Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nog ruimte voor inductie 7360W in 1-fase groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-11 22:42
Ik zit te overdenken of mijn 1-fase groepenkast het trekt als ik op inductie (7360W) ga koken. Ik heb daar zo mijn twijfels over, met name op zonnige dagen als de airco aan staat en de zonnepanelen hun werk doen. Ik mag natuurlijk niet de 40A van de hoofdschakelaar overschrijden. Ben benieuwd hoe jullie dat zien.

Het is mij onduidelijk of ik de opgewekte zonnestroom die ik direct weer verbruik nou wel of niet moet optellen bij het bepalen van het totale ampèrage dat door de hoofdschakelaar gaat. Als ik het wel moet meetellen dan overschrijd ik al snel de 40A (even uitgaande dat het fornuis op 7360W werkt) en gaat mijn plan niet werken, maar als ik dat niet mee hoef te tellen dan gaat het misschien wel werken.

Ik heb in mijn groepenkast plek voor 12 automaten. Er zitten nu 10 automaten en 2 aardlekschakelaars in. Het busboard is 2x6. Er hangen 5 groepen aan 1 aardlekschakelaar. Dat is niet toegestaan. Ik heb daarom een nieuw busboard van 3x4 en een extra aardlekschakelaar gekocht, zodat de groepen over 3 aardlekschakelaars verdeeld kunnen worden.

Ik wil nu een inductie kookplaat aanschaffen van 7360W (we koken nu nog op gas), daarvoor wil ik een 2-polige ABB-fornuisgroep automaat plaatsen op de laatste 2 open plekken en dan zit de groepenkast helemaal vol.

Ik heb nu dit (2 clusters van 5, zie afbeelding):

Groep 1 Woonkamer
Groep 2 Keuken/badkamer
Groep 3 Slaapkamers/zolder
Groep 4 Oven
Groep 10 Airco (max 940W)

Groep 5 Schuur
Groep 6 Wasmachine
Groep 7 Zonnepanelen schuur (max 2500W, zuid)
Groep 8 Vaatwasser
Groep 9 Zonnepanelen voor (max 1900W, oost)

En dit is het idee (3 clusters van 4, incl inductie):

Groep 1 Woonkamer
Groep 2 Keuken/badkamer
Groep 6 Wasmachine
Groep 7 Zonnepanelen schuur (max 2500W, zuid)

Groep 3 Slaapkamers/zolder
Groep 4 Oven
Groep 9 Zonnepanelen voor (max 1900W, oost)
Groep 10 Airco (max 940W)

Groep 5 Schuur
Groep 8 Vaatwasser
Groep 11 Fornuisgroep (max 7360W icm groep 12)
Groep 12 Fornuisgroep (max 7360W icm groep 11)

Is dit werkbaar én verantwoord?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWJm_ONl5TfpQJ3Lsw3a0U3mYL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUmoJypsmSRMhiAoB2drcqgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Ik zou upgraden naar 3x25A, met een uitbreidingskast erbij en de kast helemaal in orde maken. Nu kan je te hoge vermogens krijgen door de zonnepanelen en met een 3F aardlekautomaat voor de kookplaat.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Dit klopt sowieso al niet.
Er mogen 4 groepen achter een aardlek. Dus je zou hier al een 3e aardlekschakelaar moeten hebben.

In principe is er niks op tegen om een kookgroep aan te leggen voor een kookplaat. De stroom van de zonnepanelen gaat in mindering op de stroom vanuit het net. (Dus 5a uit de zonnepanelen is 5a minder afname uit het net. En als je minder dan die 5a gebruikt lever je dus terug.)

Wat voor hoofdzekering heb je (niet hoofdschakelaar)?
Als dat 35 of 40A is, loopt de kast eigenlijk al risico op op overbelasting. In theorie kun je dan 35/40A uit het net trekken en bijvoorbeeld 10A (grofweg 2500w van die ene inverter) uit de zonnepanelen zonder dat er een beveiliging ingrijpt. De aardlekschakelaars en bekabeling krijgt dan wel 45/50A voor zijn kiezen , terwijl deze zijn gebouwd voor 40A max.

Zie deze pdf

• JiMiHeNdRiX
timberleek schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:11:
Dit klopt sowieso al niet.
Er mogen 4 groepen achter een aardlek. Dus je zou hier al een 3e aardlekschakelaar moeten hebben.
Ik heb al een 3e aardlekschakelaar gekocht, dus dat komt goed.
timberleek schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:11:
Wat voor hoofdzekering heb je (niet hoofdschakelaar)?
Als dat 35 of 40A is, loopt de kast eigenlijk al risico op op overbelasting. In theorie kun je dan 35/40A uit het net trekken en bijvoorbeeld 10A (grofweg 2500w van die ene inverter) uit de zonnepanelen zonder dat er een beveiliging ingrijpt. De aardlekschakelaars en bekabeling krijgt dan wel 45/50A voor zijn kiezen , terwijl deze zijn gebouwd voor 40A max.
Daar zeg je zo wat. Ik ben er in mijn huidige configuratie niet bang voor dat ik boven de 40A uitkom, maar met inductie zal dat gegarandeerd een keer gaan gebeuren. Ik kan natuurlijk de groepenkast aanpassen conform het schema in de pdf, zodat het in ieder geval allemaal veilig gebeurt, maar dan nog zal het een gokspelletje zijn of die 40A installatieautomaat uit dat schema er niet uitvliegt als ik bijv. een pannetje water op de snelkookfunctie opwarm terwijl de lentezon op de panelen schijnt. Dat moet ik niet willen. Gaat niet echt lukken dus, overstappen op inductie in mijn situatie. Balen :(

Dank iig voor het verschaffen van inzicht.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik had een 35A aansluiting met een 16A pv groep en een 2 fase kookgroep er in. Ik meet mijn verbruik bruto maar zelfs met de warmtepomp aan (1280-720W) heb ik het nooit boven de 6500W gezien, daar komt bij dat je met inductie vaak rond de 1500W zit met 1-2 pitten aan, het begin is wel wat hoger maar water kookt snel en dan gaat het al vrij rap terug naar standje 4-5, bakken van iets in een pan begint al op 5.

Met andere woorden, het kan prima. Je moet wel even een 40A automaat na de hoofdschakelaar installeren en je pv daarvoor aansluiten op eigen alamatjes, dan kan je de rest verdelen over de 3 aardlek schakelaars.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:42:
maar dan nog zal het een gokspelletje zijn of die 40A installatieautomaat uit dat schema er niet uitvliegt als ik bijv. een pannetje water op de snelkookfunctie opwarm terwijl de lentezon op de panelen schijnt. Dat moet ik niet willen. Gaat niet echt lukken dus, overstappen op inductie in mijn situatie. Balen :(

Dank iig voor het verschaffen van inzicht.
Denk dat je hier een iets te korte conclusie trekt. Allereerst heeft de zonne opbrengst hier geen invloed op het gebruikte vermogen van de kookplaat.

Daarbij kun je ontzettend veel op een 40A aansluiting. Een inductieplaat gebruikt niet steevast 7.4kw. sterker nog, meestal niet. En een automaat gaat sowieso niet trippen van 40.1A. Daar zit een gradatie in. bij 45-55A zal die automaat er zomaar 5 minuten over doen voordat hij een keer uitvalt. Dan is dat pannetje water al lang gaar.

Edit: daarbij zal 1 pit op boost maximaal een keer 3600w trekken. Bij de meeste kookplaten bestaat de boel uit 2 modules van 2 pitten die ieder 3600w kunnen trekken.
Dus pas als je tegelijk meerdere pitten op maximaal hebt, en tegelijk elders in huis nog eens >3000w verbruikt. En dat allemaal minutenlang volhoudt (als het niet langer is). Dan zou de automaat er uit kunnen gaan.
[/Edit]

Ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen. Half Nederland heeft een inductieplaat op een 1x35/40A aansluiting.

Ter referentie:
Mijn buren hebben een inductieplaat en airco en alle gebruikelijke gebruikers op een 1x25A aansluiting. Gaat (wonderbaarlijk) al jaren goed

[ Voor 13% gewijzigd door timberleek op 14-11-2022 07:32 ]

• Mark!
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:57
Ik zou me geen zorgen maken. Ik heb thuis 2 warmtepompen (1 voor cv en 1 voor SWW), een elektrische auto, inductie kookplaat en al de andere normale huishoudelijke apparaten. Bij mij is het nog nooit mis gegaan.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

JiMiHeNdRiX schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:42:
[...]
maar dan nog zal het een gokspelletje zijn of die 40A installatieautomaat uit dat schema er niet uitvliegt als ik bijv. een pannetje water op de snelkookfunctie opwarm terwijl de lentezon op de panelen schijnt. Dat moet ik niet willen. Gaat niet echt lukken dus, overstappen op inductie in mijn situatie. Balen :(
Dit is niet waar. Het vermogen van je panelen tel je niet op bij "een pannetje aanzetten".

Jouw huis mag maar 40A gebruiken, dat staat los van opwekking. Daarnaast mag je korte tijd ook wel iets meer dan 40A gebruiken. De enige situatie waarin dit krap is, is als je je vaatwasser, twee pannetjes water op max en wasmachine tegelijk aan wil doen. Niet waarschijnlijk. Dit doet half nederland die een kookgroep op 1 fase heeft.

Je panelen staan hier weer helemaal los van. Dit is in dit topic al eerder gezegd, maar je hebt het denk ik niet gelezen: Als je 20A gebruikt en je panelen wekken 10A op, dan is je verbruik van het net minder dan 20A, namelijk 10A en is je totale verbruik in je huis nog steeds "gewoon" 20A.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JiMiHeNdRiX
timberleek schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:15:
[...]

En een automaat gaat sowieso niet trippen van 40.1A. Daar zit een gradatie in. bij 45-55A zal die automaat er zomaar 5 minuten over doen voordat hij een keer uitvalt. Dan is dat pannetje water al lang gaar.
Okee, dat is een meevaller. Ik dacht met bijv. 7360W inductie, 2000W overige verbruikers en 2500W panelen dan trek ik weliswaar slechts 7360+2000-2500=6860W (30A) van het net maar de panelen gaan door dezelfde 40A-automaat en dan kom je wel op 6860+2500=9360W (41A) uit. Maar als dat slechts korte tijd is, dan is dat dus niet zo erg begrijp ik.

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Negeer je nou opzettelijk dat je die amperes niet moet optellen?

• JiMiHeNdRiX
JvS schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:22:
Negeer je nou opzettelijk dat je die amperes niet moet optellen?
Ik volg het schema op pag. 8 van die pdf. Daar staat dat zowel de stroom van het net als de stroom van de pv-invoer beide door dezelfde 40A-automaat gaan. Dus ik tel beide stromen inderdaad bij elkaar op, nadat ik eerst berekend heb wat ik nog van het net nodig heb. Ik zie niet waarom dat fout is hoewel het misschien een wat overbodige berekening is doordat ik de pv-opbrengst eerst aftrek en daarna weer optel. Per saldo komen jij en ik gewoon op hetzelfde getal uit.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je redenering van zondagavond was een beetje vreemd. Je zei dat je niet wilde dat je die (nieuw toe te voegen) 40A automaat eruit gaat als je door tegelijkertijd heftig koken, vaatwassen en klussen in de schuur terwijl de zon schijnt boven de 40A door je aardlekschakelaar trekt.

Terwijl je die automaat júist toevoegt om de stroom te onderbreken als je de 40A overschreidt, om de boel veilig te houden.

Het lijkt een beetje alsof je zegt: ik leg liever geen noodhamer in m'n auto, want als er dan nood is en ik sla de ruit in, zit ik met een kapotte ruit ;)

Je zou helder onderscheid moeten maken tussen de vragen:

- Loop ik veel risico op langdurige overschrijding van de 40A als ik een inductieplaat koop? (antwoord: nee)
- Zou ik mijn installatie van extra beveiliging moeten voorzien (antwoord: ja)
- Zou ik in normale situaties 'last' hebben van die beveiliging (antwoord: nee)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Plus de zonnepanelen zijn irrelevant voor het risico. Ik had zelf het idee dat je het wel relevant vond door:
" maar dan nog zal het een gokspelletje zijn of die 40A installatieautomaat uit dat schema er niet uitvliegt als ik bijv. een pannetje water op de snelkookfunctie opwarm terwijl de lentezon op de panelen schijnt"

In jouw voorbeeld (7360 watt kookplaat, 2000watt rest) loopt er gewoon 9360watt door de hoofdaansluiting. 2500watt komt van de panelen, de rest van het net. Maar dat laatste is irrelevant. (je noemt het zelf ik tel het op en trek het weer af). Zon opbrengst staat dus los van het risico dat je hier beschrijft.

Pagina: 1