Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 18:38
Bij een reorganisatie binnen ons bedrijf is mijn functieschaal te komen vervallen. Ik ben hierbij in een hogere functieschaal geplaatst en daarbij heb ik een aantal tredes moeten inleveren. Horizontaal doorstromen zou een grote sprong in salaris betekenen en daar wilde de werkgever niet aan, omdat er geen sprake was van een promotie maar een reorganisatie.

Het probleem is dat ik zoveel tredes heb moeten inleveren dat ik nu lager sta ingedeeld dan collega's die minder ervaring hebben, maar die nog in een lagere functieschaal zitten. Die mogen straks, bij promotie, wél horizontaal doorstromen naar de functieschaal waar ik nu in zit. Zij slaan immers de vervallen functieschaal over. Hierdoor komt er een enorme scheefgroei binnen het bedrijf, want de horizontale stap in salaris is aanzienlijk. Deze collega's gaan straks flink meer verdienen dan dan degene met veel meer ervaring.

Wij (iedereen die in de vervallen functieschaal zat) willen de werkgever hiermee confronteren. Maar hebben wij een wettelijke basis om op te staan, of kan een werkgever dit zomaar doen?

In ons contract staat dat de werkgever onze arbeidsvoorwaarden eenzijdig kan aanpassen. Het lijkt er dus op dat ze mogen doen wat ze willen, maar ik heb wel toen ik in dienst kwam een aantal tredes onderhandeld en wil die graag behouden.

Iemand ervaring met arbeidsrecht die hier wat over kan vertellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Overseer10 op 13-11-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40

BCC

Heeft een van jullie Niet toevallig rechtsbijstandsverzekering met arbeid afgesloten ?

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 13-11-2022 13:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-09 20:22
Of de vakbond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
Wij zijn geen van alleen aangesloten bij een vakbond en hebben geen arbeidsrechtsbijstand. Stom, maar ook gelijk een wijze les.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:06
Bij het ter plekke lid worden van een vakbond zou je volgens mij gebruik kunnen maken van hun diensten. Je kunt het allicht even vragen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wij, zij, straks, bij promotie… kijk je niet teveel naar een ander in plaats van naar jezelf?

Je doet bepaald werk tegen een bepaalde beloning. Als je het niet eens bent met de belong die tegenover je werk staat ga je met je werkgever in gesprek. Uitgangspunt is daarbij jouw presteren, geen “ja, maar zij” verhaal.

Kom je er niet uit, dan staat het je vrij een andere werkgever te kiezen waarbij je van mening bent dat de bedrijfscultuur, werkzaamheden, beloning en werk/privé-balans beter bij je aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

Wat @eLScha zegt.
Daarnaast ben je voor aan het sorteren op een situatie die nog niet bestaat.

Ga je er op achteruit in salaris? Zo niet dan heb je niet echt te klagen.
Als er nou in de toekomst scheefgroei optreedt kun je dat altijd op dat moment aankaarten. Totdat het zover is heb je geen probleem en dus geen reden om iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:18
Overseer10 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:04:
. Die mogen straks, bij promotie, wél horizontaal doorstromen naar de functieschaal waar ik nu in zit.
Hoe weet je dit? Het zou logischer zijn als deze mensen ook naar beneden worden gezet in trede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:46
Het lijkt me dat je hetzelfde salaris hebt dan voorheen en dat je nu meer treden hebt dus langer door kan groeien qua salaris zonder dat je promotie moet maken. Oftewel je bent niet de dupe maar je profiteert. Wat 'zij' krijgen bij promotie is totaal niet relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Harm2211 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:35:
. Wat 'zij' krijgen bij promotie is totaal niet relevant.
Dat vind ik echt flauwekul. Even los van jaarlijke +1 trede:

Persoon A: schaal 1 met trede 10, 3000 bruto
Persoon B: schaal 2 met trede 10, 3400 bruto

Persoon B wordt overgezet naar schaal 3 na vervallen schaal 2
Persoon B: schaal 3 met trede 6, 3400 bruto

Een jaar later, persoon A wordt overgezet naar schaal 3:
Persoon A: schaal 3, trede 10, 3800 bruto
Persoon B: schaal 3, trede 6, 3400 bruto

Persoon B is minder dan persoon A gaan verdienen omdat persoon B een jaar eerder is overgezet... Lijkt mij vanzelfsprekend dat persoon B hier niet tevreden mee is en het gesprek met de werkgever aan zal moeten gaan om minimaal 4 tredes erbij te krijgen, al zou een stuk of 8 tredes bij wijze van logischer zijn zodat er weer een 400 euro verschil ontstaat

[ Voor 10% gewijzigd door President op 13-11-2022 13:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

Wat 'zij' krijgen bij promotie is totaal niet relevant.
Natuurlijk wel, anders kun je dat hele circus dat functiehuis heet opdoeken en teruggaan naar individuele afspraken. Het idee is juist om uniformiteit te hebben. Of in ieder geval de schijn daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54

Tazzios

..

ipv direct met rechtsbijstandsverzekering te schermen vakbond;
https://www.rijksoverheid...rnemingsraad-or-verplicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hoe groot is dit bedrijf? Bij een groot bedrijf moet die samen met HR en een evt ondernemersraad dit soort zaken goed afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 21:59

Tys

Het lijkt me dat je hetzelfde salaris hebt dan voorheen en dat je nu meer treden hebt dus langer door kan groeien qua salaris zonder dat je promotie moet maken. Oftewel je bent niet de dupe maar je profiteert. Wat 'zij' krijgen bij promotie is totaal niet relevant.
Dit dus. Je stapt (fictief) van schaal 9 trede 10 over naar schaal 10 trede 4. Je salaris blijft gelijk (op een paar euro meer als dat de dichtsbijzijnde trede is) en je kan weer verder groeien. Kortom, volgens mij zie je het scenario donkerder in dan deze is. Maar kan je concrete getallen delen? Wat is het bereik van je huidige schaal? Welke trede zit je? Wat is bereik van de nieuwe schaal? In welke trede wordt je geplaatst?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
BCC schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:06:
Heeft een van jullie Niet toevallig rechtsbijstandsverzekering met arbeid afgesloten ?
Goed idee: gelijk de arbeidsrelatie op scherp zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:56

Eix

Kan het zijn dat er sprake is van begripsverwarring?

Het uitgangspunt bij ‘horizontaal doorstromen’ ken ik namelijk als dat je overgaat naar een andere schaal maar wordt teruggezet in de trede die het equivalent is van het salaris met de huidige schaal-trede. Waarbij mijn werkgever bij promotie het uitgangspunt van ‘horizontaal plus 1 trede’ hanteert.

Anders gezegd: ‘horizontaal doorstromen’ betekend normaliter niet dat je van ‘schaal 1 - trede 10’ doorschuift naar ‘schaal 2 - trede 10’. Maar bijvoorbeeld naar ‘schaal 2 - trede 5’ als die overeenkomt met ‘schaal 1 - trede 10’. Vooraleer je dit voorlegt aan je werkgever lijkt het me verstandig om heel zorgvuldig de feiten helder op een rij te zetten. En dan met name je interpretatie van ‘horizontaal doorstromen’ toetsen op juistheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:46
President schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:48:
[...]

Dat vind ik echt flauwekul. Even los van jaarlijke +1 trede:

Persoon B: schaal 2 met trede 10, 3400 bruto

Persoon B wordt overgezet naar schaal 3 na vervallen schaal 2
Persoon B: schaal 3 met trede 6, 3400 bruto

Een jaar later, persoon A wordt overgezet naar schaal 3:
Persoon A: schaal 3, trede 10, 3800 bruto
Persoon B: schaal 3, trede 6, 3400 bruto

Persoon B is minder dan persoon A gaan verdienen omdat persoon B een jaar eerder is overgezet... Lijkt mij vanzelfsprekend dat persoon B hier niet tevreden mee is en het gesprek met de werkgever aan zal moeten gaan om minimaal 4 tredes erbij te krijgen, al zou een stuk of 8 tredes bij wijze van logischer zijn zodat er weer een 400 euro verschil ontstaat
Dit is pas flauwekul. Je verzint even een fictieve situatie die helemaal niet aan de orde is. TS maakt geen promotie. Er is een administratieve wijzigingen die in zijn voordeel werkt want langer doorgroeien. Als ze een jaar later dezelfde administratieve wijziging doorvoeren en dat wel horizontaal doen is dat inderdaad anders want iedereen moet gelijk behandeld worden in gelijke situaties. Promotie maken is een andere situatie dan opschalen door een administratieve wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:16
Die mogen straks, bij promotie,
Is die promotie een zekerheid? Na X dienstjaren o.i.d.? Het klinkt als een soort junior/medior/senior verhaal waarbij er een optie geschrapt wordt.

JuniorMediorSenior
Trede 1100020003000
Trede 2200030004000
Trede 3300040005000

Als jij nu van 3000 medior naar 3000 senior gaat, en een junior straks automatisch van 2000 naar 4000 dan zou ik dat ook best zuur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Al is het natuurlijk ook mogelijk dat die junior daarom nog een jaar of twee langer moet wachten op promotie, en ik neem aan dat omdat TS nu relatief laag zit in zijn nieuwe schaal, hij ook meer groeit per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
Tys schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:58:
[...]

Dit dus. Je stapt (fictief) van schaal 9 trede 10 over naar schaal 10 trede 4. Je salaris blijft gelijk (op een paar euro meer als dat de dichtsbijzijnde trede is) en je kan weer verder groeien. Kortom, volgens mij zie je het scenario donkerder in dan deze is. Maar kan je concrete getallen delen? Wat is het bereik van je huidige schaal? Welke trede zit je? Wat is bereik van de nieuwe schaal? In welke trede wordt je geplaatst?
Ik snap de beredenering, maar ik zou nog ruim 8 jaar in dienst moeten zijn voordat dat een probleem zou worden (als ik niet gepromoveerd zou worden).

Het ging voorheen om drie schalen. Je komt binnen in schaal 1. In schaal 2 kreeg je flink meer verantwoordelijkheden en daar heb je weer andere kwalificaties voor nodig. Het is dus een wezenlijk andere functie. Schaal 3 was er puur voor de ervaring. Had je meer ervaring, moest je daarvoor extra beloond worden was het idee. De werkzaamheden veranderde niet.

Omdat schaal 2 en 3 dezelfde functie zijn heeft het bedrijf schaal 2 geschrapt. Er is een personeelstekort en dus proberen ze op deze manier aantrekkelijker te zijn voor nieuwe werknemers. Immers, dezelfde trede betaalt nu een stuk meer dan voorheen.

Er zijn in totaal 25 treden. Schaal 1 stopt na 15 treden, schaal 2 stopte na 20 treden en schaal 3 stopt na 25 treden. Ikzelf zat in Schaal 2, trede 12 en ben verplaatst naar trede 6 in Schaal 3. Dus ja, ik kan inderdaad in theorie langer doorgroeien. Of ik daar nu nog de motivatie voor heb is natuurlijk een ander verhaal.
O88088 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:47:
[...]

Is die promotie een zekerheid? Na X dienstjaren o.i.d.? Het klinkt als een soort junior/medior/senior verhaal waarbij er een optie geschrapt wordt.

JuniorMediorSenior
Trede 1100020003000
Trede 2200030004000
Trede 3300040005000

Als jij nu van 3000 medior naar 3000 senior gaat, en een junior straks automatisch van 2000 naar 4000 dan zou ik dat ook best zuur vinden.
Dit is eigenlijk exact de situatie. Niet alleen maken de juniors straks een grote sprong, wij kunnen als medior geen sprong meer maken. De schaal gaat langer door, maar het duurt jaren voordat je daar je voordeel uit haalt.

Edit: de promotie is inderdaad een zekerheid na 5 jaar in schaal 2 te hebben gezeten. Ik had er 2 jaar op zitten, maar enkele collega's zaten er al overheen en waren de promotie ook al toegezegd.
We Are Borg schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:58:
[...]

Tot een rechtzaak wil ik het zeker niet laten komen, om deze reden, maar advies is natuurlijk altijd welkom.
Eix schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:25:
Kan het zijn dat er sprake is van begripsverwarring?

Het uitgangspunt bij ‘horizontaal doorstromen’ ken ik namelijk als dat je overgaat naar een andere schaal maar wordt teruggezet in de trede die het equivalent is van het salaris met de huidige schaal-trede. Waarbij mijn werkgever bij promotie het uitgangspunt van ‘horizontaal plus 1 trede’ hanteert.

Anders gezegd: ‘horizontaal doorstromen’ betekend normaliter niet dat je van ‘schaal 1 - trede 10’ doorschuift naar ‘schaal 2 - trede 10’. Maar bijvoorbeeld naar ‘schaal 2 - trede 5’ als die overeenkomt met ‘schaal 1 - trede 10’. Vooraleer je dit voorlegt aan je werkgever lijkt het me verstandig om heel zorgvuldig de feiten helder op een rij te zetten. En dan met name je interpretatie van ‘horizontaal doorstromen’ toetsen op juistheid.
Horizontaal betekent in ons geval je trede behouden en doorstromen naar een andere schaal. Dus van schaal 1, trede 10 naar schaal 2, trede 10.

[ Voor 17% gewijzigd door Overseer10 op 13-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ga je ook meer verantwoordelijkheid krijgen die bij die hogere functie hoort of slechtere beoordeling omdat er meer verwacht wordt?
Want dat zal zeker wel zijn bij mensen die daadwerkelijk gepromoveerd worden.

Als jouw functie gelijk blijft heb je weinig te klagen. Ga je wel op de nieuwe functie beoordeeld worden dan zou ik gewoon wel voor horizontaal doorstromen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overseer10
Philip Ross schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:56:
Ga je ook meer verantwoordelijkheid krijgen die bij die hogere functie hoort of slechtere beoordeling omdat er meer verwacht wordt?
Want dat zal zeker wel zijn bij mensen die daadwerkelijk gepromoveerd worden.

Als jouw functie gelijk blijft heb je weinig te klagen. Ga je wel op de nieuwe functie beoordeeld worden dan zou ik gewoon wel voor horizontaal doorstromen gaan.
De verantwoordelijkheid bij de hogere functie blijft hetzelfde, dus ik word er niet anders om beoordeeld. Die hogere schaal was er puur om werknemers te motiveren om te blijven. En dat lukte aardig, mensen blijven over het algemeen lang zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Overseer10 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:04:
[...]

De verantwoordelijkheid bij de hogere functie blijft hetzelfde, dus ik word er niet anders om beoordeeld. Die hogere schaal was er puur om werknemers te motiveren om te blijven. En dat lukte aardig, mensen blijven over het algemeen lang zitten.
Maar waarom bestaan de lagere tredes in de hogere schalen dan als de bedoeling is dat iedereen horizontaal doorstroomt?
Lijkt mij dat ook nieuwe collegas niet horizontaal die promotie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Is het een gegeven dat je bij een promotie horizontaal overstapt?

Ik heb al diverse promoties gemaakt, maar nooit horizontaal overgegaan. Was ik dat wel, dan zou ik (36 jaar) al tegen het salarisplafond van het bedrijf zitten...

Vaak ga je een schaal hoger en val je terig in tredes. Wel ga je uiteraard onder aan de streep er (flink) op vooruit.
Bij horizontaal overstappen, zou betekenen dat als je als 17 jarige broekie, straks meer verdiend dan een ervaren manager kmdat ie meer tredes heeft gehad in zijn carriere. Doesn't sound logic to me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
Philip Ross schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:09:
[...]

Maar waarom bestaan de lagere tredes in de hogere schalen dan als de bedoeling is dat iedereen horizontaal doorstroomt?
Lijkt mij dat ook nieuwe collegas niet horizontaal die promotie maken.
Je kan ook, in theorie, als senior binnen komen zonder ervaring. In de praktijk komt dat eigenlijk nooit voor. Als je als senior binnen komt heb je al de nodige ervaring en wordt je op een daarbij passende trede ingedeeld. Voor elk jaar ervaring een trede. Ik vermoed dat die laagste tredes er puur zijn voor de administratie.

Maar dat is het probleem juist. Nieuwe collega's die als junior binnenkomen (en de huidige junior collega's natuurlijk) stappen wel horizontaal over. Dat is zo geregeld in de personeelsgids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat je werkgever had moeten doen, is de bestaande functieschaal 2 in tredes verlengen, en degenen met een hoger salaris dan behorend bij de trede in de vernieuwde functieschaal pas verhogen wanneer de nieuwe trede daar recht op geeft. Dan kun je een X aantal jaar stil staan omdat je teveel verdient voor je trede, maar dat is een stuk minder ingrijpend dan hoe het nu gegaan is. Daar heb je natuurlijk niet veel aan nu helaas.

Het beste zal zijn toch in gesprek te gaan en het verschil te duiden. Ik kan me voorstellen dat het en onbedoeld neveneffect is. Waar je ook rekening mee moet houden is dat de functieschaal 3 voor velen een wortel aan het spreekwoordelijke touwtje zal worden, en promoties veel schaarser.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat een promotie naar functieschaal 3 een teruggang in tredes betekent, en dat ze qua salaris dus wel horizontaal overgaan. Dat mag prima, zolang er geen CAO-afspraak (o.i.d.) ligt die het verbiedt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
BastaRhymez schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:12:
Is het een gegeven dat je bij een promotie horizontaal overstapt?

Ik heb al diverse promoties gemaakt, maar nooit horizontaal overgegaan. Was ik dat wel, dan zou ik (36 jaar) al tegen het salarisplafond van het bedrijf zitten...

Vaak ga je een schaal hoger en val je terig in tredes. Wel ga je uiteraard onder aan de streep er (flink) op vooruit.
Bij horizontaal overstappen, zou betekenen dat als je als 17 jarige broekie, straks meer verdiend dan een ervaren manager kmdat ie meer tredes heeft gehad in zijn carriere. Doesn't sound logic to me...
Ja, dat is een gegeven. Promoties binnen ons bedrijf zijn altijd horizontaal, dus met behoud van tredes. Dat is dus ook waar het pijnpunt ligt, zoals je aangeeft. Je krijgt straks te maken met een behoorlijke scheefgroei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Overseer10 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:16:
[...]

Ja, dat is een gegeven. Promoties binnen ons bedrijf zijn altijd horizontaal, dus met behoud van tredes. Dat is dus ook waar het pijnpunt ligt, zoals je aangeeft. Je krijgt straks te maken met een behoorlijke scheefgroei.
In dat geval gewoon aangeven dat jij ook horizontale promotie verwacht en je anders weg bent.
Zeker als je dit met de hele groep aangeeft geef ik je goede kansen op een beter voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:32

Haan

dotnetter

Bij mij hanteren ze bij promotie de 'paardensprong' : je schuift een schaal op naar de eerste trede die minimaal even hoog is als je huidige, en dan nog 1 omhoog. Maar alles hangt helemaal af van hoe het functiehuis is ingericht, dus het is voor iedereen appels met peren vergelijken

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

Rmg

Misschien eens bij de OR gaan vragen waarom ze hier akkoord mee zijn gegaan of die wat cijfers hebben wbt de effecten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Overseer10 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:14:
[...]

Je kan ook, in theorie, als senior binnen komen zonder ervaring. In de praktijk komt dat eigenlijk nooit voor. Als je als senior binnen komt heb je al de nodige ervaring en wordt je op een daarbij passende trede ingedeeld. Voor elk jaar ervaring een trede. Ik vermoed dat die laagste tredes er puur zijn voor de administratie.

Maar dat is het probleem juist. Nieuwe collega's die als junior binnenkomen (en de huidige junior collega's natuurlijk) stappen wel horizontaal over. Dat is zo geregeld in de personeelsgids.
Heb je bevestigd gekregen dat dit horizontaal overstappen ook in de nieuwe situatie zo blijft? Want die 3 treden zullen denk ik ook in de personeelsgids hebben gestaan, en daar is er nu 1 van weg, dus wat in de personeelsgids staat is ook niet voor eeuwig de waarheid.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
Herko_ter_Horst schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:12:
[...]

Heb je bevestigd gekregen dat dit horizontaal overstappen ook in de nieuwe situatie zo blijft? Want die 3 treden zullen denk ik ook in de personeelsgids hebben gestaan, en daar is er nu 1 van weg, dus wat in de personeelsgids staat is ook niet voor eeuwig de waarheid.
Jazeker. In eerste instantie gingen wij er vanuit dat iedereen bij promotie nu in treden zou dalen. Dat zou immers wel het eerlijkst zijn. Na de reorganisatie is er een nieuwe personeelsgids uitgekomen waar nadrukkelijk in staat dat er nogsteeds horizontaal wordt overgestapt. In de nieuwe situatie dus van schaal 1 naar schaal 3 met behoud van treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Overseer10 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:29:
[...]

Jazeker. In eerste instantie gingen wij er vanuit dat iedereen bij promotie nu in treden zou dalen. Dat zou immers wel het eerlijkst zijn. Na de reorganisatie is er een nieuwe personeelsgids uitgekomen waar nadrukkelijk in staat dat er nogsteeds horizontaal wordt overgestapt. In de nieuwe situatie dus van schaal 1 naar schaal 3 met behoud van treden.
Maar, is er dan niet gesproken over de mensen die net voor die nieuwe personeelsgids zijn overgezet zonder behoud van treden?

Ik neem in ieder geval aan dat het in jou geval bijvoorbeeld < 1-2 jaar geleden is dat die midden schaal is komen te vervallen? En niet 8 jaar geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 19:18
Ik doe de aanname dat je IT'er bent. Dan valt er toch altijd te onderhandelen? Werk ligt nu voor het oprapen dus wellicht is dit nét het duwtje wat je nodig hebt om te wisselen...

Memento mori

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:54
eLScha schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:21:
Wij, zij, straks, bij promotie… kijk je niet teveel naar een ander in plaats van naar jezelf?

Je doet bepaald werk tegen een bepaalde beloning. Als je het niet eens bent met de belong die tegenover je werk staat ga je met je werkgever in gesprek. Uitgangspunt is daarbij jouw presteren, geen “ja, maar zij” verhaal.

Kom je er niet uit, dan staat het je vrij een andere werkgever te kiezen waarbij je van mening bent dat de bedrijfscultuur, werkzaamheden, beloning en werk/privé-balans beter bij je aansluiten.
Wat een onzin, "kijk je niet teveel naar een ander in plaats van naar jezelf?" is een typische werkgeversopmerking, want werkgevers willen helemaal niet dat je naar anderen kijkt en al helemaal niet naar andere bedrijven, werkgevers willen je de minimale verhoging geven, terwijl het best kan blijken dat anderen misschien wel 20+% krijgen voor hetzelfde werk. Als iemand met een vergelijkbaar carrièrepad maar een paar jaar later een veel snellere groei kan gaan krijgen dan TS door hoe de werkgever de reorganisatie heeft ingericht, dan is het terecht dat TS daarover het gesprek met zijn werkgever aangaat, en dan is een "ja, maar zij" ook een goed verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:11:
[...]

Wat een onzin, "kijk je niet teveel naar een ander in plaats van naar jezelf?" is een typische werkgeversopmerking, want werkgevers willen helemaal niet dat je naar anderen kijkt en al helemaal niet naar andere bedrijven, werkgevers willen je de minimale verhoging geven, terwijl het best kan blijken dat anderen misschien wel 20+% krijgen voor hetzelfde werk. Als iemand met een vergelijkbaar carrièrepad maar een paar jaar later een veel snellere groei kan gaan krijgen dan TS door hoe de werkgever de reorganisatie heeft ingericht, dan is het terecht dat TS daarover het gesprek met zijn werkgever aangaat, en dan is een "ja, maar zij" ook een goed verhaal.
Ik ben geen werkgever, maar als dat wel zo zou zijn en iemand komt aan m’n bureau vertellen dat:

- diegene door de reorganisatie hetzelfde werk doet tegen hetzelfde tarief
- een hogere maximale schaal gekregen heeft en daardoor uiteindelijk meer zal gaan verdienen
- maar toch nu al meer wil gaan verdienen omdat er mogelijk in de toekomst anderen komen die in dezelfde situatie meer zouden kunnen gaan verdienen dan degene aan mijn bureau

Dan zou dat bij mij een kort gesprek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:54
eLScha schreef op maandag 14 november 2022 @ 00:35:
[...]

Ik ben geen werkgever, maar als dat wel zo zou zijn en iemand komt aan m’n bureau vertellen dat:

- een hogere maximale schaal gekregen heeft en daardoor uiteindelijk meer zal gaan verdienen
- maar toch nu al meer wil gaan verdienen omdat er mogelijk in de toekomst anderen komen die in dezelfde situatie meer zouden kunnen gaan verdienen dan degene aan mijn bureau

Als de afspraak normaal doorstromen is op dezelfde trede, kan je niet zomaar een schaal opheffen en mensen op hetzelfde salaris houden en later wel mensen horizontaal omhoog laten gaan in schaal. Prima als het dan een kort gesprek is, ik zou dan meteen verder gaan kijken en bij mijn vertrek ook iedereen laten weten waarom ik vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40

BCC

[...]

Een vriend van me heeft iets vergelijkbaars gehad en heeft na 2 jaar procederen samen met de vakbond gelijk gekregen met terugwerkende kracht.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 14-11-2022 08:44 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
[...]

Ik heb nooit gezegd dat ik meer wil verdienen, ik wil alleen dat het eerlijk is voor iedereen. Als de uitkomst van het gesprek is dat iedereen 6 treden omlaag gaat bij promotie ben ik daar meer dan happy mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:57
TS ik ben het wel met je eens, dit lijkt me niet de eerlijkste manier.

Qua advies, zou mijn eerste optie zijn dit bij de OR weg te leggen.
Hopelijk zal dit wat resultaat opleveren.

Als dat geen oplossing biedt, toch het gesprek aan gaan met je werkgever waar je de situatie uitlegt zoals hier.

Mocht dit ook geen resultaat bieden, kan je eens oriënteren over de vakbond. Even kijken of je dan gelijk gebruik kan maken van hun diensten.

Maar ik zou in jouw situatie dit niet zo maar laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overseer10 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:15:
Wij zijn geen van alleen aangesloten bij een vakbond en hebben geen arbeidsrechtsbijstand. Stom, maar ook gelijk een wijze les.
Vergeet die vakbond maar. In dit soort gevallen is er geen collectieve zaak en beperkt het zich tot "advies" wat je van hun gaat krijgen.

Ik zou gewoon het gesprek aangaan met je leidinggevende. Geen idee hoe jullie positie op de arbeidsmarkt is, maar ik denk dat een werkgever op dit moment niet graag juist al zijn medewerkers met ervaring de tent uit jaagt.

Maar reorganisatie? Als dat om economische redenen is, dan zou ik me toch gaan afvragen of je daar wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een reorganisatie zet die relatie bijna altijd op scherp. Mensen worden door niet goed doordachte of gecommuniceerde plannen ineens voor het blok gezet, of geschoffeerd zoals in het geval van de TS. Dat zet de relatie op scherp, niet de reactie van de werknemer die zich afvraagt of dat allemaal zo wel kan en mag.

Tegenwoordig bereik je alleen nog maar iets door zaken "op scherp" te zetten. Degenen die dat niet aandurven, daar loopt men overheen. De machtsverhouding tussen werknemer en werkgever begint te verschuiven ten gunste van de werknemer. Tegenwoordig heb je wat te eisen, als je het goed doet en men je graag wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Croga schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:25:
Wat @eLScha zegt.
Daarnaast ben je voor aan het sorteren op een situatie die nog niet bestaat.
Dat wil je eigenlijk altijd doen met een reorganisatie, anders ben je te laat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Overseer10 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:56:
Dit is eigenlijk exact de situatie. Niet alleen maken de juniors straks een grote sprong, wij kunnen als medior geen sprong meer maken. De schaal gaat langer door, maar het duurt jaren voordat je daar je voordeel uit haalt.

Edit: de promotie is inderdaad een zekerheid na 5 jaar in schaal 2 te hebben gezeten. Ik had er 2 jaar op zitten, maar enkele collega's zaten er al overheen en waren de promotie ook al toegezegd.
Dus als ik het samenvat komt het erop neer dat je in de huidige situatie twee richtingen tegelijk op kan groeien, waarvan 1 richting automatisch over tijd gaat en de andere richting ofwel ook over tijd ofwel via een promotie, en ga je naar een situatie waarin je nog maar 1 richting over tijd op kan groeien? Met dus als gevolg dat je voor de nabije toekomst nu een snellere groei "op de planning" hebt staan dan dat je na de reorganisatie zal hebben, daar waar nieuwe werknemers juist een extra snelle groei te verwachten hebben?

Want je gaat met de reorganisatie nu naar hetzelfde salaris (ander vakje in de schaal-trap-matrix) maar over X jaar zal je met de reorganisatie op een lager salaris staan dan zonder de reorganisatie (uitgaande van een horizontale stap in ergens in die X jaar, en er vanuit gaande dat verticale stappen even snel blijven gaan met reorganisatie als zonder).

Dan lijkt me het "kijk niet naar anderen" niet van toepassing, ook voor jezelf is het toekomstige groeipad minder aantrekkelijk geworden. Misschien bespreken dat je sneller verticale stappen kan maken om te compenseren voor de horizontale stappen? Om zo op de lange termijn alsnog even snel richting schaal 3, trap 25 te gaan?

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 14-11-2022 09:30 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

eLScha schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:21:

Dat.

En als er straks mensen met minder ervaring meer verdienen is dat alleen maar gunstig voor de TS. Dan is zijn groeipad namelijk ook makkelijker.

Hier gebeurt constant hetzelfde. Door krapte komen engineers nu met een hoger salaris binnen (want onderhandelingspositie) wat voor de bestaande populatie weer gunstig is op de lange termijn (want onderhandelingspositie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09 16:57
Yucon schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:51:
[...]

Natuurlijk wel, anders kun je dat hele circus dat functiehuis heet opdoeken en teruggaan naar individuele afspraken. Het idee is juist om uniformiteit te hebben. Of in ieder geval de schijn daarvan.
Functiehuis is handig om te weten wat de functie eisen is van iemand binnen het bedrijf
Functiehuis is handig om snel een overzicht te krijgen van functieverdeling over de afdeling

Maar met de woorden 'of in ieder geval de schijn daarvan' geef je ook al deels aan dat het qua salaris eigenlijk wel het raam uit kan. Het is totaal niet relevant in de onderhandeling, net zoals wat standaard met zo'n functieswitch word gegeven aan anderen. Salaris redeneer je als het goed is grotendeels naar jezelf toe. Ik heb in ieder geval nooit naar schalen/tredes moeten wijzen terwijl ze er wel waren.

Ik ben dit waard (mening) en dat onderbouw je met marktonderzoek (solliciteren), je zelfontwikkeling (ik doe dit, dit en dit aanzienlijk beter), bedrijfszaken (harry kan minder en verdient meer). Imo allemaal valide punten waar ook een bedrijf met een functiehuis mee kan werken.

Manager die dan nog durft aan te komen met treden/schalen is netjes gezegd, iets verkeerd aan het doen.

Dat ik het niet zo serieus neem komt omdat ik dingen zie gebeuren zoals:
- Junior niveau binnen halen in een seniore schaal, puur door de leeftijd en de noodzaak van handjes
- Functie toevoegen om iemand binnen te houden, senior principal software lead bladibla :+

Onder aan de streep denk ik dat wanneer je het niet voor mekaar krijgt om betaald te krijgen naar je waarde, je moet gaan reflecteren. Is dan de conclusie dat je e.g. ergens anders meer kunt krijgen en het aan het bedrijf ligt, dan moet je durven te switchen. Zoals hier mogelijk kan zijn met rare functie fratsen en scheefgroei. Daarnaast kan het reflecteren ook helpen om tot de conclusie te komen dat je momenteel gewoon goed zit en dat het even gewoon niet anders is voor jezelf op gebied van salaris. Het is maar 1 aspect van je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24
Vraag of je in plaats van de hogere schaal met lagere trede naar een lagere schaal met met hogere trede kunt overstappen. Dan maak je pas een klapper als je over drie jaar promotie maakt!

[ Voor 4% gewijzigd door coinman63 op 14-11-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 22:22

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

[...]

"Bedankt dat je me dit vertelt. Ik begrijp dat de situatie op deze manier nadelig voor je uit kan pakken en dat was niet de bedoeling. Laten we even kijken hoe we je hier in tegemoet kunnen komen, kom ik met een paar dagen op terug."

Hoeft inderdaad geen lang gesprek te zijn. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Jazzy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:33:
[...]
"Bedankt dat je me dit vertelt. Ik begrijp dat de situatie op deze manier nadelig voor je uit kan pakken en dat was niet de bedoeling. Laten we even kijken hoe we je hier in tegemoet kunnen komen, kom ik met een paar dagen op terug."

Hoeft inderdaad geen lang gesprek te zijn. :)
Het pakt dus niet nadelig uit… TS kan verder groeien in salaris dan eerder. In de toekomst kunnen er mogelijk collega’s komen die meer verdienen, maar dat had zonder die hele reorganisatie ook gekund…
Pagina: 1