Auto start niet meer of kan geen gas geven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 14:19
Mijn Toyota Yaris uit 1999 wil sinds gisteren niet meer starten. Er gebeurt helemaal niets met de motor als ik de sleutel draai. De dashboardlampjes gaan nog wel aan maar zodra ik probeer te starten, dimmen de lampjes veel verder dan normaal. Ook de ruitenwisser en ramen doen het nog wel, maar dan erg langzaam.

De eerste gedachte was dat de accu leeg was, misschien per ongeluk de lampen aan laten staan? We hebben daarom geprobeerd de auto aan te duwen en dat werkte, we kregen de motor gestart. Maar nu komt het: het lukte niet om gas te geven. Bij het indrukken van het gaspedaal ging de motor steeds langzamer draaien dan alleen stationair en na een aantal keer proberen is de motor afgeslagen. Daarna kregen we deze niet meer gestart bij het aanduwen.

Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het probleem op? Is de accu zo dood dat ook de toevoer van brandstof niet meer werkt? Is de dynamo kapot waardoor de accu niet meer opgeladen wordt? Is het een combinatie van meerdere problemen? Hopelijk kunnen jullie helpen bij het constateren van het probleem.

Nog belangrijk: de dag voor het probleem merkte ik alvorens het starten van de motor dat er een soort ratel uit de airco kwam. Misschien is dit ongerelateerd.
Bijna drie jaar geleden eens een lege accu gehad na een januari lang de auto niet gebruikt te hebben, tegelijk was ook een richtingaanwijzer kapot die ik tegelijk heb vervangen. De accu heb ik toen met een acculader weer opgeladen, maar erg goed voor de accu zal het niet zijn geweest.
In de zomer had ik wel eens last van een piepende V-snaar. De laatste tijd heb ik daar ook in de ochtend wel eens last van gehad, vast door vocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 12:16
Meet de accu- en de laadspanning eerst eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Wat zeg je ervan om de ANWB te bellen? Grote kans dat het toch de accu is, aanduwen wilt namelijk niet altijd helpen. Als de accu echt helemaal leeg is, kun je duwen tot je een ons weegt.

Het kan ook je startmotor zijn: maar pechhulp is er niet voor niets. Dus schakel ze gewoon in: als je nog geen lid bent, je kunt ter plaatse ook lid worden van de Wegenwacht. De ANWB kan trouwens ook direct ter plaatse je accu vervangen ;)

Natuurlijk niet gratis, aangezien het een verdienmodel van de ANWB is. Maar het is wel praktisch, omdat je het dan niet zelf hoeft te doen of naar de garage.

[ Voor 23% gewijzigd door Marco-Peters op 13-11-2022 13:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
Alles wijst op te lage accu spanning.
Dan is meest logisch de accu kapot, een kabel kapot/los of dynamo kapot/riem los.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 11:05
Het heeft vannacht op veel plekken licht gevroren, grote kans dat je accu vervangen moet worden.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Laad de accu eens op. Voor een paar tientjes heb je een goede lader met microcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43
Ik zou zeggen dat de accu overleden is.
Je zou hem eens op kunnen proberen op te starten met een andere auto maar dan even een minuut of 10-15 wachten met starten zodat ie wat kan laden.

Als ie echt helemaal leeg is zou de wegenwacht hem misschien nog kunnen reanimeren mits de accu niet overleden is.

Dynamo zou ook nog kunnen maar ik zou eerder de accu als schuldige aanwijzen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Startmotor zou wel eens aan het overlijden kunnen zijn.
Als je er bij kunt (en met 2 man bent): geef er een paar tikken op tijdens het starten, soms springt hij dan los en kan je weer starten.

[ Voor 1% gewijzigd door Juup op 13-11-2022 16:40 . Reden: Na aanduwen loopt hij slecht ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

Ook voor ontsteking (gas geven, vonken in je cylinders) heb je stroom nodig.
Het kan zijn dat je dynamo kapot is, en dat daardoor de accu leeg is. Dan heb je te weinig spanning om te starten én te weinig stroom om te rijden.

Een nieuwe accu zal dan maar tijdelijk werken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13

Yucon

*broem*

dragonhaertt schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:36:
Het kan zijn dat je dynamo kapot is, en dat daardoor de accu leeg is. Dan heb je te weinig spanning om te starten én te weinig stroom om te rijden.

Klopt, maar dit is maar een van de mogelijkheden. Uiteindelijk begint het met meten.

TS, mocht je geen metertje hebben: action verkoopt voor een euro of 5 multimeters. Matige kwaliteit maar voor een dergelijk klusje wel goed genoeg. Oh ja. Probeer niet met zo'n ding te meten hoeveel ampere de accu levert. Dat is instant death. Alleen voltage meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Einde van de zomer had ik (Clio, 2001) hetzelfde. Accu 200% leeg, tenminste: ik zag ergens nog een lampje in m'n richtingaanwijzer knipperen heel vaag. Wat bleek: bij het uitstappen met grote haast had ik per ongeluk, toen ik de telefoon uit m'n carkit haalde, het gevarenlicht aangezet en niet gehoord. Dat gekke ding had dus de hele accu leeggetrokken: 6.5v zat er nog maar in. Die auto ging dus nergens meer heen, ook niet met een duwstart, totdat 'ie gereanimeerd werd door m'n pechservice.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
Howmessages schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:10:
Bijna drie jaar geleden eens een lege accu gehad na een januari lang de auto niet gebruikt te hebben, tegelijk was ook een richtingaanwijzer kapot die ik tegelijk heb vervangen. De accu heb ik toen met een acculader weer opgeladen, maar erg goed voor de accu zal het niet zijn geweest.
Begin om een nieuwe accu te kopen. Voor een Yaris heb je niet echt een grote accu nodig, dus duur zijn ze niet:
https://www.accudeal.nl/z...%20SCP12_)&type=brandtype

Voor rond de 60 euro heb je een nieuwe. Installeren is echt makkelijk. Een nieuwe accu is sowieso een goede eerste stap omdat je accu 3 jaar geleden een flinke opdoffer heeft gehad.
Waarschijnlijk zijn een hoop problemen hiermee al opgelost. Anders heb je weer 1 ding uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je kunt ook even een Toyota garage bellen om te vragen of dit een typisch Yaris probleem is. Toen ik langs de kant stond met mijn Avensis wist de anwb mij gelijk te vertellen dat het de dynamo moest zijn, omdat dat het enige was wat weleens problemen gaf.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Howmessages schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:10:
Mijn Toyota Yaris uit 1999 wil sinds gisteren niet meer starten. Er gebeurt helemaal niets met de motor als ik de sleutel draai. De dashboardlampjes gaan nog wel aan maar zodra ik probeer te starten, dimmen de lampjes veel verder dan normaal. Ook de ruitenwisser en ramen doen het nog wel, maar dan erg langzaam.

De eerste gedachte was dat de accu leeg was, misschien per ongeluk de lampen aan laten staan? We hebben daarom geprobeerd de auto aan te duwen en dat werkte, we kregen de motor gestart. Maar nu komt het: het lukte niet om gas te geven. Bij het indrukken van het gaspedaal ging de motor steeds langzamer draaien dan alleen stationair en na een aantal keer proberen is de motor afgeslagen. Daarna kregen we deze niet meer gestart bij het aanduwen.

Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het probleem op? Is de accu zo dood dat ook de toevoer van brandstof niet meer werkt? Is de dynamo kapot waardoor de accu niet meer opgeladen wordt? Is het een combinatie van meerdere problemen? Hopelijk kunnen jullie helpen bij het constateren van het probleem.

Nog belangrijk: de dag voor het probleem merkte ik alvorens het starten van de motor dat er een soort ratel uit de airco kwam. Misschien is dit ongerelateerd.
In de zomer had ik wel eens last van een piepende V-snaar. De laatste tijd heb ik daar ook in de ochtend wel eens last van gehad, vast door vocht.
V-snaar aanspannen of vervangen. accu zal niet goed worden opgeladen door je dynamo. ook funest is kleine stukjes rijden. accu moet stationair 13.8 - 14.4V zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
De spanning van de accu is maar 8 Volt, veel te laag dus.
dragonhaertt schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:36:

Daar ben ik dus ook bang voor en dan heb ik kans dat de nieuwe accu ook weer veel te leeg raakt wat op twee manier problematisch is. Maar hoe kom ik erachter of de dynamo kapot is of dat er een ander probleem speelt? Is het ratelende geluid dat uit de rechterkant van de ventilator kwam misschien een indicatie van een probleem?

[ Voor 9% gewijzigd door Howmessages op 13-11-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Howmessages schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:16:
Maar hoe kom ik erachter of de dynamo kapot is of dat er een ander probleem speelt?
Heel goed dat je de accuspanning hebt gemeten. Je kan nu het best de accu eerst helemaal opladen. Om daarna te bepalen of de dynamo werkt:
Hackus schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:23:
[...] accu moet stationair 13.8 - 14.4V zijn.
Het kan zijn dat je direct na het starten / aanduwen een lagere spanning meet. Die zou wel moeten stijgen.

[ Voor 131% gewijzigd door TBTL op 13-11-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:56

MLLL

Palm Treo 650

Als je dynamo (alternator) niet meer bijlaadt gaat er als het goed is op je instrumentenpaneel het rode icoontje in de vorm van een accu branden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKH0b2bXb8zGjKemKXvIT9hcZN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t8ayEEJ3oJZAA2C86qY0dvyT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
De spanning van de accu is maar 8 Volt, veel te laag dus.

[...]

Daar ben ik dus ook bang voor en dan heb ik kans dat de nieuwe accu ook weer veel te leeg raakt wat op twee manier problematisch is. Maar hoe kom ik erachter of de dynamo kapot is of dat er een ander probleem speelt? Is het ratelende geluid dat uit de rechterkant van de ventilator kwam misschien een indicatie van een probleem?
AC hou dit in de gaten maar staat niet direct in verband. Laadspanning kan alleen bij draaiende motor en moet in de meeste gevallen boven de 14V zijn.

Regel een lader een laad de accu op, en meet de laadspanning. Als die goed is kan je de accu nog eens 24 uur aan de lader houden, loopt deze weer leeg, dan vervangen, of direct vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
MLLL schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:33:
Als je dynamo (alternator) niet meer bijlaadt gaat er als het goed is op je instrumentenpaneel het rode icoontje in de vorm van een accu branden

[Afbeelding]
Niet altijd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Maar hoe kom ik erachter of de dynamo kapot is of dat er een ander probleem speelt? Is het ratelende geluid dat uit de rechterkant van de ventilator kwam misschien een indicatie van een probleem?
Door de Wegenwacht te bellen: ik weet niet of je morgen moet werken? Maar de Wegenwacht heeft binnen no time een diagnose gesteld, die hebben bij een oude auto van mij ook al eens vastgesteld dat de startmotor aan overlijden was.

Ik snap niet waarom je hierop wilt besparen, door het zelf te doen? Tweakers.net is geen vervanging voor pechhulp hoor..... Of je sluit de Wegenwacht nu af en laat ze over twee dagen komen :+
Als je vandaag online bestelt heb je over twee werkdagen al recht op pechhulp.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 13-11-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:23:
[...]

V-snaar aanspannen of vervangen. accu zal niet goed worden opgeladen door je dynamo. ook funest is kleine stukjes rijden. accu moet stationair 13.8 - 14.4V zijn.
Kan je die spannen inderdaad? Of heeft de Yaris een spanrol met veer, sws vervangen inderdaad, is tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
Hoe oud is de accu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

gewoon eerst de accu vervangen (of oude opladen, duurt lang) --> accu spanning meten, bijvoorbeeld 12,3V --> auto start weer -- multi meter erbij en accuspanning opnieuw meten, meet je nu een hogere spanning?
ca, 14V? hoera, je dynamo laadt je accu op! *O*
Zo niet, dynamo stuk. -O- Laten vervangen bij de garage.

Moeilijker is het niet :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:37:
[...]

Kan je die spannen inderdaad? Of heeft de Yaris een spanrol met veer, sws vervangen inderdaad, is tientjeswerk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TBTL schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:30:
[...]

[...]

Het kan zijn dat je direct na het starten / aanduwen een lagere spanning meet. Die zou wel moeten stijgen.
Eerst V-snaar spannen, dan aandrukken en dik uur gaan rijden. Solenoïde reageert pas vanaf 10.5V zo uit mijn hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howmessages
MLLL schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:33:

[Afbeelding]
Niet alleen de dynamo/accu licht op, maar ook de oliedruk en motor. Ik ga ervan uit dat dit te maken heeft met de te lage accuspanning.
Alfa Novanta schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:42:
gewoon eerst de accu vervangen (of oude opladen, duurt lang) --> accu spanning meten, bijvoorbeeld 12,3V --> auto start weer -- multi meter erbij en accuspanning opnieuw meten, meet je nu een hogere spanning?
ca, 14V? hoera, je dynamo laadt je accu op! *O*
Zo niet, dynamo stuk. -O- Laten vervangen bij de garage.

Moeilijker is het niet :)
Even controleren of ik het goed begrijp: als de motor draait en de alternator werkt, moet de spanning dus rond de 14 Volt zijn ook al is het Voltage van de accu lager? Want dan is dit inderdaad een goede manier om te testen of de alternator zijn werk nog goed doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Howmessages op 13-11-2022 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Inderdaad, tussen de 14,4 en 14,7 volt is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
Gezien die helemaal NIETS deed, lijkt mij gewoon een defecte accu. Laatst nog gehad. LeesLampje aan laten staan. Bij starten deed die helemaal niets, hetzelfde als je beschreef. Opgeladen en was oké. Later stond Miss Waah met dezelfde problematiek...

Nieuwe accu gekocht, voor het eerst zelf geïnstalleerd (is écht het simpelste klusje ooit) en rijd al weer een maand prima.

Al dat andere is heel ingewikkeld allemaal. Gewoon bij het simpelste beginnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MLLL schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:57:
Inderdaad, tussen de 14,4 en 14,7 volt is ideaal.
bij stationair draaien 13.8-14.4V. bij 14.4V is de accu vol, bij lager voltage nog niet.
Waah schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:04:
Gezien die helemaal NIETS deed, lijkt mij gewoon een defecte accu. Laatst nog gehad. LeesLampje aan laten staan. Bij starten deed die helemaal niets, hetzelfde als je beschreef. Opgeladen en was oké. Later stond Miss Waah met dezelfde problematiek...

Nieuwe accu gekocht, voor het eerst zelf geïnstalleerd (is écht het simpelste klusje ooit) en rijd al weer een maand prima.

Al dat andere is heel ingewikkeld allemaal. Gewoon bij het simpelste beginnen....
En dan na half jaar er achter komen dat je dynamo niet bijlaadt. (slippende V-snaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
Hackus schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:07:
[...]
bij stationair draaien 13.8-14.4V. bij 14.4V is de accu vol, bij lager voltage nog niet.

[...]

En dan na half jaar er achter komen dat je dynamo niet bijlaadt. (slippende V-snaar)
Zoals al gezegd, meeste auto's geven dan gewoon een melding. Het feit dat de spanning 8v was en de auto meteen al niets deed, niet eens een langzaam draaiende startmotor geeft wel aan dat het geen te traag laden is IMHO.

Als je 100% zeker weet dat je geen lampjes hebt aangelaten is er iets voor te zeggen. Maar dat is hier dus niet 100% uit te sluiten. Vsnaar aanspannen lijkt me geen novice klusje.

Meestal is de simpelste oplossing ook de juiste :+

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 13-11-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waah schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:14:
[...]

Zoals al gezegd, meeste auto's geven dan gewoon een melding. Het feit dat de spanning 8v was en de auto meteen al niets deed, niet eens een langzaam draaiende startmotor geeft wel aan dat het geen te traag laden is IMHO.

Als je 100% zeker weet dat je geen lampjes hebt aangelaten is er iets voor te zeggen. Maar dat is hier dus niet 100% uit te sluiten. Vsnaar aanspannen lijkt me geen novice klusje.

Meestal is de simpelste oplossing ook de juiste :+
daarom beter eerst uitproberen wat ik schreef, dan kun je alsnog een accu kopen. Je weet dan in elk geval wel dat de v-snaar goed gespannen is, dan wel vervangen. dat vergeet men vaak, en zit je zo met 6-9mnd weer met accu probleem. TS schrijft dat de v-snaar piept, dat is geen marsepein muisje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Howmessages Hoe oud is de accu? (ongeveer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Blijf er bij dat er het acculampje oplicht bij een slippende v-snaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Waah schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:04:

Dan heb je geluk dat je geen Stop-Start accu hebt, want sinds de Europese regelgeving fabrikanten gedwongen heeft Stop-Start systemen in auto's te zetten. Kun je dus niet meer zelf je accu vervangen en is een nieuwe accu ook nog veel duurder :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Marco-Peters schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:14:
[...]

Dan heb je geluk dat je geen Stop-Start accu hebt, want sinds de Europese regelgeving fabrikanten gedwongen heeft Stop-Start systemen in auto's te zetten. Kun je dus niet meer zelf je accu vervangen en is een nieuwe accu ook nog veel duurder :(
Je kan prima zelf de accu vervangen en met een 13 euro kostend tooltje het batterij management systeem resetten. Sommige auto's kan je dat ook uitvoeren door een paar random knoppen in te drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Howmessages schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:52:
Even controleren of ik het goed begrijp: als de motor draait en de alternator werkt, moet de spanning dus rond de 14 Volt zijn ook al is het Voltage van de accu lager? Want dan is dit inderdaad een goede manier om te testen of de alternator zijn werk nog goed doet.
Elektriciteit is net water, gaat altijd naar het laagste punt. Als jij een 12V accu hebt, dan moet je die met meer dan 12V laden. Anders zal de stroom nooit richting de accu vloeien. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Howmessages schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:52:
[...]

Niet alleen de dynamo/accu licht op, maar ook de oliedruk en motor. Ik ga ervan uit dat dit te maken heeft met de te lage accuspanning.
Maar je auto loopt nu niet toch? Alle dashboard lampjes worden getest na contact omdraaien. Anders weet je niet of ze het doen rijden en vertrouw je op een lampje terwijl deze stuk is. Pas als je gestart hebt weet je welke lampjes wel of niet branden en daarmee iets aangeven. Oliedruk en dynamo is er nu niet.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 13-11-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nog een goede tip om je te verzekeren van een slechte/lege Accu:

Je accu geeft zonder belasting mooi 12V maar als je hem meet TIJDENS het starten dan moet hij ineens extreme prestaties leveren om de motor rond te krijgen door de compressie heen, dat kost heeeeel veel stroom (ampère's)... een goede accu zal desondanks rond de 10-11V bijven maar een slechte/lege accu stort compleet in.. 3 Volt is dan niet ongewoon! Dan hoor je nog 1 klik van het start relais en dat was het. Klaar. Over. En dan draai je de sleutel terug en klimt het voltage weer omhoog naar 12V en denk je wtf..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Benzine auto heeft stroom nodig voor de onsteking. Ik heb een Peugeot 206 gehad waarvan de airco compressor was vastgelopen, riem eraf en ook geen dynamo meer. Daar kon ik 2-3x mee starten en 50km rijden voor de accu weer aan de lader moest.
1x gewaagd om 's morgens weg met half opgeladen accu, ding sloeg op bestemming op de parkeerplaats af toen ik de koppeling indrukte om auto recht te zetten, die stond dus over 3 vakken. Accu opgeladen en 's middags weer weg.

Ik zou accu opladen en morgen weer kijken. Daarna kijken of dynamo nog wil laden en wat het gerammel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Waah schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:14:
[...]

Maar waar ik nog niet helemaal uit ben: waarom was het dan niet mogelijk om na het starten via het aanduwen gas te geven? Als dit afhankelijk is van een bepaald Voltage en na het starten het Voltage door de alternator naar de 14,4 Volt gaat, dan moet dit systeem zichzelf toch van voldoende stroom voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howmessages
pennywiser schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:33:
[...]

Maar je auto loopt nu niet toch? Alle dashboard lampjes worden getest na contact omdraaien. Anders weet je niet of ze het doen rijden en vertrouw je op een lampje terwijl deze stuk is. Pas als je gestart hebt weet je welke lampjes wel of niet branden en daarmee iets aangeven. Oliedruk en dynamo is er nu niet.
Daar heb je een goed punt, niet aan gedacht. Maar zonder überhaupt meer te kunnen starten valt daar nu dus niets over te zeggen totdat de accu opgeladen of vervangen is. Ik probeer nog een autolader in mijn omgeving te vinden, die van de vorige keer kan ik niet zomaar weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:15
jadjong schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:27:
[...]

Je kan prima zelf de accu vervangen en met een 13 euro kostend tooltje het batterij management systeem resetten. Sommige auto's kan je dat ook uitvoeren door een paar random knoppen in te drukken.
Dit en in veel gevallen is zelfs dat niet nodig (zoals in mijn Civic, met S/S).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:11
Ik denk dat je dynamo stuk is. Dit geeft het verschijnsel van niet willen optrekken. Ja, dan had je een lampje moeten zien branden, maar misschien heb je dat over het hoofd gezien of is tegelijk je accu ook aan z'n einde.

Als je accu echt helemaal leeg is, dan heeft aanduwen ook geen zin, want de electronica moet spanning krijgen om de ontsteking te regelen. Dus als je dashboardlampjes al gedimd zijn, dan heb je te weinig. Als je een acculader kunt vinden zou ik de accu even geheel opladen en dan starten en de spanning meten. Als die inderdaad 14 volt is, dan was alleen je accu leeg. In dat geval is het handig om even naar een garage te gaan om de capaciteit te laten bepalen, anders sta je morgen misschien weer stil.

Als de spanning 12 volt of lager is, dan is de dynamo stuk. Check dan ook even je dashboardlampjes, die van de accu moet dan branden, maar bij mij ging de hele kerstboom af toen de dynamo stuk was: motor, versnellingsbak, airbags etc. Alle beveiligingen triggeren bij een te lage accuspanning. Dan wordt het al een stuk lastiger, want met een auto die niet optrekt kom je maar moeilijk bij een garage. Dan wordt het toch de sleepdienst bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Na een paar uurtjes pulsladen en daarna heel wat uurtjes gewoon laden was de batterij volgens de acculader opgeladen, zo'n 13,4 Volt. Accu teruggezet en de auto startte zoals gewoonlijk. Wel direct een huilende multiriem voor enkele secondes, maar het was weer nat buiten dus misschien zegt dit niet zoveel. Maar misschien wordt het wel eens tijd om die te vervangen.

Na starten kon ik een Voltage van ~14 Volt meten dus de ik geloof niet dat de alternator defect is en daar word ik blij van. Tijdens het starten daalt het Voltage wel richting de 10 Volt, maar niet eronder. Na meer dan 12 uur ongebruikt weer even een meting gedaan en dan is de accu 12,6 Volt. Hopelijk is dit de kou maar ik ga de komende dagen natuurlijk blijven meten.

Toch blijf ik benieuwd waarom na het aanduwen en starten geen gas gegeven kon worden. Kan het dat de alternator bij het aanduwen niet werkt waardoor de motor dan volledig afhankelijk is van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Howmessages schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:50:
Na een paar uurtjes pulsladen en daarna heel wat uurtjes gewoon laden was de batterij volgens de acculader opgeladen, zo'n 13,4 Volt. Accu teruggezet en de auto startte zoals gewoonlijk. Wel direct een huilende multiriem voor enkele secondes, maar het was weer nat buiten dus misschien zegt dit niet zoveel. Maar misschien wordt het wel eens tijd om die te vervangen.

Na starten kon ik een Voltage van ~14 Volt meten dus de ik geloof niet dat de alternator defect is en daar word ik blij van. Tijdens het starten daalt het Voltage wel richting de 10 Volt, maar niet eronder. Na meer dan 12 uur ongebruikt weer even een meting gedaan en dan is de accu 12,6 Volt. Hopelijk is dit de kou maar ik ga de komende dagen natuurlijk blijven meten.

Toch blijf ik benieuwd waarom na het aanduwen en starten geen gas gegeven kon worden. Kan het dat de alternator bij het aanduwen niet werkt waardoor de motor dan volledig afhankelijk is van de accu?
Waarschijnlijk omdat je ontsteking het niet doet bij een te lage spanning. Dan kun je gas geven wat je wil, maar dan zal er bar weinig gebeuren.

Hoe dan ook klinkt het vooral als een accu die gewoon vervangen moet worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gewoon gaan rijden en de accu wel goed vastdraaien, zowel montage als de accupolen. ook geen grootverbruikers aanzetten. en wat ik eerder zei de v snaar spannen eo vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Je zou kunnen kijken of je hem nu wel aan kunt duwen?
Ik zou gewoon een paar dagen 's morgens en 's avonds de spanning meten zoals aangegeven.
Het kan ook een defect zijn wat sporadisch optreedt, dus dan weer wel laden dan weer niet.

Ik weet ook van auto's als je hem een meter of zo in zijn versnelling verplaatste hij opeens wel startte.
Maar dat zijn wel allemaal hele oude anekdotes.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Kan het dat de alternator bij het aanduwen niet werkt waardoor de motor dan volledig afhankelijk is van de accu?
Als de motor snel genoeg draait (stationair toerental is ruim voldoende), werkt de alternator. Een ontladen accu zal de spanning echter omlaag trekken, dus je houdt (bijna) even goed een lage boordspanning.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 16-11-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
TBTL schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:10:
[...]

Als de motor snel genoeg draait (stationair toerental is ruim voldoende), werkt de alternator. Een ontladen accu zal de spanning echter omlaag trekken, dus je houdt even goed een lage boordspanning.
Dat is wel een logische verklaring, dank!
Pagina: 1