Belinus Solar zonnepanelen in plaats van Longi Solar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDam
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik heb een offerte € 11524,18 (incl. BTW) ontvangen voor:

 17 Longi Solar zonnepanelen – Mono 405 All Black Half Cut PERC
 17 Enphase IQ7A-72-2-INT
 Van der Valk montagesysteem
 Ombouwen meterkast van 1 fase naar 3 fase
Afgelopen vrijdag zijn de zonnepanelen geïnstalleerd, maar kwamen we er bij toeval achter dat dit niet overeenkomt met de offerte. Er is een ander merk zonnepanelen geplaatst, namelijk van Belinus BE-M7-UB-400. We kregen een korte uitleg en er werd aangegeven dat de factuur niet zou worden aangepast, omdat dit betere panelen zouden zijn.
De werkzaamheden op zich zijn naar tevredenheid uitgevoerd. Maar er zijn wel verschillen:
 In plaats van 405 Wp zijn er 400 Wp panelen geplaatst.
 Vooraf had ik ook duidelijk aangegeven dat we Tier 1 zonnepanelen wilden, dat zijn dit niet.
 En er zijn micro omvormers Enphase IQ7+ geplaatst en niet Enphase IA7A.
Ik heb de factuur nog niet betaald. Er is ook nog geen nieuwe factuur gestuurd, dus die wil ik sowieso ivm de garantie. Ik vraag me af of het redelijk is om hetzelfde bedrag te factureren. Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ze het van tevoren hadden gezegd was het best redelijk. Ik ken de panelen niet, maar meestal komt het op hetzelfde neer. En dan ook nog andere omvormers? Dus eigenlijk heb je een heel andere installatie.

En als je er dan bij toeval achter moet komen en dan niet eens een factuur krijgt, dan zou ik het anders aanpakken. Eerst de factuur maar eens aankijken, maar afronden op €11000 lijkt me prima. Wellicht ook wat leergeld voor ze.

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 13-11-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Zeker niets netjes. Zelfde bedrag vind ik niet acceptabel.

Daarnaast was het verschil altijd tussen iQ7+ en iQ7A €50/stuk, en mindere panelen, dan is afronden naar 11 nog veels te weinig mijn inziens.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDam
Als het inderdaad van tevoren was aangegeven was het geen probleem geweest. Maar de keuze om met deze aanbieder in zee te gaan was ook gebaseerd op het merk zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:41

RvV

En misschien is er ook nog wel iemand die kan uitrekenen wat je verlies gaat zijn met deze kleinere omvormers tov de IQ7?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDam
En ik hoor ook graag of iemand de Belinus Solar panelen kent en of je deze inderdaad kunt vergelijken met Longi Solar panelen. Longi geeft 25 jaar vermogensgarantie en Belinus geeft 30 jaar garantie. En de panelen van Belinus zijn glas-glas panelen.

[ Voor 0% gewijzigd door VanDam op 13-11-2022 19:07 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanDam
Ik heb vandaag contact gehad met het installatiebedrijf en afgesproken om 85% van de factuur te voldoen. Ik vind het jammer dat het zo is gelopen, maar wel goed dat het zo snel is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
De geplaatste panelen zijn glas-glas, wat inderdaad als beter gezien wordt dan glas-folie.

Iq7+ is niet gelijkwaardig aan iq7a.
Het verschil is opbrengst is in de praktijk minimaal, maar het kostenverschil wel.

Met de iq7+ ga je in de lente en zomer wat platte curves zien. Dat kost maximaal 1% op jaarbasis. De installateur had daar absoluut eerlijk over moeten zijn.

Maar met de 15% korting kom je op €1,19/Wp ex btw wat voor een Enphase iq7+ systeem inclusief ombouw meterkast heel waanzinnig scherp is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1