Snel(ler) ladende PHEV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-04 12:12

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Ik kon zo snel geen goed bestaande thread vinden om dit in te posten. Vandaar dat ik zelf een topic aangemaakt hebt.

Wij zijn voornemens om in Q2 volgend jaar een jong gebruikte PHEV of EV te kopen. Er staan een aantal auto's op onze 'pre-selectie' lijst waaronder de Skoda Enyaq EV, een Passat Variant PHEV, een Volvo V60 T6 PHEV, een Toyota RAV4 PHEV en een Ford Kuga PHEV.

Zoals jullie kunnen zien vooral PHEV's. Nu zijn al die PHEV's slechts met 3,7 kWh te laden, maar ik meen laatst ergens iets gelezen te hebben over een nieuwe PHEV die met 7,2 kWh te laden is. Geen idee meer welk merk dit was. Hebben jullie enig idee?

Daarbij is het voor mij best wel interessant om nog wat langer te wachten met de overstap wanneer er nog meer merken gaan komen met een sneller ladende PHEV optie. Enig idee of we op dat punt zijn geraakt, of dat dit wellicht nog jaren wachten is?

Mocht het nog lang wachten zijn dan is het misschien meteen interessanter om voor een EV te gaan, want laadtijden van een aantal uur voor een hele kleine accu is voor mij op dit moment nog wel een flink issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Erikz.nl schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:31:
Ik kon zo snel geen goed bestaande thread vinden om dit in te posten. Vandaar dat ik zelf een topic aangemaakt hebt.

Wij zijn voornemens om in Q2 volgend jaar een jong gebruikte PHEV of EV te kopen. Er staan een aantal auto's op onze 'pre-selectie' lijst waaronder de Skoda Enyaq EV, een Passat Variant PHEV, een Volvo V60 T6 PHEV, een Toyota RAV4 PHEV en een Ford Kuga PHEV.

Zoals jullie kunnen zien vooral PHEV's. Nu zijn al die PHEV's slechts met 3,7 kWh te laden, maar ik meen laatst ergens iets gelezen te hebben over een nieuwe PHEV die met 7,2 kWh te laden is. Geen idee meer welk merk dit was. Hebben jullie enig idee?

Daarbij is het voor mij best wel interessant om nog wat langer te wachten met de overstap wanneer er nog meer merken gaan komen met een sneller ladende PHEV optie. Enig idee of we op dat punt zijn geraakt, of dat dit wellicht nog jaren wachten is?

Mocht het nog lang wachten zijn dan is het misschien meteen interessanter om voor een EV te gaan, want laadtijden van een aantal uur voor een hele kleine accu is voor mij op dit moment nog wel een flink issue.
Linck & Co heeft vziw in de nieuwere modellen 7.2 kWh laden ingevoerd. Mijn persoonlijke mening is dat je weinig meer op innovatie in PHEV segment hoeft te rekenen omdat focus meer en meer op full electric komt. Daarbij is PHEV vooral interessant geweest voor fabrikanten om goede WLTP scores te halen en dan is de huidige range voldoende daarvoor.

Persoonlijk was de keuze voor ons tussen benzine of electrisch, PHEV is voor mij net niks. Diegene in nabije familie die er eentje prive hebben staan vaker aan de laadpaal dan een EV rijder en qua zuinigheid onderaan de streep valt het mij tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:47
Is op ev db gewoon te vinden toch? Je moet je overigens afvragen of sneller dan 16A laden nou zo mega nuttig is op een PHEV. Ook heb je dan vaak een 22kW paal nodig. Die zijn er niet veel volgens mij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Inspired schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:38:
Is op ev db gewoon te vinden toch? Je moet je overigens afvragen of sneller dan 16A laden nou zo mega nuttig is op een PHEV. Ook heb je dan vaak een 22kW paal nodig. Die zijn er niet veel volgens mij.
Wellicht doe ik het niet goed, maar volgens mij zie ik daar alleen EV's?
Sander schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:36:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat je weinig meer op innovatie in PHEV segment hoeft te rekenen omdat focus meer en meer op full electric komt.
Daar was ik ook al bang voor, vooral om de redenen die jij eerder ook al gaf. Toch zou ik met mijn W/W verkeer en gratis laden bij de baas heel goedkoop kunnen rijden met een PHEV met een bereik van minimaal 50 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 23:47
Als je gratis kan laden bij de baas zou ik voor een full EV gaan, dan hoef je thuis niet te laden en heb je alleen de reguliere kosten van het onderhoud en afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Waarom een PHEV eigenlijk? Schijnbaar wil je zoveel mogelijk electrisch gaan rijden als ik je post lees...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 18:48
Dus je zoekt een auto met verbrandingsmotor én elektrische aandrijving, maar je wil daarmee eigenlijk alleen maar elektrisch rijden? Tenslotte kan je ook nog gratis laden. Ik zie eigenlijk geen reden waarom je een PHEV zou nemen. Enige wat ik bedenken kan is dat je misschien een aanhanger/sleurhut wil gebruiken. Dan heb je met een EV over het algemeen wel wat minder mogelijkheden omdat het trekgewicht vaak lager uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Twardt schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:51:
Dus je zoekt een auto met verbrandingsmotor én elektrische aandrijving, maar je wil daarmee eigenlijk alleen maar elektrisch rijden? Tenslotte kan je ook nog gratis laden. Ik zie eigenlijk geen reden waarom je een PHEV zou nemen. Enige wat ik bedenken kan is dat je misschien een aanhanger/sleurhut wil gebruiken. Dan heb je met een EV over het algemeen wel wat minder mogelijkheden omdat het trekgewicht vaak lager uitvalt.
De eigenlijke reden om toch naar een PHEV te kijken is het feit dat wij per jaar ongeveer 6x een week in Oost-Polen rijden naar mijn schoonfamilie. Laadinfra is daar echt hondsberoerd, ook langs het Poolse hoofdwegennet laat het nog te wensen over. Ook zie ik het nog niet zitten om om de 300/400 km een uur stil te staan, aangezien we nog twee kleine kinderen hebben. De reis wordt dan wat te lang.

Maar goed, je noemt een zeer valide punt. Wellicht moet ik dan overstappen naar een huurauto die 6x per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Erikz.nl schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:38:
[...]

De eigenlijke reden om toch naar een PHEV te kijken is het feit dat wij per jaar ongeveer 6x een week in Oost-Polen rijden naar mijn schoonfamilie. Laadinfra is daar echt hondsberoerd, ook langs het Poolse hoofdwegennet laat het nog te wensen over. Ook zie ik het nog niet zitten om om de 300/400 kmeen uur kwartier/half uur stil te staan, aangezien we nog twee kleine kinderen hebben. De reis wordt dan wat te lang.

Maar goed, je noemt een zeer valide punt. Wellicht moet ik dan overstappen naar een huurauto die 6x per jaar.
Beetje ev hoeft echt geen uur aan een snellader te hangen. En ik neem aan dat die kids ook wel een plaspauze en een ijsje verdienen onderweg? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 18:48
[...]

De eigenlijke reden om toch naar een PHEV te kijken is het feit dat wij per jaar ongeveer 6x een week in Oost-Polen rijden naar mijn schoonfamilie. Laadinfra is daar echt hondsberoerd, ook langs het Poolse hoofdwegennet laat het nog te wensen over. Ook zie ik het nog niet zitten om om de 300/400 km een uur stil te staan, aangezien we nog twee kleine kinderen hebben. De reis wordt dan wat te lang.

ah ok, dan snap ik wel dat je geen ev wil. Op zo'n reis zal je toch wel 5 laadstops nodig hebben, wat in DE prima te doen is. Maar in Polen (geen ervaring mee) dus minder.
Een auto huren 6 keer per jaar zal ook geen goedkope aangelegenheid worden. Nee, dan zou ik toch een PHEV nemen, en dan over een jaartje of 3 a 4 de overstap op EV maken. De range van een EV zal dan weer wat beter zijn en de laadinfra structuur in polen dan vast ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Twardt schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:59:
[...]

ah ok, dan snap ik wel dat je geen ev wil. Op zo'n reis zal je toch wel 5 laadstops nodig hebben, wat in DE prima te doen is. Maar in Polen (geen ervaring mee) dus minder.
Een auto huren 6 keer per jaar zal ook geen goedkope aangelegenheid worden. Nee, dan zou ik toch een PHEV nemen, en dan over een jaartje of 3 a 4 de overstap op EV maken. De range van een EV zal dan weer wat beter zijn en de laadinfra structuur in polen dan vast ook wel.
Ik denk dat je met 3 / 4 laadstops er wel kan zijn. Ga ik ervanuit at je vanuit utrecht naar warschau rijd (is al aardig oost polen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:33
De Volvo V60 T6/T8 van modeljaar 2024 heeft een 2-fase lader aan boord, dus 7.2 kW.
Wel een erg lange levertijd, aangezien het modeljaar 2024 betreft (modeljaar 2023 is uitverkocht, dus modeljaar 2024 is al uitgebracht).

Maar gezien je een jong gebruikte zoekt in Q2 van volgend jaar, zal de V60 van MY2024 afvallen, aangezien deze pas (volgens mij) Q3 2023 uitgeleverd gaan worden.

Daarnaast lijkt me het sneller laden 1 van de punten waar je op kunt letten, maar veel Volvo modellen hebben afgelopen jaar een upgrade gehad voor de accu's waardoor deze +/- 80km kunnen ipv de vaak genoemde +/- 40km in veel PHEV's. Dat lijkt me namelijk ook wel een puntje van aandacht, hoe ver je kunt komen op 1 lading :)

[ Voor 29% gewijzigd door reputatio op 14-11-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Hier al eens gekekeken?
https://www.mobilityhouse...ter/charging-time-summary

Terzijde, wij hebben voor gelijkaardige redeneen als jou gekozen voor een PHEV. Als we op wintersport gaan willen we geen tijd verliezen met laden, ook al gaat de tech hard en moet je maar 30min stoppen... Een benzinetank gooi je vol op 5min ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Lt.Mitchell op 14-11-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 17:34
Wat is de reden dat je sneller wil laden?

Als ik snel even google zijn de accu's van de modellen die je noemt binnen 3/5u weer vol. En ik kan me met mijn gebruik weinig situaties voorstellen waar het relevant is als dat gehalveerd wordt.

Kan je (nu of in de toekomst) thuis opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:24

timovd

Voorsprong door techniek

Een Outlander kan bijvoorbeeld met Chademo DC laden. Maar met een elektrisch bereik van ca 50km als je geluk hebt, schiet je er niet veel mee op. Zoals eerder gezegd; met een EV, kun je prima een lange trip maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
stylezzz schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat je met 3 / 4 laadstops er wel kan zijn. Ga ik ervanuit at je vanuit utrecht naar warschau rijd (is al aardig oost polen).
Ik rijd vanuit Leiden naar de Wit-Russische grens (regio Siedlce / Biala Podlaska), dus zo ongeveer 1400 km. met een conservatief bereik van 300 km kom ik dan uit op 5 laadstops. Is wellicht nog te doen, maar in Polen heb je ze niet voor het uitzoeken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
stylezzz schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:06:
[...]

Beetje ev hoeft echt geen uur aan een snellader te hangen. En ik neem aan dat die kids ook wel een plaspauze en een ijsje verdienen onderweg? ;)
Dat zeker, en ook eten natuurlijk. Ik moet nog maar eens goed overwegen wat we gaan doen. Gelukkig heb ik daar nog een aantal maanden voor. Ook eens mijn schoonfamilie inzetten om nu daadwerkelijk de laadopties goed in beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
ejdvandenberg schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:50:
Wat is de reden dat je sneller wil laden?

Als ik snel even google zijn de accu's van de modellen die je noemt binnen 3/5u weer vol. En ik kan me met mijn gebruik weinig situaties voorstellen waar het relevant is als dat gehalveerd wordt.

Kan je (nu of in de toekomst) thuis opladen?
Reden is lange ritten voor vakantie. Ik zou het fijn vinden niet alleen op de verbrandingsmotor te rijden, maar ook wat elektrisch (ondersteunend) te kunnen rijden.

Ik kan in de toekomst op eigen oprit laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:56
Zoals al vaker genoemd zou ik ook niet weten waarom je een hybride bak snel wilt opladen :P je gaat toch niet met een plugin hybrid aan de snellader hangen? Los van dat 7,2kw nog altijd niet snel is... dan sta je nog steeds uren te wachten he.

Een PHEV heeft imho maar 1 voordeel, en dat is dat je niet beperkt bent door de range van je accupakket, want dan rijd je op brandstof :P
Verder heeft het overigens vooral nadelen imho.

Op lange vakantieritten heb je gelukkig remenergie waar je wat mee terugwint met een hybride. Het is niet zo dat een PHEV helemaal onnodig is op lange ritten. Los van het ecologische voordeel is snelladen anno 2022 überhaupt niet veel voordeliger meer dan benzine...

Met een budget waarbij je kan kijken naar een Skoda Enyaq zou ik vooral ook eens overwegen om een 2ehands full EV te kopen met een misschien wat beperktere range, en daarnaast een benzineauto ofwel huren ofwel ernaast kopen voor de lange trips.

Overigens ken ik iemand die met zijn Tesla naar de Oekrainse grens is gereden de afgelopen periode. Hoe en waar de laders zitten weet ik niet, maar dat het kan, is zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 14-11-2022 22:02 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:45

TommieW

Numa numa.

[...]

Een volledige EV kan denk ik toch best een optie zijn. Voor de beeldvorming heb ik 'm even in ABetterRoutePlanner gezet. Met een Kia EV6 Long Range hoef je van Utrecht naar Lublin 6 keer te stoppen met een gemiddelde laadtijd van 21 minuten. Ik vermoed dat je zo'n pauze met kinderen ook snel kwijt bent :P

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 17:34
Erikz.nl schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:52:
[...]

Reden is lange ritten voor vakantie. Ik zou het fijn vinden niet alleen op de verbrandingsmotor te rijden, maar ook wat elektrisch (ondersteunend) te kunnen rijden.

Ik kan in de toekomst op eigen oprit laden.
Zoals eerder genoemd, met de huidige generatie PHEV's heeft het geen zin om onderweg te laden.
Tot mijn verrassing bestaan er wel een aantal die zouden kunnen (DC) snelladen:
https://www.dagelijksauto...laden-plug-in-hybride-dc/
Dus misschien met wat geduld wordt dit wel mogelijk, voorlopig lijken deze auto's flink kleiner of duurder dan de modellen die je noemt in OP.

Voor je kort ritten kan het wel nuttig zijn. Zeker als er een eigen pp met laadmogelijkheid komt. Dan rijdt je altijd de eerste 40/150km electrisch (afhankelijk van model), bij de meeste mensen is dat een heel hoog percentage van de 'dagelijkse' kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Erikz.nl schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:49:
[...]

Ik rijd vanuit Leiden naar de Wit-Russische grens (regio Siedlce / Biala Podlaska), dus zo ongeveer 1400 km. met een conservatief bereik van 300 km kom ik dan uit op 5 laadstops. Is wellicht nog te doen, maar in Polen heb je ze niet voor het uitzoeken helaas.
Ahja dat is nog een stukje langer. Kijk anders eens op chargemap, daar staan een hoop (snel)laders op aangegeven. En als ik even snel kijk dan zijn er ook redelijk wat te vinden langs de a2/e30 die je gaat nemen. (Gokje) het zal echt niet zo dikbezaaid zijn als in nederland of duitsland, maar het is ook geen laadwoestijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
TommieW schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:07:
[...]

Een volledige EV kan denk ik toch best een optie zijn. Voor de beeldvorming heb ik 'm even in ABetterRoutePlanner gezet. Met een Kia EV6 Long Range hoef je van Utrecht naar Lublin 6 keer te stoppen met een gemiddelde laadtijd van 21 minuten. Ik vermoed dat je zo'n pauze met kinderen ook snel kwijt bent :P
Dat is wel een toffe tool, die kende ik nog niet. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Lt.Mitchell schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:44:
Hier al eens gekekeken?
https://www.mobilityhouse...ter/charging-time-summary

Terzijde, wij hebben voor gelijkaardige redeneen als jou gekozen voor een PHEV. Als we op wintersport gaan willen we geen tijd verliezen met laden, ook al gaat de tech hard en moet je maar 30min stoppen... Een benzinetank gooi je vol op 5min ;)
Rij al aardig wat jaren richting Oostenrijk maar in 5 minuten heb je in DE/A echt niet getankt hoor. Tankstations in DE zijn sloom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
GrooV schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:13:
[...]

Rij al aardig wat jaren richting Oostenrijk maar in 5 minuten heb je in DE/A echt niet getankt hoor. Tankstations in DE zijn sloom.
Phev,s hebben vaak kleinere (benzine) tank, die van ons 45l. Is wel vlotjes vol
Pagina: 1