Afgelopen week een nieuw systeem gekocht voor een collega. Aangezien ik in het verleden al zo’n 15 PC’s heb gebouwd, durfde ik het wel weer aan.
Ik heb de volgende componenten gekocht:
Montage verliep zonder problemen. Bij de eerste keer aanzetten hoorde ik gelukkig geen bliepjes, alle fans (CPU, case fans, VGA en voeding) deden het. Echter kreeg ik geen beeld op mijn scherm (no signal). Het viel me op dat de aan/uit knop na het aanzetten binnen 3 seconden snel bleef knipperen. Na 30 seconden sluit systeem zichzelf helemaal uit. Na diverse keren proberen begon ik me wat zorgen te maken en heb ik de volgende zaken gecheckt om uit te sluiten:
- Zowel Displayport als HDMI kabel op het moederbord geprobeerd (ipv VGA)
- VGA losgekoppeld en uit de PC gehaald
- DVD brander losgekoppeld
- WD Gold schijf losgekoppeld
- Systeem dus opgestart zonder deze optionele componenten (VGA, DVD, HDD)
- De DIMM modules 1 voor 1 eruit gehaald en beide sticks per stuk in alle 4 de slots geprobeerd.
- Alle voedingskabels er een keer uitgehaald en opnieuw erin gedaan
- Alle andere kabels (fans en front panel connectors) een keer eruit gehaald en opnieuw aangesloten.
Als laatste heb ik geprobeerd eens de CPU los te koppelen. Nadat ik de pc ging starten zonder CPU voeding bleef de aan/uit knop steady aan (echter nog steeds geen beeld). Ik zie overigens op dit moederbord ook nergens een Q-LED of iets van een ledje of lampje wat brand als de spanning erop gaat en ik het systeem aan zet.
Ik zit zelf te denken aan:
- Kan dit moederbord zonder update wel 13e generatie Intel aan? (volgens site van Asus wel)
- Kan het een defect moederbord of CPU zijn? (Gezien als ik de CPU loskoppel de aan/uit wel steady aan blijft)
- Volgens de website van Asus zou het knipperen van de aan/uit knop in deze frequentie (4x per seconde) zijn: “Geen DRAM gedetecteerd”. Maar al zou ik zonder RAM opstarten, zou ik dan wel in de bios moeten kunnen komen?
Of zie ik mogelijk nog wat anders over het hoofd? Deze componenten zouden in ieder geval toch prima met elkaar moeten kunnen werken?
Dit is de eerste keer dat ik een nieuw systeem niet aan de praat krijg. En juist omdat het systeem niet voor mezelf is, en ik voor bijna 2000 euro componenten heb zit ik best een beetje met mijn handen in het haar.
Alvast dank voor de verlossende tip!
Ik heb de volgende componenten gekocht:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 399,99 | € 399,99 |
1 | Moederborden | ASUS PRIME Z690-P WIFI | € 259,- | € 259,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3050 EAGLE OC 8GD | € 339,- | € 339,- |
1 | Interne harde schijven | WD Gold, 10TB | € 272,65 | € 272,65 |
1 | Behuizingen | Corsair Carbide 100R Silent Edition | € 81,12 | € 81,12 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 55,81 | € 55,81 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40 | € 169,- | € 169,- |
1 | Optische drives | ASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart | € 14,85 | € 14,85 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 138,95 | € 138,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.805,27 |
Montage verliep zonder problemen. Bij de eerste keer aanzetten hoorde ik gelukkig geen bliepjes, alle fans (CPU, case fans, VGA en voeding) deden het. Echter kreeg ik geen beeld op mijn scherm (no signal). Het viel me op dat de aan/uit knop na het aanzetten binnen 3 seconden snel bleef knipperen. Na 30 seconden sluit systeem zichzelf helemaal uit. Na diverse keren proberen begon ik me wat zorgen te maken en heb ik de volgende zaken gecheckt om uit te sluiten:
- Zowel Displayport als HDMI kabel op het moederbord geprobeerd (ipv VGA)
- VGA losgekoppeld en uit de PC gehaald
- DVD brander losgekoppeld
- WD Gold schijf losgekoppeld
- Systeem dus opgestart zonder deze optionele componenten (VGA, DVD, HDD)
- De DIMM modules 1 voor 1 eruit gehaald en beide sticks per stuk in alle 4 de slots geprobeerd.
- Alle voedingskabels er een keer uitgehaald en opnieuw erin gedaan
- Alle andere kabels (fans en front panel connectors) een keer eruit gehaald en opnieuw aangesloten.
Als laatste heb ik geprobeerd eens de CPU los te koppelen. Nadat ik de pc ging starten zonder CPU voeding bleef de aan/uit knop steady aan (echter nog steeds geen beeld). Ik zie overigens op dit moederbord ook nergens een Q-LED of iets van een ledje of lampje wat brand als de spanning erop gaat en ik het systeem aan zet.
Ik zit zelf te denken aan:
- Kan dit moederbord zonder update wel 13e generatie Intel aan? (volgens site van Asus wel)
- Kan het een defect moederbord of CPU zijn? (Gezien als ik de CPU loskoppel de aan/uit wel steady aan blijft)
- Volgens de website van Asus zou het knipperen van de aan/uit knop in deze frequentie (4x per seconde) zijn: “Geen DRAM gedetecteerd”. Maar al zou ik zonder RAM opstarten, zou ik dan wel in de bios moeten kunnen komen?
Of zie ik mogelijk nog wat anders over het hoofd? Deze componenten zouden in ieder geval toch prima met elkaar moeten kunnen werken?
Dit is de eerste keer dat ik een nieuw systeem niet aan de praat krijg. En juist omdat het systeem niet voor mezelf is, en ik voor bijna 2000 euro componenten heb zit ik best een beetje met mijn handen in het haar.
Alvast dank voor de verlossende tip!