[DUMO] Drivers die niet op site fabrikant te vinden zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:17
Hoe kan het dat DUMO, een driver update tool drivers vind die niet via de site van de fabrikant te downloaden zijn?

Software DUMO om driver updates te vinden.
Drivers zijn van Realtek en AMD USB Host controller.
Nvidia drivers gebruik ik de studio branch dus vandaar dat die volgens DUMO niet up to date zijn.

Kan, als ik op de driver nummers zoek deze alleen vinden op sites van andere driver update tools.
Alle devices werken prima, vind het alleen vreemd dat die driver update programma's blijkbaar eerder nieuwere drivers hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vtNFoC6kS5ev3HtZITzdCrfzng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SYkdi3qfys2Psq41WNYOqbQm.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:36

D4NG3R

kiwi

:)

Zonder sarcastisch / vervelend te willen zijn, maar vraag dit aan DUMO? Niemand hier kan je vertellen hoe die software onder de motorkap werkt en/of waarom die de nieuwste drivers wel of niet zou vinden.

Het zou overigens ook verre van de eerste (of laatste) keer zijn dat een driver update tool vrolijk incompatible drivers (of gewoon complete bullshit) zit te downloaden. Ik ontwijk zulke tools in ieder geval als de pest.

Het drivernummer wat die tool vind voor de AMD/Nvidia USB drivers lijkt bijvoorbeeld gewoon compleet niet te bestaan. Dat zijn nummers van een insider build voor Windows 11. Mogelijk dat deze normaliter enkel beschikbaar horen te zijn als je daadwerkelijk op een insider build voor 11 zit.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 13-11-2022 13:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:17
D4NG3R schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:35:
Zonder sarcastisch / vervelend te willen zijn, maar vraag dit aan DUMO? Niemand hier kan je vertellen hoe die software onder de motorkap werkt en/of waarom die de nieuwste drivers wel of niet zou vinden.
Goed idee, ga ik doen alleen denk dat ik dan een stuk langer op antwoord moet wachten. Kan zijn dat iemand hier wel het antwoord heeft.
Het zou overigens ook verre van de eerste (of laatste) keer zijn dat een driver update tool vrolijk incompatible drivers (of gewoon complete bullshit) zit te downloaden. Ik ontwijk zulke tools in ieder geval als de pest.
Gebruik de tool ook niet in automatische modes, download zelf de drivers van de fabrikants zijn site. Alleen is het vooral handig om te zien of er toevallig een update is. Zelfde met SUMO, voor software. Helaas heeft windows nog niet een mooi Linux systeem waarbij je alles in eens kan updaten. Maar door deze tools kan je tenminste zien als iets niet up to date is.
Het drivernummer wat die tool vind voor de AMD/Nvidia USB drivers lijkt bijvoorbeeld gewoon compleet niet te bestaan. Dat zijn nummers van een insider build voor Windows 11. Mogelijk dat deze normaliter enkel beschikbaar horen te zijn als je daadwerkelijk op een insider build voor 11 zit.[/small]
Bedankt voor deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Windows 10/11: winget voldoet echt voor heel veel. Gebruik het om middels scheduled task mijn systeem mooi up-to-date te houden. Vrijwel geen omkijken naar.
Niet geschikt voor drivers, maar wel voor veel van de meeste (opensource) software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15
Het is een kleine tekortkoming van DUMO; ik kom het ook tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:00
zo'n beetje alle drivers (zelfs nieuwer dan op fabrikant pagina) kan je vinden op de Microsoft Update Catalog:

https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

zoektem is dan de device path, blablabla\&DEV=xxxx&PID=yyyy

Kunt daar gratis en voor niks de cab files downloaden en met 7z oid uitpakken.

B.V. voor Realtek (R):

https://www.catalog.updat...spx?q=VEN_10EC%26DEV_0236 en dan sorteren op 'last updated'.

Soms moet je spelen met hoeveel en wat je in de zoekterm doet, bv:

INTELAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0236&SUBSYS_102808B8&REV_1000\4&14E2B2CA&0&0001

Kan je zoeken op VEN_10EC&DEV_0236 of VEN_10EC&DEV_0236&SUBSYS_102808B8 of VEN_10EC&DEV_0236&SUBSYS_102808B8&REV_1000 of het hele pad of bv ook INTELAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0236. Kunt verschillende drivers krijgen voor verschillende zoektermen, het is altijd een beetje prutsen maar het werkt.

En als je weet dat het een Audio apparaat betreft dan negeer je bv 'Realtek - NET' en zoek je naar 'Realtek - Audio' of 'Realtek - MEDIA'. (of kopje classification, drivers - sound).

Voorbeeld: De nieuwste realtek sound driver (voor het bovenstaand pad):
https://www.catalog.updat...4d-42aa-879b-18f3b53f2790 "Realtek Semiconductor Corp. - MEDIA - 6.0.8924.1"

Dezelfde driver staat er soms vaker in omdat deze dan voor verschillende OS versies zijn bedoelt, maar vaak is dit gewoon dezelfde driver package.

Je zou hiermee prima kunnen scripten.. hoef je echt geen extern tooltje voor te hebben. Je zou denken dat Windows Update deze drivers gebruikt, maar via Windows Update krijg ik ze nooit binnen (en dan bedoel ik niet alleen mijn PC, maar alle PC's die ik ondersteun, vrienden, familie, kennissen etc). Haal specifieke drivers vaak juist zelf binnen via die pagina - en idd meer up to date dan de pagina's van de fabrikanten.

Meer info hier:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Faq.aspx
What is Microsoft Update Catalog?

It's a service from Microsoft that provides a listing of updates (...) one-stop location for finding(...) drivers (...).

Tips for searching the Microsoft Update Catalog

The Microsoft Update Catalog lets you search on (...) hardware updates ("drivers"), you can also search for driver model, manufacturer, class, or a 4-part hardware id (e.g "PCI\VEN_14E4&DEV_1677&SUBSYS_01AD1028"). You can narrow the scope of your search by adding additional search terms.

If I use the Microsoft Update Catalog, do I still have to use Windows Update?
The Microsoft Update Catalog provides updates, including drivers, that are for distribution across a corporate network. For non-corporate scenarios, we recommend you use automatic updating or the Microsoft Update website.

[ Voor 150% gewijzigd door grasmanek94 op 14-11-2022 13:17 ]

Pagina: 1