Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Mijn vraag:

Ik ben telenet klant en heb momenteel hun modem + 1 AP + 1 Digicorder en 1 digibox.
Omdat de WiFi dekking tegenvalt en ik meerdere netwerken wil maken om alle (huidige+toekomstige) toestellen op aan te sluiten overweeg ik de aankoop van een WiFi 6 Mesh systeem.

De modem komt (uiteraard) in de garage toe en van daar vertrekken UTP kabels naar alle kamers die internet nodig hebben (glvlrs: living + toekomstige Gameroom, 1e Verdiep: Speelkamer kinderen & slaapkamer).

In de living staat het AP, dat ook dienst doet als switch, waar dan ook de digicorder en playstation insteekt.

Het grote probleem is dat vrouw en kinderen willen digitale tv kunnen blijven kijken...
Ik vermoed dus dat ik na de telenet modem geen Wifi 6 modem kan aansluiten om van daar uit te vertrekken met alle utp kabels en dus op de (nog aan te kopen) WiFi 6 router de digiboxen aansluiten.

Is het mogelijk om na de telenet modem een switch te plaatsen en vandaar uit te vertrekken naar de belangrijkste kamers (living, hameroom, speelkamer) waaruit dan Wifi 6 router en sats gezet worden, samen met de digiboxen?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Telenet digicorder/digibox
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Opgezocht of de wifi van telenet modem uit kan (ja).
Zoekopdrachten door reviews van bv de Netgear orbi's, telenet forum of hier leverden mij geen info over deze specifieke combo.
...

Beste antwoord (via Q82 op 14-11-2022 20:27)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 23:16
Wat je wilt kan zeker. Centrale switch na de Telent modem. In de ruimtes plaats je aan het eind van iedere UTP kabel (naar behoefte) een switch waar je de benodigde apparatuur en de AP's op aansluit. Je hebt dan de AP ook bekabeld aangesloten en in dat geval spreken we niet meer van mesh. In een mesh-setup staan de AP / Nodes draadloos met elkaar in verbinding. Aangezien je overal bent voorzien van kabels hoef je niet per sé
een mesh systeem aan te schaffen, maar kun je ook met "reguliere" Accesspoint aan de slag. Uiteraard kun je de AP's / nodes van de meeste meshsystemen ook met een bedrade backhaul inrichten.

Met losse AP's (zoals bijv. van TP-Link, Netgear of Ubiquity) kun je een ongelimiteerd aantal AP's inzetten, en afhankelijk van het merk ook vaak alles instellen m.b.v. een centrale controller. Ter illustratie: ik heb hier een Unifi setup met in totaal 5 AP's. Na het modem een 16 poorts switch van waaruit de kabels naar alle ruimtes gaan. In iedere ruimte heb ik weer een kleinere switch waar een AP insteekt en de verder benodigde apparatuur voor die ruimte. In de woonkamer bijvoorbeeld de TV, digibox en mediaplayer. Slaapkamer van één van de kids: switch + AP, PC, TV en Playstation. Etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Masimo op 13-11-2022 23:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 21:22
als je ietswat moderne electriciteit hebt zou ik de digicorder op een powerline set aansluiten, zodat je de UTP voor een bekabelde mesh node kan gebruiken...

Ja, technisch kan het via VLAN's maar dan ga je behoorlijk wat moeten inlezen over managed switches & untagged/tagged things..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
Wat je wilt kan zeker. Centrale switch na de Telent modem. In de ruimtes plaats je aan het eind van iedere UTP kabel (naar behoefte) een switch waar je de benodigde apparatuur en de AP's op aansluit. Je hebt dan de AP ook bekabeld aangesloten en in dat geval spreken we niet meer van mesh. In een mesh-setup staan de AP / Nodes draadloos met elkaar in verbinding. Aangezien je overal bent voorzien van kabels hoef je niet per sé
een mesh systeem aan te schaffen, maar kun je ook met "reguliere" Accesspoint aan de slag. Uiteraard kun je de AP's / nodes van de meeste meshsystemen ook met een bedrade backhaul inrichten.

Met losse AP's (zoals bijv. van TP-Link, Netgear of Ubiquity) kun je een ongelimiteerd aantal AP's inzetten, en afhankelijk van het merk ook vaak alles instellen m.b.v. een centrale controller. Ter illustratie: ik heb hier een Unifi setup met in totaal 5 AP's. Na het modem een 16 poorts switch van waaruit de kabels naar alle ruimtes gaan. In iedere ruimte heb ik weer een kleinere switch waar een AP insteekt en de verder benodigde apparatuur voor die ruimte. In de woonkamer bijvoorbeeld de TV, digibox en mediaplayer. Slaapkamer van één van de kids: switch + AP, PC, TV en Playstation. Etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Masimo op 13-11-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
Bedankt voor dat duidelijke antwoord Masimo.
Nog één kleine vraag, kan ik mij dan beperken tot énkel AP's inzetten of moet ik minstens 1 router hebben?
Bv. https://www.coolblue.be/n...-unifi-6-lite-3-pack.html
En dan koop ik gelijk ook best PoE switches precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Er moet natuurlijk wél een router in het netwerk zitten die de clients van IP-adressen voorziet via DHCP.
Dat kan je Telenet modem / router blijven doen.

Wat betreft de AP's weet ik niet of Unify voor jou de beste keuze is. Dit is wat "prosumer" apparatuur genoemd wordt. Het vergt toch wel wat kennis van netwerken en hoe deze in te richten.

Je kan voor de switches in de afzonderlijke ruimtes ook voor een PoE-switch kiezen. Die kunnen de AP's direct van power voorzien via de UTP kabel. Scheelt weer een stopcontact.

Wat verder nog belangrijk is, is waar je de AP's wilt plaatsen. Het is meestal wand- of plafondmontage, zoals bij de Unify AP's het geval is. Wil je een AP gewoon ergens neerzetten dan is een setje mesh setje (TP-Link Deco, Orbi, ....) wellicht de beste keuze. Plaatsing op een kast, TV-meubel of vensterbank. Je sluit ze dan wél bekabeld aan. Maar die losse nodes hebben weer een stopcontact nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
Hartelijk dank voor de info @Masimo . Ik ben een poging aan het doen om mij in te lezen in het ubiquity ecosysteem. Ik overweeg namelijk om in de toekomst ook wel één of meerdere camera's te plaatsen en/of de parlofoon aan de voordeur te vervangen en dan wordt het wel interessant(er).

Ik was aanvankelijk gestart met een mesh setje in gedachten maar dan ben je algauw toch ook 500€ kwijt, dus ik zoek nu nr de beste oplossing op langere termijn die ik eventueel ook kan uitbreiden indien nodig. (tuinhuis/workshop 20m verderop in de tuin is niet bekabeld, maar daar zou ik graag toch ook wifi willen, net als op m'n terras). Ik dacht aanvankelijk voor de orbi's te gaan omdat ik dacht hiermee het flexibelst overweg te kunnen.

En nu twijfel ik dus :)

Momenteel zou ik dus kunnen starten met m'n telenet modem die ook als router fungeert en daarvan de wireless capaciteiten uitschakelen. Per kamer dan een switch hangen met daaraan digibox en een Unifi AP en eventueel ander gear zoals smart TV enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:40
Het kan met VLAN's, maar ik zou gewoon jouw digicorder omruilen voor een TV box. Die moeten niet meer rechtstreeks aan de modem hangen. Dat maakt de setup veel eenvoudiger.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
Ik heb vandaag meer dan een uur verscheten in een Selexion/telenet winkel.
Toen ik tenslotte de "expert" van de winkel te spreken kreeg bleek die juist gepast te verstaan wat ik wou maar kon geen oplossing aanreiken.

2 man in de winkel gesproken, niemand die van jouw oplossing sprak @Broodro0ster ... 🙄

Kan die nieuwe TV box rechtstreeks achter een eigen router hangen? Dat zou wel wat oplossen.
Dan kan ik enkel mijn destijds aangekochte digibox voor in de mansave niet meer gebruiken wss.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:40
Q82 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:32:
Ik heb vandaag meer dan een uur verscheten in een Selexion/telenet winkel.
Toen ik tenslotte de "expert" van de winkel te spreken kreeg bleek die juist gepast te verstaan wat ik wou maar kon geen oplossing aanreiken.

2 man in de winkel gesproken, niemand die van jouw oplossing sprak @Broodro0ster ... 🙄

Kan die nieuwe TV box rechtstreeks achter een eigen router hangen? Dat zou wel wat oplossen.
Dan kan ik enkel mijn destijds aangekochte digibox voor in de mansave niet meer gebruiken wss.
Ja, ik had vroeger de oplossing met VLAN en 2 maand geleden heb ik mijn Digicorder ingeruild voor een TV box. Die hangt nu gewoon zonder VLAN aan mijn eigen router en dat is geen probleem.

Ik zie wel dat als je de TV Box neemt, je dit voor alle toestellen moet doen want de oude Digicorders dan niet meer werken. Maar dan zit je wellicht met 2x huur want TV boxen kan je niet meer aankopen.

Nu weet ik niet hoeveel je Telenet TV gaat kijken in jouw man cave, maar de Telenet TV app op de smartphone kan casten/airplayen. Voor sporadisch gebruik is dat misschien voldoende en dan heb je maar 1 TV box nodig en kan de aangekocht digicoder op pensioen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Pagina: 1