Nieuwe Intel i5 13600k build start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 11:00
Afgelopen week een nieuw systeem gekocht voor een collega. Aangezien ik in het verleden al zo’n 15 PC’s heb gebouwd, durfde ik het wel weer aan.

Ik heb de volgende componenten gekocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 399,99€ 399,99
1MoederbordenASUS PRIME Z690-P WIFI€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3050 EAGLE OC 8GD€ 339,-€ 339,-
1Interne harde schijvenWD Gold, 10TB€ 272,65€ 272,65
1BehuizingenCorsair Carbide 100R Silent Edition€ 81,12€ 81,12
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40€ 169,-€ 169,-
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,85€ 14,85
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 138,95€ 138,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.805,27

Montage verliep zonder problemen. Bij de eerste keer aanzetten hoorde ik gelukkig geen bliepjes, alle fans (CPU, case fans, VGA en voeding) deden het. Echter kreeg ik geen beeld op mijn scherm (no signal). Het viel me op dat de aan/uit knop na het aanzetten binnen 3 seconden snel bleef knipperen. Na 30 seconden sluit systeem zichzelf helemaal uit. Na diverse keren proberen begon ik me wat zorgen te maken en heb ik de volgende zaken gecheckt om uit te sluiten:

- Zowel Displayport als HDMI kabel op het moederbord geprobeerd (ipv VGA)
- VGA losgekoppeld en uit de PC gehaald
- DVD brander losgekoppeld
- WD Gold schijf losgekoppeld
- Systeem dus opgestart zonder deze optionele componenten (VGA, DVD, HDD)
- De DIMM modules 1 voor 1 eruit gehaald en beide sticks per stuk in alle 4 de slots geprobeerd.
- Alle voedingskabels er een keer uitgehaald en opnieuw erin gedaan
- Alle andere kabels (fans en front panel connectors) een keer eruit gehaald en opnieuw aangesloten.

Als laatste heb ik geprobeerd eens de CPU los te koppelen. Nadat ik de pc ging starten zonder CPU voeding bleef de aan/uit knop steady aan (echter nog steeds geen beeld). Ik zie overigens op dit moederbord ook nergens een Q-LED of iets van een ledje of lampje wat brand als de spanning erop gaat en ik het systeem aan zet.

Ik zit zelf te denken aan:

- Kan dit moederbord zonder update wel 13e generatie Intel aan? (volgens site van Asus wel)
- Kan het een defect moederbord of CPU zijn? (Gezien als ik de CPU loskoppel de aan/uit wel steady aan blijft)
- Volgens de website van Asus zou het knipperen van de aan/uit knop in deze frequentie (4x per seconde) zijn: “Geen DRAM gedetecteerd”. Maar al zou ik zonder RAM opstarten, zou ik dan wel in de bios moeten kunnen komen?

Of zie ik mogelijk nog wat anders over het hoofd? Deze componenten zouden in ieder geval toch prima met elkaar moeten kunnen werken?

Dit is de eerste keer dat ik een nieuw systeem niet aan de praat krijg. En juist omdat het systeem niet voor mezelf is, en ik voor bijna 2000 euro componenten heb zit ik best een beetje met mijn handen in het haar.

Alvast dank voor de verlossende tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Juiste bios versie er op ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Dat kan ik dus niet zien, krijg geen beeld. Ik las idd al dat ik mogelijk de bios misschien wel moet updaten. Kan wel een boot usb-stick maken maar zonder beeld kan ik helemaal niets. Maar lees op diverse fora en youtube filmpjes dat de 13th generation Intels in ieder geval gewoon zouden moeten werken. Ik hou me aanbevolen voor een update, vraag is alleen dan hoe ik dit moet doen als ik geeneens beeld en bios menu krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Staat vaak op de doos,of op moederbord zelf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Hackus schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:54:
Staat vaak op de doos,of op moederbord zelf
Ik heb via ASUS site nu laatste bios versie gedownload en uitgepakt.
Data moet op een geformateerde USB stick en deze moet dan in een "USB Flash port" op het moederbord. Maar deze lijkt er niet op te zitten op de Z690-P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Moet minimaal bios versie 1620 hebben voor de laatste gen cpu's op dit moederbord:

https://www.asus.com/us/m...690-p-wifi/helpdesk_bios/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
freaky35 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:00:
Moet minimaal bios versie 1620 hebben voord e laatste gen cpu's op dit moederbord:

https://www.asus.com/us/m...690-p-wifi/helpdesk_bios/
Thanks, die heb ik dus nu op een USB staan. Maar hoe kan ik deze flashen als ik geen beeld krijg en het systeem verder niet eens BIOS menu toont...? Dit moederbord heeft geen BIOS flashback button of een USB flash port...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Als die dat niet heeft,dan is flashen alleen mogelijk met een 12 gen cpu erin.
Maar welke versie staat er nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
Je hebt een 12e gen cpu nodig om het BIOS te updaten. Bord terug sturen naar de leverancier en laten updaten (meestal tegen betaling), een Alder Lake kopen en zelf updaten of een Z790 bord kopen zijn de opties die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Uszka schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:07:
Je hebt een 12e gen cpu nodig om het BIOS te updaten. Bord terug sturen naar de leverancier en laten updaten (meestal tegen betaling), een Alder Lake kopen en zelf updaten of een Z790 bord kopen zijn te opties die je hebt.
Ik kan niet zien welke versie ik nu heb want heb nog geen enkele keer BIOS menu gezien... Maar vermoedelijk niet de nieuwste versie om deze Intel i-5 13600 draaiende te krijgen...

Ik las op youtube in de comments nog dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxHI20q3Um7XmhiG5iHN0Pbx3gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVueEQtGqTLyGTAJLN3UiCON.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door koffieboontje op 13-11-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
koffieboontje schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:10:
[...]

Ik kan niet zien welke versie ik nu heb want heb nog geen enkele keer BIOS menu gezien... Maar vermoedelijk niet de nieuwste versie om deze Intel i-5 13600 draaiende te krijgen...
Asus vermeld geen BIOS versie op het bord. Alleen Asrock doet dat.
Ik las op youtube in de comments nog dit:
[Afbeelding]
Precies de opties die ik hierboven gegeven heb. Voor een paar tientjes meer haal je een Z790 bord overigens uitvoering: MSI Pro Z790-P WIFI Kan goedkoper als het zonder WiFi kan uitvoering: ASRock Z790 PG Lightning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Uszka schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:16:
[...]

Asus vermeld geen BIOS versie op het bord. Alleen Asrock doet dat.

[...]

Precies de opties die ik hierboven gegeven heb. Voor een paar tientjes meer haal je een Z790 bord overigens uitvoering: MSI Pro Z790-P WIFI Kan goedkoper als het zonder WiFi kan uitvoering: ASRock Z790 PG Lightning
Ik zat idd ook al te kijken naar de Asus Prime Z790-P Wifi (moet wel wifi hebben). Maar huidige moederbord kan ik waarschijnlijk niet meer omruilen omdat deze al gebruikt is.

Dan kan ik beter de goedkoopste celeron processor halen voor 60 euro en die erin proppen en dan updaten. En dan die i5 13600 erin. Maar vraag me af of dit overigens wel het hele euvel van mijn probleem is. Maar om het uit te sluiten moet ik eerst die update erop hebben... Heel irritant dat net dit moederbord geen USB flash station heeft... :'( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Om zeker te weten dat het inderdaad een te oude bios versie is, er zit als het goed is een stickertje vlak bij de RAM sloten met daarop een serienummer. De laatste 4 cijfers staan voor de biosversie die ze er bij productie op geflashed hebben. Als dat 1603 of hoger is zou je een bios versie moeten hebben die gewoon 13th gen ondersteunt. ( https://www.asus.com/news/oujwh1old5n6oglf/ voor je minimale biosversie )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9OpIIEaib6Hg5AaJbXElmUGd5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCyfXHfyodBqAQXuDkpSNI8j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Lanfear89 op 14-11-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Lanfear89 schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:55:
Om zeker te weten dat het inderdaad een te oude bios versie is, er zit als het goed is een stickertje vlak bij de RAM sloten met daarop een serienummer. De laatste 4 cijfers staan voor de biosversie die ze er bij productie op geflashed hebben. Als dat 1603 of hoger is zou je een bios versie moeten hebben die gewoon 13th gen ondersteunt. ( https://www.asus.com/news/oujwh1old5n6oglf/ voor je minimale biosversie )

[Afbeelding]
Versie 0605 staat er in die streepjescode, dus te oude bios versie. Ik ga vandaag even met megekko bellen of zij hem kunnen updaten of dat ze een gebruikte goedkope celeron LGA1700 hebben ofzo.
Wat een gehannes en een gedoe. En vreemd dat ondanks zelfde socket de cpu dus geeneens wordt gezien. Dat het een update nodig heeft snap ik, maar dat je systeem nu gewoon "dood" lijkt is een gemiste kans. Geen idee of dat een Asus ding is of dat ik dat ook met een ander merk Z690 chipset zou hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

0605 is van nov 2021. Je hebt een bordje uit zgn oude stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Hackus schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:42:
0605 is van nov 2021. Je hebt een bordje uit zgn oude stock.
Jep, dat blijkt dan nu inderdaad. Ik heb megekko gevraagd naar de mogelijkheden. Hopelijk hebben zij voor nu ff een gebruikte goedkoper celeron met 1700 socket liggen, als ze me die nou ff eentje toe zouden willen sturen als bruikleen dan is het probleem verholpen. Als ik het zo in die reacties op youtube en op diverse fora lees, hadden meer mensen dit niet verwacht. Zonde. Ik hoop dat ze coulant zijn en me willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

koffieboontje schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:53:
[...]

Jep, dat blijkt dan nu inderdaad. Ik heb megekko gevraagd naar de mogelijkheden. Hopelijk hebben zij voor nu ff een gebruikte goedkoper celeron met 1700 socket liggen, als ze me die nou ff eentje toe zouden willen sturen als bruikleen dan is het probleem verholpen. Als ik het zo in die reacties op youtube en op diverse fora lees, hadden meer mensen dit niet verwacht. Zonde. Ik hoop dat ze coulant zijn en me willen helpen.
Zou mooi zijn ja, denk niet dat je de enige bent. Dit gebeurt telkens met nieuwe cpu’s op ‘ouder’ moederbord.

uitvoering: Intel Celeron G6900 Tray is de goedkoopste optie die werkt op deze bios

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 14-11-2022 14:43 . Reden: cpu info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ1984
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-03 08:55
Hi koffieboontje, hoe heb je dit probleem nu uiteindelijk opgelost? Ik heb ook een nieuwe build met Asus mobo (geproduceerd in juli 2022 met bios versie 1404) die niet aan de gang is te krijgen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koffieboontje
MichaelJ1984 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:31:
Hi koffieboontje, hoe heb je dit probleem nu uiteindelijk opgelost? Ik heb ook een nieuwe build met Asus mobo (geproduceerd in juli 2022 met bios versie 1404) die niet aan de gang is te krijgen :(
Hey Michael,
Ik heb het moederbord teruggestuurd naar Megekko waar ze een Biosflash op uit hebben gevoerd (Waarschijnlijk stoppen hun er tijdelijk ff een oudere compitable Celeron ofzo in). Na 2 dagen had ik het moederbord terug en was het probleem ook direct verholpen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelJ1984
Hi koffieboontje,
Inmiddels ook het moederbord teruggestuurd en retour ontvangen van Megekko. Nieuwe bios erop en het nieuwe systeem draait! thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainMoose
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Hey koffieboontje en Micheal,

Ik heb hetzelfde probleem, Asus Prime z690-a moederbord met een i5 -13600k. Het moederbord heeft een verouderde BIOS en post dus niet. Na contact hier te hebben over gehad met Megekko bieden zij tegen kosten aan een BIOS flashback service.

Nu ik het niet helemaal terecht vind dat deze service kosten in rekening worden gebracht ben ik benieuwd hoe ze dit probleem bij jullie hebben aangepakt.

Ik kijk voort nu jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ1984
Hi Captain, ik heb via de website een retour aangemaakt en moederbord retour gestuurd (voorzien van een opmerking dat er nog een oude bios op stond). 5 Dagen later had ik het moederbord weer retour. Ik heb hier overigens nooit een factuur voor ontvangen vanuit Megekko.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat ze moederborden met oude bios blijven sturen naar klanten zeker als bij de bestelling ook nog eens een nieuwe intel 13xxx CPU zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:41
MichaelJ1984 schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:04:

Ik blijf het wel vreemd vinden dat ze moederborden met oude bios blijven sturen naar klanten zeker als bij de bestelling ook nog eens een nieuwe intel 13xxx CPU zit.
Een winkel is niet verantwoordelijk voor jouw BIOS versie, dat is de fabrikant, tenzij je specifiek vraagt om een BIOS update. Het kan inderdaad voorkomen dat je een moederbord krijgt met een oudere BIOS, maar als jij onderdelen los bestelt, wordt jouw bestelling gewoon als losse producten opgestuurd en verder niet naar gekeken tenzij je specifiek vraagt om een BIOS update. En dat dat geld kost, is logisch want het is een dienst (iemand moet het doen). De inpakafdeling gaat echt niet kijken van "Oh deze meneer heeft een oudere BIOS met een nieuwe processor, dat gaat niet werken" om vervolgens de klantenservice in te lichten en contact op te laten nemen met jou om dit te vermelden. Dat is niet hun taak en hebben ze ook geen tijd voor. Als je dat voor elke bestelling moet doen, ben je 3 dagen bezig met de orders van vandaag.

Maar als jij verstand van computers hebt en je koopt een oudere chipset met een nieuwere processor, zou je moeten weten dat wellicht een BIOS nodig is en kun je dit vragen aan de winkel voordat je de bestelling plaatst. Dus het achteraf laten uitvoeren door de winkel en ervoor moeten betalen, lijkt me niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainMoose
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Inmiddels denk ik dat dit een wel bekend probleem is bij Megekko, een bericht op de product pagina met een vrijwaring voor de BIOS versie was een makkelijke oplossing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:41
@CaptainMoose Stel het voor aan ze zou ik zeggen. :D

• koffieboontje
CaptainMoose schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:31:
Hey koffieboontje en Micheal,

Ik heb hetzelfde probleem, Asus Prime z690-a moederbord met een i5 -13600k. Het moederbord heeft een verouderde BIOS en post dus niet. Na contact hier te hebben over gehad met Megekko bieden zij tegen kosten aan een BIOS flashback service.

Nu ik het niet helemaal terecht vind dat deze service kosten in rekening worden gebracht ben ik benieuwd hoe ze dit probleem bij jullie hebben aangepakt.

Ik kijk voort nu jullie antwoord.
Hi Moose,

Bij mij zouden ze het inderdaad tegen een vergoeding van 15 euro flashen en retour sturen. Echter toen ik na 3 dagen het geflashte moederbord retour kreeg zat er een nulfactuur in de doos bij. Oftewel, hebben zij gewoon als service gedaan. Dat vond ik wel netjes. Anderzijds had ik bij Megekko al 7 of 8 keer een pc build gekocht, dus dan mag het ook wel. Maar het zou inderdaad handig zijn als je hierover vooraf al informatie over kon zien en eventueel bij je bestelling al een flash update erbij kon selecteren.

Hopelijk is het voor jullie nu ook opgelost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

koffieboontje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:32:
[...]

Hi Moose,

Bij mij zouden ze het inderdaad tegen een vergoeding van 15 euro flashen en retour sturen. Echter toen ik na 3 dagen het geflashte moederbord retour kreeg zat er een nulfactuur in de doos bij. Oftewel, hebben zij gewoon als service gedaan. Dat vond ik wel netjes. Anderzijds had ik bij Megekko al 7 of 8 keer een pc build gekocht, dus dan mag het ook wel. Maar het zou inderdaad handig zijn als je hierover vooraf al informatie over kon zien en eventueel bij je bestelling al een flash update erbij kon selecteren.

Hopelijk is het voor jullie nu ook opgelost!
ook wel zo netjes. als je ergens CPU en MB combinatie koopt, zou de verkoper je moeten melden dat dit nog niet gaat werken, pas na de bios update. Veel klanten ervaring dit ook met AMD natuurlijk. Niet iedereen die een PC wilt gaan bouwen weet dit vooraf, en kijkt alleen in de specs van het MB of de nieuwe gen cpu wordt ondersteund.

Pagina: 1