Ik zit te overdenken of mijn 1-fase groepenkast het trekt als ik op inductie (7360W) ga koken. Ik heb daar zo mijn twijfels over, met name op zonnige dagen als de airco aan staat en de zonnepanelen hun werk doen. Ik mag natuurlijk niet de 40A van de hoofdschakelaar overschrijden. Ben benieuwd hoe jullie dat zien.
Het is mij onduidelijk of ik de opgewekte zonnestroom die ik direct weer verbruik nou wel of niet moet optellen bij het bepalen van het totale ampèrage dat door de hoofdschakelaar gaat. Als ik het wel moet meetellen dan overschrijd ik al snel de 40A (even uitgaande dat het fornuis op 7360W werkt) en gaat mijn plan niet werken, maar als ik dat niet mee hoef te tellen dan gaat het misschien wel werken.
Ik heb in mijn groepenkast plek voor 12 automaten. Er zitten nu 10 automaten en 2 aardlekschakelaars in. Het busboard is 2x6. Er hangen 5 groepen aan 1 aardlekschakelaar. Dat is niet toegestaan. Ik heb daarom een nieuw busboard van 3x4 en een extra aardlekschakelaar gekocht, zodat de groepen over 3 aardlekschakelaars verdeeld kunnen worden.
Ik wil nu een inductie kookplaat aanschaffen van 7360W (we koken nu nog op gas), daarvoor wil ik een 2-polige ABB-fornuisgroep automaat plaatsen op de laatste 2 open plekken en dan zit de groepenkast helemaal vol.
Ik heb nu dit (2 clusters van 5, zie afbeelding):
Groep 1 Woonkamer
Groep 2 Keuken/badkamer
Groep 3 Slaapkamers/zolder
Groep 4 Oven
Groep 10 Airco (max 940W)
Groep 5 Schuur
Groep 6 Wasmachine
Groep 7 Zonnepanelen schuur (max 2500W, zuid)
Groep 8 Vaatwasser
Groep 9 Zonnepanelen voor (max 1900W, oost)
En dit is het idee (3 clusters van 4, incl inductie):
Groep 1 Woonkamer
Groep 2 Keuken/badkamer
Groep 6 Wasmachine
Groep 4 Oven
Groep 5 Schuur
Groep 8 Vaatwasser
Groep 11 Fornuisgroep (max 7360W icm groep 12)
Groep 12 Fornuisgroep (max 7360W icm groep 11)
Is dit werkbaar én verantwoord?
Het is mij onduidelijk of ik de opgewekte zonnestroom die ik direct weer verbruik nou wel of niet moet optellen bij het bepalen van het totale ampèrage dat door de hoofdschakelaar gaat. Als ik het wel moet meetellen dan overschrijd ik al snel de 40A (even uitgaande dat het fornuis op 7360W werkt) en gaat mijn plan niet werken, maar als ik dat niet mee hoef te tellen dan gaat het misschien wel werken.
Ik heb in mijn groepenkast plek voor 12 automaten. Er zitten nu 10 automaten en 2 aardlekschakelaars in. Het busboard is 2x6. Er hangen 5 groepen aan 1 aardlekschakelaar. Dat is niet toegestaan. Ik heb daarom een nieuw busboard van 3x4 en een extra aardlekschakelaar gekocht, zodat de groepen over 3 aardlekschakelaars verdeeld kunnen worden.
Ik wil nu een inductie kookplaat aanschaffen van 7360W (we koken nu nog op gas), daarvoor wil ik een 2-polige ABB-fornuisgroep automaat plaatsen op de laatste 2 open plekken en dan zit de groepenkast helemaal vol.
Ik heb nu dit (2 clusters van 5, zie afbeelding):
Groep 1 Woonkamer
Groep 2 Keuken/badkamer
Groep 4 Oven
Groep 5 Schuur
Groep 6 Wasmachine
Groep 8 Vaatwasser
En dit is het idee (3 clusters van 4, incl inductie):
Groep 1 Woonkamer
Groep 2 Keuken/badkamer
Groep 6 Wasmachine
Groep 4 Oven
Groep 5 Schuur
Groep 8 Vaatwasser
Groep 11 Fornuisgroep (max 7360W icm groep 12)
Groep 12 Fornuisgroep (max 7360W icm groep 11)
Is dit werkbaar én verantwoord?