Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• frankdruten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02-2023
In mijn woning hebben straks (decentraal) 3 PV omvormers (1750 Wp-3500 Wp-3300Wp) wat alle windrichtingen dekt.
Ik ben bezig om alle 3 de kabels naar de meterkast te trekken waar straks 3x25A de plaats van de 1x40A gaan innemen en de 3 PV systemen elk op een fase moeten worden aangesloten.
De leverancier van de omvormers schrijft een 100mA ALS voor.
Wat is een logische keus: 3 separate 2P aardlekautomaten B16-30 mA of 4P-ALS met 3xB16 automaten erachter.
En bij de 2e optie een 30mA of een 300mA uitvoering?

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Tja, ik weet niet wat de voorschriften hier exact over zeggen. Wel dat het plaatsen van enkel-fase groepen achter een 3-fase ALS afgeraden wordt (maar ik meen niet verboden - heb er echter geen €300 voor over om het feitelijk na te kunnen slaan in NEN1010).

Als ik het zelf deed zouden het vermoedelijk dus 3 losse aardlekautomaten worden. Ook een voordeel, als er één uit tikt weet je waar je moet zoeken. En doet de rest het ondertussen tenminste nog. Bovendien moet je het dan met normale 30 mA (in principe wenselijk waar mogelijk) waarschijnlijk gewoon redden. 300 mA is gewoon minder veilig, de kans dat je het niet navertelt is groter. Bij 3 installaties samen zal de lekstroom allicht wat sneller net over die 30 mA heen gaan. Kostenverschil is ga ik even van uit gezeur in de marge. 3x aardlekautomaat is vast ook het meest compact want die zijn er in 1 breed. Dat ga je met die andere oplossing natuurlijk nooit redden.

Je zit per fase ook precies mooi op het randje om, uitgaande van 3x25A hoofdzekering, onder of juist op het maximum te blijven van de normaalgesproken 40A ALS'en richting de rest van je installatie.

Merk op dat je de PV-aardlekautomaten dus aan de invoedende kant van die bestaande ALS'en moet plaatsen. Dus "invoegen" tussen de hoofdschakelaar en de bestaande ALS'en en/of 3-fase groepen van je installatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Wilke op 13-11-2022 19:34 ]

• frankdruten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02-2023
Dank voor je reactie.
Ik had ook gezien dat het in 2015 verboden werd en in 2017 gewijzigd naar afgeraden.
Ik heb bij het elektrotechnische bedrijf waar ik goede connecties mee heb en zijn gingen uit van 10 mA per kWp en adviseerde mij om, net wat jij zei, 3x aardlekautomaat 30 mA.
Mochten er problemen optreden dan de desbetreffende automaat wijzigen naar 300 mA.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
4P aardlekken icm enkelfase groepen is inderdaad niet verboden meer (dat had te veel nadelen), maar wel (sterk) afgeraden.
Wilke schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:25:
3x aardlekautomaat is vast ook het meest compact want die zijn er in 1 breed. Dat ga je met die andere oplossing natuurlijk nooit redden.
Om dan terug te komen op de NEN. Ik meen mij te herinneren dat die 1-modulebrede aardlekautomaten helemaal niet geschikt zijn voor thuissituaties.

Heb er laatst nog wat over zitten lezen, zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Als ik het goed herinner zijn de enkelfase varianten spanningsafhankelijk en niet meer betrouwbaar onder de 100v. De NEN vereist werkende beveiliging tot veilige spanningen (en 100v is dat niet in hun normering).
Die smalle dingen zijn volgens een minder strenge norm getest (voor gebruik in professionele handen) en daarmee eigenlijk niet voor thuisgebruik.

Anders zou ik het bijzonder vinden dat de gerenommeerde merken het niet aanbieden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou niet zomaar zo hoog inzetten op 300mA voor wat betreft de aardlek. Als die er met deze 3 inverters al uitklapt op 30mA dan is er echt iets niet OK met die installatie.

Volgens mij is 300mA is België wel wat meer gemeengoed dan in Nederland.

Ik heb zelf 5 inverters waarvan 3 van 3600 watt en de aardlek is er nog nooit uitgesprongen. Ik heb zelfs alles dubbel uitgevoerd, zowel in de hoofd groepenkast als in de onderverdeler heb ik aardlekschakelaars. Just to be safe.

1x, toen had ik een stroomhaspel buiten liggen en begon het ineens te regenen, toen deed precies waar hij voor bedoeld is. Dat is ook de enige keer dat bij mij de aardlek omsloeg (los van het testen).

300mA geeft volgens mij vele malen hoger risico op een dodelijke afloop bij een aardfout als je er als mens tussenkomt t.o.v. 30mA, en dan is 30mA ook al helemaal geen pretje!

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 14-11-2022 13:42 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
timberleek schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:19:
Om dan terug te komen op de NEN. Ik meen mij te herinneren dat die 1-modulebrede aardlekautomaten helemaal niet geschikt zijn voor thuissituaties.

Heb er laatst nog wat over zitten lezen, zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Als ik het goed herinner zijn de enkelfase varianten spanningsafhankelijk en niet meer betrouwbaar onder de 100v. De NEN vereist werkende beveiliging tot veilige spanningen (en 100v is dat niet in hun normering).
Die smalle dingen zijn volgens een minder strenge norm getest (voor gebruik in professionele handen) en daarmee eigenlijk niet voor thuisgebruik.

Anders zou ik het bijzonder vinden dat de gerenommeerde merken het niet aanbieden.
Interessante info, wist ik niet!

ABB is wel een gerenommeerd toch? Is deze dan ook spanningsafhankelijk? En waar vind je dat terug?

https://www.groepenkastco...lekautomaat-1PN-B16A-30mA

Bij ons zit er één in van ETI in (door pv-boer geplaatst), ziet er niet uit als goedkope qua prijs, maar geen idee van kwaliteit:

https://www.techniekwebsh...gen-iec-60947-2-6-ka.html

(Bij ons dan wel netjes de 16A 30 mA variant)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:35:
Interessante info, wist ik niet!

ABB is wel een gerenommeerd toch? Is deze dan ook spanningsafhankelijk? En waar vind je dat terug?

https://www.groepenkastco...lekautomaat-1PN-B16A-30mA
In het grote electra topic komt de spannings(on)afhankelijke aardlekautomaat met enige regelmaat voorbij. Siemens maakt een 1 module brede spanningsonafhankelijke alamat.
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Te herkennen aan IEC/DIN EN 61009-2-1
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe werkt dit qua bekabeling? Je ziet weleens van die opstellingen met een 5 aderige kabel waarop dan "3 fases" aan micro inverters aangesloten worden. Die delen de nul. Hoe werkt dat als je 3 losse 2p aardlekautomaten gebruikt? Dan moet er ook 3x 3aderig draad nar de 3 omvormers neem ik aan?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:16:
Hoe werkt dit qua bekabeling? Je ziet weleens van die opstellingen met een 5 aderige kabel waarop dan "3 fases" aan micro inverters aangesloten worden. Die delen de nul. Hoe werkt dat als je 3 losse 2p aardlekautomaten gebruikt? Dan moet er ook 3x 3aderig draad nar de 3 omvormers neem ik aan?
Dan kan je een brug gebruiken voor de nul.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_krachtbrug_3-fase_1010.031.jpg

Althans dat is voor als je bij ABB 3 automaten koppelt, maar dat zijn dan weer geen aardlekautomaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 14-11-2022 20:42 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
JvS schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:16:
Losse automaten = losse bekabeling.
Dus inderdaad 3 maal 3 aders
Pagina: 1