijn je remmen en het frame ook niet berekend op die snelheden. Effectief rijdt je dan op een ongekeurde onverzekerde snorfiets rond.
Dat verschilt per fiets. Bij Riese Müller zijn de low speeds en high speed nagenoeg identiek. Wat dat betreft wordt het er niet onveiliger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

Een speed pedelec voldoet in ieder geval aan de eisen die het RDW aan een veilige snorfiets/brommer stelt en heeft een bijbehorende risico verzekering. Als je harder wil, dan koop je toch zo'n ding?

[ Voor 30% gewijzigd door BCC op 14-11-2022 13:48 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:49

DataGhost

iPL dev

Koop gewoon een speed pedelec en rijd er wat langzamer mee als je het te hard vindt gaan. Dan heb je in ieder geval een voertuig wat goedgekeurd is en een verzekering die in orde is, in plaats van te lopen pielen met het opvoeren van een fiets waarvoor specifiek over regelgeving is nagedacht. Wel de lusten, niet de lasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:27
Jazzke schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:37:
Die onzekerheid over staartrisico maakt het juist spannend >:)

De kans op een ongeluk is klein. De kans om gepakt te worden op een opgevoerde e-bike is klein. De kans om met een opgevoerde e-bike gepakt te worden na betrokkenheid bij een ongeval ook klein.

Echter: er is een reele kans dat eventuele getuigen de snelheid waarnemen* en zullen melden waarna technisch onderzoek plaatsvindt, zeker als er letsel en/of grote schade is.

* elke e-biker die keurig 25 max aanhoudt.
DataGhost schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:50:
Koop gewoon een speed pedelec en rijd er wat langzamer mee als je het te hard vindt gaan.
En op de rijbaan rijden. Het is wachten op rechterlijke uitspraken over fietspadpiraten.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Jazzke schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:39:

Iemand aanrijden tegen zijn of haar knie bijvoorbeeld, kan heel wat operaties en (gedeeltelijke) afkeuring van het werk geven. Allerlei kosten die mogelijk niet gedekt worden door je verzekering. Dus als verantwoordelijk vader van 3 jonge kids doe ik het dan toch niet, maar het frustreert wel als "iedereen", en daar moeten ook weldenkende mensen tussen zitten, het wel doet.
Het frustreert je dat andere mensen de regels breken en je vind het dus een oplossing door dan zelf ook mee te doen :?

Hier ontgaat mij de logica een beetje.

@Rukapul De kans dat je zomaar gepakt word is nihil.
Ik weet wel dat als je gedoe hebt waarbij een scooter betrokken is je gewoon kunt vragen of die na het ongeval even nagekeken kan worden of deze opgevoerd is. De grote mond van de betrokken scooter is daarna vrijwel altijd geheel verdwenen.

Ga dat dus doortrekken naar e-bikes mocht het nodig zijn :+

[ Voor 21% gewijzigd door sapphire op 14-11-2022 13:59 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
sapphire schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:56:
[...]

Het frustreert je dat andere mensen de regels breken en je vind het dus een oplossing door dan zelf ook mee te doen :?

Hier ontgaat mij de logica een beetje.
Gewoon een beetje jaloezie, denk ik. Ik zou ook graag met een gerust hart 32 kunnen rijden, maar ben me bewust van de risico's en doe het dus niet, terwijl ik anderen vrolijk langs me zie rijden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Jazzke schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:57:
[...]

Gewoon een beetje jaloezie, denk ik. Ik zou ook graag met een gerust hart 32 kunnen rijden, maar ben me bewust van de risico's en doe het dus niet, terwijl ik anderen vrolijk langs me zie rijden ;)
Koop een goede gewone fiets en ga trainen, dan is 32km/u ook te halen en nog gezond ook :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CaDje schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:09:
Doet de politie eigenlijk al rollerbank testen voor elektrische fietsen? Ik werd laatst op racefiets ingehaald door een fietser die ongeveer de snelheid had van een speedpedelec, maar zonder kentekenplaat (dus een normale elektrische fiets)...
Ik kom ze al tegen met de voeten op het frame, waarbij ze volledig elektrisch rijden. Of kleine stepjes die elektrisch op de weg rijden. Fietspaden worden er niet veiliger op.
Als ik kijk hoe mensen zich op fietspaden gedragen, lijken ze zich inderdaad geen zorgen te maken om eventuele gevolgen. Velen zullen niet eens een AVP-verzekering hebben.

Met name spookrijders die met de telefoon bezig zijn terwijl ze door onoverzichtelijke bochten rijden zijn enorm gevaarlijk. Nummer 2 is (voornamelijk vrouwen) die wel vinden dat ze er op de stoep langs kunnen. En inderdaad, zeer velen rijden op illegale opgevoerde onverzekerde en ongeregistreerde brommers. De verkeersdoden onder fietsers nemen dan ook toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:49

DataGhost

iPL dev

Rukapul schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:51:
[...]

En op de rijbaan rijden. Het is wachten op rechterlijke uitspraken over fietspadpiraten.
Tsja. Lusten/lasten. Een ligfiets dan? Of een velomobiel? Die hoeven niet eens elektrisch te zijn om toch met gemak die snelheden te halen en die mogen wel op het fietspad. De velomobiel bovendien ook op de rijbaan, mocht je dat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Jazzke schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:43:
Volgens mij ben je voor de normale fiets en ebike via je standaard WA/aansprakelijkheidsverzekering verzekerd.
Er is een onderscheid tussen wettelijk verplichte verzekeringen die we meestal WA noemen, deze zijn inderdaad verplicht voor auto, motor, brommer etc.

En er zijn optionele (persoonlijke) aansprakelijkheidsverzekeringen die sommige mensen hebben. Heb jij die?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
Juup schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:06:
[...]

Er is een onderscheid tussen wettelijk verplichte verzekeringen die we meestal WA noemen, deze zijn inderdaad verplicht voor auto, motor, brommer etc.

En er zijn optionele (persoonlijke) aansprakelijkheidsverzekeringen die sommige mensen hebben. Heb jij die?
Juist. Die aansprakelijkheidsverzekering had ik uiteraard op mijn speedpedelec. Maar die is er dus niet voor een opgevoerde normale elektrische fiets. En precies daarom is er het risico dat (letsel)schade uiteindelijk op jou zelf verhaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 20:50
Jazzke schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:17:
[...]

Juist. Die aansprakelijkheidsverzekering had ik uiteraard op mijn speedpedelec. Maar die is er dus niet voor een opgevoerde normale elektrische fiets. En precies daarom is er het risico dat (letsel)schade uiteindelijk op jou zelf verhaald wordt.
Onjuist. Ongeacht welke aansprakelijkheidsverzekering (wettelijk of persoonlijk) je ook hebt, voor elk voertuig (e-bike, speed pedelec, brommer (,auto?)) dat opgevoerd is zal de verzekering de schade op jou verhalen.

Al zou er een WA-verzekering zijn voor een e-bike, ook dan zal de schade verhaald worden op jou.

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzke
Shakespeare2000 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:36:
[...]

Onjuist. Ongeacht welke aansprakelijkheidsverzekering (wettelijk of persoonlijk) je ook hebt, voor elk voertuig (e-bike, speed pedelec, brommer (,auto?)) dat opgevoerd is zal de verzekering de schade op jou verhalen.

Al zou er een WA-verzekering zijn voor een e-bike, ook dan zal de schade verhaald worden op jou.
Dat begrijp ik niet helemaal? Bedoel je in het geval dat je hebt gechipt/opgevoerd?

Als je als speed-pedelec-eigenaar een extra speed-pedelec-verzekering hebt en je komt in een ongeluk terecht, dan zal de verzekering gewoon uitkeren, toch? Datzelfde geldt als je op een normale ebike in een ongeluk terecht komt, dan dekt de WA eventuele schade. De uitzondering is als je als gechipte/opgevoerde ebike in een ongeluk terecht komt, dan val je buiten de WA en je hebt er geen losse verzekering voor afgesloten, zoals wel bij een speed-pedelec gebeurt.

Of mis ik nou iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Chippen of opvoeren is in Nederland niet toegestaan. Een fiets waarbij die gedaan is, voldoet niet langer meer aan de typegoedkeuring. Een gewone e-bike valt vanaf dat moment onder de speedpedelecs, met bijbehorende verplichtingen, een speedpedelec die harder dan 45 km/u kan, voldoet aan geen enkele eis meer. Als gevolg daarvan vervalt ook iedere vorm van verzekering onder het Nederlandse recht.
Zie bijv. ook deze pagina van Univé en Fietsverzekeringvergelijker.

Omdat daarnaast het bespreken van de mogelijkheid van opvoeren van een e-bike op het forum niet wordt toegestaan, sluit ik dit topic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.