Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik heb al jarenlang max eigen risico (885 euro), kloppen deze aannames eigenlijk wel?
  • Er is geen verschil in kwaliteit zorg: 885 eigenrisico tov 385 euro als de polis dezelfde naam heeft.
  • Als ik het eerste jaar naar het ziekenhuis ga, moet de rekening minimaal 620 euro zijn om verlies te lijden. (tov 385 euro eigen risico)
  • Als ik 12 maanden en 1 dag niet naar het ziekenhuis moet (bijv 10.000 euro operatie), dan heb ik het break even point bereikt tussen 385 en 885 eigen risico. De winst kan beginnen.

Update: Onderstaande reacties bevestigen mijn aannames.

Berekening

Just verzekering: Eigenrisico 385 euro 1504per jaar. 885euro eigenrisico 1269.

Hoeveel moet de operatie minimaal het eerste jaar kosten om goedkoper te zijn dan 385 tov 885 eigen risico?
1504-1269=235 euro. Echter krijgen we geld terug vanaf 385 euro=620 euro

Op 2jan 2023 (1e jaar): Val ik neer en heb een 10.000 euro operatie nodig. Wat betaal ik dan?
385 euro eigenrisico: 1504 +385=1889 euro.
885 eigenrisico: 1269premie+885=2154 euro
Operatie kost 265 euro meer (toch een koopje tov de operatie van 10.000 euro)

2023 niks aan de hand maar 2 jan 2024 val ik neer en heb een 10.000 euro operatie nodig. Wat betaal ik dan?
385 euro eigenrisico: 2x1504 +385 =3393euro
885 eigenrisico: 1269premie+885=3423euro
Bedrag nagenoeg gelijk, vanaf nu is elk jaar "winst". Ben ik jarenlang ziek verklaard dan ga ik naar 385 euro eigen risico.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ja. Als je de afgelopen jaren weinig kosten hebt gemaakt en komend jaar nog niks voorziet dan ben je dief van je eigen als je niet max er neemt.

Of je bent slecht met sparen en hebt soms minder dan 500 euro op je rekening, dan zou ik het weer niet doen

[ Voor 27% gewijzigd door MBvB op 13-11-2022 23:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Kleine toevoeging: mits je dat verschil op elk willekeurig moment wel gemakkelijk kunt missen.

Dat zal voor velen hier vast zo zijn maar sta er wel even bij stil.

Als je in het ziekenhuis ligt kun je ook niet makkelijk even geld bijverdienen of iets verkopen, zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Als je jong, gezond en vermogend bent (best een aardige groep dertigers), dan kun je prima het eigen risico op max zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:37

Klippy

Still Game

Je maakt de berekening best ingewikkeld maar het klopt.

Bij de meeste verzekeringen krijg je 20 Euro korting per maand met 885 Euro eigen risico (een uurtje geleden nieuwe verzekering afgesloten).
Dus wanneer je het volledige eigen risico op maakt in een jaar dan ben je (885-385)-(20*12) = 500-240 = 260 Euro meer kwijt.
Maar kom je niet boven 385 Euro eigen risico dan bespaar je 240 Euro.

Die afweging moet je zelf maken, maar als je maakt dus "winst" vanaf jaar één ja. De gedachte is ook dat je wat zorgvuldiger met je zorg om gaat als je meer eigen risico hebt.

Ik heb ook al maximaal eigen risico zolang het bestaat en nog nooit in die buurt van die 385 gekomen dus al een hoop bespaard. Hopen dat het zo blijft :)

Als je dat "gevaarlijk" vindt zet je de winst van de eerste 2 jaar opzij en gebruik je dat als buffer voor wanneer het mis gaat.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:36
Ja zolang je de ruimte hebt en een potje hebt om dit opzij te zetten.
Houd wel rekening met dat 2024 mogelijk nog hoger is de premie. 100% accuraat is de berekening dus niet.

En de eigen risico kan wellicht ook omhoog gegaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 21:20

Spacecowboy

XBL: Biggmans

In principe alleen dingen verzekering die je zelf niet kan dragen. Als je het bedrag wat je dan eventueel out of pocket kwijt bent gewoon kan dragen, dan is het natuurlijk duidelijk. Let wel dat €620 euro aan zorgkosten zo bereikt zijn (even wat labwerk, of een ambulanceritje bijvoorbeeld)..

HENG HENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:37

Klippy

Still Game

En voor jonge gezonde mensen klinkt dit leuk, maar er zijn een hoop chronisch zieken waarvoor een hoger eigen risico geen optie is. Loopt snel op, zelfs bij mensen die verder gezond lijken maar wat medicijnen hebben met eigen risico, dat zijn er meer dan je denkt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
Spacecowboy schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:22:
In principe alleen dingen verzekering die je zelf niet kan dragen. Als je het bedrag wat je dan eventueel out of pocket kwijt bent gewoon kan dragen, dan is het natuurlijk duidelijk. Let wel dat €620 euro aan zorgkosten zo bereikt zijn (even wat labwerk, of een ambulanceritje bijvoorbeeld)..
Dan betaal je 265 euro dat jaar als het ambulance werk 3.000 euro is bijvoorbeeld. Ook geen drama. Gebeurt dit 5x in de 10 jaar tijd dan heb je nog geen verlies. Ik zie dit bij mij nog niet gebeuren. Maar als dit 4 jaren opeenvolgend gebeurt (265x4 euro) kan die altijd nog naar 385 eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 21:20

Spacecowboy

XBL: Biggmans

enermax schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:27:
[...]

Dan betaal je 265 euro dat jaar als het ambulance werk 3.000 euro is bijvoorbeeld. Ook geen drama. Gebeurt dit 5x in de 10 jaar tijd dan heb je nog geen verlies. Ik zie dit bij mij nog niet gebeuren. Maar als dit 4x opeenvolgend gebeurt (265x4 euro) kan die altijd nog naar 385 eigen risico.
Dat is ook wat ik bedoel. In jouw situatie kan dat prima uit. Ik ben zelf chronisch ziek, en dan zit na 1 maand het bonnetje al op ettelijke duizenden euro's.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:19
enermax schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:27:
[...]

Dan betaal je 265 euro dat jaar als het ambulance werk 3.000 euro is bijvoorbeeld. Ook geen drama. Gebeurt dit 5x in de 10 jaar tijd dan heb je nog geen verlies. Ik zie dit bij mij nog niet gebeuren. Maar als dit 4 jaren opeenvolgend gebeurt (265x4 euro) kan die altijd nog naar 385 eigen risico.
Dat is ook weer afhankelijk van of die 5x allemaal in een ander jaar zijn. Dan heb je namelijk wel verlies, want dan heb je 5 jaar 235 minder betaald en 5 jaar 265 meer. Oftewel maarliefst 150 verlies over 10 jaar.

Anyway als je nooit wat hebt en die 265 makkelijk kan missen is het gewoon verstandig om op max eigen risico te gaan zitten. Als je ooit nog chronische ziek wordt kan je het immers gewoon aanpassen na een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enermax
@Spacecowboy Dat is inderdaad vervelend en ik heb ook liever 1 prijs voor gezonde en niet gezonde mensen. Je kiest er namelijk niet voor om ziek te zijn.

@Harm2211 Je hebt gelijk. Toch in dit ongebruikelijk scenario nog steeds behapbaar risico.

Ik zie om mij heen gezonde mensen die spaargeld hebben en bang zijn voor een hoge rekening (bij max eigen risico). Terwijl die max 265 euro is. Dus ik wilde even bevestigd hebben dat bovenstaande aannames kloppen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Het hele idee van het eigen risico is natuurlijk gewoon een straf op ziek zijn…

Zogenaamd om te voorkomen dat we onnodig zorg gebruiken, maar wordt enkel in rekening gebracht nadat er zorg gebruikt is die nodig was. Anders had de huisarts je nooit doorverwezen…

Puur ingecalculeerde korte termijn winst voor de overheid door uitgestelde zorg. Die daarna driedubbel wordt terugbetaald doordat uitgestelde zorg altijd duurder is (mits je nog leeft)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:20
NoSugar schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:53:
Het hele idee van het eigen risico is natuurlijk gewoon een straf op ziek zijn…

Zogenaamd om te voorkomen dat we onnodig zorg gebruiken, maar wordt enkel in rekening gebracht nadat er zorg gebruikt is die nodig was. Anders had de huisarts je nooit doorverwezen…

Puur ingecalculeerde korte termijn winst voor de overheid door uitgestelde zorg. Die daarna driedubbel wordt terugbetaald doordat uitgestelde zorg altijd duurder is (mits je nog leeft)
Waarom moet elke keer als het over max ER gaat, het gaan over ethiek hiervan? die discussie moet je ergens anders voeren. TS, wil gewoon weten wat voor hem een voordelige keuze is.

En daarnaast: ik kan er zeker inkomen dat het zuur is als je chronisch ziek bent. Maar die ER kan ook verdeeld worden over het jaar. En dan krijg je in Nederland prima zorg voor relatief weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27
Heb hem nog nooit niet op max eigen risico gehad. Verzekeren moet je doen voor dingen die je niet kan betalen.

Dus als je gewoon het eigen risico zelf af kan dekken, en je ziet niet van tevoren in dat er hoge kosten aankomen, dan altijd maximaal risico.

Het verschil in premie en in risico is niet schokkend. Heb je echt een probleem, vallen deze kosten in het niet. Heb je geen probleem > de drempel van 385, bespaar je 15% op je premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
Spacecowboy schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:22:
Goed advies. Met een kanttekening: in het geval van zorgverzekeringen zijn er natuurlijk ook mensen die ivm bepaalde aandoeningen sowieso al elk jaar hun eigen risico er doorheen jagen. Dan kan je nog zoveel geld op de bank hebben staan, blijft het tóch de beste keuze om eigen risico op minimaal te zetten ;)

(voor mij persoonlijk gelukkig overigens niet van toepassing, heb zelf ook al jaren alles op max staan...)

[ Voor 198% gewijzigd door Valorian op 14-11-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 14:29

Wallie

Herr

Ik doe het al een jaar of 10, max eigen risico. Heb eigenlijk nooit iets dat meer dan een huisarts nodig heeft (en dat valt niet onder het eigen risico).
Ik denk dat je, zolang je onder de 50 bent, je bent normaal gezond, en je hebt spaargeld om het op te vangen, je hier winst op zal maken.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb al jaren het eigen op het maximale staan: maar toen ik door verwezen werd naar de GGZ, toen heb ik dit bewust het traject bij de GGZ pas in het nieuwe jaar laten starten. Het was niet zo dat de diagnose haast had, dus vanwegen eigen risico toen pas het volgende jaar het traject gestart.

Maar ik mijd sowieso de huisarts: standaard antwoord is toch, paracetamol en onlangs was nog op het nieuws dat huisartsen geld aannemen van se pharmaceutical industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:27
Ik heb m'n eigen risico al jaren op het maximale staan. Ik moet het even afkloppen maar heb nooit echt serieuze gezondheidsissues dat die rekening dermate hoog uitvalt. Wat wel slim is is om in elk geval een spaarpotje achter de hand te houden just in case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
Klippy schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:24:
En voor jonge gezonde mensen klinkt dit leuk, maar er zijn een hoop chronisch zieken waarvoor een hoger eigen risico geen optie is. Loopt snel op, zelfs bij mensen die verder gezond lijken maar wat medicijnen hebben met eigen risico, dat zijn er meer dan je denkt.
Probleem is dat de chronisch zieken juist geen drempel meer hebben tot de toegang tot zorg. Hierdoor gebruiken zij wellicht meer zorg dan iemand met een hoog eigen risico. Personen met een hoog eigen risco worden geremd om naar de zorg te gaan. Uitgestelde zorg is ook duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je dan ook de rekening per jaar betaald ipv maand krijg je nog meer korting... Dacht iets van 17,- bij Zilveren Kruis. /dag eindejaarsuitkering.

[ Voor 9% gewijzigd door Xavier op 14-11-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 04:58

Beurlap

Kak!

Ik kies ook al jaren voor het maximale eigen risico en heb er al veel geld mee bespaard.

Dit jaar voor het eerst in mijn leven iets gebroken, domme pech, maar zelfs dan (met twee ziekenhuisbezoeken, eerste keer foto's maken + gips en nog een tweede keer nieuw gips) was het voordeliger om te kiezen voor het maximale eigen risico.

Uiteraard moet je wel ineens een bedrag van maximaal 885 euro kunnen ophoesten. Als je dat kunt en geen hele grote ingrepen verwacht zou ik altijd gaan voor maximaal eigen risico.

Daarnaast geldt het eigen risico niet voor zaken die vallen onder een aanvullende verzekering zoals tandarts of fysio. Als je bijvoorbeeld weet dat je veel gebruik maakt van fysio kun je alsnog kiezen voor het maximale eigen risico, met een aanvullende verzekering waar fysiobehandelingen onder vallen.

Een heel fijn systeem voor iedereen die in de basis gezond is, maar tegelijkertijd heel nadelig voor mensen die, zonder dat ze daar iets aan kunnen doen geen goede gezondheid hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:18
Xavier schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:44:
Als je dan ook de rekening per jaar betaald ipv maand krijg je nog meer korting... Dacht iets van 17,- bij Zilveren Kruis. /dag eindejaarsuitkering.
Ik ben benieuwd hoe dit dan uitpakt als je zorgverzekeraar failliet gaat. Het is een groot risico voor een enorm klein voordeeltje.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Termi schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:43:
[...]
Personen met een hoog eigen risco worden geremd om naar de zorg te gaan. Uitgestelde zorg is ook duur.
Nouja niet alleen personen met hoog eigen risico: mijn dochtertje mocht niet naar de huisartsenpost komen, zolang wij geen stokje in haar neus stopte. Je krijgt nu simpelweg geen zorg, het beleid in Nederland is dat je eerst dood moet omvallen tot je zorg krijgt.

Bij wijze van spreken: want het zou bijvoorbeeld ook niet verkeerd zijn, als je 1x per jaar gewoon een bodycheck krijgt. Maar in Nederland ben je niet welkom bij de huisarts en wordt je afgekapt, wanneer je een afspraak wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
Ik heb de afgelopen jaren ook het max eigen risico gehad omdat ik nooit over de 385 euro uit kom.
Wat ik wel deed is per jaar betalen en dan uitrekenen wat mijn voordeel was per maand t.o.v. 385 euro eigen risico. Dat heb ik elke maand apart gezet in een potje die ik kan leeghalen als ik wel zorg nodig heb. Ondertussen zit er meer in dan ik nodig heb. Volgend jaar gaat het eigen risico laag omdat er nu wel wat aan zit te komen. Dan kan mijn opgebouwde buffer daar mooi voor gebruikt worden.

Je moet die 500 euro kunnen dragen indien nodig. En als je nooit zorg nodig hebt (gehad) kan dat natuurlijk altijd spontaan wel zo zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:56:
[...]

Nouja niet alleen personen met hoog eigen risico: mijn dochtertje mocht niet naar de huisartsenpost komen, zolang wij geen stokje in haar neus stopte. Je krijgt nu simpelweg geen zorg, het beleid in Nederland is dat je eerst dood moet omvallen tot je zorg krijgt.

Bij wijze van spreken: want het zou bijvoorbeeld ook niet verkeerd zijn, als je 1x per jaar gewoon een bodycheck krijgt. Maar in Nederland ben je niet welkom bij de huisarts en wordt je afgekapt, wanneer je een afspraak wilt maken.
Zoek een andere huisarts? Ik herken dit echt totaal niet. Tenzij je het over midden van Corona epidemie hebt, want dan lijkt het mij nogal wiedes.

Volgens mij is het probleem van zo'n bodycheck dat het ook gewoon voor heel weinig dingen zinvol is, en wel een hoop geld kost. Als we iedereen met een verkoudheid ook nog naar de huisarts sturen, wat gaan we dan doen met degene die wel echt ziek zijn?

Tijdje geleden zag ik expats daarover klagen, de huisarts gaf ze geen pilletje bij verkoudheid, en in thuisland kregen ze die wel. Alleen de opmerking dat ze maar paracetamol moesten nemen (dan vraag je je af wat ze in thuisland voor pilletjes krijgen). En zelfs het ziekenhuis liet ze niet komen met griep! Tja tegen beide kunnen ze toch niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Sissors schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:35:
[...]

Zoek een andere huisarts? Ik herken dit echt totaal niet. Tenzij je het over midden van Corona epidemie hebt, want dan lijkt het mij nogal wiedes.

Volgens mij is het probleem van zo'n bodycheck dat het ook gewoon voor heel weinig dingen zinvol is, en wel een hoop geld kost. Als we iedereen met een verkoudheid ook nog naar de huisarts sturen, wat gaan we dan doen met degene die wel echt ziek zijn?

Tijdje geleden zag ik expats daarover klagen, de huisarts gaf ze geen pilletje bij verkoudheid, en in thuisland kregen ze die wel. Alleen de opmerking dat ze maar paracetamol moesten nemen (dan vraag je je af wat ze in thuisland voor pilletjes krijgen). En zelfs het ziekenhuis liet ze niet komen met griep! Tja tegen beide kunnen ze toch niks doen.
Mijn vrouw is ook uit het buitenland: opmerking over de bodycheck, is iets dat komt van haar. Maar in Duitsland kreeg ze als vrouw zijnde wel degelijk een jaarlijkse checkup, door de Frauenarzt. Wat in Nederland een gynaecoloog is en enkel in het ziekenhuis werken.

Maar toen mijn dochtertje niet naar de huisartsenpost mocht komen, had ze verkoudheidsklachten. De eerste paar maanden, nadat ze geboren werd. Ook tijdens corona: toen mochten wij gewoon nog komen, maar nu wordt alles afgedaan met het zal wel onschuldig zijn.

Ookal heeft onze dochter een erfelijke bloedarmoede: meestal komen wij dus terecht bij de huisartsenpost, van het ziekenhuis. Ik snap wel waarom buitenlanders, verbaasd zijn van ons zorgsysteem. Want dat is het ook gewoon: dingen als kanker, zou je zo vroeg mogelijk moeten vaststellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-04 13:15
Marco-Peters schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:50:
[...]
Want dat is het ook gewoon: dingen als kanker, zou je zo vroeg mogelijk moeten vaststellen.
Zo vroeg mogelijk, waar mogelijk binnen een set van beperkingen (tijd, geld, ...). We kunnnen niet allemaal dagelijks of zelfs mandelijks een full-checkup, voor elk hoofpijntje, of na elke val van de fiets langs de huisarts.

Het is niet zo dat de huisartsen zitten te niksen, verre van, dus uiteindelijk komen we met de huidige beperkingen uit bij ons huidige systeem. Meer geld tegen de zorg aan blijven gooien is ook niet houdbaar, het is nu al bijna niet houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:42
Als je een prescan of health check zo belangrijk vindt betaal je die toch zelf wanneer je geen aanvullende verzekering hebt genomen waar dit in zit. Waarom moet de rest van Nederland hier aan meebetalen?

En die buitenlandse zorg, tsja... Er zijn inderdaad landen waar je om het minste of geringste naar het ziekenhuis kan en daar vol wordt gegooid met medicijnen. Als jij denkt dat dit beter is, ga vooral naar die landen voor zorg.

Anyway, op de vraag van TS; Als je nooit iets hebt, dan is maximaal eigen risico de moeite waard. Ik heb het sinds mijn 18e en ben nooit boven de laagste grens uitgekomen. Mocht er iets chronisch veranderen, dan is het 1 jaar betalen en daarna ER omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

een beetje gechargeerd, je hebt voor kinderen ook de covid lollie testen ;)
Bij wijze van spreken: want het zou bijvoorbeeld ook niet verkeerd zijn, als je 1x per jaar gewoon een bodycheck krijgt.
Er zijn ook studies uit andere landen dat die 1x per jaar bodycheck niet zorgt tot een gezondere populatie.
Het zorgt wel voor een extra belasting van de zorg omdat er allerlei niet kritieke of problematische dingen worden gevonden die in het algemeen niet voor ziekte zorgden of zouden zorgen.
Maar in Nederland ben je niet welkom bij de huisarts en wordt je afgekapt, wanneer je een afspraak wilt maken.
Dat ligt meer aan jouw huisarts dan. zo'n N=1 kun je moeilijk extrapoleren naar 'heel nederland'.

Maar voor de vraagstelling van het topic:
Ja, als je gezond bent, is het voordeliger om het op max te zetten.
Zodra je 1 of 2 jaar zonder groot eigen risico gebruik afrond, sta je in principe positief qua totale kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 10:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:49
Marco-Peters schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:50:
[...]
Mijn vrouw is ook uit het buitenland: opmerking over de bodycheck, is iets dat komt van haar. Maar in Duitsland kreeg ze als vrouw zijnde wel degelijk een jaarlijkse checkup, door de Frauenarzt. Wat in Nederland een gynaecoloog is en enkel in het ziekenhuis werken..
De publieke zorgverzekeringen in Duitsland vergoeden dat max 1x tussen de leeftijd van 18 tot 35, en vanaf 35jr elke 3 jaar.
Een jaarlijkse checkup is daar ook grotendeels op eigen kosten tenzij je extra private verzekering neemt, denk ook niet dat er veel landen zijn die zulke dingen wel vergoeden vanuit de basis verzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik doe al.jaren max eigen risico. Laatste 5 a 6 jaar ruim een jaar premie bespaard op die manier.
Dit jaar verwacht ik de nodige ziekenhuis zorg te krijgen dus gaat mijn eigen risico omlaag.

Verwacht je geen speciale zorg te gebruiken of ben je chronisch gezond. Lekker maximaliseren van je eigen risico. Dat ene jaar met een tegenvaller van 885 ER gebruik wordt bij mij en andere gezonden opgevangen door de jaren dat je geen ER betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:53
Sinds 2011 tot op heden altijd een zeer hoge risico gehad €885,-. Het heeft op jaarbasis enorme aan premiebetaling bespaard. Even afkloppen (tot nu toe nooit gebruikt). Wel heb ik zelf €885,- vrij gemaakt voor eventuele zorgkosten.

Mijn vrouw die met mijn samenwoont sinds december 2014 heeft wel altijd standaard €385,- per jaar

Ik bespaard per jaar vanaf €2023: per maand €17,50,- dit is op jaarbasis €210,- doordat ik €885,- eigen risico heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gDqNZrYh5afl0jgMA-lJoW8rKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aish58HPIoPtupTRYhAW2wG9.jpg?f=fotoalbum_large

Wel vreemd:
• 2022 €22 per maand op jaarbasis een besparing van €264
• 2023 gaat naar €17,50

Vroeger was de besparing nog veel hoger bij Anderzorg had ik zelfs een besparing van €25,- per maand.

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 14-11-2022 11:22 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
Marco-Peters schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:37:

Maar ik mijd sowieso de huisarts: standaard antwoord is toch, paracetamol en onlangs was nog op het nieuws dat huisartsen geld aannemen van se pharmaceutical industrie.
En wat heeft paracetamol met funding van pharma te maken? Je weet dat een pakje paracetamol minder dan een euro kost en tevens patentvrij is?

Als die huisarts dan echt zoveel geld krijgt van pharma, dan zou hij toch juist dure middelen moeten voorschrijven? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Laatst online: 00:18
Het was niet zo dat de diagnose haast had, dus vanwegen eigen risico toen pas het volgende jaar het traject gestart.
Ja als je van te voren al weet dat je het komende kalenderjaar dure trjacten in gaat dan altijd gewoon terugzetten op een laag eigen risico, 885 euro zit je in het ziekenhuis immers zo aan.
Hier hetzelfde met de kaakchirurg, preventief verstandskiezen weg snijden heeft geen haast dus mooi in 2023 gepland en het eigen risico voor volgend jaar op 385 gezet na jaren lang op 885 gestaan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:02
In mijn beleving is minder betalen niet hetzelfde als winst maken. Als ze het systeem fair maken, dus de premievermindering gelijk aan het meer aan eigen risico, is het een eerlijk systeem. Nu niet mijn inziens.
Net zoals no-claim korting met de autoverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat ben ik jaloers dat jullie de kosten op deze manier omlaag krijgen. Ook bij mij is het eigen risico sowieso ieder jaar op wegens chronische ziekte. Als ik het eigen risico kon afkopen tegen een €25/mnd hogere premie zou ik dat direct zonder twijfel doen :)

Misschien een gekke vraag die hierbij aansluit:
Stel dat je het eigen risico zou kunnen verhogen naar €1885/jaar (€385 + €1500), met een premiekorting van €750/jaar (t.o.v. de premie bij standaard €385 eigen risico), zou je het dan ook doen?
Als je niks hebt, zou je daar ook goed mee weg kunnen komen als je niks hebt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-04 21:35
Ik heb het nooit gedurfd om het max eigen risico te doen. Ik doe altijd 585, toch een beetje besparing en dan kan ik die 200 euro extra nog wel ophoesten omdat ik al een paar jaar niet naar het ziekenhuis ben geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Waterbeesje schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:06:
Wat ben ik jaloers dat jullie de kosten op deze manier omlaag krijgen. Ook bij mij is het eigen risico sowieso ieder jaar op wegens chronische ziekte. Als ik het eigen risico kon afkopen tegen een €25/mnd hogere premie zou ik dat direct zonder twijfel doen :)

Misschien een gekke vraag die hierbij aansluit:
Stel dat je het eigen risico zou kunnen verhogen naar €1885/jaar (€385 + €1500), met een premiekorting van €750/jaar (t.o.v. de premie bij standaard €385 eigen risico), zou je het dan ook doen?
Als je niks hebt, zou je daar ook goed mee weg kunnen komen als je niks hebt.
Ja hoor, dat zou ik prima doen. Dan is je verlies hooguit 750 euro. Dat is te overzien. Want je moet verzekeren wat je niet kunt of wilt betalen. En 750 euro is prima op te brengen als je 'pech' hebt.

Maar het is heel simpel: die 750 euro die je nu als korting weggeeft gaat nu in de pot voor de zorg die andere mensen nodig hebben. En je hebt héél héél veel mensen nodig die geen zorg vereisen om alle zorg voor hulpbehoevenden te financieren.

Het is een prima contructie zoals het nu is. De ER is nog discutabel, maar zelfs voor chronisch zieken is daarmee de zorg nog relatief betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:44

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb hem altijd al op max eigen risico gehad. Vorig jaar mocht ik daardoor wel even 885 euro aftikken (1 ritje met de ambulance) en voor dit jaar verlaagd (omdat ik ik wist dat ik dit jaar een operatie moest ondergaan, die volgens mij uiteindelijk wel in 2021 geboekt is... plus nazorg). Komend jaar gaat hij gewoon weer terug naar max (gelukkig maar een 1-malige actie geweest). De laatste keer dat ik iets gehad heb (tot eind vorig jaar dan), was 30 jaar geleden. Ik heb in die 30 jaar echt wel meer uitgespaard dan die 800 euro die ik vorig jaar mocht aftikken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Laatst online: 00:18
t14wo schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:37:

Dan is je verlies hooguit 750 euro. Dat is te overzien. Want je moet verzekeren wat je niet kunt of wilt betalen. En 750 euro is prima op te brengen als je 'pech' hebt.
Aan de het eind van het jaar wel ja, als je echter in Januari al meteen 'de pineut' bent is je verlies op dat moment wel nagenoeg 1500 euro welke de rest van het jaar langzaam zakt naar ~750. Dat geld moet je dus wel achter de hand hebben (plus nog genoeg over houden daarna voor andere onverwachte tegenslagen) op het moment dat je die hypothetische verzekring aangaat.

Ik zou als de optie er was hem zelf ook best wel hoger dan die 885 willen zetten zolang de premiekorting lonend is, maar snap heel goed dat die optie er niet is. Niet iedereen kan hierover een goede inschatting maken en het is maatschappelijk niet handig als mensen met een eigen risico van 2K dit ineens helemaal niet kunnen betalen als ze het een keer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Honesty

kattenneus!

Voor mijn vrouw staat die op minimaal(chronisch ziek) ik heb hem ook al zo lang ik weet op maximaal staan, 1 keer ggz traject gehad en toen stond die op 385 en heb ik meteen allerlei bloedtestjes laten doen.
Wel is het goed om het geld ergens te hebben staan, ziekenfondsen zijn ruimhartig met betaalregelingen voor eigen risico's maar dan hakt bijna 900 er best wel hard in, zeker als het dan aan het eind van jaar is en je niks meer gespaard blijkt te hebben. Als dat speelt kan je ook je eigen risico vooruit betalen en dan heb je als je niks gebruikt gewoon aan het begin van het jaar daarop 885 extra,
Ik vind het zelf ook geen goed systeem omdat je makkelijker wordt om zorg maar even uit te stellen omdat je dan je eigen risico intact houdt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Honesty schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:15:
Voor mijn vrouw staat die op minimaal(chronisch ziek) ik heb hem ook al zo lang ik weet op maximaal staan, 1 keer ggz traject gehad en toen stond die op 385 en heb ik meteen allerlei bloedtestjes laten doen.
Wel is het goed om het geld ergens te hebben staan, ziekenfondsen zijn ruimhartig met betaalregelingen voor eigen risico's maar dan hakt bijna 900 er best wel hard in, zeker als het dan aan het eind van jaar is en je niks meer gespaard blijkt te hebben. Als dat speelt kan je ook je eigen risico vooruit betalen en dan heb je als je niks gebruikt gewoon aan het begin van het jaar daarop 885 extra,
Ik vind het zelf ook geen goed systeem omdat je makkelijker wordt om zorg maar even uit te stellen omdat je dan je eigen risico intact houdt.
Als je aan het eind van het jaar niets gespaard blijkt te hebben, heb je niet zitten opletten, de rest van het jaar. Maar dat is een ander verhaal.

Maar ziekenfondsen zijn misschien niet alleen ruimhartig met betaalregelingen, ze zijn ook niet de snelste...
Ik had die hele dure taxi rit eind vorig jaar (25 november). De rekening daarvan kwam pas in januari. (volledige eigen risico) En, achteraf gezien, had ik mijn eigen risico niet hoeven te verlagen in 2022, omdat de operatie van januari 2022 ook in het boekjaar 2021 is geweest (die operatie was eigenlijk pas in maart gepland). Ik ben in 2022 onder de 300 gebleven...

Ik ga alleen naar een arts als ik half dood ben. En dat maakt echt niet uit of ik een hoog of laag eigen risico heb.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:04
Ik heb hem ook al jaren lang maximaal staan.

Geld heb ik achter de hand en inderdaad al vele euro's bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
.

[ Voor 97% gewijzigd door BramViking op 14-11-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Huisarts is uitgezonderd van het eigen risico. En er is niks mis met paracetamol.

Maar jij hinkt op twee gedachten: Je wilt niet naar de huisarts want die zegt toch paracetamol, maar als ie wat anders zegt dan vertrouw je hem niet want dan denk je dat hij geld aanneemt.
[...]

Bodychecks zijn zonde van het geld als je gezond bent. En als je niet gezond bent dan vinden ze nog vaak nog niks omdat je veel ziekten alleen vindt als je gericht zoekt n.a.v. klachten. En andersom betekent niet elke afwijking die in een onderzoek wel aan het licht komt dat je ook echt ziek bent.
Sissors schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:35:
[...]

In veel landen vinden ze het normaal om bij verkoudheid of griep pijnstillers en/of anti-biotica te geven. Maar die pijnstillers zijn mede verantwoordelijk voor het enorme aantal mensen wat aan die troep verslaafd is en de anti-biotica doet helemaal niks tegen een virus.
Met name in de VS wordt het als klantenbinding gedaan want elk consult levert de arts inkomsten op en al die mensen die tevreden met wat onnodige pillen naar huis gaan komen volgend jaar weer terug als ze weer een koutje hebben. Maar het is wel een belangrijke reden voor de toenemende resistentie van bacteriën tegen antibiotica die daar ook een veel groter probleem is dan hier.

Oftewel: Dr Feelgood zorgt wel dat zijn patienten tevreden zijn, omdat ze met medicatie en een lekker gevoel naar huis gaan, maar hij helpt niet om ze ook gezonder te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
downtime schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:52:
[...]

Huisarts is uitgezonderd van het eigen risico. En er is niks mis met paracetamol.

Maar jij hinkt op twee gedachten: Je wilt niet naar de huisarts want die zegt toch paracetamol, maar als ie wat anders zegt dan vertrouw je hem niet want dan denk je dat hij geld aanneemt.
Dat is niet waar: ik wil niet naar de huisarts, omdat ze mij dan toch een of ander duur middeltje uit de apotheek aansmeert. Daarom loop ik ook al sinds mijn 16 a 17e rond met huiduitslag door warmte, omdat ik daar toen een crème van de apotheek voor voorgeschreven kreeg.

Nu na 17 jaar heb ik de moed om weer met dit probleem naar de huisartsenpost te gaan, maar het zal wel weer een crème worden welke niet helpt. Ik denk niet dat de huisarts Betadine gaat aanraden, want dat krijg je gewoon bij de drogisterij.

Ben zelf gediplomeerde assistent drogist, dus weet wel het een en ander over al die zelfmedicatie die je kunt krijgen in de drogisterij. Ik zou eigenlijk dus verwachten, dat er een middeltje moet zijn dat ik in de drogisterij kan kopen. Zelf gok ik op Betadine, maar ik ben geen huisarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je moet vooral verzekeren wat je niet kunt dragen qua kosten, zowel uitgesmeerd over het hele jaar als in 1x overmaken aan de zorgverlener.

En voor iedereen die denkt dat gezonde mensen van 30-50 dat rustig kunnen doen omdat ze al jaren niks hebben, dat dacht ik ook, tot ik ineens chronisch ziek werd op m'n 33e. Ik krijg daar medicijnen voor, die vallen onder het ER, maar ik krijg ook voedingssupplementen voorgeschreven bijvoorbeeld die helemaal niet vergoed worden. Dus vaak komen er nog eens extra kosten bovenop, die je sowieso zelf betaalt. Daar moet je ook rekening mee houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:08:
[...]

Dat is niet waar: ik wil niet naar de huisarts, omdat ze mij dan toch een of ander duur middeltje uit de apotheek aansmeert. Daarom loop ik ook al sinds mijn 16 a 17e rond met huiduitslag door warmte, omdat ik daar toen een crème van de apotheek voor voorgeschreven kreeg.

Nu na 17 jaar heb ik de moed om weer met dit probleem naar de huisartsenpost te gaan, maar het zal wel weer een crème worden welke niet helpt. Ik denk niet dat de huisarts Betadine gaat aanraden, want dat krijg je gewoon bij de drogisterij.

Ben zelf gediplomeerde assistent drogist, dus weet wel het een en ander over al die zelfmedicatie die je kunt krijgen in de drogisterij. Ik zou eigenlijk dus verwachten, dat er een middeltje moet zijn dat ik in de drogisterij kan kopen. Zelf gok ik op Betadine, maar ik ben geen huisarts.
8 maanden aan opleiding vergelijken met een apotheker en arts waarvan de opleiding >3 jaar duurt.

Kom op, je hetze tegen de huisarts slaat kant noch wal. Zoek een ander als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast behoorlijk OT.

Ontopic-

Eigen risico kan je verhogen als je zelf een potje hebt om die 885 te betalen. Iets verzekeren doe je als je het zelf niet kan bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Vorkie schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:53:
[...]

8 maanden aan opleiding vergelijken met een apotheker en arts waarvan de opleiding >3 jaar duurt.

Kom op, je hetze tegen de huisarts slaat kant noch wal. Zoek een ander als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast behoorlijk OT.

Ontopic-

Eigen risico kan je verhogen als je zelf een potje hebt om die 885 te betalen. Iets verzekeren doe je als je het zelf niet kan bekostigen.
8 maanden? Ik heb er maar een maand over gedaan :+ : maar mijn vrouw, is ook ontevreden over ons zorgstelsel hoor. Het probleem is niet de huisarts, maar ons systeem.

Overal een paracetamol voor aanraden..... wat als je schade daaraan overhoudt? Als mij paracetamol wordt aangeraden, dan neem ik ze toch niet. Behalve wanneer mijn vrouw mij dwingt :(

Ik heb namelijk geleerd dat paracetamol ook averechts kan werken: het remt de koorst, terwijl je lichaam op die manier tegen het virus vecht. Dat is wat ik dus tegen het standaard huisarts advies in Nederland heb, dat je maar een paracetamol moet nemen.

De hematoloog in het UMC heeft mij ook allang gezegd: hun te bellen, i.p.v. huisarts wanneer het te maken kan hebben met de bloedarmoede. Wij komen met de kleine dus meer bij specialisten, dan de huisarts.

Zodoende heb ik mijn risico op het hoogste staan: het systeem wilt toch niet, dat ik gebruik maak van zorg. Eigen risico hoe klein dan ook, zorgt er al voor dat mensen zorg mijden. Standaard eigen risico is al € 400 bijna en nauwelijks op te brengen voor veel Nederlanders.

[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 14-11-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadesu
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-07-2024
Klippy schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:21:
Je maakt de berekening best ingewikkeld maar het klopt.

Bij de meeste verzekeringen krijg je 20 Euro korting per maand met 885 Euro eigen risico (een uurtje geleden nieuwe verzekering afgesloten).
Dus wanneer je het volledige eigen risico op maakt in een jaar dan ben je (885-385)-(20*12) = 500-240 = 260 Euro meer kwijt.
Maar kom je niet boven 385 Euro eigen risico dan bespaar je 240 Euro.

Die afweging moet je zelf maken, maar als je maakt dus "winst" vanaf jaar één ja. De gedachte is ook dat je wat zorgvuldiger met je zorg om gaat als je meer eigen risico hebt.

Ik heb ook al maximaal eigen risico zolang het bestaat en nog nooit in die buurt van die 385 gekomen dus al een hoop bespaard. Hopen dat het zo blijft :)

Als je dat "gevaarlijk" vindt zet je de winst van de eerste 2 jaar opzij en gebruik je dat als buffer voor wanneer het mis gaat.
Ik vond de OP berekening ook wat onnodig ingewikkeld maar je zegt, je bespaard in principe €240 op jaarbasis.

Zelf ben ik van mening dat je pas van winst kan spreken als je ook de risico kan dekken met de verdienste, wat in dit geval dus in houdt dat je €500 extra risico moet opbouwen met het gespaarde geld. Dus zou ik pas van winst spreken na 2 jaar en één maand geen ongeluk. Je zou dan na je 3e jaar zonder ongeluk €100 winst hebben en ieder jaar opvolgend komt daar dus wel de €240 bij.

Ik had hem ook jaren max gehad totdat ik 3 jaar achter elkaar in het ziekenhuis lag voor onvoorspelbare operaties. Blinddarmontsteking, fietsongeluk en nog iets. Hierdoor was mijn potje van €800 geslonken naar €20. Uiteindelijk neem je een gok op je gezondheid en zelf als je niets mankeert, zit een ongeluk in een klein hoekje.

Doorgaans zou ik het ook aanraden voor de gezonde mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hadesu schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:28:

Doorgaans zou ik het ook aanraden voor de gezonde mensen.
Gezond is en blijft een relatief woord, glazenbol doet het voor zover ik weet bij niemand :P

Uitgangspunt is vrij simpel: kan je 'in geval dat' die 500 ophoesten. Vergeet niet dat net als de rest van de wereld, die ziektekosten ook gewoon omhoog gaan. Mijn medicijnen zijn al 20 euro in 3 jaar tijd duurder geworden, dat loopt al bijna 1 op 1 weg tegen de korting die ik zou krijgen met hogere eigen risico.

Tandarts bijvoorbeeld is ook zo'n leuk geval, als jij 2x per jaar controle + wat schoonmaken doet, zit je op 100-120 euro per jaar, terwijl beetje (laagste) verzekering rustig 15 in de maand kost. Maar dat is maar tot 250 euro dekking, dus ben je een keer de sjaak, is je maximale 'verlies' 80 euro (premie vs dekking). Maarja, de periodieke foto erbij en je komt al snel weer aan die 250 euro.

En nu de prijzen wederom met 5-10% omhoog gaan, is het niet eens dat je 'minder' gaat betalen, maar slechts net zoveel als wat je dit jaar hebt betaald, maar dan met hoger eigen risico.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:52
Ik zit al ruim 10 jaar op max eigen risico, en tot nu toe altijd onder de 385 gebleven, dus jaar in, jaar uit "winst" gedraaid.

Maargoed, komend jaar schaffen ze de collectiviteitskorting af omdat de mensen zonder collectiviteit daarvoor een hogere premie afdragen. Wat mij betreft schaffen ze het vrijwillig eigen risico ook af en verdelen ze dat voordeeltje over de hele bevolking. Wel zo fair...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Mag ik van jou studies zien waaruit blijkt dat periodieke bodychecks effectief zijn in het voorkomen/vroegtijdig opsporen van ziekten en hiermee de druk op de zorg verlagen en ernstige complicaties of mortaliteit verlagen?

En als je toch bezig bent: zoek eens op hoe vaak er PCM advies gegeven wordt en hoeveel consulten er in de huisartsenzorg zijn op jaarbasis. En hoe vaak dan de PCM ook gewoon afdoende is.

En als laatste mag je mij vertellen wat jij denkt dat betadine gaat doen voor een hitte uitslag en waarom een drogisterij middeltje (betadine) dan beter is dan een zalfje wat daadwerkelijk tegen die kwaal is?
Dat toevallig zalfje #1 niet direct het gewenste resultaat geeft is jammer. Maar ben je terug geweest om het opnieuw te bespreken? Soms zijn er meerdere wegen naar Rome. Maar is er ter hoogte van Duitsland een wegopbreking waardoor je een omweg moet pakken. (Zalfje #2. En dus geen ontsmettingsmiddel erop kwakken)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:49
Dit jaar was mijn eerste jaar sinds ik er achter kwam dat ik chronisch ziek ben. Kosten: 235 euro voor 2 consulten bij de specialist en 50 euro aan medicijnen. Conclusie: risico is wat groter voor mij maar ik blijf voorlopig bij max eigen risico. Prijzen zijn wel enorm gestegen, vorig jaar was ik exact 1000 euro kwijt met max eigen risico bij zorg en zekerheid. Dit jaar gewoon ~30% erbij met 1280 (ga er even vanuit dat de 50 euro cashback nog bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Dennis1812 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:19:
[...]

Mag ik van jou studies zien waaruit blijkt dat periodieke bodychecks effectief zijn in het voorkomen/vroegtijdig opsporen van ziekten en hiermee de druk op de zorg verlagen en ernstige complicaties of mortaliteit verlagen?
Nee die mag jezelf zoeken: ik kan wel vertellen, dat mijn oma mede dankzij onzorgvuldig handelen van de huisarts uiteindelijk gestorven is. Dan mag jij mij condoleren, maar omdat de huisarts niet zorgvuldig gehandeld heeft nadat mijn oma een lelijke val in huis maakte. Is ze dus gestorven aan de complicaties.

Maar wellicht is dit een andere thema: wat er allemaal wel niet mis gaat in de huisartsenzorg, of het zorgstelsel in algemeen. Politieke partijen zoals de SP en de PVV, welke ik hier eigenlijk niet mag noemen. Die maken zich hard voor de zorg en zien met lede ogen aan, hoe alles afgebroken wordt door kabinet Rutte.

Betadine helpt tegen schimmels op je huid onder andere, dus zou ook bij huiduitslag kunnen helpen. Het is niet alleen voor desinfecteren van wonden, maar Betadine kun je voor veel huidproblemen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 15-11-2022 08:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Marco-Peters schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:42:
[...]

Nee die mag jezelf zoeken: ik kan wel vertellen, dat mijn oma mede dankzij onzorgvuldig handelen van de huisarts uiteindelijk gestorven is. Dan mag jij mij condoleren, maar omdat de huisarts niet zorgvuldig gehandeld heeft nadat mijn oma een lelijke val in huis maakte. Is ze dus gestorven aan de complicaties.

Maar wellicht is dit een andere thema: wat er allemaal wel niet mis gaat in de huisartsenzorg, of het zorgstelsel in algemeen. Politieke partijen zoals de SP en de PVV, welke ik hier eigenlijk niet mag noemen. Die maken zich hard voor de zorg en zien met lede ogen aan, hoe alles afgebroken wordt door kabinet Rutte.
"Wie eist bewijst". Dus een stelling plempen zonder onderbouwing, is hier gewoon offtopic.Stel je daarbij de vraag of je post van toegevoegde waarde is aan het topic

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14
_JGC_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:19:
Ik zit al ruim 10 jaar op max eigen risico, en tot nu toe altijd onder de 385 gebleven, dus jaar in, jaar uit "winst" gedraaid.

Maargoed, komend jaar schaffen ze de collectiviteitskorting af omdat de mensen zonder collectiviteit daarvoor een hogere premie afdragen. Wat mij betreft schaffen ze het vrijwillig eigen risico ook af en verdelen ze dat voordeeltje over de hele bevolking. Wel zo fair...
Met een korting op de maandpremie van 17,50€ (210€ op jaarbasis bij 885€ eigen risico) ben je nog steeds goedkoper uit als je onder de 595€ (385+210) blijft.

Eigenlijk koop je dus met 210€ een risico af van max 290€ (885-385-210)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
Als je 3 jaar geen ziekenhuis bezoek nodig had heb je het er al uit, hier ook op max eigen risico.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:13
14 jaar eigen risico op max gehad.
Dit jaar helaas ivm apneu de MRA beugel zo mogen aftikken. Even kijken wat de beste optie is voor volgend jaar. Dat hele ruimte apparaat (cpap) zie ik nog wel komen in de toekomst

Edit: dus vanaf 2024 gaat de collectiviteit die ik heb via werk eraf?

[ Voor 15% gewijzigd door Alpina op 15-11-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
LordSinclair schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:47:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dit dan uitpakt als je zorgverzekeraar failliet gaat. Het is een groot risico voor een enorm klein voordeeltje.
Wanneer is er voor het laatst een zorgverzekeraar failliet gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
Alpina schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:49:
Edit: dus vanaf 2024 gaat de collectiviteit die ik heb via werk eraf?
De collectiviteitskorting verdwijnt (op de basisverzekering), een collectiviteit via je werk kan blijven bestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 15-11-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:13
GerardHenninger schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:58:
[...]

De collectiviteitskorting verdwijnt (op de basisverzekering), een collectiviteit via je werk kan blijven bestaan.
Tnx! Sorry, collectiviteitskorting via werk bedoelde ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:52
Over de risico's en financiële aspecten is eigenlijk alles al gezegd maar ik heb het eigen risico al 13 jaar op vol staan, ik was altijd gezond en kon het makkelijk betalen. Wat ik in mijn hoofd had, als je 1x naar het ziekenhuis moet, dan ben je het kwijt.

Nu was ik vorig jaar aan de beurt, 2x kort achter elkaar zonder enige aanleiding. Zware interne oogontsteking uit het niets (werd wakker met een dicht opgezwollen oog) en mijn verstandkies ging ontsteken en moest getrokken worden binnen een aantal maanden tijd.

Uiteindelijk 4x naar het oogziekenhuis + onderzoeken elke keer en een verstandkies bij de kaakchirurg laten trekken. Ik dacht, die gaat heel mijn eigen risico opeten maar het viel achteraf toch mee.

Uiteindelijk iets van 2x 200 euro kwijt voor het hele gebeuren en dat was ik ook al kwijt met mijn basis eigen risico + een beetje.

De conclusie op dat moment, je moet toch wel wat zwaardere dingen hebben om die 800 euro op te maken. Als je gezond bent over het algemeen voor mij een no-brainer en als het echt tegenzit kan je einde van het jaar je eigen risico nog naar beneden zetten voor het jaar erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 16:20
Wat gebeurt er eigenlijk als je je eigen risico maximaal zet, en je langdurig ziek wordt? Kun je je eigen risico dan wel terugschroeven aan het einde van het jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-02 14:52
joost00719 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:16:
Wat gebeurt er eigenlijk als je je eigen risico maximaal zet, en je langdurig ziek wordt? Kun je je eigen risico dan wel terugschroeven aan het einde van het jaar?
Uiteraard. Het extra eigen risico is een zelf te maken keuze en de inhoud van die keuze staat los van jouw huidige gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-04 20:36
Ik nu voor het eerst 2 weken terug mijn eigen risico aangepast van 385 naar 885. Heb nog nooit wat gehad en of iets moet betalen dusja.. best zonde geld zo achteraf. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-04 15:58
LordSinclair schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:47:
(over korting bij betaling jaarpremies)

Intrigerende vraag eigenlijk. In principe moet iedere Nederlander verplicht een zorgverzekering te hebben. Nu zal er vast een of andere regeling zijn die in werking treedt als een zorgverzekeraar ophoudt te bestaan. Maar worden dan alle voorwaarden overgenomen tegen dezelfde condities? Niet alleen premiekortingen, maar ook bijverzekerde zaken als extra fysiotherapie enz.enz.

Bij mijn weten is de laatste 20, 30 jaar nooit een zorgverzekeraaar failliet gegaan dus ik zou dat zeker geen groot risico noemen. Het winstmodel voor de verzekeraar lijkt is wellicht dat verzekerden gedurende het hele premiejaar kunnen overlijden - januari of december, ze krijgen dezelfde premie in dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Zelf dit jaar weer het minimale eigen risico gekozen. In 2022 zonder chronisch ziek zijn net 10 euro onder het eigen risico.

Was al 190 euro kwijt dankzij één ontlastingonderzoek dankzij een stukje rauwe kip op de gourmet met oudejaarsavond 😅

En verwacht dit jaar nog wel aanspraak te maken op zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

NoSugar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:24:
Zelf dit jaar weer het minimale eigen risico gekozen. In 2022 zonder chronisch ziek zijn net 10 euro onder het eigen risico.
Het verschilt enorm wat de kosten zijn. Mijn vrouw heeft 2 chronische dingen waarvoor ze behandeld wordt. Al jaren dus. Totaal maakt ze iets van 175 euro per jaar op. Ik heb er eentje,een andere, en ik maak 250 euro op. We hebben al jaren de zaak op max staan. Het is één keer mis gegaan. Nog mijn eigen schuld ook omdat ik vergeten was dat ik een operatie zou krijgen. Maar al met al dus al flinke winst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:59
Ook weer op maximaal gezet kan je in het ergste geval €260 kosten. Als ik kijk wat ik in 10 jaar aan kosten heb gehad is er maar 1 jaar dat het geld gekost heeft een ritje met ambulance jaagt je volledige eigen risico er al doorheen. En ze brengen je de volgende dag geens naar huis terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 07:33
Free rider schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:13:
Bij mijn weten is de laatste 20, 30 jaar nooit een zorgverzekeraaar failliet gegaan dus ik zou dat zeker geen groot risico noemen. Het winstmodel voor de verzekeraar lijkt is wellicht dat verzekerden gedurende het hele premiejaar kunnen overlijden - januari of december, ze krijgen dezelfde premie in dat jaar.
Zwaar off topic, maar de reden dat er niet snel een zorgverzekaar omvalt is de strenge reserve eisen die er zijn.

Maar verzekeraars krijgen niet dezelfde premie bij iemand die in januari overlijdt vergeleken met in december. Premie wordt gewoon tot de dag berekend.

On topic, bij gezond (is nooit een zekerheid natuurlijk) en niet te oud kan max eigen risico zekers lonen indien je de eventuele rekening kan betalen en daardoor niet in de problemen komt.

[ Voor 8% gewijzigd door stomley op 02-01-2023 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53
Zelf al sinds mijn 18e (en ik denk wel al eerder) chronisch ziek. Vorig jaar drie keer opgenomen geweest in het ziekenhuis én twee ritjes met de ambulance gemaakt. Ik kan je vertellen dat zoiets duizenden euro’s kost. Gelukkig staat mijn eigen risico standaard op het laagste bedrag en betaal ik dus meer premie.

Mijn zorgpremie staat nu op 226 EUR per maand. Ik heb me daarbij neergelegd. Ik heb onder meer Ménière. Ik krijg elke twee maanden twee prikken in mijn trommelvliezen. Dat kost 900 euro per sessie. Dus reken maar zo'n 5400 euro per jaar. Dan valt de premie wel mee. Zeker gezien er ook nog een sloot aan medicatie is en mijn excessief aantal bezoeken aan de KNO-arts.

Bij mij is het weinig als ik twee keer per maand bij de KNO ben. Zeker in de wintermaanden kan het zo oplopen naar een keer of vijf. Mijn trommelvliesbuisjes blijven niet goed zitten (zelfs niet met het beste model). Zonder die buisjes krijg ik oorontsteking en druk op de oren. De huisarts doet er niets meer aan en de KNO is mijn enige redding.

Tja, dan betaal je graag die hogere premie. Moet er niet aan denken als ik dit allemaal zelf had moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
Dennisweb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:43:
Zelf al sinds mijn 18e (en ik denk wel al eerder) chronisch ziek. Vorig jaar drie keer opgenomen geweest in het ziekenhuis én twee ritjes met de ambulance gemaakt. Ik kan je vertellen dat zoiets duizenden euro’s kost. Gelukkig staat mijn eigen risico standaard op het laagste bedrag en betaal ik dus meer premie.

Mijn zorgpremie staat nu op 226 EUR per maand. Ik heb me daarbij neergelegd. Ik heb onder meer Ménière. Ik krijg elke twee maanden twee prikken in mijn trommelvliezen. Dat kost 900 euro per sessie. Dus reken maar zo'n 5400 euro per jaar. Dan valt de premie wel mee. Zeker gezien er ook nog een sloot aan medicatie is en mijn excessief aantal bezoeken aan de KNO-arts.

Bij mij is het weinig als ik twee keer per maand bij de KNO ben. Zeker in de wintermaanden kan het zo oplopen naar een keer of vijf. Mijn trommelvliesbuisjes blijven niet goed zitten (zelfs niet met het beste model). Zonder die buisjes krijg ik oorontsteking en druk op de oren. De huisarts doet er niets meer aan en de KNO is mijn enige redding.

Tja, dan betaal je graag die hogere premie. Moet er niet aan denken als ik dit allemaal zelf had moeten betalen.
Wat rot. Maar fijn dat je het allemaal redt qua kosten.

Het feit dat er mensen zijn die hun eigen risico altijd opmaken is dus precies één van de redenen dat het schandalig is dat het vrijwillig ophogen überhaupt mogelijk is. Onze overheid heeft van iets delicaats als gezondheid een jaarlijks gokspelletje (word ik ziek of niet) gemaakt waar een deel van de bevolking van is uitgesloten.

Dat de argeloze afnemer van een verzekering hier aan mee doet kun je hem of haar eigenlijk niet kwalijk nemen. We worden via media, reclame uitingen en vergelijkers allemaal geïndoctrineerd met het neoliberale gedachtengoed waarbij ook zorg als product wordt neergezet. Maar nee, in een beschaafd land zouden we dit niet normaal moeten vinden.

Ps.
Ik heb het zelf ooit één keer gedaan. Toen ik er over ging nadenken never nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
D-e-n schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:57:
[...]

Het feit dat er mensen zijn die hun eigen risico altijd opmaken is dus precies één van de redenen dat het schandalig is dat het vrijwillig ophogen überhaupt mogelijk is. Onze overheid heeft van iets delicaats als gezondheid een jaarlijks gokspelletje (word ik ziek of niet) gemaakt waar een deel van de bevolking van is uitgesloten.

Dat de argeloze afnemer van een verzekering hier aan mee doet kun je hem of haar eigenlijk niet kwalijk nemen. We worden via media, reclame uitingen en vergelijkers allemaal geïndoctrineerd met het neoliberale gedachtengoed waarbij ook zorg als product wordt neergezet. Maar nee, in een beschaafd land zouden we dit niet normaal moeten vinden.

Ps.
Ik heb het zelf ooit één keer gedaan. Toen ik er over ging nadenken never nooit meer.
Dankjewel. Ik noem het eigen risico altijd ‘een boete op ziek zijn’, maar ben tegelijkertijd dankbaar dat ik met een bedrag van 385 EUR per jaar zoveel zorg mag gebruiken. Zo vanzelfsprekend is dat niet.

Er zijn genoeg landen in Europa waar je financieel geruïneerd wordt als je naar het ziekenhuis moet. In Spanje zijn ellenlange wachttijden binnen de basisverzekering. Je kunt je privé bijverzekeren, maar alleen als je niet al chronisch ziek bent. Anders betaal je de hoofdprijs voor privézorg. In Roemenië heb je een heel schrale basisverzekering en kom je in een ziekenhuis terecht waar de kwaliteit zwaar ondermaats is. Een reden waarom veel Roemenen zich niet verzekeren. Als ze dan toch wat krijgen, zitten ze met die hoge kosten.

Het eigen risico ophogen is voor velen een gokspelletje, maar zou dat niet moeten zijn. De bedoeling is dat je het eigen risico verhoogt en dat geld opzij zet. Je verhoogt het eigen risico dus voor korting op de premie en omdat je het bedrag zelf wel kunt missen. Als je dat financieel niet kunt dragen, moet je je eigen risico laten staan op 385 euro. Dat was de intentie.

Maar er zijn nu genoeg mensen die het erop wagen en niets opzij zetten. Dan kom je inderdaad in de knel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:38
Zelfs (of misschien juist?) als je het niet breed hebt, maar wel gezond bent en jaar op jaar geen medische kosten hebt zou ik voor max eigen risico gaan.

De maandelijkse besparing op je premie zet je sowieso direct apart op een spaarrekening totdat je 885eu hebt. Dat red je niet in een jaar, dus wellicht kun je nog iets extra's inleggen. Zodra je de 885eu bij elkaar hebt houd je weer een paar tientjes over voor andere zaken, toch weer een paar honderd euro per jaar. Lijkt mij toch geld voor mensen die het niet breed hebben :)

Daarnaast lees ik bij veel verzekeraars dat je je eigen risico ook gespreid kunt betalen, mocht het een keer tegenzitten is dat ook nog een mogelijkheid.

Zo heb ik zelf eens (toen ik nog student was) een jaar lang naast mijn maandpremie, nog een keer dat bedrag opzij gezet middels een automatisch spaardoel. Het jaar erop heb ik de jaarpremie in 1x betaald, scheelde toch weer 2%. Meer dan de spaarrente :)
Sindsdien doe ik het elk jaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@B-Real Maar als je wel chronisch ziek bent, is het niet lucratief om zelf het maximale eigen risico te betalen. Ik jaag mijn eigen risico er in twee maanden doorheen.

Als je inderdaad gezond bent en het niet breed hebt, is een maximaal eigen risico een idee. Maar alleen op voorwaarde dat je het geld apart zet. Heb je het niet breed en spaar je het eigen risico niet op, dan beland je nog dieper in de problemen. Dat is ook waar het bij veel mensen fout gaat. “Ach, ik ben toch nooit ziek!” En dan vergeten dat als je met de fiets onderuit gaat en je naar het ziekenhuis moet, het ook eigen risico kost.

Het is en blijft een persoonlijke afweging. Maar als je chronisch ziek bent of niet van plan bent het eigen risico zelf op te sparen, kun je het denk ik beter laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

“Vroeger” was het veel rendabeler om dit te doen. Zo’n 15 jaar geleden scheelde het mij zo’n 25 euro per maand. Ofwel als je 1 jaar niks had, dan had je al “winst”. Tegenwoordig scheelt het niet meer zover. Ik dacht tussen de 10-15 euro per maand, dus heb ik voortaan geen extra eigen risico meer.
Voor mij is dit niet meer rendabel, maar als je nooit iets hebt, voor jou misschien wel.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

D-e-n schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:57:
[...]

Ps.
Ik snap niet waarom je het belachelijk vind. Waar wordt een deel van de bevolking van uitgesloten? Van het feit dat ze geen maximale eigen risico zouden kunnen hebben? Of dat ze geen gebruik kunnen maken van de zorg?

elke verzekering is een "gokspelletje". Je gokt erop dat er iets gebeurt dat het afsluiten van een verzekering rendabel maakt (maar hoopt natuurlijk dat het niet nodig is!) Ik zou het ook geen gokspelletje willen noemen, maar een afgewogen risico: hoe groot is de kans dat er iets fout gaat en welk bedrag zou daar dan mee bemoeid zijn? Als wij gaan cruisen, sluiten we een extra reisverzekering af, want als het fout gaat (en die kans is best aanwezig), gaat dat heel veel geld kosten. Als wij gaan kamperen in Europa, sluiten we die extra verzekering niet af, want als het fout gaat (en die kans is dan een stuk kleiner) zullen de kosten ook een heel stuk lager zijn.
Dennisweb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Maar er zijn nu genoeg mensen die het erop wagen en niets opzij zetten. Dan kom je inderdaad in de knel.
En je hoeft niet eens zo heel veel opzij te zetten. alleen dat eigen risico. En die kun je ook nog eens in termijnen betalen.
B-Real schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:46:
Zo heb ik zelf eens (toen ik nog student was) een jaar lang naast mijn maandpremie, nog een keer dat bedrag opzij gezet middels een automatisch spaardoel. Het jaar erop heb ik de jaarpremie in 1x betaald, scheelde toch weer 2%. Meer dan de spaarrente :)
Sindsdien doe ik het elk jaar zo.
Ik heb er wel over nagedacht om dat te doen, maar januari is al een vreselijk dure maand voor ons, aangezien onze overige verzekeringen (huis, auto, inboedel, etc) er dan al af gaan (die betalen we wel in 1 keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
@Wailing_Banshee
Je vergelijkt het belangrijkste in iemands leven, de gezondheid, nu met luxedingetjes als een cruise. Voor veel mensen is die paar honderd euro opzij zetten al een hele opgave. Die mensen kunnen sowieso niet met vakantie en die moeten ergens anders bezuinigen in zo'n geval, op kleding voor de kinderen bijvoorbeeld.

Ik vind het walgelijk dat we in een beschaafd land mensen stimuleren met gokken met hun gezondheid en die rekening dan afschuiven op chronisch zieken die dat helemaal niet kunnen. Want de korting die een gezond iemand hierdoor claimt wordt uiteindelijk betaald door de chronisch zieke die gewoon de volle mep betaalt omdat hij het eigen risico altijd al kwijt is.

Wat mij betreft verdwijnt dat eigen risico helemaal. Het heeft objectief gezien nul komma nul nut aangezien de huisarts al beoordeelt of iemand wel of niet terecht naar een arts wil. Maar het vrijwillig verlagen zou je sowieso per direct kunnen en moeten afschaffen want dat is enkel een cadeau voor degenen die toch al gelukkig mogen zijn met voldoende inkomen en een goede gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

D-e-n schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:34:
@Wailing_Banshee

Ik vind het walgelijk dat we in een beschaafd land mensen stimuleren met gokken met hun gezondheid en die rekening dan afschuiven op chronisch zieken die dat helemaal niet kunnen. Want de korting die een gezond iemand hierdoor claimt wordt uiteindelijk betaald door de chronisch zieke die gewoon de volle mep betaalt omdat hij het eigen risico altijd al kwijt is.

Wat mij betreft verdwijnt dat eigen risico helemaal. Het heeft objectief gezien nul komma nul nut aangezien de huisarts al beoordeelt of iemand wel of niet terecht naar een arts wil. Maar het vrijwillig verlagen zou je sowieso per direct kunnen en moeten afschaffen want dat is enkel een cadeau voor degenen die toch al gelukkig mogen zijn met voldoende inkomen en een goede gezondheid.
Ik betaal al jaren verzekering terwijl ik er practisch nooit gebruik van maak. Je kunt het dus ook zien dat ik niet beloond word maar gestraft word omdat ik zo gezond ben dat ik geen gebruik maak van wat ik betaal.
D-e-n schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:34:
@Wailing_Banshee
Je vergelijkt het belangrijkste in iemands leven, de gezondheid, nu met luxedingetjes als een cruise. Voor veel mensen is die paar honderd euro opzij zetten al een hele opgave. Die mensen kunnen sowieso niet met vakantie en die moeten ergens anders bezuinigen in zo'n geval, op kleding voor de kinderen bijvoorbeeld.
Ik gebruikte het voorbeeld van een reisverzekering omdat dat makkelijk was. Maar het gaat om elke verzekering. Bijvoorbeeld auto verzekering. Neem je alleen de verplichte WA verzekering of sluit je de uitgebreide verzekering af? Of mag ik dat ook niet gebruiken omdat een auto voor veel mensen ook een luxe product is wat ze niet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:06
Als ik een operatie moet ondergaan vanwege een liesbreuk, gaat dit dan af van je eigen risico en vervolgens basis verzekering of blijft je eigen eigen risico hier volledig buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
BaBoK schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:19:
Als ik een operatie moet ondergaan vanwege een liesbreuk, gaat dit dan af van je eigen risico en vervolgens basis verzekering of blijft je eigen eigen risico hier volledig buiten?
Ja, ga er vanuit dat je eigen risico volledig wordt gebruikt hiervoor als het je gaat om geld opzij leggen...

https://www.rijksoverheid...3B,2%2C%20COPD%20en%20CVR).
Er valt maar weinig niet onder eigen risico

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34

Dennis1812

Amateur prutser

BaBoK schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:19:
Dat kost zeker je eigen risico.
Die ben je dus alvast kwijt.

De rest van de behandeling is basispakket. Dus meer dan je ER kost het je ook niet.

Misschien was Google of een nieuw topic wel slimmer dan een topic van 1j oud te schoppen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
Ik heb inmiddels al meer dan 12 jaar mijn eigen risico op het maximale bedrag staan en ben er nog geen enkele keer ook maar in de buurt gekomen. Ook een aanvullend pakket heb ik niet. Mijn tandartsbezoeken betaal ik zelf: 2 keer per jaar 5 tientjes voor de controle. Een keer een paar tientjes meer voor een gebitsreiniging.

Ja, als ik straks eens een flink gepeperde rekening krijg is dat even slikken maar die kosten heb ik er inmiddels al lang en breed uitgehaald door de lagere premies. Zo lang ik gezond en jong ben blijft dit ook zo. Ik kijk over een jaartje of 10 wel eens als de lichamelijke gebreken wat waarschijnlijker gaan worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:53
Ik heb mijn eigen risico al sinds 2011-2012 al op het hoogste eigen risico staan (maximale bedrag staan). Even afkloppen en heb er in al die jaren niet gebruik van hoeven te maken. Het scheelt per jaar enorm aan premie. Ik heb het geld wel apart staan voor het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 05-10-2023 12:35 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 07:41

Flappiewappie

Hier nog meer

wheel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:26:
[...]

Wanneer is er voor het laatst een zorgverzekeraar failliet gegaan?
Zorgverzekeraars kunnen niet failliet - zij verzekeren zich bij ZN hiervoor.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Flappiewappie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Zorgverzekeraars kunnen niet failliet - zij verzekeren zich bij ZN hiervoor.
Mijn vraag was retorisch, maar interessant - waar kan ik daar meer over lezen? Uit https://www.verzekeraars..../bedrijfsvoering/toezicht haal ik het in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 07:41

Flappiewappie

Hier nog meer

wheel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:11:
[...]
Mijn vraag was retorisch, maar interessant - waar kan ik daar meer over lezen? Uit https://www.verzekeraars..../bedrijfsvoering/toezicht haal ik het in elk geval niet.
https://www.zorginstituut...r-zvf-en-flz-en-subsidies

Ik vond deze pagina best overzichtelijk en een inzicht geven in de geldstromen van de zorgverzekeraars

#followthemoney
#sigaaruiteigendoos

Hier staat wat

Pagina: 1