Beveilgen micro-omvormers tegen diefstal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Heeft iemand nog een simpel (creatief) idee om micro-omvormers op een plat dak te beschermen tegen diefstal?

Wat ik zelf heb bedacht is:

- alle kabels verlengen en de omvormers naar de schuur brengen, maar ja onze garagedeur heb je ook zo open.
- de omvormers (voorzichtig) en kabels omspuiten met purschuim, zodat er een blob omheen onstaat die moeilijk is schoon te maken en ze daardoor hopelijk onverkoopbaar worden. Met een beetje geduld kan ik er zelf dan nog bij. -> kan dit kwaad?
- Het bevesitingsframe dichtzetten met plaatmateriaal, is volgens mij ook vrij makkelijk te verwijderen.Ik zou het misschien kunnen popnagelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als ze hier op uit zijn dan ben je de panelen ook kwijt lijkt mij?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

Rmg

Purren lijkt me niet handig die dingen moeten hun warmte ook kwijt.

1 en 3 blijven over, en optie 3 is ook nog goed tegen wind die onder je panelen kan komen.

Alleen is dit een rationele vrees, worden die dingen veel gejat ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb het nog niet gehoord, niet interessant voor het dievengilde waarschijnlijk.

Maar gaatje in de houder boren en frame van het paneel en een hangslotje er tussen.

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 13-11-2022 17:37 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
montageschroeven uitboren, dus dat de inbus niet meer pakt.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een paar airtaigs erop lijmen?
https://www.apple.com/nl/airtag/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
de bouten waarmee je de mircro omvormers vast hebt gezet aan de rail vervangen voor inbus en er een kogetje van een lager in meppen.

het systeem zo instellen dat je een mail krijgt wanneer er een micro omvormer geen connectie heeft.,

je er niet druk overmaken. als iemand ze echt wil hebben dan heeft hij ze.
maar ik denk dat de moeite die het kost en het risico dat die persoon loopt hoog genoeg is om het niet te doen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

In tegenstelling tot wat iedereen denkt werken die alleen met een iphone in de buurt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co Die dieven hebben maar zat iphones liggen lijkt me 8)

Maar het is triest tegenwoordig.
Zelfs het loden dakje van mijn vogelvoerderhuisje is gejat uit de voortuin.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2022 17:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Rmg schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:35:
Purren lijkt me niet handig die dingen moeten hun warmte ook kwijt.

1 en 3 blijven over, en optie 3 is ook nog goed tegen wind die onder je panelen kan komen.

Alleen is dit een rationele vrees, worden die dingen veel gejat ja?
De meeste panelen zijn slecht bereikbaar. Maar ik denk het wel aangezien de levertijden van panelen lang zijn en het zijn sunpower met enphase omvormers die je op dit moment zo van mijn dak afhaalt. Lijkt me toch snel verdient.
technopeuter schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:36:
montageschroeven uitboren, dus dat de inbus niet meer pakt.
Er zit een plastic houder op het paneel gelijmt en de omvormer zit er ingeklikt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik gebruik een vibration sensor, zo iets Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gftJ__Rler8Qxfir6yg8Cl8Gx20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/izbjXgINlcdaf9uyBRdhFkGR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
cnsmr schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:55:
Ik gebruik een vibration sensor, zo iets [Afbeelding]
Goed idee en dan snel de politie bellen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
iamcj schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:25:
- alle kabels verlengen en de omvormers naar de schuur brengen, maar ja onze garagedeur heb je ook zo open.
Maar niet zonder inbraakschade. Laat dat nou net een dingetje zijn voor de verzekering. Wanneer je ze zo van je dak laat jatten heb je geen braakschade, dus lastig aan te tonen. Met ene geforceerde deur wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10

DjVe

Hatsaflats!

Gewoon anti diefstal zelftappende schroeven gebruiken. Zoiets als deze bijvoorbeeld:

https://www.kentekenplaat...oduct/schroeven-6-x-22-mm

En dan selectief wat zaken vast zetten met deze schroeven zodat ze er lastig bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Mijn omvormer heb ik op een baksteen muur van de schuur geschroefd. Over de beugel heb ik een stalen beugel gemonteerd die alleen van binnenuit los te maken is, of met een haakse slijper. Mijn panelen zijn makkelijk bereikbaar en heb ik beveiligd met een alarm. Stuur een PB als je daar meer over wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
revolution-nl schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:34:
Als ze hier op uit zijn dan ben je de panelen ook kwijt lijkt mij?
Die gooi je niet zo makkelijk achterin de auto...
iamcj schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:25:
Heeft iemand nog een simpel (creatief) idee om micro-omvormers op een plat dak te beschermen tegen diefstal?

Wat ik zelf heb bedacht is:

- de omvormers (voorzichtig) en kabels omspuiten met purschuim, zodat er een blob omheen onstaat die moeilijk is schoon te maken en ze daardoor hopelijk onverkoopbaar worden. Met een beetje geduld kan ik er zelf dan nog bij. -> kan dit kwaad?
- Het bevesitingsframe dichtzetten met plaatmateriaal, is volgens mij ook vrij makkelijk te verwijderen.Ik zou het misschien kunnen popnagelen?
Dit lijken me 3 zeer brandgevaarlijke opties. Ik heb nog nooit gehoord van diefstal van optimizer, wel van brand. Lijkt me een slecht compromis.

Ik denk dat de antidiefstal-schroeven de meest pragmatische oplossing is, of eventueel een klein hangslotje om de kabels heen. Maar ik betwijfel of iemand zich daardoor laat tegenhouden als ze al op je dak zitten. Maar is er iets gebeurd dat je je hier zorgen om maakt? Ik heb er werkelijk nog nooit over gehoord dat zoiets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Verhuizen naar buiten de stad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
sja. Hoe erg liggen deze dingen op een plek waar je denkt dat iemand het ziet en daarna denkt "hey laat ik dat eens rustig losschroeven en meenemen"? Ik zit in het kamp "als iemand eht wil hebben is het toch wel weg, of stuk". Dus ik zou er helemaal niks mee doen of proberen te voorkomen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een eventuele dief eerst zou bedenken welk bitje/dopje nodig is om daarna eens rustig meuk los te schroeven. Dus anti-diefstal schroeven etc heb je niks aan.

misschien helpt het nog het meeste om een schijnwerper zo neer te zetten dat die aangaat als je dicht bij de panelen bent, misschien met een stukkie geluid er ook bij. Dat schrikt mogelijk een beetje af. Vergeet niet hoe pokkezwaar en groot panelen zijn, je jat echt niet zomaar ff 10 panelen met 2 inbrekers waarbij je ze ook nog heel houdt EN daarna voor geld weet te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
mcDavid schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:49:
[...]

Die gooi je niet zo makkelijk achterin de auto...

[...]

Dit lijken me 3 zeer brandgevaarlijke opties. Ik heb nog nooit gehoord van diefstal van optimizer, wel van brand. Lijkt me een slecht compromis.

Ik denk dat de antidiefstal-schroeven de meest pragmatische oplossing is, of eventueel een klein hangslotje om de kabels heen. Maar ik betwijfel of iemand zich daardoor laat tegenhouden als ze al op je dak zitten. Maar is er iets gebeurd dat je je hier zorgen om maakt? Ik heb er werkelijk nog nooit over gehoord dat zoiets gebeurt.
Bedankt voor dit inzicht. Ik heb eens even bij mijn opstal en inboedelverzekering gekeken. Die benoemen het niet expliciet, maar sluiten het ook niet uit. Als het in de huidige opstelling verzekerd is, dan vind ik het wel best, ga ik navragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Grafeer je postcode en huisnummer in het metaal. Werkt bij een fiets ook. Of is dat iets van vroeger?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Ze zijn verzekerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Popnagelen en graveren lijken me de beste optie. Of je geeft ze ook een ander kleurtje verf :D.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1