Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_1234
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-01-2023
Beste,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen want zelf ben ik ten einde raad.
Sinds een tijd oververhit mijn CPU. Zelfs bij het web browsen bereik ik temperaturen van boven de 80 graden. Ik heb de koelpasta vervangen en onnodig CPU verbruik verminderd maar het probleem blijft.
Hoewel ik een kleine kast heb (NZXT H1) neem ik aan dat dit niet gebruikelijk is. Het gaat om een Ryzen 5 5600X.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
welke koeler?
hoe was de pasta dekking toen je de past verving?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_1234
De koeler kwam samen met de case. Het is een AIO koeler. Pasta dekking was niet heel goed maar ook niet buitengewoon slecht. Zou het eventueel een probleem kunnen zijn met een sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
-De in- en uitgaande slangen van de radiator hebben die de positie boven de pomp/koelblok? M.a.w het hoogste punt in een waterloop mag nooit de pomp/koelblok zijn.

-Werkt de pomp überhaupt nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_1234
Hoe kan ik checken of de pomp nog werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Welke koeler, "komt uit de doos en is een aio" is niet het antwoord waar ik naar opzoek ben

En zoals boven, rad boven de pomp houden ivm lucht

Voelen aan de pomp.
Kijken in de bios.
Stekker los trekken en kijken of er iets veranderd

[ Voor 46% gewijzigd door jack zomer op 13-11-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

kan je een paar fotos van in de PC-kast plaatsen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
jack zomer schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:22:
Welke koeler, "komt uit de doos en is een aio" is niet het antwoord waar ik naar opzoek ben

En zoals boven, rad boven de pomp houden ivm lucht

Voelen aan de pomp.
Kijken in de bios.
Stekker los trekken en kijken of er iets veranderd
De NZXT H1 komt met geïntegreerde AIO. Het is een 140mm versie van de NZXT M22. De AIO is prima geplaatst in de H1 dus dat zal het probleem zeker niet zijn.

@Tweakie_1234 gezien de fan en pomp volgens mij via dezelfde aansluiting op het moederbord zitten, kun je eens nagaan wat de fanspeed is op het moment dat jouw 5600X op 80°c graden loopt?

Je kunt dit checken met bijvoorbeeld HWiNFO64.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
heb even keken naar de kast en zijn cooler.
mooi ontwerp, lijkt idd prima te zijn.

blijft over:

voelen, als de pomp werkt dan voel je dat als je hem aanraakt.
kijken, in de bios kijken wat de rpm is. eventueel verhogen en verlagen zodat je verschil ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-10 19:37
heb je de folie van de AIO cold plate gehaald voor montage?

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-10 13:24
Denk dat IAO stuk is. pomp dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:45

OMD

Dit klinkt voor mij ook als een pomp issue. Zelfde gehad met een AIO. Eén van de redenen dat ik van vloeistof koeling ben afgestapt.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-10 15:33
Testen met een andere koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:56
OMD schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:32:
Dit klinkt voor mij ook als een pomp issue. Zelfde gehad met een AIO. Eén van de redenen dat ik van vloeistof koeling ben afgestapt.
Vermoed ik ook. Als TS niets aan de samenstelling heeft gewijzigd en de boel ineens overhit, is er iets losgeschoten of pompt de vloeistof niet rond. Als ik mijn fan uitzet en de vloeistof laat rondlopen overhit de boel nog niet, iig niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 11:33
Negakinu schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:04:
heb je de folie van de AIO cold plate gehaald voor montage?
Dit heb ik al meer dan ik op 2 handen kan tellen gezien :)

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:45

OMD

Maar hij zegt: sinds een tijd. Dus het heeft wel gewoon gewerkt neem ik dan aan. Lijkt me dus niet een plastic cover verhaal?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_1234
Goededag iedereen. Dankuwel voor alle reacties.

- De koeler is inderdaad een 140mm single-fan AIO cooler van NZXT.
- Bij voelen aan de buizen en pomp die naar de cpu gaan voel ik eigenlijk niks.
- Ik de pc zelf niet in elkaar gezet, maar bij het verversen van koelpasta gisteren zag ik de folie er niet meer op zitten.
- De CPU werd eerder ook al warm (onder stress), maar niet tot het punt dat ik een melding kreeg dat mijn cpu oververhit raakte.

Hier zijn fotos van de temperatuur en fan speed uit MSI afterburner en HWiNFO64. De temperatuur was eerst goed en bleef rond de 40 graden tijdens gesbruik van firefox. En steeg op eens naar rond de 90 graden.

Ik denk ook dat het een probleem met de pomp is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-WshUQxlhk3owU3X6NWEEx72tQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vn3I6Yk9dMXO8PrH24yPYBHF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-10 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zegt wel dat de boel draait. Het zou ook nog kunnen dat er iets van troep/afzetting is ontstaan in de koeler waardoor de pomp nog wel fijn kan draaien, maar de vloeistof zo beperkt wordt in doorvoer dat het eigenlijk z'n werk niet meer doet.

Zoek maar eens naar de Enermax AIO. Recentelijk is er nog een andere AIO die afzetting had door een chemische reactie in het systeem. Misschien is deze NZXT ook het slachtoffer van dat issue.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1