Warmtepompdroger: wie heeft er gemeten aan de energie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik ben mijn huis aan het doormeten, en eventueel apparatuur aan het vervangen. De koelvriescombi in de garage is bijvoorbeeld vervangen door een vriezer die het met minder dan 1/3 van de energie doet.

Nu ben ik bezig met de droger. We hebben een uitvoering: Bosch WTE84103NL, condensdroger van 11.5 jaar oud. Daar heb ik vandaag onderstaand plaatje van gemaakt. Ongeveer 2,5 droogbeurten. De laatste was een halve, en de eerste is onderbroken doordat het reservoir vol zat. Dit is een vrij normaal schema, dus per week ongeveer 5,5kWh aan energie, dus per jaar ongeveer 250kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQQZE14b0WtMa2ypJtDBnVVB8tM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gG6z6Th1KKHvgsCxHW8SMOOJ.jpg?f=user_large

Als ik dan naar een warmtepompdroger kijk, bijvoorbeeld uitvoering: Bosch WTU87675NL, A+++, dan staat daar 176kWh per jaar bij wat niet veel minder is dan de 250kWh van de condensdroger wat een B is volgens het oude systeem

Bij de specificaties van die oude condensdroger staat dan weer dat hij meer dan 600kWh per jaar verbruikt, en dat klopt (in ons geval) ook niet.

Lang verhaal kort. Wie heeft er gemeten aan zijn condensdroger. Het liefst gewoon een volle trommel, en als je dan ook nog het type erbij hebt, graag

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 13-11-2022 20:36 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Moby schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:28:
Lang verhaal kort. Wie heeft er gemeten aan zijn condensdroger. Het liefst gewoon een volle trommel, en als je dan ook nog het type erbij hebt, graag
Je bedoeld aan warmtepompdroger gemeten, neem ik aan?

"Gewoon een volle trommel" geeft niet perse een goed vergelijkbaar beeld, want als ik dat meet met een volle trommel fris gewassen handdoeken in de kastdroog++ stand ofzo, en jij hebt het over een volle trommel met blouses en ondergoed b.v, dan is het nogal een appels met peren vergelijken.
Net zoals jouw kWh verbruik vergelijken met de specs, ook appels en peren. :)

Je kan wel specs met specs vergelijken. Die zijn, naar ik aanneem, door de fabrikant(en) gebasseerd op eenzelfde verbruik en gebruik. Dus vergelijkbaar met elkaar.

Kort genomen geldt overigens voor alle warmtepompsystemen (of dat nou een airco, boiler of droger is) dat ze een factor 3 tot 4 zuiniger zijn dan apparaten met resistieve verwarmings elementen, zoals je huidige droger. Kijk maar eens naar de specs van je huidige droger (600+ kWh/jaar) en de warmtepomp droger (176 kWh/jaar). Die laatste is een factor 3,4 zuiniger. En valt daarmee prima binnen het te verwachten patroon.

Hét grote nadeel van warmtepompdrogers is tijd. Het duurt veel langer voor hij klaar is. Als je daar tegen kan, kan ik het je van harte aanraden. Daartegenover staat een voordeel, naast de zuinigheid: er komt veel minder warmte vanaf.

Maargoed, als je het graag wilt kan ik weleens een meter aan mijn warmtepompdroger hangen om te meten wat ie verbruikt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Bijgevoegd het verbruik van een Zanussi ZTH485.
Ongeveer 10 jaar oud. Volgens specificatie 2,04kwh per cyclus katoen kastdroog. (Deze heeft 3 cycli gedraaid volgens vrouwlief, met vooraf 1.400 toeren in de wasmachine. Ik gok dat ze niet het intensiefste droogprogramma heeft gebruikt). :)

Zoals Remco al aangaf, verbruik is van diverse omstandigheden afhankelijk. Zoals o.a. het gekozen programma, centrifugetoerental van de wasmachine en het omgevingsklimaat. Dus ik hoop dat je er wat aan hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnltbvyi0dsFitk698EspcpVqZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vihoElPc90CI3r1tM1dK0QcP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10
Ik: AEG FiberPro T9DENS87 review door ThinkPad
+/- 0,6 kWh per droogbeurt voor 1h45 min drogen. De was komt er dan kastdroog uit. We drogen er voornamelijk kleine dingen mee (babysokken en kleertjes, slabbetjes, rompers, slaapzak en onze eigen sokken, t-shirts, truien, ondergoed, theedoeken etc. Geen handdoeken, we houden liever van een wat ruwere handdoek :P ) maar dan wel gelijk een aardige trommel vol.

Machine is alleen wel flink duurder geworden de afgelopen tijd :X

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 17:37
Zoals je zelf ook al geconcludeerd hebt kloppen de getallen niet, omdat 'per jaar' natuurlijk enorm variabel is. Waar de 1 dagelijks droogt, droogt de ander 1 x per week. De een gooit hem vol, de ander voor de helft. De ene handdoeken, de ander ondergoed..

Wil je het echt vergelijken, dan zul je zuiverder moeten meten. Wij hebben zelf 2 jaar geleden ook een warmtepompdroger gekocht van Siemens, en van dat verbruik hebben wij niets gemerkt op de totale rekening. Maar again: het ligt er net aan hoe je hem gebruikt (wij dus maar 1x per week voor de handdoeken :P ). Ik kan niet anders zeggen dan dat hij zuinig is, maar wij kunnen hem niet los meten (we hebben wel een P1 meter, maar het verbruik valt erin weg met de rest en de panelen)

[ Voor 16% gewijzigd door ID-College op 14-11-2022 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:08

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou sowieso dan een nieuwe warmtepompdroger halen. Hebben hier een siemens. Eentje waarbij je 20x kan drogen voor je 't filter moet schoonmaken. Ding droogt als een idioot en verbruikt echt bijna geen stroom.

Daarnaast zijn deze drogers veel zuiniger doordat ze minder warm worden (in die ouwe dingen krimpt je was, dat is hier niet meer zo) bijna alles kan dan ook in de was (ook sommige dingen waarbij staat dat het niet kan).En mocht je het niet vertrouwen kan je de ' lage temp' nog aanzetten.

Anywho..

Ook brandveiliger zo'n nieuw ding. Gewoon een nieuwe halen dus!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26

SambalBij

We're all MAD here

Moby schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:28:
Als ik dan naar een warmtepompdroger kijk, bijvoorbeeld uitvoering: Bosch WTU87675NL, A+++, dan staat daar 176kWh per jaar bij wat niet veel minder is dan de 250kWh van de condensdroger wat een B is volgens het oude systeem
Die waarde van 176kWh per jaar is voor zover ik las gebaseerd op 160 droogsessies per jaar, dus ongeveer 3x per week, met wisselende trommelvulling en een standaard katoen programma.
Draai jij maar 2x per week (100x per jaar) zo'n programma, dan zou je dat verbruik kunnen omrekenen; 176*(100/160)=110kWh.
Het geschatte jaarlijkse energieverbruik wordt ook vermeld op het energielabel van een wasdroger. Deze schatting is gebaseerd op 160 cycli van zowel volledige als gedeeltelijke ladingen wasgoed op een standaard droogprogramma voor katoen. Dat betekent ongeveer drie droogsessies per week.
Bron

Je zou eigenlijk het energielabel van je oude machine erbij moeten zoeken wat daarop staat aan kWh/jaar. Dan heb je een idee om appels met appels te kunnen vergelijken.

Ik heb toevallig sinds gisteren zelf een nieuwe (AEG) warmtepompdroger. Ik heb geen shelly plug om een heel programma te monitoren, maar de aansluitwaarde van dat ding is 600W, en dat lijkt ie ook wel ongeveer te trekken als de machine incl compressor draait. (Maar dat is een grove schatting aan de hand van mijn hele energievebruik minus het reguliere verbruik op een gemiddelde zaterdagmiddag)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik heb een nieuwe aangeschaft, een uitvoering: Samsung DV90T8240SH voor 600 euro na cashback. Nog maar 2x gebruikt, maar dat kom omdat er veel meer in kan tov de oude. Dus nu red ik het met 1 droogbeurt in het weekend waarbij hij helemaal vol zit, en 1 kleine droogbeurt doordeweeks. Verbruik per week is nu van 5,5kWh per week naar 1,5 kWh gegaan naast alle andere voordelen.

Warmtepomp 6 in huis. 1 airco boven om te koelen af en toe, 1 Mitsubishi Ecodan om te verwarmen, 1 in de vriezer, 1 in de koelkast, 1 in de koelvries in de garage (staat uit) en als laatste de droger.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 27-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:45
Hier staat een Miele TSD

Die verbruikt gemiddeld genomen iets van 0,6 tot 0,8 kWh per keer (gemeten met smartplug), met wasgoed dat is gecentrifugeerd op 1400 toeren.
Volgens de handleiding zou 'ie voor 8kg daarvan 1,2 kWh mogen gebruiken.
Dus waarschijnlijk zit hij in de praktijk altijd half of driekwart vol.

Het opgenomen vermogen komt nooit boven de 600 Watt uit trouwens, en dat verbruikt hij dan redelijk constant in het eerste uur. Vrij fors verschil met jouw grafiek dus, waar elke cyclus boven de 2 kWh zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Hier nog een plaatje van de huidige droger. Ongeveer halfvol op gemengd programma nadat de wasmachine er eerst met 1400 rondjes per minuut er zoveel mogelijk vocht uit heeft gehaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M_U0R4IP-8TGdGOF5nKW_QgLJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/icjwRg3IiaGb6gcAiwqRP0TS.jpg?f=user_large

Piek naar 400W, en iets meer dan 0.5kWh aan verbruik deze keer. De grote Shellyplug hoeft er niet meer tussen, de kleine red het ook makkelijk. (3500Wp ipv 2500Wp)

Pagina: 1