Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagovos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik zoek een?
Een passend versterker bij de Elac Debut 2.0 B6.2 bookshelf speakers

Wat is je budget?
+- € 200

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil deze versterker met de bookshelf speakers aansluiten aan mijn TV thuis.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ben volledig nieuw in deze wereld. Ik hoop hier waardevolle advies kan krijgen. Ik weet dat de speakers een Frontspeakervermogen van 120W hebben, ik vermoed dat we hiermee rekening moeten houden bij het kopen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Mag een elegante look hebben, omdat het in de living altijd zichtbaar gaat zijn. En natuurlijk hoe goedkoper hoe beter, wil geen extra geld uitgeven voor features die ik niet ga gebruiken. Ik wil alleen geld uitgeven aan geluidskwaliteit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, er staat inderdaad 120W RMS in de specificaties hier op Tweakers, maar daar geloof ik niets van. 120W is extreem veel, genoeg om je trommelvliezen te slopen. Dikke kans als je er een 120W versterker op aansluit dat die boxen doorbranden omdat ze niet echt 120W leveren.

Een stereoversterker is iets dat ik persoonlijk heel graag tweedehands koop: Er worden gruwelijk goede versterkers op Marktplaats aangeboden en alles dat nodig is is soms een klein beetje onderhoud. Een tweede hands hifiversterker is vaak veruit superieur aan een goedkope nieuwe versterker.

Ik zou in wattage voorlopig uitgaan van 40W of misschien 60W.

[ Voor 5% gewijzigd door dmantione op 13-11-2022 23:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die 120W is inderdaad kletskoek, de fabrikant spreekt over 120W piekvermogen, iets wat wat oudere Tweakers zich waarschijnlijk nog wel kunnen herinneren als PMPO, een rage waarin computerluidsprekers belachelijke wattages op de doos hadden.

[ Voor 9% gewijzigd door dmantione op 13-11-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

wagovos schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:27:
Ik zoek een?
Een passend versterker bij de Elac Debut 2.0 B6.2 bookshelf speakers

Wat is je budget?
+- € 200

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil deze versterker met de bookshelf speakers aansluiten aan mijn TV thuis.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ben volledig nieuw in deze wereld. Ik hoop hier waardevolle advies kan krijgen. Ik weet dat de speakers een Frontspeakervermogen van 120W hebben, ik vermoed dat we hiermee rekening moeten houden bij het kopen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Mag een elegante look hebben, omdat het in de living altijd zichtbaar gaat zijn. En natuurlijk hoe goedkoper hoe beter, wil geen extra geld uitgeven voor features die ik niet ga gebruiken. Ik wil alleen geld uitgeven aan geluidskwaliteit.
Op vermogen hoef je niet te letten en op geluidskwaliteit evenmin. Versterkers en receivers kies je op basis van hun functies en bij normale gangbare speakers passen ze altijd op iedere receiver/versterker. Daarnaast gebruik je in normale huiskamersituaties eigenlijk zelden meer dan een paar Watt. Extra opties kosten lang niet altijd extra geld (dat zit vooral in meer versterkte kanalen of meer aansluitingen). Kijk dus vooral naar wat je wél gebruikt en niet naar wat je niet gaat gebruiken.

Ook wat startvragen:
* Is de tv de enige bron, of verwacht je nu of in de nabije toekomst ook andere afspeelapparaten te gebruiken, zoals bijv. een Ziggo-tuner, XBOX, Chromecast, ouderwets cassettedeck, een telefoon (via Bluetooth), etc?
* Verwacht je dat het bij 2 stereospeakers blijft, of denk je er aan om in de nabije toekomst ook eens naar 5.1 te willen luisteren?

Of je voor een versterker (alleen stereo mogelijk // geen/weinig opties voor beeldapparaten) of een receiver (stereo en surround mogelijk // allerlei opties voor beeldapparaten) ligt dus vooral aan wat je ermee wilt gaan doen. Zie dit lijstje voor een stappenplan om tot de juiste keuze te komen Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Je kunt zoals eerder opgemerkt bij een stereoversterker ook prima tweedehands kijken. Voor surroundreceivers zou ik dat dan weer niet doen, vanwege moderne mogelijkheden, wat bij stereo veel minder van toepassing is.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 14:35
Jorgen schreef op maandag 14 november 2022 @ 02:58:
[...]

Op vermogen hoef je niet te letten en op geluidskwaliteit evenmin.
verstekers kies je juist op geluidskwaliteit.
Ik denk dat je voor 200,- op marktplaats het beste kunt zoeken. Marantz pm5001 of pm7001 zijn doorgaans een goeie match met elac speakers.

Draai hier al ruim 12 jaar met tweedehands speakers en tweedehands stereoversteker (Oja en een receiver voor films en media, die is wel nieuw aangeschaft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RobbieHifi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:51:
[...]
verstekers kies je juist op geluidskwaliteit.
Ik denk dat je voor 200,- op marktplaats het beste kunt zoeken. Marantz pm5001 of pm7001 zijn doorgaans een goeie match met elac speakers.

Draai hier al ruim 12 jaar met tweedehands speakers en tweedehands stereoversteker (Oja en een receiver voor films en media, die is wel nieuw aangeschaft)
Waarom dan? Ze klinken namelijk allemaal hetzelfde als je ze op hetzelfde volume afstelt en zonder franjes (pure/direct/etc) Versterkers en speakers "matchen" dan ook niet. Watt en Ohm maken in huiskamersituaties namelijk niks uit en elke passieve speaker past op iedere normale versterker/receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 14:35
Klankmatig hebben zowel versterkers als speakers wel kleuring. Elac's hebben daarbij niet de meeste ideale impedantie, daarbij is versterker met een beetje vermogen wel fijn. 50 watt is in de praktijk uiteraard voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@RobbieHifi Maar die kleuring komt puur door equalizersettings, psychoakoestiek en volume als het om versterkers/receivers gaat. Zet je dat uit dan klinken ze hetzelfde en in goed opgezette blinde tests hoort niemand het. 50 W is zeker voldoende, aangezien je in je huiskamer doorgaans nooit boven een paar Watt uitkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 20-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 21:57
Marantz NR1603, streamt ook nog wat
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Als je een kale versterker zoekt die goed klinkt NAD C316BEE
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Staan er van beide wel meer op mp