Draadloze dubbele wandschakelaar + Google Home

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbermans
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05-2023
Door het verwijderen van een muur, verlies ik een dubbele wandschakelaar. Een goed moment voor upgrades. Ik zoek een specifieke oplossing die ik zelf nog niet heb kunnen vinden.

Ten eerste wil ik de bestaande twee plafondlampen graag kunnen bedienen met een draadloze, dubbele (puls)schakelaar aan een wand. Draden zijn dus niet meer aanwezig. Mijn voorkeur gaat uit naar een moderne, randloze look. Mijn favoriet is de Aqara H1 Double Rocker.

Ten tweede wil ik de plafondlampen graag bedienen via Google Home.

Bij de beide plafondlampen zelf is een neutraaldraad aanwezig.

Naast een goed WiFi-netwerk heb ik beschikking over een SwitchBot Mini hub en een Tahoma Switch (die Zigbee ondersteunt maar slechts met weinig andere systemen compatibel lijkt te zijn). Ik zou heel graag voorkomen dat ik nog meer hubs moet toevoegen.

Voor in de plafonddozen heb ik bijvoorbeeld de Shelly gevonden, maar daar heb ik nog geen mooie, draadloze knop bij gevonden. Voor de draadloze knoppen die ik gezien heb (zoals de Aqara) heb ik nog geen ontvanger gevonden die ook zonder nieuwe hub met Google Home kan integreren.

Wie weet de oplossing die ik zoek?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 13:57
Een smart pulse schakelaar :).

https://www.robbshop.nl/overig/schakelmateriaal/pulsdrukkers

Eigenlijk kan Google met vanalles samenwerken. Laten we dan als voorbeeld Fibaro nemen zoals in bovenstaande pagina ook genoemd wordt: https://fibarobenelux.com/blog/fibaro-google-assistant/

EDIT: Al eens nagedacht over HomeAssistant? Dan kun je waarschijnlijk van meest van je hubjes af :).

[ Voor 15% gewijzigd door henkkeumus op 13-11-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbermans
Bedankt voor je suggesties, @henkkeumus!
Een smart pulse schakelaar :).
Aangezien in de wand geen draden meer zitten:
  • Waarmee zou je voorstellen dat hij de lampen bedient? Bijbehorende ontvangers, vermoed ik?
  • Kan zo'n pulsschakelaar als je noemt zonder netspanning? Als hij met WiFi werkt, kan ik me niet voorstellen dat batterij of kinetische energie volstaat. Of communiceert hij op een andere manier met de ontvangers, en ondersteunen die daar boven op ook nog Wifi?
Eigenlijk kan Google met vanalles samenwerken.
Het voornaamste probleem waar ik tegenaan loop, is dat de meeste draadloze wandschakelaars op batterij of kinetische energie werken via bijv. Zigbee, maar dat de bijbehorende ontvangers dan ook alleen Zigbee ondersteunen en ik ze weer niet (zonder extra hub) aan Google kan koppelen.
Al eens nagedacht over HomeAssistant? Dan kun je waarschijnlijk van meest van je hubjes af :).
Dit is software, correct? Dus dan zou je een Pi ofzo moeten runnen? Dat is moeite die ik op zich liever zou besparen. (Van de SwitchBot devices verwacht ik bovendien dat ze echt hun eigen hubje vereisen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Lubbermans schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:39:
Ik zou heel graag voorkomen dat ik nog meer hubs moet toevoegen.
Home Assistant is de way to go hiervoor :)

Er is een kleine leercurve, maar daarna is dit veruit de meest futureproof manier waar je al je devices aan kan knopen.

Maargoed, de beste losstaande oplossing voor je probleem is naar mijn mening nog altijd Philips Hue.

Dat is wel wat duurder, maar het werkt gewoon altijd goed zonder gezeik, met directe integratie in Google Home en eigenlijk ieder platform. Je krijgt ook direct veel meer mogelijkheden met je lamp: koel wit tot warm wit en zelfs kleuren behoren tot de mogelijkheden. Bij een oplossing in een plafonddoos kan je hooguit dimmen.

Er zijn Gira-compatible switches (senic) waarmee je het allemaal super netjes kan afwerken, scenes makkelijk aanpasbaar kan maken in de app (daarmee heeft het de WAF-factor: je hoeft niet in code te duiken om een bepaalde stand toe te passen :P) en het inhouden van een knop dimt de lamp gewoon.
Deze switches werken met kinetische energie en hebben geen draden of batterijen nodig.

Ik heb na onze verhuizing heel bewust maar 'gewoon' voor Hue gekozen, omdat het gewoon werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 16-11-2022 13:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbermans
Maargoed, de beste losstaande oplossing voor je probleem is naar mijn mening nog altijd Philips Hue.
Heb je het dan over het vervangen van de lampen zelf, i.e. de peertjes?

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik lampen heb die zeer zorgvuldig zijn uitgezocht op een combinatie van eigenschappen, dus dat ik de lampen zelf niet wil vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Lubbermans schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:35:
[...]

Heb je het dan over het vervangen van de lampen zelf, i.e. de peertjes?
Ja :)
Ik was nog vergeten te vermelden dat ik lampen heb die zeer zorgvuldig zijn uitgezocht op een combinatie van eigenschappen, dus dat ik de lampen zelf niet wil vervangen.
Dat is precies een reden waarom ik voor Hue zou kiezen, je hoeft nooit meer een specifieke lamp uit te zoeken want Hue lampen zijn eigenlijk in alle vormen te krijgen. Vervolgens zijn de kleuren en lichtsterktes volledig configurabel, eventueel per tijd van de dag. Hoef je dus nooit meer een bepaalde lamp op te zoeken. Ook nog na het plaatsen is er altijd perfect licht te maken :)

Maargoed, genoeg daarover. Uiteindelijk loop ik vooral tegen de 'geen extra hub'-eis aan.
Maar dan vraag ik me vooral af waarvoor de huidige hubs zijn, misschien is 1 daarvan wel geschikt voor wat je wilt.

SwitchBot devices hebben immers gewoon wifi, waarvoor is die Hub nodig?

Somfy Tahoma is een hub die ik zelf niet ken, dus die heb ik net even gegoogled. Het lijkt een vrij compleet apparaat met Zigbee support.

Kunnen daar niet gewoon Zigbee dimmers (https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-400w voor in het plafond) en Zigbee schakelaars (je Aquara schakelaar is ook een Zigbee device), en heeft die Hub niet voldoende instelmogelijkheden om de boel goed met elkaar te laten werken? Ik weet niet hoeveel mogelijkheden die Tahoma hub biedt, maar die zou wellicht moeten kunnen wat je wilt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbermans
Fijn dat je mee denkt, @Richh.
Dat is precies een reden waarom ik voor Hue zou kiezen, je hoeft nooit meer een specifieke lamp uit te zoeken want Hue lampen zijn eigenlijk in alle vormen te krijgen.
Ik begrijp dat idee op zich, maar toch loop ik er telkens tegenaan dat bijvoorbeeld de behuizing de lamp net te lang maakt, waardoor het peertje te veel uitsteekt, en vooral: dat ik de kleur net niet zo kan krijgen als ik hem wil. Een mooie gouden lichtkleur blijft een uitdaging voor instelbare lampen, in mijn ervaring.
SwitchBot devices hebben immers gewoon wifi, waarvoor is die Hub nodig?
De SwitchBot devices die ik heb (SwitchBot Curtain) hebben bluetooth. De hub heeft WiFi en verzorgt de Google-integratie. Voor zover ik heb kunnen vinden, zijn ze niet compatibel met iets anders dan hun eigen hubje.
Somfy Tahoma is een hub die ik zelf niet ken, dus die heb ik net even gegoogled. Het lijkt een vrij compleet apparaat met Zigbee support.
Met die gedachte heb ik ook mijn vorige Somfy-apparaat vervangen door de Tahoma Switch! Ik heb dit apparaat overigens op de eerste plaats voor het biedenen van Somfy IO screens. Het is mij niet duidelijk of dat ook mogelijk is met hubs van andere merken.

Ondanks dat de Tahoma Switch ZigBee ondersteunt, lijkt de compatibiliteit extreem beperkt. Zowel op internet als in de app vind ik geen mogelijkheid om iets als de Robb Smarrt ZigBee dimmers te koppelen.

Zo ben ik uiteindelijk hier beland met mijn vraag.
Pagina: 1